Aligha szorul magyarázatra, hogy miért fontos egy motoron a hatékony és minél nagyobb területet bevilágító fényszóró. Ennek dacára ritka az olyan motor, amiről teljesen elégedetten szállna le az ember egy hosszabb, több száz kilométeres túra után, hiszen a gépek fizikai sajátosságaiból fakadóan nem világíthat be akkora mezsgyét, mint az autók lámpái, és a berugózás miatt fékezéskor, azaz pont a kanyarok előtt csökken a fénycsóva hossza.

Új fényszóró-szabadalom a BMW-től

A bajor mérnökök mindig is élen jártak a fejlesztésben, nem véletlen, hogy a BMW alkalmazta először szériagyártású motoron a hidraulikus első villát, mely azóta szinte egyeduralkodóvá vált a motoroknál, sőt a teljes vázat és erőforrás körbeölelő áramvonalidom és az ABS és a németekhez fűződik, s csak azután vették át más márkák.

bmw-motorrad-gimbal-fenyszoro-szabadalom
Az új, önegyensúlyozó fényszóró szabadalmi rajza

Ami a világítást illeti, a jelenlegi csúcstechnika a LED-mátrix, melyben az egyes fényforrások ki- és bekapcsolnak, amikor a vezető dönt a motorral, így nem csökken a bevilágított útszakasz hossza, valamint az oly fontos ívbelsőt is megvilágítja a gép.

bmw-motorrad-gimbal-fenyszoro-szabadalom
A LED-ek mellett egy apró kamera is helyet kap a lámpatestben, bár az nem derült ki a szabadalomból, hogy pontosan milyen célt szolgál

Ennél sokkal fejlettebb megoldás látható a most bemutatott szabadalmi rajzon. Maga a szerkezet nagyon hasonló az úgynevezett gimbalhoz, azaz a kéz mozgását, remegését kiszűrő szerkezethez, ami megkönnyíti a profi videók készítését, ha telefonnal szeretnél forgatni.

bmw-motorrad-gimbal-fenyszoro-szabadalom
A lámpa mozgását a helyzetértékelő (IMU) vezérli, akárcsak a kipörgésgátlót és az ABS-t

Természetesen mind a négy irányban működik a kiegyensúlyozó szerkezet, azaz fékezéskor, erőteljes gyorsításkor és kanyarodás közben sem változik majd a lámpatest helyzete. Ráadásul ez alkalmas arra is, hogy a fényszóró elforduljon, és „bevilágítson” a kanyarba, ami a biztonságot és a láthatóságot is növeli.