Héttagúvá bővült a Honda Supersport osztályának kínálata, a 2014-es szezonban egy 125-ös, három A2-es jogsival vezethető variáns, illetve a jól ismert 600RR és 1000RR várja a rajongókat, ám utóbbiból egy speciális, a márka hagyományaihoz híven SP névre keresztelt kivitel is érkezik. A legkisebb típus, valamint az ötszázas és hatszázas CBR-ek változatlan formában kezdik a következő idényt, azonban számos újdonságot hozott Milánóba a Honda, és fejlesztései között a kezdő motorosok, valamint a pályanapok hősei is találnak valódi csemegéket...

CBR300R

Nem csak műszaki paramétereiben, de megjelenésében is sokat változott a Honda CBR300R. A tervezők fő célja az volt, hogy a Fireblade-ek által nyújtott élményt a kezdő, A2-es jogsival rendelkező motorosok is megtapasztalhassák.

CBR300R - Műszaki adatok:

Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, négyütemű, négyszelepes, egyhengeres

Összlökettérfogat: 286 cm3

Furat x löket: 76 mm x 63 mm

Maximális teljesítmény: 31 LE (22,7 kW)/8500 f./perc

Maximális forgatónyomaték: 27,0 Nm/7250 f./perc

Menetkész tömeg: 161 kg (ABS-szel 164 kg)

Ezért hosszabb löketű, immáron 286 köbcentis blokk került a perimeter vázba, és vadonatúj vezérlőelektronikát kapott a harmincegy lóerős erőforrás, ezáltal lineárisabb lett a teljesítményleadása, valamint a forgatónyomaték is jelentősen, közel húsz százalékkal nőtt a CBR250R-hez viszonyítva. A hosszabb löketű motor azonban a vibrációt is növelte, ezt a mérnökök egy kiegyensúlyozótengely, valamint masszívabb felfüggesztések alkalmazásával szűrték ki, hogy a kellemetlen rezgések ne terjedjenek át a vázra és a kezelőszervekre.

Alaposan átfésülték az idomzatot, hogy a kis CBR jobban illeszkedjen a Fireblade szériába, a háromszázas így első ránézésre akár egy-két méretosztállyal nagyobbnak is tűnhet, csupán a 37 milliméteres csúszószár átmérőjű első teleszkóppár és a 296-os szimpla első tárcsa árulkodik arról, hogy nem a világbajnokságon futó modellel van dolgunk.

honda cbr300r
Még közelebb az etalonhoz: a markánsabb idommal nagyobbnak látszik a CBR, és az új, hosszabb löketű blokk valóban erősebb is, mint elődje

Gazdag felszereltsége és két métert meghaladó teljes hossza ellenére a CBR300R blokkolásgátlóval felszerelt változata is csak 164 kilót nyom, ráadásul ez már menetkész tömeg, így a tizenhárom literes tank feltöltése után sem kell plusz súllyal számolnunk. Ahogy azt az elődmodellen is megtapasztalhattuk, az injektoros blokk igazán csínján bánik a naftával, a WMTC szabvány szerinti tesztben közel négyszáz kilométeres hatótávot produkált az újdonság.

CBR650F

Úgy tartják, a klasszikusok soha nem mennek ki a divatból. Különösen igaz ez a Honda túrasport gépeire, ezért igencsak logikus lépés volt, hogy áttervezett blokkal és vadonatúj formákkal dobták piacra az Fireblade szériából kissé kilógó, mégis CBR nevet viselő CBR650F-et.

CBR650F - Műszaki adatok:

Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, négyütemű, soros négyhengeres, 16 szelepes, DOHC

Összlökettérfogat: 649 cm3

Maximális teljesítmény: 87 LE (64 kW)/11 000 f./perc

Maximális forgatónyomaték: 63 Nm/8000 f./perc

Menetkész tömeg: 211 kg

A nyolcvanhét lóerős, sornégyes gép nem sokkoló teljesítményével, inkább megbízható, kiforrott megoldásaival, egyrészes, komfortos nyergével, valamint friss, divatos megjelenésével csábítja a márka rajongóit. Rugalmasságát garantálja, hogy a nem éppen kihegyezett blokknak köszönhetően már nyolcezres percenkénti fordulatszámnál 63 Nm-es forgatónyomatékkal gazdálkodhatunk, és a vas tömege is szerény - a széria blokkolásgátlóval és a több mint tizenhét literes üzemanyagtartállyal is csak kevéssel lépi át a kétmázsás lélektani határt.

honda cbr300r
Klasszikus külső és modern megoldások: ahogy az NC750-széria esetében, a CBR-nél is a 320 milliméter átmérőjű első tárcsából vágják ki a 240 millis hátsó diszket, hogy kedvezőbbé tegyék a motor gyártási költségeit és vételárát

Igazodva a motor sokcélú felhasználásához, egy okos újítás segít optimalizálni a 650-es fogyasztását. A vezérlőegység érzékeli, ha hosszabb ideig, például autópályán folyamatosan azonos gázálláson utaznak vele, és a gyújtástérkép változtatásával gazdaságosabbá teszi a működését - többek között ez is hozzájárult, hogy a szabványos teszten 4,76 l/100 km átlagot értek el vele. Fontos"extra" hogy a 650-es CBR-ből fojtott, 35 kW-os verzió is érkezik, hogy a kezdők és újrakezdők részére is legálisan elérhető legyen.

CBR1000RR és CBR1000RR-SP

Számos ponton változott a Honda legerősebb Supersport gépe, a CBR1000RR, sőt, a pályázókra gondolva egy SP variáns is napvilágot látott - ez utóbbi főként felfüggesztéseiben tér el az alapmodelltől.

CBR 1000RR/SP - Műszaki adatok:

Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, négyütemű, soros, négyhengeres, 16 szelepes, DOHC

Összlökettérfogat: 999,8 cm3

Maximális teljesítmény: 180,9 LE (133 kW)/12 250 f./perc

Maximális forgatónyomaték 114 Nm/10 500 f./perc

Menetkész tömeg - SP: 199/200, RR: 200/211 kg

Legszembetűnőbb különbség, hogy az SP 43 milliméteres csúszószár átmérőjű Öhlins NIX30 teleszkóppárt és TTX336 hátsó rugóstagot kapott, tizenkét küllős öntött kerekein pedig 320-as, illetve 220-as Brembo féktárcsákat találunk, azonban itt a pilóta döntéseit nem felügyeli ABS. Persze némi felárért - és a 199 kilós menetkész tömeg feláldozásáért - természetesen blokkolásgátló is rendelhető a modellhez, az 1000RR SP ABS-es változata 210 kilóval mérlegel. Változatlan formában építették be az erőforrást, így az SP - a 2014-es RR-hez hasonlóan - 181 lóerős 12 250-es percenkénti fordulatszámnál, és legnagyobb forgatónyomatéka 114 Nm, 10 500-nál. Azonos a vázszerkezet is, de az SP felfüggesztésének rögzítési pontjai változtak - a tapadás javítását szem előtt tartva rugalmasabb lett a hátsó rugóstag bekötési pontjának környéke.

honda cbr1000rr-sp
Erősebb lett az új Fireblade. A 181 lovas csúcsteljesítmény mellett lényeges, hogy az áttervezett hengerfejnek, kipufogónak, valamint módosított elektronikának köszönhetően jelentősen nőtt a CBR1000RR közepes fordulatszám-tartományban leadott nyomatéka

Nem csak az önjelölt versenyzők, de az utcai motorosok is élvezhetik a CBR1000RR-SP újításait, hiszen a Honda második generációs elektronikus kormány-lengéscsillapítója (HESD) a sebesség növelésével arányosan keményíti a csillapítás mértékét, ami jól jön a nyílt napokon, ugyanakkor városi araszolás közben szinte észrevétlen a fontos menetbiztonsági felszerelés.

honda cbr1000rr-sp
Radikális változások az SP-n: a kormány előrébb és lejjebb került, könnyebbé vált a segédváz és keményebb szivacsozást kapott a nyereg. A módosítások egyértelműen a zártpályás felhasználást szolgálják

Ha valaki kevesellné az SP gazdag felszereltségét, az extralistáról 27 mm-rel magasabb szélvédőt, karbon kiegészítőket, gyári bukógombákat, vagy az országúti etapokhoz ideális komfort ülést is rendelhet.