Kiderültek az utolsó részletek is az éppen két hónap múlva életbe lépő, új KGFB-rendeletről, mely szerint az elektromos rollerekre, Segwayekre, egykerekűekre és megannyi – benzines és elektromos – járműre kötelező lesz biztosítást kötni. Mivel az elmúlt napokban egymásnak ellentmondó hírek jelentek meg arról, kinek és miért lesz előírt a KGFB kötése, egyenesen a Magyar Közlönyből idézzük a lényeget, ami segít eligazodni a jogi útvesztőben.
A nehéz és gyors rollerekre írják elő a biztosításkötést
A közlöny 52. számából egyértelműen kiderül, hogy milyen járművek kerülnek be a KGFB hatálya alá:
12. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény módosítása
39. § A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény 3. § 10. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában:) „10. gépjármű: a) minden olyan, szárazföldön, de nem sínen közlekedő, kizárólag mechanikus (tehát nem emberi vagy állati) erővel működtetett, hatósági nyilvántartásba vett vagy hatósági nyilvántartásba nem vett jármű – a kizárólag mozgáskorlátozott személyek általi használatra szánt kerekesszékes járművek, az elektromos rásegítéssel működő (pedelec) kerékpárok, valamint a mozgáskorlátozott személy által vezetett e-moped járművek kivételével –,
amelynek legnagyobb tervezési sebessége meghaladja a 25 km/h-t, vagy legnagyobb sajáttömege meghaladja a 25 kg-t és legnagyobb tervezési sebessége a 14 km/h-t, továbbá minden, az a) pontban említett gépjárművel együtt használandó pótkocsi és félpótkocsi, akkor is, ha nincs a gépjárműhöz kapcsolva”
A lényeg tehát röviden, hogy a 25 km/óránál nagyobb tervezési sebességű, valamint a 25 kg-nál nehezebb, és legalább 15 km/órás sebességre képes járművekre legkésőbb 2024. július 16-ig muszáj lesz biztosítást kötni.
A rolleres fórumokban többször olvashattuk azt a sommás hozzászólást, hogy amelyik roller elég erős (legalább 500 W teljesítményű), hogy egy megtermett felnőttel is alkalmas legyen a közlekedésre, az eleve túllépi ezt a határt, vagyis felesleges ez alapján két részre osztani az apró járgányokat. Nos, ez pár éve még igaz lehetett, de ma már egyre könnyebb és nagyobb teljesítményű rollerek jelennek meg, melyek 6-700 wattos csúcsteljesítményük dacára is csak 10-12 kilót nyomnak.
A legkönnyebb városi rollerek
Éppen nemrég dobták piacra a „legkönnyebb elektromos rollerként” aposztrofált, új NIU-t, a KQi Air X-et, amiben 700 wattos csúcsteljesítményű villanymotor dolgozik, csaknem 0,5 kWh-s akkumulátorával pedig 50 kilométert is megtehet egyhuzamban.
Jogos a kérdés, hogy miként lehet csupán 10,7 kilós egy ilyen roller, miközben a kihívók rendre másfélszer ennyit nyomnak. Nos, a megfejtés a szénszálas kompozit alapanyagban rejlik, ami olyan ellenálló, merev és könnyű, hogy sikerült ilyen szokatlanul alacsony szintre csökkenteni roller saját tömegét. Sőt a modell „hagyományos” változata, a 25 km/órás tervezési sebességű KQi Air is csak 11,9 kilogramm, így inkább az a különbség közöttük, hogy a merevebb vázszerkezet érdekében az X kiadás taposólemeze és – a kormányt rögzítő – váznyaka egy elemből áll, ezzel is növelve a roller stabilitását.
Ha mindez nem lenne elég csábító, az újdonságok alapfelszereltsége is messze gazdagabb, mint azt megszokhattuk a rollereken. Már az első-hátsó lámpa és a négy irányjelző is feltűnő, hiszen általában hiányzik a riválisokról, de az NFC-alapú lezáró, valamint a széles, masszív kormány már tényleg csak extraként vagy még úgy elérhető a legtöbb modellhez.