Nagyon sokan jelezték az elmúlt hónapokban, hogy motorjuk nem ment át a műszakin, mert az „idei változások” nyomán lehetetlen dolgokat kértek tőlük. Műbizonylatot a sportkipufogóról, beépítési számlát a fémbevonatú fékcsőről, hátsó prizmát, ami állításuk szerint soha nem volt a gépen, és ehhez hasonlókat. Mi is több levelet kaptunk a témában, ezért ellátogattunk néhány vizsgabázisra, hogy utánajárjunk - mire is készüljenek azok, akik mostanában mennek műszakira.

Műszaki vizsga? Mi sem egyszerűbb!

Tavaly már megírtuk, milyen apróságok változtak a vizsgáztatás kapcsán - az eltűnt matricát és az autóra vonatkozó sajátos szabályokat leszámítva minden maradt a régiben. Hogy mi is az a régi, arról a KÖHÉM 6/1990 rendelkezik - ebben az összes információt megtalálhatod, ami csak a járművek műszaki előírásaira vonatkozik.

motorkerekpar-muszaki-vizsga-13588
A hazai előírások szerint motorkerékpáron elöl legfeljebb egy helyzetjelző lehet, mégpedig a jármű hosszirányú függőleges felezősíkjában. Ami eltér ettől (például a helyzetjelzők egymástól akár 30-40 centiméter távolságra esnek) az is használható, de vizsgán kérhetik a forgalmazó igazolását, hogy ez a gyári kialakítás

Miért a sok galiba, ha van egy egyértelmű rendeletcsomagunk a szabályokról? Nos, a félreértések rendszerint két forrásból táplálkoznak: a kétkerekűekről szóló rész igencsak elavult, ezért több típus már gyárilag sem felel meg a leírtaknak, illetve a tulajdonosok gyakran lazán értelmezik - vagy el sem olvassák - a brosúrát, utána pedig meglepődnek, ha közúti ellenőrzésnél vagy éppen a műszakin jön a hidegzuhany.

motorkerekpar-muszaki-vizsga-13404
Ha valaki külső forrásból származó fékcsövet, kipufogót, kormányt stb. szerel fel, az még nem ok a bukásra, de nem árt, ha van műbizonylata és beszerelési számlája az átalakításokról. Kifogásként felmerülhet az „én már így vettem”, de ez aligha hatja meg a szakembereket

Röviden úgy foglalhatjuk össze: a gyári állapot mindig szabályos, még ha egy-egy típus - például a fenti helyzetjelzők miatt - ki is lóg a sorból. Tehát egy szériamotor a forgalmazó honlapján található extrákkal, legyen az sportkipufogó, kormány vagy átalakított nyereg, gond nélkül átmegy, probléma inkább abból adódik, ha valaki karácsonyfát csinál a gépből, felvásárolva a kínai webáruházak teljes neoncső-, LED- és kipufogóarzenálját, utána meg nem érti, mi baja a rendőrnek és a vizsgabiztosnak.

Mi a helyzet az oldalkocsikkal?

A gyári fogatokkal, például a Pannoniákkal nincs probléma, ellenben az épített, egyedi példányok már igényelnek némi utánajárást. Az ilyen módon készített háromkerekűekre legtöbbször a forgalmazó igazolását kérik, amiben megerősítik, hogy az eredeti, szóló modell alkalmas oldalkocsi csatlakoztatására, s amennyiben ez utóbbi házilag készült, szükség lesz típusvizsgálatra, hogy az megfelel-e a közúti közlekedésre.

A vizsgáztatás nélkülözhetetlen kellékei

Nem ritka az sem, hogy a motor egyébként rendben van, ám a feledékeny tulajdonos miatt nem kaphat pecsétet a forgalmiba. Érdemes hát átismételni, mire van szükséged ilyenkor, s miként is zajlik maga a folyamat. Először is forgalmi engedély, kötelező biztosítás igazolása és személyi igazolvány - ez a hármas elengedhetetlen, illetve, ha nem a Te neveden van a gép, akkor meghatalmazásra is szükség lesz.

motorkerekpar-muszaki-vizsga-13397
Az első lámpa fénye fehér vagy kadmiumumsárga lehet, a vetítési képnek pedig egyeznie kell a sablonon látható „9 óra 10 perccel”

A műhelybe érve leadod a papírokat, ezután a szakemberek ellenőrzik az alváz- és motorszámot, valamint a rendszámot, s ha stimmelnek, kezdődhet a munka, ám ez még nem a valódi műszaki, csupán annak lépéseit követve tüzetesen átnézik a gépet. Ennek előnye, hogy a fellelt hibákat egyedül a tulajdonossal közlik, aki kijavíthatja azt, sőt a legtöbb helyen szerviz is rendelkezésre áll, hogy orvosolják a hiányosságokat. Legyen szó kiégett izzóról vagy bármilyen apróságról, még a hivatalos szemle előtt fény derül rá, így tényleg makulátlan jármű gördülhet be a műhelybe.

motorkerekpar-muszaki-vizsga-13398
Fékerő és -ingadozás rendben, vagyis a gép gurulhat tovább

Itt elsőként a görgős fékpadon faggatják - a hidraulikus szerkezettel stabilizált motor - fékrendszerét, mely során a fékerő, illetve annak egyenletessége is lényeges szempont. Ha hullámos a tárcsa, gyorsan 30-40%-os eltérést rajzol a gép a monitorra, de ezt már a tulajdonos is előre sejtheti: ha érezhető a fékkaron a pulzálás, az már műszakin is ok a bukásra. Amennyiben ezen átjut, jöhet a csapágyak ellenőrzése: egyszerűen, kézzel mozgatják a felniket, hogy a lengővilla, a kerék vagy a kormány csapágyazása rendben van-e, és arra is vetnek egy-egy pillantást, hogy a teleszkópszimmeringek épek-e. Az abroncsok mintamélysége után jöhetnek a kürt és világítóberendezések, beleértve az első fényszóró vetítési képét - ezt egyébként bárki otthon, a garázs falával szemben állva maga is ellenőrizheti.

motorkerekpar-muszaki-vizsga-13392
Talán meglepő, mégis megtörtént nem egyszer, hogy a gyárilag kétszemélyes motor hátsó lábtartó nélkül érkezett a szemlére. Indoklás: így jobban néz ki...

A gyakran mumusként emlegetett zajszintméréstől annyira nem kell tartani tulajdonosoknak, pontosabban azoknak, akik egy kicsit is foglalkoztak a témával indulás előtt. Egy E-jellel ellátott, esetleg műbizonylattal is rendelkező dob dB-killerrel aligha kelt feltűnést, s ha fülre nem tűnik hangosabbnak a gyárinál, akkor nem is kötözködnek vele. Amennyiben nem vagy biztos a dolgodban, csak tölts le egy decibelmérő alkalmazást, s a kipufogótól hátrafelé fél méterre, annak hosszirányától 45 fokos szögben eltérve, üresben, a névleges fordulatszám nagyjából felénél nézd meg, mit mutat a kijelző. Ha ez legfeljebb 5 dB-lel magasabb, mint az adattáblán szereplő érték, máris megnyugodhatsz.

Miért kerül ennyibe?

Az állami telephelyeken 4360 forintba kerül a motorkerékpárok műszakiztatása, ellenben a maszek műhelyekben 9-10 ezer forint a jellemző összeg. Miből adódik a különbség? Nos, ennek legfőbb oka, hogy a magántulajdonú szervizek a 4360 forintos összegnek csupán ötödét tartják meg, a többit az államnak továbbutalják, s lássuk be, ebből a 8-900 forintból aligha jön ki két ember 50-60 percnyi munkabére. Cserébe viszont nem kell várakozni, és van előzetes állapotfelmérés, tehát nem bukik meg a járgány, elvégre nem éles helyzetben derül ki a hiányossága. Akárhogy is, akinek drága az ideje, mindenképpen jobban jár az utóbbival, a többiek pedig - az autósokkal ellentétben - továbbra is választhatják az olcsóbb, de nem feltétlenül praktikusabb utat.

Ne aggódj, ha nincs nálad izzókészlet, hiszen a modern két- és négykerekűekben ennek aligha veszed hasznát az út szélén, s nem is kötelező, viszont elsősegélycsomag már annál inkább kell - no nem azért, mert kérik, hanem mert szó szerint életmentő lehet. Utolsó lépésként még ellenőrzik a forgalmiban, valamint az idomokon látható színt, s ezután már gurulhatsz is az iroda felé, hogy utána újabb két évig róhasd az utakat. Mindez a megérkezéstől számítva 50-60 perc, már ha előre bejelentkezel, és nem kell sorba állni a többi autós, motoros mögött.

motorkerekpar-muszaki-vizsga-13594
Az elsősegélycsomag nem kötelező, leszámítva az oldalkocsis fogatokat - abban muszáj magunkkal vinni, ráadásul nem is A jelű, hanem B-s, autós dobozt ír elő a rendelet

Barkácsolt járművek az utakon

Az elmélet tehát egyértelmű, azaz - csakúgy, mint a KRESZ-ben - mindent szabad, amit nem tiltanak, azonban a gyakorlatban előforduló furcsaságok már annál kuszábbak. Meglátogattunk néhány vizsgabázist, hogy maguk a szakemberek meséljenek arról, melyek is a legjellemzőbb hibák, hiányosságok, melyekkel a motorok kapcsán találkoznak.

motorkerekpar-muszaki-vizsga-13589
Szürreális látvány, amikor a több milliós értékű motor szinte vászonra kopott abroncsokkal érkezik a műhelybe. Erre egyszerűen nincs mentség, pedig gyakoribb a probléma, mint gondolnánk

Abban mindenki egyetértett, hogy a sérülés miatt lecsupaszított és igénytelenül átépített kétkerekűek okozzák a legtöbb fejvakarást. Az irányjelző hiánya szinte általános, miként a visszapillantóból is gyakran mutatkozik hiány, néhányan ezért érkeznek csupán baloldali, E-jelzést soha nem látott tükörrel, mert „ők úgy tudták, elég egy is belőle.” Choppereken a hiányzó sebességmérő már nem is meglepetés, míg a café racerek azon véreznek el, hogy a forgalmijuk szerint két személyt szállíthatnak, de sem kapaszkodó, sem hátsó lábtartó nincs rajtuk, tisztességes hátsó ülésről nem is beszélve. Zárójelben tegyük hozzá: hátsó sárvédő, fényvisszaverő prizma és rendszámvilágítás nélkül eleve nem érdemes nekivágni a műszakinak, s mégis tucatszám érkeznek ilyen példányok is. Gond lehet az otthon átalakított, például növelt időjárás-védelmű modellekkel is, itt leggyakrabban az olcsó fejidomokkal együtt árult, korántsem szabályos lámpatestek miatt vérzik el a motor. Azt tanácsolják, ha valaki jobb szélvédelemre vágyik, lehetőleg a modell burkolt változatáról (például Suzuki SV/N, Honda CBF, Yamaha XJ/N) szerezzen be bontott alkatrészeket, és felejtse el a kínai utángyártott holmikat.

motorkerekpar-muszaki-vizsga-13592
A gyakorlatban is kiderült, miért hasznos a vizsga előtti alapos szemle. Az egyébként makulátlannak tűnő, tényleg felkészített motorom is elhasalt volna egy apróság, a kiégett izzó miatt

Jó hír, hogy az általános műszaki állapot jónak mondható, fék, felfüggesztés rendben van a megjelentek többségén, inkább a silány és nem ritkán életveszélyes kiegészítők vagy a ritkán ellenőrzött, s ezért feledésbe merülő apróságok okoznak gondot. Hogy ez mennyire így van, arra remek példa volt a saját motorom. Nem titok, ha már ott jártam, a Halmai & Székely telephelyén magam is gyorsan túlestem a lassan amúgy is közelgő műszakin. Persze előtte gondosan átnéztem a Kawát, útközben még le is mostam, szóval igyekeztem lelkiismeretesen felkészülni, mégis a fejemre koppintottak. Hiába jártam körbe, a tűző napon nem vettem észre, hogy nem működik a rendszámvilágításom. Lám, egy újabb jó pont a maszek vizsgabázisnak: mivel ez egyben szerviz is, a helyszínen percek alatt orvosolták a hibát, s így már pecsét kerülhetett a forgalmiba.