Idegen országban, a helyi viszonyokat nem ismerve sokan aggódnak, hogy a parkolóban vagy panzió előtt hagyott motorok vajon biztonságban vannak-e? Jogos a félelem, de ez egyben rá is nyomhatja a bélyegét az útra, s a pihenésből egy merő aggódás, idegeskedés lesz. Bár tuti recept nem létezik, az elmúlt évtizedekben kipróbáltunk néhány módszert, melyek segítenek elhessegetni a komor gondolatokat.

1. Motorospanzió garázzsal

A legegyszerűbb megoldás, ha zárható garázsban pihennek a vasak, míg a tulajdonos a közelben alszik. Ha a masszív ajtóval védett helyiségben még le is lakatolod, már aligha lehet gondod - ez a két védelmi vonal önmagában is erős bástya. Hátrányként csupán a viszonylag magas ár említhető, ugyanis - főként nyugat felé utazva - gyakran komoly árkülönbségek vannak a mezei panziók és a kétkerekűeket csábító vendéglátók között.

motorlopas-motorosturan-8765
Az ún. motorosbarát panziókban általában fedett helyen állnak a vasak, nem ritkán a tulajdonos gépével együtt. Tökéletes módszer, ám nem mindig elérhető és rendszerint költséges is

2. Mindig szem előtt

Ez egy bevett, általában jól működő, de néha mégis éppen az emberi tényező (és kapzsiság) miatt veszélyes megoldás. Nagyobb szállásokra betérve gyakran megkértük az éjjel-nappali portán ülő urat vagy hölgyet, hogy némi baksisért cserében legalább néha nézzen fel a szunyókálásból, és pillantson a vasakra, ha már úgyis ott van dolga. Tucatnyi alkalommal bevált ez a rögtönzött őrző-védő szolgálat, ám Prágában éppen a pénzéhes kapuőr lett a vesztünk. A dupla ablakos, a motortól alig 3-4 méterre eső helyiségből - valószínűleg - maga a portás hívta fel a cimboráit, akik szerencsére csak a kormány- és a tárcsazárral tudtak elbánni, a vaskos korláton átfűzött, masszív lánc és a jókora lakat már útjukat állta.

motorlopas-motorosturan-8758
Ha közvetlenül a szobaablak alatt állnak a motorok, a riasztó zajára biztosan felébred a csapat, de azért így sem szabad elspórolni a fizikai védelmet

Reggel a szétforgácsolt gyújtáskapcsoló, a megfúrt tárcsazár és a letört lábtartó árulkodott csak arról, hogy éjjel komoly vasipari munka folyt, amiből persze a fülkében ülő úr semmit nem látott, sőt főnökei a rendőrségi feljelentés ellenére sem tudták előkeríteni. - Nem tudjuk, hol lakik - válaszolták, ami teljesen hihető egy munkaadói-munkavállalói kapcsolatban...

3. Kösd az ebet a karóhoz!

Ezért aztán soha többet nem spóroltunk a fizikai védelemmel, hosszabb utakra legalább egy tárcsazárat, egy láncot és egy lakatot magunkkal vittünk, s jó előre kiszemeltük a szoba közvetlen közelében azt a tereptárgyat, ami tényleg mozdíthatatlan, és ahhoz rögzítettük a gépet. Nem éppen kényelmes módszer, mivel két lakat és a lánc vagy 3-4 kilót nyom, de inkább ez, minthogy még egy prágai kalandot átéljünk, csak éppen a végén motor nélkül...

motorlopas-motorosturan-8764
Az új EU-s szabályozás és a roamingdíjak eltörlése révén a GSM-nyomkövetők is bátran használhatók külföldön

4. Kövesd a tolvajt!

Az egyre kedvezőbb, s néhány szolgáltatónál már teljesen eltörölt roamingtarifák végre lehetővé tették, hogy a GSM- és GPS-alapú riasztók, illetve nyomkövetők is működjenek a határ túloldalán. A havi 1000-1500 forintért elérhető szolgáltatás azonnal riaszt, ha emelik, tolják vagy megpróbálják elindítani a motorod, emellett folyamatosan jelzi, merre található az ellopott kétkerekű. Nem mellesleg ezzel a túra teljes nyomvonalát is rögzítheted, ami igencsak jól jöhet, ha legközelebb arra jársz.

5. Ne lássa, de hallja!

Végül pedig érdemes pár aprósággal egyszerűen bajossá tenni a trógerek dolgát. Ha egy rugalmas ponyvával letakarod a masinát, azt előbb feltétlenül le kell szednie a tolvajoknak, ami csak pár mozdulat, de egy ilyen akciónál minden másodperc számít. Ha a ponyvához rögzítesz egy kisméretű riasztót vagy riasztós tárcsafékzárat, az újabb meglepetés, hiszen nem jellemző, hogy az egyszerű textil mozgatása 100-120 dB-es zajt váltson ki.

motorlopas-motorosturan-8759
A riasztós tárcsafékzár egyszerű, könnyen szállítható, többcélú eszköz - mindenképpen érdemes beszerezni indulás előtt

Az amatőrök ennyitől bizonyára nyúlcipőt húznak, míg a profik minimum tétováznak kicsit, amíg neked lesz időd cselekedni, elvégre a fenti nyomkövető révén a telefonod ekkor már rég jelez neked. Jogos a kérdés, hogy ekkor vajon mi történik. Vajon simán nekimész a minden hájjal megkent bűnözőknek? Nos, erre a legtöbbször nincs is szükség, mert egy sok munkával és kárral járó, de általában nevetségesen olcsón értékesített gép egyszerűen nem ér annyit, hogy küzdjenek érte - a riasztó, a csak bajosan törhető lakat és lánc, no meg a közelgő motoroscsapat már elég indok, hogy inkább könnyebb préda után nézzenek. Tulajdonképpen ez a valódi célja a védelemnek, a megzavarás, hiszen minden zár törhető és minden jármű lopható, de a hosszú percekig elhúzódó, zajos munka túl nagy kockázatot jelent a tolvajoknak.