Aki még nem használt hosszútávon elektromos járművet, de szeretne váltani, többnyire attól tart, hogy mennyit veszít az eredeti hatótávból néhány év és több tízezer kilométer után. Persze a gyártók közzétesznek jóslatokat és teszteken alapuló adatokat, de a vevők nyilván jobban „hisznek” a hozzájuk hasonló, egyszerű motorosoknak, akik a mindennapokban gyűjtött tapasztalataikat osztják meg a gépekről.

Mi történik az elektromos motorok akksijával 5-10 év után?

Kutatások szerint a robogós ingázók jellemzően 10-20 kilométert tesznek meg naponta és évente 4-5 hónapon át használják rendszeresen a járművet. Ebből gyorsan kiszámolható, hogy robogóval, kismotorral egy-kétezer kilométert gyűjtenek szezononként – munkába járás közben –, s ha ehhez hozzászámoljuk a kedvtelésből nyeregben töltött órákat, akkor nagyjából 2500 kilométer/év futásteljesítménnyel számolhatunk. Tegyük hozzá, ez az európai felmérések alapján is helytálló, ugyanis a legfrissebb német felmérések alapján a rendszámos nagymotorok átlagosan 2000-2200 kilométert futnak évente a biztosítók nyilvántartása szerint.

Nos, az évi 2500 kilométer alapján húsz év (!) alatt tesz meg 50 ezret egy átlagos kétkerekű,

ezért rendkívül beszédes és hasznos Budaházi Péter beszámolója, aki már több mint 45 ezer kilométert gyűjtött saját NIU robogójába:

Péterről aligha állíthatjuk, hogy „hazabeszél”, hiszen azzal kezdi, hogy az e-robogó egyszerűen nem lehet jó mindenkinek, bár ez nagyjából bármelyik motorkerékpár-kategóriáról elmondható. Jóllehet, nála vészesen közelít a lélektani határként emlegetett ezer töltési ciklus, mely után – elvileg – érezhetően csökkenhet a hatótáv, ez majd csak 50 és 60 ezer kilométer között jön el, ami a fenti, átlagos futásteljesítmény alapján legalább húsz év (!) egy átlagos robogósnak, motorosnak. Ráadásul az ezer töltés sem azt jelenti, hogy onnantól használhatatlan a telep, csupán annyit, hogy az eredeti hatótáv 70-80%-ával számolhat az ember.

niu-robogo-akkumulator-50-000-km-utan
Egy akkumulátorral húsz évig? Péter mérései alapján felesleges attól tartani, hogy az átlagos ingázóknak bármikor akksicserére kéne költenie

Ez alapján tehát alaptalan a félelem, hogy a nevetségesen alacsony, 1-2 forintos kilométerköltségen megspórolt pénzt kényszerűen akksicserére költik a tulajdonosok. Elvégre többségüknél sokkal előbb jön el a váltás, amikor új, erősebb és nagyobb hatótávú robogót vesznek, mielőtt még lényegesen csökkenne  telep kapacitása.