Az Európai Bizottság 2035-ig adott haladékot a tagországoknak, hogy beszüntessék a benzines és dízel járművek árusítását a kontinensen. Az idén júliusban bejelentett terv nyomán kiderült, hogy – a technikai sajátosságok miatt – a motorkerékpárokra nem vonatkozik ez a szigor, csak személy- és teherautókra. Ugyanakkor a kétkerekűek sem „ússzák meg”, az Euro-normák változásával egyre nehezebb helyzetbe kerülnek a motorok tervezői, gyártói.

Kivételt tehetnek a legerősebb autókkal és motorokkal

Kompromisszumos megoldást jelenthet a most napvilágra került olasz javaslat, mely szerint a kiemelkedően magas literteljesítményű, ám csekély darabszámban készülő járművek, élen a sportkocsikkal mentesüljenek a tiltás alól. Azzal indokolták a kérést, hogy ezek nem tömegével gyártott és jellemzően csak évi pár ezer kilométert futó járművek, vagyis a környezetterhelésük elenyésző a százezres darabszámban készülő, olcsóbb járművekkel szemben.

olasz-kezdemenyezes-benzines-eroforrasokert
Nem véletlen, hogy a benzines motorok mellett is lobbiznak, hiszen még mindig ez az egyik leginkább környezetbarát közlekedési forma. Egy nagyobb terepjáró legyártása ugyanis akár 30-35 tonna CO2-kibocsátással jár, s ennyit egy motor 300 ezer kilométer használat alatt sem bocsát ki

Ez az érvelés jelenthet kibúvót a motoroknak is, hiszen ezekre is igaz, hogy az autókkal szemben kis darabszámban készülnek és kevesebb kilométert tesznek meg. Arról nem beszélve, hogy a gyártásuk lényegesen kisebb ökolábnyomot hagy, mint egy kocsié, így az elkészítés és a használat összesen nem árt annyit a környezetnek, mint az autó leszállítása a vevőnek.