A Milánói Autóklub fennállásának huszonötödik évfordulóját valami nagy dobással szerette volna megünnepelni, ráadásul ekkor az itáliai autógyártók körében egyre sürgetőbben fogalmazódott meg egy állandó teszt- és versenypálya igénye. Ekkoriban komolyabb nemzetközi futamokat csak a Brescia melletti Monitchiariban rendezhettek a derék taljánok, ami gyors volt ugyan, de a versenyek idejére közútból kellett ideiglenesen átalakítani. Az ötletet tett követte, 1922 februárjának végén egy bizonyos Vincenzo Lancia (igen, az autómárka megalapítója) és a kor egyik híres autóversenyzője Felice Nazzaro elhelyezték annak a létesítménynek az alapkövét, amelyet azóta Autodromo di Monza néven ismer a világ.

A valódi versenyzésen van a hangsúly

Ez a harmadik legrégebbi állandó versenypálya az angliai Brooklands (1907) és az amerikai Indianapolis (1909) után. Rekordidő, mindössze 110 nap alatt készült el, 3500 munkás dolgozott az építkezésen. A tervezés során a következő szempontok érvényesültek, melyek mind a mai napig hatással vannak a vezetéstechnikai sajátosságokra is. Az egyik, hogy a járművek folyamatosan, jelentős ideig haladhassanak a legnagyobb elérhető sebességükkel, a másik pedig, hogy legyenek olyan szakaszok, ahol a járművek összes mechanikus alkatrésze a lehető legnagyobb terhelést kapja.

palyamotorozas-monza-9578
A légi felvételen jól látható, hogy Monza valójában három különálló pályából áll

Ennek a két, egymással gyakorlatilag ellentétes követelménynek egyetlen útszakasz nehezen tudott volna megfelelni, ez az oka annak, hogy Monza a mai napig három különböző pályából áll. A leghíresebb és legismertebb a Grand Prix, itt rendezik a Formula-1, korábban pedig a Superbike (jelenleg Misano) és az 1994-es mugellói költözés előtt a MotoGP versenyeket. A második a Junior, ez egy éjszakai világítással is rendelkező belső kör, elsősorban tesztelési célokat szolgál, a harmadik pedig egy akkoriban nagy sebességre (180-190 km/h) épített ovális, döntöttkanyaros pálya. A tervezett sebességet azonban a technika fejlődése következtében a járművek hamar túllépték, ezért az ötvenes évek végére a versenyzők már nem voltak hajlandók az életüket kockáztatni. Így ezt a körpályát pár évtizede már nem használják, mállva porladó, meggyalázott teteme azonban még mindig látható.

palyamotorozas-monza-9580
Latinos nemtörődömség: az akkoriban forradalminak számító, döntött oválpálya enyésző nyomvonala

Monza jellegzetessége, hogy rendkívül gyors pálya, Európában csak Hockenheim hasonlítható hozzá, nem véletlenül kapta a „Sebesség Temploma” (Tempio della Velocitá, vagy másképpen: La Pista Magica, azaz Varázslatos Pálya) nevet. A Forma-1-es futamokon elért legnagyobb mért végsebesség 370,1 km/h (Kimi Raikkönen, McLaren, 2005), és a versenykör nagy részében, mintegy nyolcvan százalékban padlógázt nyomnak a pilóták. Nem véletlen, hogy a belgiumi Spa Francorchamps mellett ez a leginkább „motorgyilkos” verseny, és hogy itt fogyasztanak a legtöbbet a gépsárkányok, bár legalább váltani nem kell annyit mint máshol, tekintve, hogy összesen tizenegy kanyart kell bevenni egy körben. A motorosok pedig azért szeretik, mert érdemes igazi nagy dögöket is kihozni ide, bőven ki lehet húzatni, ami bennük van.

palyamotorozas-monza-9577
Monza nevezetes kanyarjai. A számos átépítés ellenére a híres kanyarok megmaradtak

Egy ilyen régi pályának minden szegletét áthatja a történelem, az egyes kanyaroknak saját nevük van. Sajnálatos módon az itt elhunyt Alberto Ascariról kapta a nevét a Variante Ascari, de a Curva Grande, a Curva di Lesmo is közismert a rajongók körében, ám mind közül vitathatatlanul a leghíresebb a Curva Parabolica. Ebben a szupergyors, nyújtott jobbkanyarban elég volt csak egy kicsit elmérni a fékezést, és a jármű máris a kavicságyban kötött ki, és számos haláleset is történt itt. Tavalyelőtt biztonsági okokból leaszfaltozták a bukótér nagy részét, gyakorlatilag kiherélve ezzel a nevezetes Parabolikát. A nézők nyomásának engedve végül ismét megnövelték a kavicságy területét, de azóta is állandóan viták folynak a kanyar átépítése körül. A legújabb tervek szerint pedig a szervezők jövőre visszaédesgetnék a Superbike futamokat is, és a motorosok a célegyenes végén lévő Rettifilio és a Curva Grande kihagyásával egy új sikánnal térnének vissza a mai nyomvonalra.

Próbáld ki Te is!

Monza legkönnyebben Milánóból közelíthető meg, a malpensai nemzetközi repülőtértől mindössze 50 kilométerre fekszik, míg Budapesttől - közúton - 950 kilométerre található. A pálya hajdanán egy erdős királyi vadaspark területén épült a településen kívül, de a város mára szinte teljesen körbenőtte, a központból helyiérdekű vasúttal vagy a 73-as busszal közelíthető meg.

PályaadatokHossz: 5793 m, célegyenes hossza: 1195 m.Kanyarok száma: 11 (4 balos, 7 jobbos)Eddigi halálesetek száma: 19Pontos cím: Autodromo Nazionale Monza, Via Vedano n°5, Parco di Monza, 20900 MonzaGPS-koordináta: 45°37′14″N 9°17′22″ETelefon: +39-039-24821Fax: +39-039-320324E-mail: infoautodromo@monzanet.itHonlap: www.monzanet.itPályacsúcsok, körrekordokAbszolút pályacsúcs: 1:19,525 (Juan Pablo Montoya, BMW-Williams, 2004)

Versenyen futott pályacsúcs: 1:21,046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
WTCC: 1:56,486 (Yvan Muller, francia, RML, Chevrolet Cruze 1.6 T, 2013)Superstock 1000 kategóriaIdőmérőn: 1:46,044 – (Davide Giuliano, 2011)Versenyen: 1:46,219 – Davide Giuliano, 2011)SuperbikeEdzésen: 1:41,475 (Max Biaggi, Aprilia RSV4 1000F)
Max Biaggi Superpole

Nyílt napok a monzai versenypályán

A pályán legalább 250 cm3-es utcai vagy versenymotorral lehet döngetni, feltéve ha az ember leperkál körönként 15 eurót, majd újabb 40 eurót minden megkezdett 25 percért. Utcai járműveknél vezetői engedély, versenygépeknél FIM Speed IMF/IMF Sport igazolvány megléte, illetve egy honlapról letölthető űrlap kitöltése szükséges. A Biker Season rendezvények keretében (július 23-24. és július 30-31.) pedig pályamotorozásra van lehetőség. Érdemes ellátogatni az évente, általában májusban megrendezésre kerülő Monza Biker Fest nevű rendezvényre, ahol szintén lehetőség nyílik körözni a pályán.

palyamotorozas-monza-9579
A tavalyi Biker Fest. A pálya motoros találkozóknak, vásároknak és koncerteknek is helyszínt biztosít

Monzába a legkönnyebben - és persze legdrágábban - valamelyik szervezőirodán keresztül (pl. Focused Events, No limits, Track Days) juthatunk el, akik előre lefoglalják az időpontokat, majd borsos áron (500 font, azaz 180-190 ezer Ft) egy élménycsomagot állítanak össze a motorozni vágyóknak.

Őrült száguldás: vajon biztonságos?

Monza egy világszínvonalú versenypálya, a helyben található orvosi ellátástól kezdve éttermeken, saját uszodán, golfpályán, az összes követelménynek megfelelő boxokon át gyakorlatilag minden megtalálható itt, amit csak egy fejlett infrastruktúrájú szórakoztatóközponttól elvárhat az ember. De nem szabad elfelejteni, hogy ez egy szupergyors, kemény pálya, ide bizony felkészültség kell! Vonzerőt jelenthet a simán kétszáz körüli tempó, de a kanyarok olyanok, hogy ha valaki elmérte, már nem fog tudni korrigálni.

palyamotorozas-monza-9581
Lehetőségekben nincs hiány, golfpályától az uszodáig minden rendelkezésre áll

A pályát a fő vonalak megtartásával rengeteg alkalommal építették már át, mindig biztonsági okokra hivatkozva. Szükség is volt erre, mert már létrejöttének első évében emberéletet követelt, igaz, akkor egy műszaki hiba miatt: egy edzésen Fregor Kuhn egyik kerekének küllői törtek szét. 1928 pedig bevonult az autóversenyek fekete könyvébe, amikor Emilio Materassi végzetes balesetében 27 néző vesztette életét. Sokáig ez volt az autósport leggyászosabb eseménye csak az 1955-ös, Le Mans-ban bekövetkezett tragédia múlta felül, az 81 emberéletet követelt. Utoljára 2000-ben történt végzetes baleset az olasz Forma-1-es versenyen, ekkor egy leszakadó kerék ölt meg egy tűzoltót a Roggia sikánban. A gyorsasági motorosok közül is szedett áldozatot a pálya, 1973-ban Jaro Saarinen és Renzo Pasolini lelte itt halálát.

Versenynaptár

Monza idén a következő rendezvényeknek, sorozatoknak ad otthont:Motoros eseményekJúlius 23-24. és 30-31. - Biker SeasonA motoros nyílt napok mellett az idei évben nincs több motoros esemény, csak külföldi klubok zárt rendezvényei.Autós események:Formula 1 Olasz Nagydíj (2016.09.01-04.)GP2 és GP3 Series (2016.09.03-04.)ASA Techno és ASA Market ( 2016.07.16-17.)International GT Open, Euroformula Open, Formula V8 3.5, Radical European Masters (2016.09.20-10.02.)6 Ruote di Speranza (2016.11.01.)

Szállások

Bár Milánó igen közel van, érdemes a közelben megszállni. Íme, egy lista a pályához közeli szállásokról, nagyjából a legolcsóbbtól a legdrágább felé, ezekben 15 és 30 ezer Ft körüli áron éjszakázhat egy fő:

- B&B Hotel Milano – Monza - Via Lario, 19, 20900 Monza MB,

- As Hotel Monza - Viale Lombardia, 76, 20900 Monza MB,

- Hotel Mosca – Viale Cesare Battisti 81, Monza,

- Helios Hotel – Via Elvezia 4, Monza,

- Appartemento Luce – Via Carlo Cattaneo 4, Monza,

- Grey Rooms Guesthouse – Via L.W. Beethoven 4, Monza,

- Residenza Ferrari – Via Tiziano Vecellio 12, Monza,

A versenypálya kempinggel is rendelkezik, ami kiváló hely, saját bolttal, kalandparkkal, egészen elfogadható áron. Utóbbi persze csak akkor érvényes, ha nem augusztus végén vagy szeptember legelején megyünk, mert ekkor a Formula 1-es futam miatt kétszeresére, de inkább háromszorosára nőnek az árak. Ilyenkor mindenütt csak TIFO-sokat látni, elvégre Monza számít a Ferrari hazai pályájának. Egy motort 3 euróért vihetünk be, ugyanez az F1 környékén 11 euróba fáj. A kemping címe: Monza Camping, Autodromo Nazionale - Parco di Monza, Via Santa Maria delle Selve, 20853 Biassono.