Valljuk be őszintén, nem sok olyan vezető létezik, aki ne futott volna már bele egy záróvonal-átlépésbe, kerülte volna ki a dugót a villamossínen vagy rövidített volna a forgalomtól elzárt területen keresztülhajtva! Ezek apróságnak tűnő dolgok, amelyek nap mint nap láthatóak, ennek ellenére – vagy éppen ezért – nem árt tudni, milyen bírság járhat érte. A felsorolt kihágások általában fix büntetési tételeket vonnak maguk után – ezek egyébként nemrég ismét emelkedtek –, tehát a rendőr részéről elvileg itt nincs helye mérlegelésnek vagy méltányosságnak.

A záróvonalat úgy kezeld, mintha betonfal lenne ott!

Bár a fehér felfestés jelentősége egyértelmű, annak átlépése mégis a leggyakoribb szabálysértések közé tartozik, hiszen aki közlekedett már zsúfolt városban, az tudhatja, hogy az álló kocsisorok közötti araszolás során is megeshet, hogy a vonal túloldalán találjuk magunkat. A sasszemű rendőrök még azt is kiszúrják, ha az utolsó fél méteren hajtasz át a csíkon, s hiába tetted ezt biztonságosan, természetesen ilyenkor is jár a csekk. A kötelező mértékű bírságokat kormányrendelet szabályozza, a konkrét példa esetében ez 15 ezer forintos bírságot jelent.

szabalysertesi-birsagok-3-12399

Jelenet egy videómegosztó oldalra feltöltött felvételből. Ez az autós láthatóan teljesen figyelmen kívül hagyta a záróvonalat

Városon kívül talán még nagyobb létjogosultsága van a záróvonalnak, hiszen itt általában nagyobb tempóval közlekednek a járművek, így nehezebb korrigálni egy esetleges baklövést. Sajnos elég sokszor látni beláthatatlan kanyarokban, veszélyes útszakaszokon előző járműveket, holott oly’ sok baleset következett már be ilyen helyzetekből, lásd például az elhíresült mecseki balesetet, ahol két motoros ütközött frontálisan, és a vétlen fiatal életét vesztette. Semmi sem lehet annyira fontos, sürgős vagy izgalmas, hogy az életedet kockáztasd!

Mindenki a maga helyén

Főleg a főváros zsúfolt utcáin gyakori jelenség, hogy a robogósok – a futárokkal az élen – a járdán vagy behajtani tilos tábla hatálya alatt igyekeznek eljutni célpontjukhoz, ugyanis a sok egyirányú utca miatti „felesleges” kerüléseket igyekeznek kiküszöbölni ezzel. A kötelező haladási irány megszegése jelenleg 50 ezer forintot kóstál, tiltott behajtás esetén pedig a forgalmi rendet jelző táblától függően beszélhetünk közigazgatási bírsággal sújtandó jogsértésről, ez esetben 30 ezer forintot kell kicsengetni, vagy helyszínen kiszabott bírságról, amelynek összege 10 ezer forint. Mélyen zsebbenyúlós tehát ez a kis „csalás”, ám a legnagyobb gond az, hogy a bizalmi elv alapján a szabályosan közlekedőknek nem kell feltételezniük, hogy bárki megszegi a tilalmakat, s baleset esetén hiába egyértelmű ilyenkor a felelősség, egy elhúzódó jogi procedúra gondját senki nem szeretné a nyakába venni, arról nem is beszélve, ha valaki esetleg súlyosan megsérül a szabálytalankodás következtében.

szabalysertesi-birsagok-3-12003

Rendkívül balesetveszélyes lehet, ha valaki megfontolatlanul, nagy lendülettel hajt be a tiltott területekre, hiszen a közlekedés többi résztvevője nem is feltételezi, hogy bárkivel szembe találkozhat (fotó: feon.hu, Molnár Artúr)

Ugyancsak városi „szokás”, hogy a kétkeréken közlekedők a villamossínre hajtva kerülik ki a dugókat, adott esetben a terület elválasztását szolgáló betongömbökön keresztül. Talán elrugaszkodott példának tűnik, de tegyük fel, hogy valaki szabálytalanul a sínekre hajt, majd ott elesik, s az érkező villamos már nem tud megállni, keresztülhajt a sínpáron fekvő emberen. Bár a felelősség ez esetben is egyértelmű, a másik sofőrnek valószínűleg még sokáig lebegnek majd a történtek a szeme előtt.

Ne tévedj tiltott területre, mert sokba kerül!

Meglepő módon az autópálya leállósávja az egyik legdrágább „piros zóna”. Jó tudni, hogy csak alapos indokkal vehető igénybe, kizárólag akkor tartózkodhatunk ott, ha valamilyen, a közlekedés biztonságát befolyásoló körülmény miatt azonnal és halaszthatatlanul szükséges félreállni. A leállósávban történő jogtalan megállásért a jelenleg hatályos szabályok értelmében 40 ezer forintos helyszíni bírság jár, az ott történő haladásért pedig 100 ezer forintos (!) közigazgatási bírságra számíthatunk.

szabalysertesi-birsagok-3-12398

Torlódás kialakulása esetén sem ajánlatos a leállósávban előzni, mert az indokolatlan használat miatt igen súlyos összegeket kell kivenni a pénztárcából (fotó: MTI, Krizsán Csaba)
A járműforgalom elől elzárt területnek már a neve is magáért beszél. Persze a városi forgalomban ember legyen a talpán, aki minden egyes felfestést a legszabályosabban kikerül, pedig a csíkos területre ráhajtás a bírságolás minőségétől függően 10 vagy 20 ezer forintba kerül. Sőt, itt még az a tényező is képbe kerül, hogy ha valaki más esetleg a mi szabálytalanságunk miatt szenved balesetet (például ha zavarjuk a másik irányból érkezők látását és láthatóságát, s ennek következtében összeütköznek), akkor azért is mi leszünk a felelősek.
szabalysertesi-birsagok-3-12005
Ugyancsak piros zóna a kerékpársáv. Bár kézenfekvőnek tűnhet ott állva hagyni mindenkit, de a biciklisek még a motorosoknál is sérülékenyebbek, ráadásul nem mindig túl figyelmesek, így könnyen bekövetkezik egy-egy „összeakadás”

Fontos leszögezni, hogy cikkeinkkel nem az a célunk, hogy bárkit megijesszünk vagy vizet prédikáljunk, hiszen tudjuk, a sűrű forgalomban, siető közlekedőtársakkal körülvéve gyakorlatilag lehetetlen minden szabályt betartani. Csak arra próbálunk rávilágítani, hogy a „csalás” következménye nem mindig csupán összegekben mérhető, s - amit nem győzünk hangsúlyozni -, nem egyedül vagy az utakon, így mindig gondold meg, hogy egy kis stikli milyen következményekkel járhat!