Muszáj egészen a 19. század végéig visszatekintenünk, hogy lássuk, miből is születettek ezek a kiskerekű, elbűvölő formájú robogók. Még 1882-ben látott napvilágot egy bizonyos Enrico Piaggio, aki az akkoriban egyre fejlődő vasútvonalakból, illetve katonai célú hajókhoz készült alkatrészekből tett szert komoly vagyonára. A név nem véletlenül ismerős, hiszen hozzá fűződik ma már óriáscéggé fejlődött Piaggio, mely a negyvenes évek elején elkészítette a mai Vespák ősét. Az MP5 Paperino (Kiskacsa) elnevezésű járgányt nem nevezhették túl vérmesnek, 98 köbcentis egyhengerese alig három lóerőt préselt ki magából, mégis a csöpp kis robogó felkeltette a cég vezetőinek érdeklődését.

vespa-70-ev-8408
Félkész robogók sorakoznak az egykori üzemben, ahol megszületett minden Vespák őse, a Renzo Spolti által tervezett MP5 Paperino

Elképesztő szárnyalás

Végül 1946 tavaszán, azaz éppen 70 éve létrehozták a Piaggio égisze alatt működő Vespa (olaszul: darázs) márkát, és április 23-án délben megkezdődött maga a gyártás. Az Olaszország észak-nyugati részén fekvő üzem csak úgy ontotta magából az önhordó burkolattal és különleges futóművel felszerelt masinákat, a vásárlók pedig egyszerűen megrohanták a Vespát, hogy mielőbb vehessenek egyet a megfizethető, mégis feltűnően csinos gépből.

vespa-70-ev-8412
Jellemző utcakép - az ütött-kopott, de működő Vespa ugyanúgy hozzátartozik olasz nagyvárosokhoz, mint a pizzériák vagy a patinás épületek

Már csak az okozott fejtörést a mérnököknek, hogy a negyvenes évek végén, a háború után éppen csak éledező Olaszországban a motorozás egyszerre volt kikapcsolódási és egyszerű közlekedési forma, így mindenképpen szükség volt egy olcsó, de utassal is fürge modellre. Végül ez lett az 1948-ban leleplezett 125-ös változat, melyet - a nagyobb terhelést szem előtt tartva - továbbfejlesztett felfüggesztéssel és erősebb blokkal dobtak piacra. A 70 km/órát meghaladó végsebesség és az utasszállítás lehetősége igazi telitalálatnak bizonyult, és hozzájárult, hogy a Vespa - a remélt néhány százezres mennyiséget jócskán túlszárnyalva - az ötvenes években már átlépte az évi egy milliós eladási darabszámot.

Gyönyörű, telten pengő hang - így szól egy tökéletesre restaurált, 1970-es Vespa 180 Rally

Ez újabb lendületet adott a talján mérnököknek, akik immáron a kor etalonjait szerették volna megszorongatni, és egy olyan robogót terveztek, mely egyesítette a városi masinák kényelmét a 125-ös és 250-es kétkerekűek dinamikájával. A mára ikonná vált Super Sport 180 és 180 Rally (1965) könnyedén tartotta a 100 km/órás tempót, vagyis tényleg mindent tudott, amit egy motorkerékpár, csak éppen az akkor már sikknek számító Vespa emblémával az orrán.

vespa-70-ev-8406
A márkahűség a gyárban is tetten érhető

A munka ekkor sem állt le, a pontederai zsenik néhány évvel később saját fejlesztésű elektromos önindítóval rukkoltak elő, hogy a törékeny hölgyek is könnyen életre kelthessék az egyre izmosabb robogókat, amivel újabb piaci szegmenst hódítottak meg. A cégvezetők már-már hátradőlhettek, hiszen a Vespa elsőségét látszólag semmi nem veszélyeztette. Igen ám, de eközben elszánt japán mérnökök azon dolgoztak, hogy szárnyát szegjék az egyre sikeresebb olasz Darázsnak...

vespa-70-ev-8409
Az első felfüggesztés, amiből bárki azonnal felismerheti, hogy egy Vespával van dolga

Fájdalmas visszavágó

Ma már könnyű okosnak lenni, és sporthasonlattal élve azt mondani: a Piaggiónál kicsit „ráültek az eredményre", de a hetvenes években tényleg minden arra utalt, hogy a stílusos külső és a rengeteg filmszerep bőven elég a hosszú távú sikerhez. Drasztikus műszaki fejlesztésre semmi szükség, hiszen a Vespát éppen egyszerűsége és ebből fakadó bája miatt kedvelik. Akárhogy is, a japánok pont ezt a lazaságot használták ki, és pillekönnyű, kimondottan fürge és megfizethető robogóikkal egyszerűen elárasztották Európát. Ennek hatását máig nyögi az olasz ipar, elég csak a hazai nagyvárosokban körülnézni - sehol egy Vespa, mindenütt a távol-keleti automata gépek hasítanak, kiegészítve az ezredforduló utáni Aprilia, Gilera és Piaggio modellekkel.

Túllőttek a célon

Elengedhetetlen volt a fejlesztés, de az olaszok sokszor olyan projektekbe is pénzt öltek, melyek - az adott korban - még messze nem értek meg a forgalmazásra. Ilyen volt például a 2004-ben született hibridhajtás, amiben egy 125 köbcentis, belsőégésű, illetve egy 2500 wattos elektromos motor kapott helyet.
vespa-70-ev-8413
Hibrid Vespa 2,5 kW-os, önmagában is használható elektromotorral
Kiváló ötletnek tűnt, hogy a plusz 2,5 kW-ot szabadon használhatta a vezető, hiszen gyorsításkor mindkét erőforrást egyszerre foghatta munkára, ráadásul a járművek elől elzárt területeken és az Olaszországban egyre gyakoribb szmogriadók idején tisztán elektromos hajtás is rendelkezésére állt. Végül a kissé korai bevezetés miatt a megoldás nem terjedt el, pedig azóta már számtalanszor lezárták talján nagyvárosok utcáit a benzines járgányok előtt, s bizony ilyen időkben - a kerékpár és a tömegközlekedés mellett - ez lett volna az egyik szabadon használható jármű.

Nem volt mit tenni, a krízisben a taljánok „lestek" az új kihívótól. Az Aprilia, a Piaggio, illetve a Vespa közös erőforrásaival rengeteget faragtak a gyártási költségekből, új, több mint 600 ezer négyzetméteres központjukban vadonatúj típusokat készítettek elő, miközben újrapozicionálták a márkát: a Vespa lett a jómódú, igényes vásárló robogója.

vespa-70-ev-8410
A forma éppen csak annyit változott, hogy messziről is feltűnjön - ez bizony egy Vespa

A hagyományokat nagyra tartó olaszok továbbra is megtartották a márkára jellemző egykarú első felfüggesztést és a védjegynek számító formát, ugyanakkor a porfestett lemezek alatt már modern technika dolgozott. A fejlesztések eredményeként a Vespa ma újra régi fényében tündököl, ismét szinte ellenfél nélküli a prémiumszegmensben, ahol olyan különös járgányokkal szerez újabb és újabb híveket, mint a 125 köbcentis, de csaknem hárommillió (!) forintot kóstáló Vespa 946 vagy éppen a GTS Touring 300.

vespa-70-ev-8414
A lustaság a múlté? Az új GTS-ek már nyolc másodperc alatt gyorsulnak százra és autópályán sem jönnek zavarba

A recept bevált, elvégre a Vespa jelenleg is rendkívül széles palettát kínál a motorosoknak, hat alapmodell mellett féltucat különleges kiadás szerepel a gyár honlapján. A speciális széria árszabása 3100-től 5790 euróig, az összes, elérhető erőforrás hengerűrtartalma pedig 50-től 278 köbcentiig terjed. Ennek megfelelően a használtpiac sem szűkölködik patinás olasz gépekben, egyszerre legalább 60-80 darabos mennyiségből válogathatnak a vásárlók, főként az ET és a GT-GTS típusokból széles a választék. Sikerült hát talpra állniuk a nyolcvanas évek mélypontja után, és a Piaggio cégcsoport - s azon belül a Vespa - szárnyalását látva könnyen megjósolható, hogy újabb 70 évig még velünk maradnak a kissé ódivatú, de végtelenül bájos és szerethető robogók.