2012. január 25. | kutya.
Kötelező fényvisszaverő mellény és fluoreszkáló matrica a bukóra. Miért is van szükségünk erre?
Minden motorosnak, aki 125-ösnél nagyobb géppel közlekedik, 2013 januártól legalább 150 négyzetcentiméternyi fényvisszaverő felületet kell viselnie, és ez a szigorú rendelet az utasra is vonatkozik. Nos, szerencsére nem itthon született ez a furcsa (túl)szabályozás, hanem Franciaországban, ahol jövőre már csak így közlekedhetnek a kétkerekűek - az indoklás szerint a jobb láthatóság, és ezzel együtt a motorosbalesetek számának csökkentése miatt volt szükség erre a lépésre. Furamód a javaslat nem tér ki a 125 alatti kategóriára, pedig a hazai statisztika szerint ez a csoport lényegesen több baleset okozásáért felel, mint nagyobb motoron ülő társaik.
Így már észreveszel?
Annak is kötelező lesz viselnie a "megkülönböztető jelzést", aki Franciaországban kirándul, és közel hetven eurós bírságra számíthat az, aki az országba lépve elmulasztja ezt. A helyi motorosoknak ezen felül a bukósisakon is viselniük kell egy fényvisszaverő matricát, a jobb láthatóság érdekében. A hazánkban 2011 óta működő Motoros Munkacsoport is hasonló célkitűzések mellett tette le a voksát, hiszen elsődleges terveik között szerepel - a védőfelszerelések népszerűsítése mellett - "a motorosok láthatóságának javítása", és csak remélni tudjuk, hogy ez nem a francia példa átvételét jelenti...
Felmerül a kérdés: ha a oly' sok balesetben játszik szerepet az, hogy a többi közlekedő nem veszi észre, vagy nem észleli időben a két keréken közlekedőket, akkor nem inkább az ő képzésükkel, felvilágosításukkal kellene foglalkozni? Hiszen az, aki nem vesz észre a forgalomban egy két méter hosszú, nagyjából száz watt teljesítményű világítással felszerelt, másfél méter magas, hárommázsás tárgyat, az miként fog kiszúrni egy egyszerű kerékpárost vagy gyalogost?
38 hozzászólás
+ 7

#1
Moto-Cat
Vagy egy közlekedési táblát? Hülyék! Pénzlehúzás az egész!
január 25. 08:33
+ 5

#2
saresz
Ettől azért annyira nem kellene becsinálni szerintem. 150négyzetcenti az 4db 2,5x15cm-es fényvisszaverő karszalag. Kettő a lábakra, kettő a karokra. Abban egyetértek, hogy a kerékpárosok és a robogósok se legyenek kivételek. Szerintem azonban "szeretett" kormányunk tervezett rendszámcseréje inkább vérlázító! Na az (is) pénzlehúzás, fuck! :(
január 25. 08:49
+ 5

#3
mhmax
Szerintem sem vészes a dolog! Ekkora fényvisszaverő felületet ha nem lenne kötelező akkor is viselnék (Egy csík a hátamon keresztbe).
január 25. 08:56
+ 18

#4
kutya.
én szándékosan olyan felszerelést választottam, amin van fényvisszaverő rész (vicc: mivel az fehér, és nem sárga, így nem számít bele...), de szerencsétlen csopperesek... elképzelni sem tudom, ahogy a rojtos, fekete bőrkabátra felhúzzák a rikító szalagokat, pántokat, a bukóra ragasztott matricákról nem is beszélve :)
január 25. 09:22
+ 5

#5
uzsolt
Jogos az író utolsó kérdése!
mhmax:
Ha valaki a sötétben, hátulról nem veszi észre a helyzetjelző lámpádat, akkor szerintem nem a hátadon lévő fényvisszaverő csík fogja megakadályozni abban, hogy elüssön hátulról...
január 25. 09:25
+ 6

#6
joe3650
A sárga villogó meg a sziréna is kevés azoknak a balfék autósoknak akik vezetés közben telefonálnak vagy a rádióval babrálnak vagy egyszerűen csak bambák.
január 25. 09:50
+ 9

#7
Fullmoon
Én személy szerint annak a híve vagyok, hogy a tompított világítás igenis kötelező legyen minden körülmény, napszak, évszaktól függetlenül minden közlekedő számára. Legalább annyira fontos látszani mint látni. Rengeteg idős, beteg, ittas, bolond, drogos félnótás vezet akinek qvára nem kéne és azzal hogy észrevett mert nem "ghostrider"-ként álcáztuk magunkat sokat tehetünk azért, hogy épségben hazaérjünk. Én nem is értek azzal egyet, hogy fekete színű (csak fekete) esőruhát és motoros ruhát áruljanak. A sisakról nem is beszélve!
január 25. 10:04
+ 13

#8
oti007
Hát a legtöbb új mocin amint ráadod a gyújtást már ég a helyzetjelző úgyhogy ezzel nem kell vergődni:) Az meg szerintem ritka eset amikor hátulról érnek utol egy motorost .....:D ha csak nem kereszteződésben áll a szerencsétlen ... vagy esetleg egy apuci kedvence az új porche-jével nem gyengén bekokszolt állapotba discó után ...
Sajnos be kell ismerni hogy a balesetek túlnyomó többségében azért a motorosok veretik neki a gázt eszetlenül olyan úton ahol nem volna szabad... Én is szeretem húzni neki de csak ott ahol belátok mindent és reménységem van arra hogy fel tudom nevelni a kislányomat ..
Nah páá kemények :)
január 25. 10:21
+ 4

#9
atella
engem csak nappal és Magyarországon ütöttek el 3x. a ránkaggatott fényvisszaverő nem ért volna semmit! de a xenon fényszóró folyamatos villogtatása meghozzta a kívánt eredményt. a másik meg az, hogy nem azért veszem meg 300000 Ft. ért azt a ruhakollekciót ami még a színösszhangban is jó a motorhoz, hogy magamraöltsem azt a 200 Ft. os narancssárga szart ami még balesetveszélyes is mivel nincs az a tépőzár ami 130 km/h nál nem szakad el és nem hagyom el. :-D
január 25. 11:08
+ 4

#10
Jani55
Motorunk, sisakunk, motoros ruháink, csizmáink, stb, az összes vonatkozó szabványoknak, rendeletnek megfelel... Együttesen is! (az unióban is) Ha nem elég a motor szabványos, gyári eredeti kivilágítása, a motorokra, motorosruhákra gyárilag felszerelt, belevarrt fényvisszaverő elemek nagysága, mérete, akkor kötelezhetnek kukásmellény hordására? és csak 125 cm3 felett?
Hol itt az egyenlő bánásmód?
Kötelező rendszámcsere van napirenden...
Már nem csodálkozok semmin, még az ellenkezőjén sem, csak nehogy a motort kötelezően narancssárgára kelljen festeni mondjuk 500cm3 felett...
(aki nem, az külön szankciókra számíthat, természetesen nem a pénzlenyúlás miatt, hanem a láthatóságra hivatkozva...)
január 25. 11:14
+ 4

#11
mhmax
#5 uzsolt:
Én sem az ilyen egyértelmű helyzetekben látom értelmét. (jön mögöttem, nem vesz észre, akkor vak)
De nagyon sok hasznát látom, akkor amikor mögöttem lévő autó takarja a lámpámat, és amögött érkezik az előzni szándékozó ámokfutó. Ő hátolról este csak a bukómat, vagy a hátamat láthatja. Jönnek szembe jól esik, ha velem is számol az előzési távnál.
Azt még nem is említettük, mivan ha kiég a hátsó helyzetjelző izzó.
#4 kutya: Mókás lesz, mikor fényvisszaverő rojtokat lehet majd vásárolni a bőrkabátra :)
január 25. 11:16
+ 5

#12
vajonki
Had tegyek már fel egy kérdést... azt tudjátok hogy miért PIROS színű a hátsólámpa? és hogy miért lefelé világítanak az első lámpák? igen pontosan azért mert a sárga nagyon jól észrevehető ez tény de baromira zavaró a folyamatos vényvisszaverő nézése, este a sötétben a felbukkanó útmunkásnak jó ötlet igen... de egésznap ez vakítsa a szemünket? és a motoros utasa 20 centiről nézze a vényvisszaverő bukósisakot? csak kérdezem :D
január 25. 11:29
+ 3

#13
mlas
Prüszköltök itt a fényvisszaverők ellen, pedig sztem nagyon jó, és ha esetleg valami vaklégy egyszer PONT EMIATT nem üt el, már megéri... nekem a teherautók sziluettjére ragasztott csík is nagyon bejön - jó messziről lehet látni, nem csak a két piros pöttyöt.
január 25. 11:32
+ 5

#14
TüZéR4DLRR
Undorító, hogy a Magyarországon járművel közlekedők 70%-a gyökér a vezetéshez és ezáltal a maradék 30% nyakába is aggatnak mindenféle gyökérséget ahelyett ,hogy a kurva oktatást,a jogosítvány megszerzéséhez kicsit gatyába ráznák! Mert aki a jogosítványt megszerzi az még kurvára nem tud vezetni és elég nagy baj ez.
Amúgy ezt a fényvisszaverős dolgot azért akarják behozni, mert sok motorost ütnek el a balfasz emberek? Akkor miért azt csesztetik ilyen marhasággal ,aki a baleset áldozata és nem pedig azt ,aki az okozója.
Persze ,akkor meg azért jajgatnánk ,hogy ne csesszék össze az autónkat fényvisszaverő szalagokkal.
Szerintem ez rohadtul nem megoldás semmire mert, aki egy kivilágított motort nem vesz észre, annak a fényvisszaverők által visszavert fény sem fogja kiszúrni a szemét.
Elég extrém helyzet kell ahhoz ,hogy ez a kis fényvisszaverő segítsen!
Szerintem ez nem megoldás semmire!
január 25. 11:47
+ 23

#15
yoke
A f@szomra meg egy viharlámpát,hogy éjjel is tudjak kaszálni nem?
január 25. 12:04
+ 2

#16
szobbal
Érdekes.
Én a motorom villájára ragasztottam olyan fehér fényvisszaverőt ami az út széli kis műanyag szarokon van. Hátulra meg pirosba 2 csíkot.
Színes a sisakom Fehér a ruhám! Magasra van kicsit állítva a lámpám, Hangosabb a motorom és használom a dudát vagy a gázfröccsöt ha kell...
Ha így nem vesz észre a majom akkor annak még babakocsit se szabad tolni!
Nem szoktam rosszmájú lenni de aki rám néz és dafke kijön elém és esetleg a pirosnál mellé tudok menni vagy akárhol, annak annyit szoktam mondani: Remélem legközelebb ZIL jön helyettem!
Aki meg csak bambul azt meg elzavarom kávézni!
Itt az a fura ha keresztutcából jön ki lóf***t se ér a fényvisszaverő...
Engedélyezzék a +lámpaforrást esetleg azt még megérteném. Vagy igen is lehessen használni sportdobot E jelzéssel mert azt esetleg látják/hallják.
De ennek.. semmi értelme.
január 25. 13:15
+ 9

#17
Spanyol
Több éve járok kamionnal Franciaországban!Hát gyerekek ne is csodálkozzon senki,ahogy a pályán,Párizsnál,reggel a csúcsban,a kocsi sor között 80-100-al pendítenek el a motorosok és ilyen szabályt akarnak hozni!Viszont 7 év alatt talán 5 motoros balesetet láttam,pedig volt,hogy heteken keresztül náluk közlekedtem!
És valóban a nagy robogósok pofátlanabbak,mint aki sport motorral közlekedik!
Ahogy már előttem is leírták,azokat kellene képezni,akik okozzák a balesetet!
Hogy az a kurva tükör,amiből 1 autóban 3 is van,azt rohadtul nem dísznek rakták fel és nem azért,hogy legyen mire akasztani a dobó kockát!
FIGYELNI KELLENE,NEM TELEFONÁLNI,STB!
A fény visszaverőről meg annyit,hogy van 1 gyönyörű bőr,vagy akár milyen rucid,szebbnél szebb színben és ráaggatod a csíkot!Hát.... gyönyörű lesz az egyébként sem olcsó ruhád azokkal a csíkokkal!
Fel kellene már végre nőni ahhoz,hogy nem csak a kib@szott autósok vannak az utakon!
január 25. 13:20
+ 4

#18
saresz
Érdekes, hogy ez jobban b@ssza a csőrötök, mint a rendszámcsere. Pedig az jobban fog fájni... :(
január 25. 13:30
+ 1

#19
pet08
Ha nem velem történik, nem hiszem el: körforgalomba hajtottam, középen viszonylag magas növényzet, borongós, szürke fények, és az utolsó pillanatban vettem észre a pont középen lévő robogóst - épp megúsztuk, "vészhárításoknak" köszönhetően... Ha akarta volna se tudta volna magát jobban álcázni. A fények főleg előlről-hátulról látszanak, de oldalról szinte semmi. Szerintem ez igenis sokat segíthet, és minden motorosnak-bicilkisnek saját érdeke, hogy minnél feltünőbb legyen.
január 25. 13:59
+ 7

#20
kutya.
"az utolsó pillanatban vettem észre a pont középen lévő robogóst"
no, pont ő az, akire ez a rendelet nem fog vonatkozni :(
január 25. 14:01
+ 3

#21
Slari
Az első mondat után meghűlt bennem a vér.. De szerencsére jött a második mondat. De lehet, hogy pár év múlva itthon is hasonló baromságok lesznek érvényben, ami a mai tendenciát látva eléggé sanszos. Mondjuk már most is van egy jópár, de nyugi, lesz ez még rosszabb is..
január 25. 14:57
+ 9

#22
Aszfaltvágó
Sziasztok
Közvilt javítok,nagyon sokat dolgozok úttesten is,éjszaka is,mint például ma is:( Az a helyzet,hogy fényvisszaverőnk van mindenhol,a sárga villogóról nem is beszélve..... A daruskocsi méretéről nem is beszélek....Mégis az elmúlt hónapokban megszámláhatatlanul sokszor el akartak ütni a Szentendrei úton..... Borzasztó amit némelyik ember művel,daruzok a marha meg rámnyomja a reflektort,mielőtt elmegy mellettem,hogy mi a fa....ért azt nem tudom,mert tisztán látható,hogy hol vagyunk,mit csinálunk...... Ezek után,ne csodálkozzatok,hogy nappal is elütnek,és kurvára mindegy mennyi láthatósági szar van rajtunk....be is takarózhatunk vele,értelme nincs.....Tapasztalat,12 éve csinálom ezt,és ütöttek már el meló közben is....................Hát a rendszámcsere? na attól forr a vérem...................................
január 25. 16:08
+ 5

#23
doxa13
Hokigépek.... De az ilyen kezdeményezések M.o-ra mindíg eltorzulva érkeznek, már látom magam előtt:
"2014-től minden motorosnak szüksége lesz legalább 2 db. 600 W telesítményű stroboszkópra amelyet minden útszakaszon, mindíg működtetnie kell. Amennyiben nincs vagy nem működik a helyszínen tarkón lövik"
És mindeközben közlekedési analfabétákat képeznek és nem az iskolák, hanem a törvények miatt.
január 25. 16:47
+ 3

#24
naked64
Nehogy már a motorosa két kilós Arait össze ragasztgassa fényvisszaverőkkel !Amúgy is azt írják, hogy a matrica árt a héjának.
Akkor most mi van ?
január 25. 17:17
+ 2

#25
Dipshit
Egy három dobozos túramotoron sok értelme lesz ezeknek a kiegészítőknek, mert gyakorlatilag semmi nem fog látszódni belőlük...
De örüljünk, hogy az óvó-féltő kormányok még nem vezették be kötelező jelleggel a kényszerzubbonyt, persze szigorúan csak a saját védelmünk érdekében!
január 25. 17:21
+ 1

#26
horibery
A szabály az szabály. De ettől függetlenül elég undorítóó.xD:DDD
január 25. 17:21
-12

#27
MÓVÁRIDRZ
nekem semmi bajom a fényvisszaverővel hiszena mi életünkröl van szó....a többi meg nemérdekel hogy kineka hibája meg kié nem!
lássanak aztán kész....de ha lusták vagyok beszerezni felrakni és csak a kormányt fikázzátok .....akkor megérdemlitek h elcsipjen valami kamion hátulról benneteket..
január 25. 18:03
+ 5

#28
FeherCapa380
Autos szemmel:
A engem az kezd bosszantani, hogy olyan fenyvisszavero elemeket szerelnek vagy ragasztanak mindenhova, amelyekre lavilagitva sajat magamat vakitom el. Egy autopalya lehajtonal pl. olyan tablazsungel tud lenni, hogy az ember mar belezavarodik a fenyfoltok ertelmezesebe. Annyira erosen vernek vissza, hogy pl. esoben elnyomjak az utfelulet keveske visszavert fenyet, tehat kvazi az utat egyaltalan nem latom miattuk. Maradnak a vonalak meg a tablak, hogy megallapitsam vajon merre lehet az ut. Namost ha ezek koze meg gyorsan helyet valtoztato motorosok vagy kerekparosok ruhacsikjai is bekerulnek, akkor aztan teljes a kaosz. Ez sokkal gyakrabban fordul elo velem, mint az, hogy egy egyebkent kivilagitott jarmuvet ne vegyek eszre ejjel. (Merhogy ezekrol beszelgetunk ugye. A kivilagitatlan dolgok mas tema, a nappali fenyben meg a fenyveisszaveronek nincs ertelme.)
Szovel nem nagyon ertem, hogy minek...?! Hirtelen kieghet a bisztositek a motoron, el ne talaljak hatulrol. Eleshet a motoros, kitorik a lampa, ra ne menjenek. Baki hibajabol keresztben elem hajto motoros korvonalait jobban latom. Szebben ki tudom venni merre repul, miutan elcsaptam. Kb. ilyen esetekben "segit" a fenyvisszavero...
január 25. 18:38
+ 2

#29
#Zé
Nem is bánom már, h lassacskán leszokom a közúton való motorozásról.
Kibaszott ,agyonszabályozott világ jön el.
január 25. 19:38
+ 5

#30
joe3650
Sokszor látni sötétedés után is olyan barom autóst aki még a világítást sem kapcsolja fel.Legtöbbször nők az ilyenek,de láttam már férfit is kivilágítatlan kocsival sötétben.Ilyenek ellen a fényvisszaverő csík mit használ?Mivel nincs is amit visszaverjen a csík.
január 26. 10:16
+ 7

#31
ddavid82
Biztos van értelme a sok fényvisszaverőnek, de inkább az oktatást kéne gatyába rázni, mert az oktatók spórolnak a géppel meg az üzemanyaggal. Én pl. tavaly csináltam az A-t, előtte soha nem motoroztam.(Egyszer talán 3 percet egy robesszal.) Mondtam az oktatónak hogy analfabéta vok, erre elmutogatta hogy gáz, fék, kuplung, stb., mehetsz. Összesen kb. 180 percet rutinoztam(3-4 alkalom, és 3-an voltunk 1 db er5-re mindannyiszor),2x2 óra volt a forgalom(a második közvetlenül a vizsga előtt)!
És ez majdnem 100e Ft-ért! Ez milyen oktatás? Nem is csodálom hogy ennyi balfasz jár az utakon! Ezen nem segít az sem ha én magam világítok, hiába látnak ha nem tudják hogyan közlekedjenek előttem/mellettem/mögöttem.
Bocs hogy hosszúra nyúlt
Üdv.
január 26. 13:48
+ 3

#32
haax88
A bukóra matricát? Be vannak ezek baszva! Minden ép elméjű tudja, hogy a bukóra matricát ragasztani tilos, minden sisak használati útmutatójában benne van....
január 26. 20:10
+ 1

#33
haax88
#31 Maximálisan egyet értek!
január 26. 20:11
+ 1

#34
KAWA.szaki
Világít az a k***va fényszóró nonstop 55 wattal, le sem tudom kapcsolni (nem is akarom).
Ha ezt nem veszi észre a szembejövő, akkor majd pont két fényvisszaverő csík fog rajtam segíteni...
január 28. 19:18
+ 1

#35
Vtec
...és tessék mondani, ebben az itthoni "Motoros Munkacsoportban" hány igazi motoros van?
Képviseli valaki közülük egyáltalán, ami itt is felmerült, hogy inkább valóban oktatni kellene, és nem teleaggatni minden xarral a motorost, hogy azután amiatt szenvedjen-okozzon balesetet?
Ugyanis ha kölcsönösen nem tudunk vezetni, akkor annak, hogy látjuk-e egymást, csak abban van jelentősége, hogy legalább tudjuk, ki gázolt el, vagy ki alá mentünk be!
#17 Spanyol: Vajon mennyit javít azoknak a helyzetén ez a "fényvisszaverő matrica", akik 80-100-zal zúznak az autósorok között? Nna, erről van nagyba' szó! Adtak az ürüléknek egy pofont!
Persze ha csak egy embert ment meg, akkor már jó. Én bringázom is, ott használok ilyen cuccokat, de nagymotorra?
január 29. 19:25
0

#36
Spanyol
#35 Vtec!
Én kérek elnézést,de szerintem nem olvastad végig,hogy mit írtam!
Ha ezt megteszed,akkor látni fogod,hogy pontosan ugyan azt írtam le,mint már rengetegen előttem és amit TE IS!
ÉN IS ELLENE VAGYOK,MERT HA VALAKI NEM LÁT MEG 1 200-250 KILÓS DOLGOT + RAJTA A MOTOROST,AKKOR AZ A PICI FÉNY VISSZAVERŐT SE FOGJA ÉSZRE VENNI ÉS SIMÁN LEBOMBÁZ!
Jelzem nem akartam vitázni!
Szép napot!
január 30. 11:52
-1

#37
toivottavasti
Nem igazán értem a nagy felháborodást.
Nem arról van szó, hogy "hüjje motoros" vagy "donorjelölt" matrica kell a kabátra, hanem egy megfelelő méretű fényvisszaverő, ami adott esetben segít megmenteni az életed. És igen, csopperes szerkón is elhelyezhető ízlésesen fényvisszaverő, lásd pl.
http://href.hu/x/h1cl (türelmetleneknek: a videón ~3:45-től esteledik be) Mivel én nem csopperrel nyomulok, ahol a stílus a minden, ezért nekem még a "kukásmellényt" felhúzni sem okoz lelki törést, ha sz@rok a látási körülmények.
Vagy az a baj, hogy kötelező előírás, és ami kötelező, az fúj-fúj?
Srácok, ha jövőre rendeletileg előírnák, hogy kötelező levegőt venni, akkor inkább megfulladtok, mert nehogymá' megmondják, mit csináljak? :P Jogsival rendelkező embereknek ideje lenne kinőnie már a dackorszakot.
január 31. 09:41
0

#38
ZombiMester
Kicsit védelmembe veszem a Franciákat, tuti le leszek offolva :-)
Szerintem azért találták ezt ki, mert a baleseti statisztikákból az derült ki, hogy az autós arra hivatkozik, hogy "nem látta a motorost", azért okozott balesetet. (Nyilván nem azt mondja, hogy "hülye voltam, elbambultam, nem tudok vezetni", stb). Két dolgot lehet ez esetben tenni a balesetek számának csökkentése érdekében (ami mindenki érdeke):
1, Az autós látásán javítani...háát ez nehezen kivitelezhető
2, A motoros láthatóságán javítani valahogy. Ez már egyszerűbb, és így oldották meg, ahogy olvastuk.
Az hogy beválik-e az nehezen kimutatható, mert a be nem következett balesetek számáról nem lehet statisztikát vezetni, ha meg a bekövetkezett esetek száma valóban csökken, akkor megint beindul a matek, hogy "persze, mert a benzinárak miatt kevesebbet mennek a népek", meg ilyesmi. A statisztika már csak ilyen sajna :-)
Autósók nem lettek jól oktatva: lehet, de lenne akkor is puffogás, ha mindenkinek újra kellene tanulnia vezetnie valami új módszer szerint, vagy csak újravizsgáznia...
Nálam mindig van az ülés alatt kukásmellény. Ha beesteledik, vagy elkezd esni egyből fölveszem, nem baj, ha kiröhögnek, meg rontja a vizuális összképemet.
február 2. 20:52