Az első és talán legfontosabb a parkolóhely megválasztása. Minél eldugottabb, rálátás-mentesebb helyre tesszük le a motort, a tolvaj annál könnyebb helyzetben van. Egy sötét zsákutca vége nyilván nem a legszerencsésebb választás, de sajnos az utcáról, önműködő ajtóval nyíló teremgarázsban sincs akkora biztonságban a vas, mint talán gondolnánk. Minél több időt tölthet a tolvaj a zsákmánnyal kettesben, háborítatlanul, annál nagyobb a veszély.

riaszto
Az első védelmi vonal: motorunk letakarva a legkevésbé étvágygerjesztő egy tolvaj számára - kivéve, ha maga a ponyva hírdeti büszkén, hogy mi rejtőzik alatta...

Ha közterületre vagyunk kénytelenek állni, próbáljunk jól megvilágított, forgalmas helyre parkolni. Utcán az első és egyben legolcsóbb védelmi vonalat egy mezei motortakaró ponyva jelentheti, minél egyszerűbb kinézetű, annál jobb. Ha nincs szem előtt a portéka, már ahhoz fel kell fednie magát az alkalmi tolvajnak, hogy egyáltalán megtudja, érdemes-e kockáztatni.

Mechanikai védelem

A motor saját kormányzára után következőként bevethető a kis mérete és olcsósága miatt sokak által szeretett és alkalmazott féktárcsazár. A kínálat szédítő, a kétezres kínai bóvlitól 30-40 ezer forintig bezárólag mindenféle változat elérhető; a drágább, márkásabb darabok általában biztonságosabbak is, a neves gyártók mögött fejlett gyártási technika, jobb minőségű alapanyagok és költséges fejlesztések állnak.

riaszto
A féktárcsazárak kínálata kimeríthetetlen, de a nagyon olcsóktól érdemes ódzkodni: ezeknél általában sem a zár, sem maga az öntvény nem megfelelő minőségű

A legdrágább és legbiztonságosabb féktárcsazárak közül sokban már mozgásérzékelős riasztó is található, ami a motor megmozdítására könyörtelenül szirénázni kezd, de az olcsó és kicsi változattal is lehet trükközni: ha a féktárcsazárat nem kényelmes módon, zárral kifelé tesszük fel, hanem befelé fordítva, egy duplatárcsás motor esetében a zár megfúrásának vagy megpiszkálásának lehetőségét gyakorlatilag kiiktattuk, csak arra kell vigyázni, hogy a kulccsal azért elférjünk.

Egy féktárcsazár azonban még nem tántorítja el az elhivatott tolvajt - főleg ha teherautóval, gördeszkával, vagy egy egyszerű szőnyeggel felszerelkezve érkezik, amin elcsúszik a féktárcsazáras kerék - ezért nagyon ajánlott mindig hozzárögzíteni valamihez a motort. Az acélsodronyoktól és kábelzáraktól az U-lakatokon át a 15 kilós, lakattal kombinált lezáró láncokig bezárólag szintén igencsak széles kínálatból válogathatunk, "a drágább általában jobb"-elv itt is érvényes. Aztán, hogy a biciklisek által is lenézett 990 forintos számzáras acélsodronyt vagy az ABUS kilencvenezer forintos, karvastag űber-láncát választjuk, az már igényeinktől, a lezárás lehetőségeitől valamint pénztárcánk vastagságától függ.

riaszto
A saját garázs nem elég: még a lezárt magánterületen parkoló motort is érdemes hasonló módon az anyaföldhöz rögzíteni

Egy biztos: nincs az a zár, amit ne lehetne feltörni és nincs az az anyag, amit ne lehetne átvágni, a kérdés a tolvaj számára az, hogy milyen energia és időbefektetés árán - egy komoly, drága biztonsági lánc átvágásához szintén komoly és drága, ráadásul "felettébb gyanús" szerszámok szükségesek, ezért egy lánc igazság szerint legtöbb esetben inkább elrettentő eszközként működik, mint valós mechanikai védelemként, de attól még működik.

A "mivel?" után a lezárás kérdésének másik oldala a "mihez?" Ha nincs a leláncolásra alkalmas tereptárgy parkolónk közelében, arra a megoldást a különböző rögzítő- és lakatszemek jelentik. A kínálat ezek között is szerteágazó, sokkal fontosabb azonban, hogy hova fúrjuk le a rögzítőszemet: lehetőség szerint ne a földre, ennél egy fokkal biztonságosabb megoldás, ha falra tudjuk rögzíteni, ráadásul ilyen helyzetben maga a lezáró lánc sem fog leérni a földre, ami szintén megnehezíti az erővágós, flexes és nagykalapácsos tolvajbrigád dolgát.

Elektronikus védelem

Lehet vitatkozni arról, hogy egy mai nagyvárosban mennyi vizet zavar egy 120 decibellel üvöltő riasztósziréna, odanéz-e még egy ilyenre manapság bárki, mindenesetre, ha megengedheti magának az ember, vagyonvédelme érdekében könnyelműség lenne nem kihasználni a modern technika nyújtotta lehetőségeket.

riaszto
Egy megfelelően jó minőségű, LCD-kijelzős pageren keresztül irányítható és kommunikáló riasztó 30-40 ezer forinttól indul beszerelés nélkül, de egy márkás, csúcsminőségű rendszer beépíttetése akár a 2-300 ezer forintos költséget is jelenthet

Különböző indításgáltó megoldásokat és immobilizer elektronikákat már a nyolcvanas évek óta építenek a motorokba a gyártók, a gyári kiegészítő katalógusokban pedig általában megtalálhatók az adott gyár által ajánlott riasztók is, de természetesen az utólagos beszerelés is járható út. Riasztó és riasztó között hatalmas különbségek lehetnek tudás, elérhető szolgáltatások, kidolgozási minőség, meg persze vételár tekintetében, ezért riasztóvásárlás előtt érdemes jó alaposan körbejárni a témát, vagy még jobb, ha szakember segítségét vesszük igénybe.

Ugyanis akár a 10 ezer forintos, egyszerű mozgásérzékelős változatot, akár a százötvenezres, indításgátlóval is kiegészített, a riasztási eseményekről mobiltelefonunkra még sms-t is küldő riasztót válasszuk, egy mai, bonyolult elektronikai felépítésű motorkerékpárba szakirányú ismeretek hiányában nem javasolt megkísérelni a beszerelést.

riaszto
A legmodernebb GPS-nyomkövetős rendszerek pár méteres pontossággal valós időben tájékoztatnak motorunk tartózkodási helyéről és állapotáról (jár-e a motor, milyen sebességgel halad, stb.), és akár távirányítással is levehetjük a gyújtást

A piacon kínált legkülönfélébb, hasznos és néha kevésbé hasznos szolgáltatásokat egyaránt nyújtó, megannyi típusú és gyártmányú riasztót két alapvető táborra lehet osztani: melyek rendelkeznek saját áramforrással, és amelyek nem. Természetesen a saját akksisok a drágábbak, hiszen az ezekhez tartozó kis méretű, de nagyteljesítményű akkumulátorok nem olcsók, viszont a motor saját akksijáról működő változatokkal ellentétben ezek még hosszabb állási idő során sem valószínű, hogy leszívják motorunk áramforrásából az életadó villamos energiát. Itt is sok múlik a beszerelés minőségén, kérje képzett autóvillamossági szakember segítségét!

Az elektronikai védelmi berendezések non plus ultrája a GPS nyomkövető rendszer. Ezeket sok esetben hagyományos riasztóval, távvezérlési lehetőségekkel és immobilizerrel is kombinálják a teljes és tökéletes védelem érdekében. A legegyszerűbb GPS nyomkövetők nem nagyobbak egy cigarettásdoboznál és nem is igényelnek semmilyen extra kábelezést, könnyen elrejthetők. A komolyabb, a motor elektronikájába is integrált rendszerekkel pedig akár még arra is képesek lehetünk, hogy a gyújtás távvezérelt megszakításával leállítsuk a motort, bárhol is járjon vele a tolvaj éppen, a beépített mikrofon bekapcsolásával belehallgathatunk a motor környezetében hallható zajokba és beszélgetésekbe, vagy hogy online felületen valós időben kövessük a jeladóval felszerelt motor (vagy autó, vitorláshajó, kóborló kutya, stb...) mozgását.

riaszto
Rengeteg vagyonvédelmi megoldás létezik, de kombinálni a legjobb őket: egy féktárcsazárral ellátott és riasztóval felszerelt motort, amit még egy erős lánccal le is rögzítettek, nem valószínű, hogy megpróbálnák elemelni

A motorkerékpárunk ellopása elleni védekező lehetőségek tehát meglehetősen szerteágazóak lehetnek egy jó ponyvától kezdve a műholdas nyomkövetésig, azonban bármelyik megoldást (vagy megoldásokat) is válasszuk, van néhány aranyszabály, amelyeket érdemes megfogadni. Például vigyázzunk a kulcscsomónkra! Mi értelme van ugyanis a legerősebb biztonsági láncnak, ha a tolvaj az imént csente el hozzá éttermi asztalunkról a kulcsot?

Érdemes továbbá jóban lenni a szomszéd nénikkel, portás bácsikkal és a szemközti boltos kisasszonyokkal is, ugyanis sosem lehet tudni, kiből szüli az alkalom a motorlopást meghiúsító hőst - talán éppen a szomszédság dolgairól mindig kínosan jól informált Gizike néniből lesz a családi hős, sosem tudhatjuk.