Hazánk közútjain két nap alatt 12 balesetben 12 személy veszítette életét, melyből ketten motorkerékpárral, hatan pedig gyalogosan közlekedtek. A végzetes ütközéseken felül több kisebb koccanás, elcsúszás is történt múlt szombaton és vasárnap, ezért a Police.hu munkatársai csokorba szedték, hogy mire kell feltétlenül ügyelnie az utolsó kellemes hőmérsékletű napokon útra kelő motorosoknak.

motor-vezetestechnika-police-2654

Közleményükben kiemelik, hogy a kétkeréken közlekedők mindig megfontoltan haladjanak, hiszen balesetek jellemző okai között vezető helyen áll a sebesség nem megfelelő megválasztása, vagyis a relatív gyorshajtás. Nem elég tehát, ha szabálykövető vagy és tartod a kilencvenet, az adott tempót mindig az aktuális körülményeknek megfelelően válaszd meg!

Szintén lényeges, hogy a segédmotoros-kerékpárok és motorkerékpárok esetében a kifogástalan műszaki állapot még inkább fontos, mint egyéb járműkategóriákban, de ugyanígy nagyobb szerep jut a vezetéstechnikának is, mint az autóvezetőknél. A baleseti okok között számtalan esetben tetten érhető a vezetéstechnikai ismeretek, illetve a gyakorlat hiánya, pedig nagyobb rutinnal sok incidens megelőzhető lenne.

motor-vezetestechnika-police-2655
A rendszámos motorok vezetői rendre 4-5 százalékban felelősek a hazánkban történt személyi sérüléssel járó balesetekért. Az arány nem rossz, hiszen ezzel a kerékpárosok és a gyalogosok előtt végzünk, de azért lenne még mit faragni

Szintén figyelmeztetnek rá, hogy a motorosok baleseti kockázata átlag feletti. Ennek oka, hogy a motorkerékpárosokat és a segédmotor-kerékpárosokat nem védik a gépkocsikra jellemző passzív biztonsági megoldások, így közlekedési baleset esetén testük közvetlen fizikai behatásoknak van kitéve. Ezért fontos, hogy motorozás közben mindig megfelelő öltözéket és védőfelszerelést viseljenek, messze túllépve a csak bukósisakot előíró szabályozáson. Felsorolásukban a kesztyű, a csizma, illetve az élénk színű, jól látható fejvédő is szerepel. Felesleges szócséplésnek tűnhet sokadszor is csizmát és kesztyűt emlegetni egy motorosoldalon, bár látva, hogy a nyári melegben hányan vágnak neki a városnak - és az országútnak - egy szál trikóban meg farmerben, talán mégis helyénvaló a dolog...

motor-vezetestechnika-police-2656
Az utóbbi öt-nyolc évben csökkent a motorosok által okozott incidensek száma, pedig a járműpark folyamatosan bővült - jelenleg közel 160 ezer rendszámos motorkerékpár közlekedik Magyarországon

Mindezek persze eltörpülnek a legfontosabb intelem mellett, hiszen mindenekelőtt a megfontolt, tudatos közlekedés és a baleseti szituációk megelőzése, elkerülése a cél. Ennek része például, hogy előzéskor ne legyen túl nagy a sebességkülönbség, megfelelő oldaltávolság tarts és lehetőleg kerüld a kanyaríveken az ilyen manővereket.

Mindig számítanod kell arra, hogy bármelyik pillanatban hirtelen kell fékezned, esetleg vészfékezés közben - akár a fék felengedésével - ki kell kerülnöd valamit. Fontos a helyes követési távolság megválasztása, s hogy hirtelen veszélyhelyzet esetén ne az akadályra fókuszálj, tekinteted inkább a tiszta nyomvonalra szegezd, hogy a motort is arra irányítsd.