2011. május 29. | Szöveg: Lövey Ádám Képek: Botka Zsolt, Hajósi Norbert, Kovács Zsigmond, Lövey Ádám

Tizenkét hónap az S1000RR-el

Izgalmas év van mögöttünk. A BMW Magyarország első ízben adott ki tartósteszt motort egy egész évre, így az S1000RR nem csupán tavasztól őszig volt nálam, hanem tizenkét hónapon keresztül hajthattam!
Igaz, hogy jelen gazdasági helyzetben - főleg itthon - nincs lehetőségünk annyit motorozni, mint amennyit a szívünk diktálna, így a tesztmotorba összesen 7500 kilométer szaladt, ám ez a táv igencsak mozgalmasan telt. Az S1000RR minden téren fantasztikusan teljesített, és minden egyes alkalommal amikor csak ráültem, megdöbbentett elmebeteg erejével. Ráadásul ezt a konkurenseknél átlagosan 20 lóerővel nagyobb teljesítményt úgy tudta átvinni a talajra, mint semmilyen más korábbi sportmotor.

BMW S1000RR

Még mindig a legjobb ezres?

Ismerkedésünk alatt igyekeztem a legkülönfélébb szituációkba erőltetni a - mint a teszt legelején kiderült - több mint 200 lóerős gépet. Kergetőztem vele szerpentinen, kivittem pár pályanapra, sokszor használtam városi rohangálásra, két személlyel is túrázgattam vele, de a legemlékezetesebb nyilvánvalóan az a németországi utazás volt, amikor a híres-hírhedt Zöld Pokolról, azaz a Nürburgring Nordschleiféről készítettem bemutatófilmet. Az "Öreg Ring" óriási élményt nyújtott és még abban is a "segítségemre" volt, hogy leteszteljem, miként viseli az RR, ha nem a fényesbbik fele van az ég felé... És a BMW még ezen a fronton is kiválóan teljesített!

BMW S1000RR
Egyedül a hiányzó tükör árulkodik arról, hogy ez a kép már a törésteszt után készült

A közösen töltött év után bátran kijelenthetem, hogy az S1000RR messze a legjobb jelenleg kapható sportgép. Idén érkezett egy új kihívója, méghozzá a ZX-10-es Kawasaki, amit volt szerencsém kipróbálni a Metzeler Interact gumik bemutató tesztjén. Mindössze egyetlen 20 perces menetet kínozhattam a Cartagena versenypályán, tehát semmiképp sem mondhatok mindenre kiterjedő véleményt a két motor közötti különbségről, azonban az egyértelmű volt, hogy a BMW sokkal-sokkal nyomatékosabb, a futóműve precízebb mint japán vetélytársáé, az üléspozíció pedig magabiztosabb kezelhetőséget biztosít. Ellenben a Kawasaki sokkal finomabban működik. Egyrészt az összes kezelőszerve (fék, kuplung, váltó, gázreakció, stb.) puhábban, kellemesebben használható, másrészt az elektronikai segédletei is kevésbé agresszívek. Kivéve a kipörgésgátlót, ez a BMW-n is rendkívül kifinomult, és - a Kawáéval ellentétben - egy dőlésszög érzékelő adatait is figyelembe veszi.

BMW S1000RR
A hosszú egyenesekkel teletűzdelt brnó-i GP pályán igazán elemében érezhette magát a több mint 200 lőerős gép

Szóval a ZX-10-es Kawasakihoz - és úgy általában a többi japán ezreshez - képest az S1000RR-en mindenhez férfiasabb mozdulatokra, és több láb-, illetve kézerőre van szükség, a nagyobb ellenállású gázkartól kezdve, a nehezebben működtethető kuplungkaron át, egészen a keményebb váltóig. Ha valakinek gyenge a csuklója, vagy finnyás az előbb felsoroltakra, az inkább válasszon japán motort. Habár én sosem hallottam ilyenről, csak olyanokról, akik - hozzám hasonlóan - áradoztak az RR-ről. Nem is csoda. A motoros szaksajtó világszerte a BMW új sportgépét találta kategóriája legjobbjának, sőt, a brit MCN (Motorcycle News) ezres összehasonlító tesztjét idén is az S1000RR nyerte.

Előnyök, hátrányok

Kevés sportmotorról mondhatjuk el, hogy hosszabb távon is viszonylag kényelmesen el lehet vele utazgatni, de azért van egy-két olyan gép ebben a kategóriában, amivel akár néhányszáz kilométert is megtehetünk problémamentesen. Ilyenek a 2000 után gyártott Suzuki GSX-R-ek, a 2004 és 2006 közötti Yamaha R1-ek, a 2007 utáni Honda Fireblade-ek, na és a BMW S1000RR. Sokszor mentem vele két személlyel több száz kilométeres távokat, és az utasom sosem panaszkodott, sőt kényelmesebbnek találta, mint sok csupaszmotort. Viszont az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy a magasabb plexi elengedhetetlen feltétele a gondtalan utazásoknak, és a japánokénál nehezebben járó gázmarkolat működtetéséhez is férfiasan erős csuklóra van szükség, ami egy kicsit megnehezíti a hosszabb távolságok leküzdését. Ezek szerint mégis csak jók lehetnek valamire a pornó oldalak...

BMW S1000RR
Sportmotorok között kényelmesnek számít az RR, akár két személy részére is

Nos, az előnyökről írtam már eleget, hiszen tulajdonképpen csak azokról lehet írni az RR kapcsán. De most nézzük, mik a hátrányai. Több motornál is előfordult - az enyémnél is - hogy versenypályán, erős igénybevételnél túlmelegedtek az első Brembo féktárcsák és elvetemedtek. Ettől ütni kezdtek, ami a fékkaron erős pumpálás formájában jelentkezett.
BMW S1000RR
Hasonló volt az érzés, mint amikor nagyon rosszul van kicentírozva az első kerék - persze itt csak fékezéskor volt érezhető a jelenség. Elvileg a Brembo már orvosolta ezt a problémát, de ha valakinek mégis gondja lenne vele, annak a gyár - természetesen a garanciaidőn belül - díjmentesen cseréli az alkatrészt.

A másik, ami működhetne finomabban, az az egykerekezés-gátló. Bár ez engem nem érintett, mert ha egykerekezni akartam, akkor kikapcsoltam, a pályán pedig úgy gyorsítok ki, hogy lehetőleg ne álljon kerékre a motor. De ha egyszer bekapcsol, akkor durván csipegeti el a gyújtást, és hirtelen csapja le a motor elejét, ráadásul az érzés olyan, mintha valaki tiszta erőből rátaposna a hátsó fékre miközben épp gyorsulunk, szóval ilyenkor könnyű lefejelni a tankot. Erről jut eszembe: egyszer elfelejtettem kikapcsolni egykerekezés előtt. Miközben épp a hátsó keréken utaztam, öt másodperc után bekapcsolt a rendszer - ugyanis addig hagy lógatni Slick üzemmódban - és úgy földhöz vágta az elejét, mintha kidobott volna egy horgonyt. Na, ha akkor épp nem ülve, hanem állva karikázok, biztosan dobok egy előre szaltót...

BMW S1000RR

Akciós RR-ek

Úton-útfélen azt kérdezik tőlem a motorosok, hogy valóban olyan jó gép-e az RR, mint ahogy mondják. A válaszom: egyértelműen igen. Mindent összevetve magasan kategóriája legjobbja, annyira, hogy tettem is egy ajánlatot az importőrnek a tesztgép megvásárlásával kapcsolatban. A tervem az volt, hogy eladom az autómat, és az árából veszek valami szakadt csotrogány négykerekűt, meg ezt a BMW-t. Hiszen ezzel el tudok mászkálni a mindennapokban is, az ABS megvéd a problémás helyzetekben, a kipörgésgátló vigyáz rám a váratlan szituációkban, a többi erényt pedig már kitárgyaltam korábban. Sajnos mire megtettem az ajánlatomat, már elkelt a gép, de öröm az ürömben, hogy nagyon is jó helyre került. Egy vadiújat viszont sehogy sem engedhetek meg magamnak, úgyhogy egyelőre marad az autókázás. Pedig most érné meg igazán S1000RR-t vásárolni, hiszen az év végéig félmillió forint értékű ajándékot adnak hozzá ajándékba: utcára is homológ Akrapovic kipufogódobot és HP kiegészítő csomagot. A csomag egy fékkarból, egy kuplungkarból és egy első lábtartó szettből áll, előbbiek erő hatására felhajlanak, így nem deformálódnak egy esetleges eldőlés után, továbbá több fokozatban állíthatók a vezető tenyérméretének megfelelően. A lábtartó rendkívül nagy szilárdságú alumíniumból készül, ami szintén ellenáll egy esetleges borulásnak és a fék- valamint a kuplungkarokhoz hasonlóan több irányban állítható. Lehet, hogy szakmát kéne váltanom és rendesen kigyúrni a bankrablás témát..? Na azt azért nem, de egy lottó szelvényt biztosan veszek, és ha netán bejönne a dolog, az első utam a legközelebbi BMW márkakereskedésbe fog vezetni, az tuti!

BMW S1000RR


Kapcsolódó anyagok:
Óra indul - BMW S1000RR tartósteszt I. rész
Több mint 200 lóerő?!? - BMW S1000RR tartósteszt II. rész
Sportmotortól szokatlan - BMW S1000RR tartósteszt III. rész
Last minute akció - BMW S1000RR tartósteszt IV. rész
S1000RR-rel a Zöld Pokolban - Bemutató: Nürburgring Nordschleife
cimkék: motorteszt · BMW · BMW S1000RR

37 hozzászólás

0
#1 Zorkán
Majd egyszer pár év múlva az R6 mellé! :)
2011. május 29. 22:31
+ 10
#2 mikika
Én is vennék az tuti!
De a Gixer megmaradna az tuti,mivel szerelmes csak egyszer lesz az ember és az örökké tart!
2011. május 29. 22:55
0
#3 Boby10
Szia Ádám!

Gratulálok a tartós teszthez? Nagyon jól sikerült!

Azonban érdekelne, hogy vajon voltak problémák az S1000RR-el? Igazak-e azok a híresztelések, hogy az S1000RR-t visszafojtották.
Én nem igazán hiszem el, mert az Alphatech emberei szerint 40000 pálya-kör km. és több, mint 2 év szériateszt km. után dobták piacra.
Összességében az S1000RR-nél 4 év volt a fejlesztési-tesztelési ciklus. A Japánokról ez nem mondható el (lehet is találkozni tesztelési hiányosságokkal)
Vajon az S 1000RR-nek milyen a diagnosztikai lefedettsége és jó lenne egy járműdinamikai összehasonlító teszt (DTC vs APRC vs KTC stb.)
Ha jól tudom az APRC már öntanuló.

További sok teszt km. kívánok!
2011. május 29. 23:02
+ 7
#4 saresz
Oké, akkor várok még pár évet és megint veszek egy japán bringát ami megint jobb lesz mint a "béjemvé"! Mert a verseny nem ért véget. Most a bömös a nyerő, jövőre meg majd a Honda vagy a Kawa, aztán meg az olaszok és így tovább és így tovább... Nekem a finom technika jön be, nem pedig a nyers. Tudom, ízlések és pofonok különbözőek... A Honda az Honda, a BMW meg BMW. Jól van ez így. Ne akarjon mindenki szőke nőt, hisz mi lenne akkor a sok gyönyörű barnával, vörössel, feketével? :))
2011. május 29. 23:15
0
#5 csobaikaresz
"egy lottó szelvényt biztosan veszek, és ha netán bejönne a dolog, az első utam a legközelebbi BMW márkakereskedésbe fog vezetni, az tuti!"

Az enyém is!
De mivel a sportgép nem az én világom, én R1200R-ért fogok menni. :-)
Ma volt alkalmam tesztelni.
2011. május 29. 23:21
+ 3
#6 DJ_Kölyök
"Ezek szerint mégis csak jók lehetnek valamire a pornó oldalak..."

Az élet habos oldala! :D
2011. május 29. 23:30
+ 4
#7 blizzard
#4 saresz
¨Ne akarjon mindenki szőke nőt, hisz mi lenne akkor a sok gyönyörű barnával, vörössel, feketével? :))˝

Mind befestené szőkére!:) Még a szőke is :D
2011. május 30. 01:10
+ 6
#8 Petyaa
Kár h csak 7500at tettél bele. Én pont arra lettem volna kíváncsi, hogy mondjuk 50 ezer km után hogy néz ki a történet.
2011. május 30. 09:08
+ 8
#9 LöveyÁdám
Igen, én is sajnálom, hogy nem jött össze több motorozás. De ez a mai magyar reality... Vagy látástól mikulásig ülsza gép előtt és nyomod a melót, vagy éhen döglesz. Vagy ott van még a lehetőség, hogy lopsz-csalsz-hazudsz, de az meg nem én vagyok.
2011. május 30. 09:37
+ 3
#10 csövi
Igazán odaadhatták volna a teszt motort, talán akinél volt tesztelésen elsőbbséget élvezhetne a vásárláskor...
2011. május 30. 12:46
+ 4
#11 DJ_Kölyök
Látod Ádám, ez már egy olyan erény, amiért tudlak becsülni, és tisztelni!
2011. május 30. 12:55
-2
#12 csövi
Ja, és volt bukta is? Arról hol lehet olvasni?
2011. május 30. 13:19
+ 1
#13 THEDONOR
Szia Ádám!

A 7.500 km-t olvasva nagyon örülök neki, hogy voltam olyan szerencsés tavaly, hogy a 2010. január 20.-án vett 2007-es Yamaha R1-be (3750 km-rel) őszre már 18.000 km volt benne. Igaz, bankszámlám meg üres lett :) És az igazsághoz nyilván nálam is hozzátartozik, hogy egy egyszerű irodai dolgozó vagyok. Család, gyerkőc még nincs, így ez volt az én nyaralásom-kikapcsolódásom, hogy összeszoktunk az első motornak vett kb. 190 lovas R1-gyel. Tapasztalatom, vagyis megítélésem szerint ez is egy nagyon nyers gép, kicsit durva, direkten adja le a teljesítményt, biztosan kb. úgy, mint a Bmw S1000RR, amit próbáltam személy szerint, 2007-es, 2009-es CBR 1000-sekhez képest durvább, direktebb. Szeretném én is kipróbálni a BMW-t, nagyon nagyon kíváncsi vagyok rá. S nagyon jó, hogy leírtad tapasztalatodat, élményeidet. További sikeres tesztelgetést, üdv.: THE DONOR
2011. május 30. 13:34
+ 2
#14 LöveyÁdám
Köszi Donor, köszi DJ! :)

Csövi! A cikk végén ott vannak a korábbi tartóstesztek linkjei. Az utolsóban (a Nordschleife bemutatóban) van a perec.
A megvásárlással kapcsolatban pedig kicsit későn kapcsoltam, mert mire megtettem az ajánlatot, már megvolt a motor következő gazdája. De tényleg nagyon jó helyre került a motor, úgyhogy egyáltalán nem baj.

Ádám
2011. május 30. 14:03
+ 4
#15 csobaikaresz
#14 LöveyÁdám

Csak nem a főnöködhöz került?

Sajnálom, hogy nem neked sikerült megvenni!
2011. május 30. 15:14
+ 1
#16 T.Laci
Szombaton végre közelebbről is megcsodálhattam egyet, hál élőben valami iszonyat szép!:)

De akkor most, hogy is lehet ezzel kerózni?:D
2011. május 30. 19:15
+ 4
#17 ThunderLaci
Nagyon szép, nagyon jó.
1 év és 7500 km.

Kíváncsi leszek rá 10 év múlva és 50.000 km-nél is....
:)
2011. május 30. 19:25
+ 2
#18 Scotty
Hogy legyen némi negatívum is: a legutóbb Parádsasváron próbáltam egyet és az alsó tartományban egyértelműen nyomatékosabb az 1000-es GSXR (K7). Nyilván sportmotornál a felső tartomány számít, de normál közlekedésre nálam nagyon fontos, hogy alul nyomatékos legyen. A futómű, fék nagyságrendekkel jobb, mint a Suzuki, de ezzel a nyomaték dologgal nem voltam kibékülve. Egy biztos: úgy ültem vissza a gixerre, hogy szép volt jó volt a BMW, de... és ennyi.
2011. május 30. 20:50
+ 4
#19 szityyyu
Ez szerintem annyi, hogy kinek mihez szokott a csuklója! Nyilván, ha a BMW lett volna a tiad, akkor meg a GSXR lett volna furcsa azon a pár kiométeren!
2011. május 30. 21:20
-3
#20 retek1
Járt utat járatlanra ne. Ez az én mottóm.

...............Power of dreams..................

FOLLOW THE LEADER !
2011. május 30. 23:58
+ 2
#21 w1ll1
Persze, én is odáig lennék ha mndjuk az aprilia megdobna egy évre az RSV4-gyel. Biztos csak annyi negatívumot tudnék megemlíteni, hogy a hátsó ülése nem olyan kényelmes mint a Goldwing-é. Persze semmi kétség, azért a BMW egy baromi jó sportmotort gyártott...
2011. május 31. 08:49
+ 1
#22 F.A.SZ
bizony!és ha löveyádám azt mondja hogy a bmw a legjobb motor,akkor az biztosan úgy is van!
2011. május 31. 09:46
+ 2
#23 NyegLeoVFR
Gratulálok ehhez a tartós teszthez!
Nagyjából mindent megtudtam belőle, ami érdekelt a motorral kapcsolatban.
Izgatottan várom a további teszteket és videókat!

Csak így tovább!
2011. május 31. 13:16
0
#24 Kovacspeter
Minden nagyon szép, minden nagyon jó, de ugye azt nem gondoljátok komolyan hogy ez tartósteszt? Sportmotornál 20-30 ezer, túramotornál olyan 70 ezer futott km mondható tartóstesztnek.
2011. május 31. 14:00
+ 4
#25 T.Laci
Tartósabb, mintha egy hétvégére kapta volna meg a motort!:)
2011. május 31. 18:32
+ 2
#26 luckyzoli
Én nagyra értékelem Ádám munkásságát. Elismerésem érte és sok jó cikket kérnék tőle az elkövetkező években is. Ez is jóra sikeredett. Bár én érzek benne némi elfogultságot amin egy csöppet sem csodálkozom, mert biztosan nem rossz motor. Viszont nekem is van véleményem róla ami nem biztos, hogy jó és a valóságot tükrözi, mert tapasztalatom erről a motorról a nullával egyenlő. Viszont amit látok azt meg kénytelen vagyok elhinni. Én nem láttam benne azt az átütő mindent elsöprő erőt amit annyira ajnároznak ennél a típusnál. Két szememmel láttam, hogy szinte egy centit sem adott jó pár régebbi elavultabbnak számító motornak a célegyenesben. Pedig H. Zolit és S. Dezső-t nem mondanám rossz motorosnak. Na persze gondolkodás nélkül cserélném el olasz szutykomat erre a német masinára.
Jó a cikk. Na de egy ilyen öreg motorostól mint Ádám ez el is várható.:-))))
2011. május 31. 21:47
+ 1
#27 LöveyÁdám
Kösz, kösz, kösz! :)

#15 Sajnos nem. Ha így lett volna, akkor egyfolytában lenyúlnám tőle. :)

Ádám
2011. június 1. 14:26
+ 1
#28 zurot
Jó cikk, gratula hozzá.
Milyen lesz a következő motor?
2011. június 1. 19:01
0
#29 SzabiCBR
Én azt gondolom talán az egyik legsokoldalúbb ezres superbike a piacon. Széria állapotában is rengeteg lehetőséget kínál.
Egy kis időbe biztos beletelik, amire kimotorozzák a benne rejlő lehetőségeit.
(Bitti szerint az S 1000RR teljesen más vezetési stílus igényel)
2011. június 1. 21:21
0
#30 répalábú
Fasza anyag lett nagyon, köszönjük! Hajra Ádám, hajrá Sportmotor!
2011. június 4. 13:50
0
#31 SVsLaci
Biztos nagyon jó ez a motor, meg stb., de az "utas sosem panaszkodik" dolgot azért kicsit erősnek tartom. A hátsó ülés akkora mint egy tanga betét, meg persze a többi sportmotorhoz hasonlóan az utas térde a hóna alatt van. Az utasos képen látszik is milyen kényelmes lehet :-)
2011. június 7. 09:14
0
#32 LöveyÁdám
Köszönöm! A következő motor? Még nem tudom, de az biztos, hogy utcára csakis ABS-es változat.

#31 Jaja, épp ezért írtam le mik a tapasztalatok. Ami a "képen látszik", az sokszor az életben egyáltalán nem úgy van. Ez a gép sportmotorok között kényelmesnek számít, elöl és hátul is.
2011. június 8. 12:31
0
#33 kgyula55
Kell Kell és Kell! Mást nem tudok rá mondani.

Végre a Németek előrukkoltak valami brutális motorral ami simán felveszi a versenyt a Japókkal árban és teljesítményben is.

Majd ha odakerülök, remélem már lesznek használtak belőle :D
2011. június 10. 14:08
0
#34 78
Király a cikk, király a motor. Lenne 1 kérdésem Ádámhoz: Hol találok 1 olyan márkaszervizt, aki tényleg kicseréli gariba az elvetemedett féktárcsákat. Mert azt látják hogy rossz, de nem nagyon értik hogy miért, és kopóalkatrészre, ugye nincs garancia... Köszönet.
2011. július 19. 17:32
0
#35 LöveyÁdám
Hali!

Mindegyik márkaszervizben ki kell cserélniük. Viszont ha szoktál pályázni, akkor jobban jársz ha veszel rá erősebb versenytárcsákat, amik utcára is alkalmasak.
2011. július 28. 13:32
0
#36 kutya.
#78,
najah, bajos dolgok ezek... főleg, ha pályán is használtad a gépet.
2011. július 28. 18:31
0
#37 FireBlade
Zx10es :)
http://www.motorinfo.hu/magazin/2011/07/28/egy_kor_a_nordschleifen_g
iro_kameraval/
2011. július 28. 21:59

Hírek »

A legszorosabb befutó
Chrobák Jani mindössze fél motorhosszal maradt le az aranyról.
Tavaszi motorápolás (x)
Tippek szezonkezdetre: miként tarthatjuk tisztán gépünket egész évben?
Őrült befutó Doningtonban
Jonathan Rea legutóbbi futamgyőzelmét még sokáig fogják emlegetni...
Fotókönyv · Szabályzat · GYIK · Kapcsolat · © 2003-2010 Sport Motor