Elsőként tisztáznunk kell, miért is fontos, hogy valós érték szerepeljen a motor műszerein. Tudjuk, hogy egy hat-nyolc éves, vagy még idősebb gépnél már kevésbé fontos, hogy melyik gyár kapuján is gördült ki újkorában, az viszont annál lényegesebb, hogy miként is bántak vele a korábbi tulajdonosai. Egy sportmotor tízezer kilométer alatt is elhervadhat kontár kezek között, ugyanakkor számos példa van rá, hogy a nagy teljesítményű sornégyesek százezres futást is megéltek gondos ápolás mellett. A kérdés így inkább az, hogy a megtévesztésen felül milyen károkat okozhat a hamis kilométer-számláló, s ezen a téren bizony akadhatnak gondok.

Húszéves gép 32 ezer kilométerrel

Valószínűleg a számmisztika az oka, hogy a külföldről származó használt kétkerekűek rendre 30-40 ezer kilométert futottak, míg a külhoni kocsik éppen egy százassal többet - 130-140 ezerrel az órájukban kelletik magukat a kereskedésekben. A hazánkba a behozott nagymotorok túlnyomó többsége 1995 és 2004 közötti évjáratú, s ez azt jelenti, hogy a 750-es vagy ezres gépet a tulajdonosa csak havi 1-200 kilométert használta, ami napi 3-6 kilométeres átlagot jelent. Igen, ez inkább egy robogóra jellemző érték, nehezen hihető hát, hogy Giorgo anno azért vett egy ekkora gépet, hogy azután minden nyáron havonta egyszer ellátogasson vele Firenzéből a mesés Pisába, ami hozzávetőleg a mi Budapest-Gyöngyös távolságunknak felel meg. Ez nem azt jelenti, hogy ne lehetne kifogni egy-egy valóban keveset használt gépet, de az átlagos érték továbbra is három-ötezer kilométer évente, vagyis a harmincezres adat inkább a 8-10, mintsem a húszéves motorokra jellemző.

adas-vetel-futasteljesitmeny-3563
A márkaszervizeken alapuló Car-Pass rendszer minden egyes javításkor rögzíti a kilométer-számláló állását. Itthon ez egyelőre utópia, azonban a műszaki vizsgák nyilvános adatai fontos támpontok lehetnek a gépek futásteljesítményét illetően

Persze ettől még lehet a szép a sokat látott motor, hiszen a gázmarkolatot, a lábtartó gumibetéteit vagy a váltókart semeddig nem tart lecserélni, így a két-háromszoros futás legszembetűnőbb nyomait eltüntetni. Előfordulhat, hogy nem csak szép, hanem jó is, elvégre senki nem állítja, hogy hetvenezernél automatikusan széthullik minden egyes járgány, sőt egyre inkább az ellenkezője igazolódik be. Vásárolhatunk az átlagos kilométerszám többszörösével is kiváló vasat, vagyis önmagában nem az a legnagyobb baj, hogy valaki aktívan használta a gépet előttünk.

adas-vetel-futasteljesitmeny-3561
Jóllehet, a műszeregység cseréje továbbra sem tilos, de erről az eladónak tájékoztatnia kell a vevőt a szerződés megkötése előtt

A probléma inkább abból adódik, hogy egy olyan embernél költöd el a nehezen megkeresett pénzed, aki a szemedbe hazudott, s ha a kilométert illetően nem okozott nehézséget a füllentés, vajon miben állított még valótlant? Arról nem beszélve, hogy a visszatekert óra alapján számolt szervizlátogatások súlyos károkat okozhatnak, elég csak a modern vasak sokat kibíró gyújtógyertyáira gondolni, melyek gyakran csak a 48 ezres javításnál szorulnak cserére. Ha megveszed a gépet - papíron - 40 ezerrel, s közben már egy húszassal több van benne, akkor pont másfélszer annyit kell teljesíteni a gyertyáknak, mint amire tervezték őket. A cseréjük 40-50 ezer forintot is kitehet, ami a kisebb gond, az viszont sokkal veszélyesebb, hogy a motorban is kárt tehet a vevő részéről jóhiszeműen halogatott javítás. Ugyanígy említhetők a vezérlés alkatrészei is vagy a szelephézag ellenőrzése, melyek hibái - szerencsére - bontás nélkül is észlelhetők, jelezve, hogy többet láttak már, mint azt az új tulaj gondolná. Összességében tehát nem csak a motor értékét csökkenti, hogy többet hajtották, mint ami a hirdetésben szerepel, hanem a vevő életét is megkeserítheti a csalás, ha az később műszaki hibához vezet.

Légy résen!

Többféle módon is elkerülheted az efféle csapdákat, bár ezek egy része csak akkor működik, ha van már valamilyen hosszabb-rövidebb hazai előélete a motornak. Az alapvető tanács ilyenkor is jól jöhet, hogy vigyél magaddal egy tapasztalt tulajdonost, aki közvetlenül tud viszonyítani a saját masinája alapján. Ezzel kiszűrhetők a valóban pofátlan csalások, de az apróbb trükkök további vizsgálódást igényelnek. Ha vásárlás előtt felhívod az eladót, és elkéred a motor adatait - beleértve az alvázszámot is -, az sokat elárulhat a vasról. Lehet, hogy nem jutnál azonnali eredményre ezekkel, de a tulajdonos hozzáállása sokat elárulhat arról, mi is a helyzet a géppel. Amennyiben tiltakozik a kérés ellen, könnyen lehet, hogy a motor előéletében olyan dolog történt, amit nem szívesen kötne a vevő orrára.

adas-vetel-futasteljesitmeny-3560
A korosabb típusok berhelt óráin még érdemes csavarhúzó nyomait és egyéb apró jeleket keresni, azonban a legújabb motorokkal már nehezebb dolgunk van...

Tegyük fel, hogy készséges, megadja a vas paramétereit, s a szervizkönyvről is küld egy másolatot, csak hogy megnyugodj. Ilyenkor érdemes az adott műhelyt felkeresni, ahol visszaigazolhatják a papírok eredetiségét, bár ezt magad is ellenőrizheted a beírások átnézésével. Azonos kézírás, megegyező toll, sok évre visszamenő, mégis gyanúsan friss és egyforma karakterek - ez mind gyanús jel lehet, hogy a motor soha nem járt az adott helyszínen. A kis füzet hiányában sem kell feladnod a kutatást, ugyanis hazánkban már több éve működik a műszaki vizsgán megjelent járművek nyilvántartása, amiben a futásteljesítmény is szerepel. Jóllehet a motoroknál csak az utóbbi egy-két szemle adatait tartalmazza, azonban ez is jó támpont lehet, és bárki számára hozzáférhető jelképes szolgáltatási díj (550-1250 Ft) ellenében.

A törvény nevében!

Lassan két éve, egészen pontosan 2013 nyarától börtönbüntetés járhat a futásteljesítmény meghamisításáért - a hatályos büntetőtörvénykönyv szerint ez akár egy évig terjedő szabadságvesztéssel sújtható. További szigorítás, hogy 2013 júliusától már csak olyan adásvételi szerződést fogadnak el a gépjármű átírásakor, melyen az eladó és a vevő aláírásával hitelesíti a pillanatnyi kilométerállást, ami perdöntő lehet a későbbi viták során.

A lekérdezésre az ország összes okmányirodája és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (mint nyilvántartó) rendelkezik hatáskörrel. A kérelmet személyesen, meghatalmazott képviselő útján vagy postai úton írásban lehet benyújtani.

adas-vetel-futasteljesitmeny-3562
A rendszert helyben teszteltem, a legközelebbi okmányirodában. Fontos tanulság, hogy ide is - a lenti hat adatot tartalmazó - írásos kérelemmel kell érkezni, de a tízperces sorban állás alatt kézzel írt A4-es tökéletesen megfelelt a célra

Utóbbihoz a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala Közlekedési Nyilvántartó Osztály, 1106 Budapest, Tárna utca 1-3. címre kell írnod a következő tartalommal. A kérelemben feltétlenül szerepeljen:

- az adatfelhasználás célja (pl. az érintett gépjármű tervezett megvásárlása),

- a kérelmező neve,

- lakcíme,

- az érintett jármű(vek) forgalmi rendszáma és gyártmánya,

- az időpont, amire vonatkozóan kéred az adatokat.

Ezért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetned, ami egy eljárásban igényelt adatszolgáltatáskor 550 Ft/tétel, de legalább 1250 Ft. Három vagy több jármű esetén az 550 forintos díj szorzata érvényes, azaz érdemes minden kiszemelt motorról egyszerre bekérni az adatokat, mert például három gép esetén is csak 1650 forintra nő az összeg.

Könnyebbség, ha ezt a legközelebbi okmányirodánál személyesen nyújtod be, mert ha teljesülnek a jogszabályi feltételek, akkor ezt az ügyintéző akár azonnal kiadhatja, így egyből hozzájuthatsz a fontos információhoz.