2003. július 7.

Honda CB 1300 teszt

Mielőtt elhoztuk volna a "nagy vasat" a Hondától, eltűnődtem kicsit, hogy mi is vár ránk. Azt gondoltam, hogy a CB 1300 egy a mi sportmotorokhoz szokott seggünknek túl nehéz őslelet, hagyományos hátsó rugóstaggal, és szörnyű fékekkel. Szóval meg volt róla a vélemenyem.

FOTÓGALÉRIA

Miután megláttam a gépet élőben is, már megértettem, hogy miért nevezik ezeket a motorokat "BIG BIKE"-nak. Hát mit is mondjak, a név nagyon találó. A gép méretei továbbra is azt sugallták nekem, hogy jó lesz vigyázni vele, mert a testnedvekkel együtt vagy 255 kilós tömeget nem lesz egyszerű mozgatni.
De hagyjuk a feltételezéseket, és próbáljuk ki a verdát. A három napos hajtóvadászat során, a gépet alapos próbának vetettük alá, hogy minden erényére és hibájára fény derüljön. Ebben volt lassú barangolástól kezdve, az autópályás száguldozáson és dinamikus országúti motorzáson keressztül, a városi tötyörgésig minden, amivel egy motoros találkozhat.

Jöjjenek tehát a tapasztalataink szép sorjában.

A külcsínnyel nem is foglalkoznék sokat, mert a külső megítélése mindig is szubjektív dolog volt, most sincs ez másképp. Van akinek tetszik a gép és van akinek nem, ezt mindenki döntse el maga. Elég annyit mondanom róla, hogy a Honda a tervezéskor, a mai technikai elvárásokat figyelembe véve, próbált hű maradni a hagyomanyos csupasz motorok formavilágához.
A gépen barátságos ülőhelyzet fogadja a pilótát és utasát, ám nem az a kimondottan túrás testtartás, ami az enyhén felhúzott lábtartónak köszönhető. Azonban még más is köszönhetö neki, mégpedig az, hogy pár óra után elfárad az ember lába, és jöhetnek a szokásos tornagyakorlatok.
És hogy milyen a masina? A gép pöccre indul, nem is csoda, hiszen a CB is megkapta a Honda PGM-FI elektronikus befecskendező rendszerét. Itt mindjárt meg is említenék egy olyan részletet, amit rögtön nem is vettem észre rajt, hiszen fel sem merült bennem, hogy egy befecskendezős motoron keresgélnem kéne. A gépet meglepő módon kézi szivatóval látták el, amire viszont ilyen szép időben nem volt szükségünk. A motor járása nagyon selymes és halk tudjatok olyan mikor az a pacák a motorok hangjat utánozza.
Halk, csakúgy, mint a váltója, ami mindemellett még nagyon pontosan kapcsolható is, olyan amilyet a Hondától megszokhattunk.
Szerencsére a kuplung is hidraulikus, igy nem eshet meg velünk az, hogy fél nap után úgy bedurran az alkarunk, mintha egész nap csak fényeztük volna a ... kipufogót.
Hülyén hangzik, de a blokkról nem is tudnék rosszat mondani. Van benne power és nyomaték bőven, annyi, hogy még egy autó is megirigyelhetné. A motort igazándiból egy villanymotorhoz tudnám hasonlítani, hiszen már alapjárattól csak tol, tol és tol egészen a leszabályzásig.

Mint tudjuk, a bika motor nem ér semmit, ha nem tudjuk az erőt átvinni a talajra. Ennek érdekében a Honda hátul két hagyományos Showa rugóstaggal látta el a futóművet, elöl pedig 43 mm-es teleszkópvillákat alkalmaztak.
Már rögtön az elindulás után meglepődve tapasztaltam, hogy mennyire könnyünek tűnik a gép, olyan mitha hirtelen leadott volna 20-30 kilót. A Honda itt is jó munkát végzett. A motor stabil, ugyanakkor könnyen irányítható (ritka párosítás), dönthetö egyik oldaláról a másikra, ha úgy tarja kedvünk, akkor egészen a gumi pereméig. Így nincs is az embernek más
dolga, mint hogy felkapcsol ötödikbe, és falja a kilómétereket. A futómű
egyetlen gyengélye szerintem, hogy végsebesség környékén, azaz 240-nél az
eleje kicsit imbolyog, no meg le akar tépni a szél a motorról ;). Persze ha
nem vagy akkora idióta mint mi, és nem száguldozol 240-nel az autópályán,
akkor ezt úgysem fogod megtapasztalni.
Azért, ha gyorsan mész, akkor gondolom nem úgy akarsz majd megállni, hogy megvárod, amig kifogy a nafta, hanem a féket használod. A CB 1300 esetében nem kell félned semmitől, hiszen a fékrendszer elég jó ajánlólevéllel rendelkezik, ugyanis a fireblade-ről származik. Ami az RR-en már jól bevált, most sem okoz csalódást, jól emészti fel a mozgási energiát, egy tapadós gumival még a hátulját is meg lehetne emelni.
Összegezve a tapasztaltakat elmondhatom ,hogy nagyon kellemesen csalódtam a Hondában, nem gondoltam, hogy ekkora élmény lesz vele motorzni. Mindene megvan, ami egy jó motornak ismérve, stabil futómű, erős, egyenletes járású motor, és jó fékek. Kell ennél több?

Műszaki adatok
cimkék:

Hírek »

Nyílt nap a MAMI-nál
Ismerd meg a motorszerelés csínját-bínját! Május hatodika, MAMI szakiskola.
Kacifántos história
Kerékpárgyártással kezdték, végigharcolták a két világháborút, hogy végül a nyolcvanas évek elejére a japánok győzzék le a zsákutcába jutott motorgyárat. Szerencsére a Triumph márkanév nem lett az enyészeté, sőt!
Magabiztos szezonnyitó
Dupla dobogó a Slovakia Ringen. Magda Attila beszámolója.

Események »

Fotókönyv · Szabályzat · GYIK · Kapcsolat · © 2003-2014 Sport Motor