2003. július 7.

Honda CB 1300 teszt

Mielőtt elhoztuk volna a "nagy vasat" a Hondától, eltűnődtem kicsit, hogy mi is vár ránk. Azt gondoltam, hogy a CB 1300 egy a mi sportmotorokhoz szokott seggünknek túl nehéz őslelet, hagyományos hátsó rugóstaggal, és szörnyű fékekkel. Szóval meg volt róla a vélemenyem.
FOTÓGALÉRIA
Miután megláttam a gépet élőben is, már megértettem, hogy miért nevezik ezeket a motorokat "BIG BIKE"-nak. Hát mit is mondjak, a név nagyon találó. A gép méretei továbbra is azt sugallták nekem, hogy jó lesz vigyázni vele, mert a testnedvekkel együtt vagy 255 kilós tömeget nem lesz egyszerű mozgatni.
De hagyjuk a feltételezéseket, és próbáljuk ki a verdát. A három napos hajtóvadászat során, a gépet alapos próbának vetettük alá, hogy minden erényére és hibájára fény derüljön. Ebben volt lassú barangolástól kezdve, az autópályás száguldozáson és dinamikus országúti motorzáson keressztül, a városi tötyörgésig minden, amivel egy motoros találkozhat.

Jöjjenek tehát a tapasztalataink szép sorjában.

A külcsínnyel nem is foglalkoznék sokat, mert a külső megítélése mindig is szubjektív dolog volt, most sincs ez másképp. Van akinek tetszik a gép és van akinek nem, ezt mindenki döntse el maga. Elég annyit mondanom róla, hogy a Honda a tervezéskor, a mai technikai elvárásokat figyelembe véve, próbált hű maradni a hagyomanyos csupasz motorok formavilágához.
A gépen barátságos ülőhelyzet fogadja a pilótát és utasát, ám nem az a kimondottan túrás testtartás, ami az enyhén felhúzott lábtartónak köszönhető. Azonban még más is köszönhetö neki, mégpedig az, hogy pár óra után elfárad az ember lába, és jöhetnek a szokásos tornagyakorlatok.
És hogy milyen a masina? A gép pöccre indul, nem is csoda, hiszen a CB is megkapta a Honda PGM-FI elektronikus befecskendező rendszerét. Itt mindjárt meg is említenék egy olyan részletet, amit rögtön nem is vettem észre rajt, hiszen fel sem merült bennem, hogy egy befecskendezős motoron keresgélnem kéne. A gépet meglepő módon kézi szivatóval látták el, amire viszont ilyen szép időben nem volt szükségünk. A motor járása nagyon selymes és halk tudjatok olyan mikor az a pacák a motorok hangjat utánozza.
Halk, csakúgy, mint a váltója, ami mindemellett még nagyon pontosan kapcsolható is, olyan amilyet a Hondától megszokhattunk.
Szerencsére a kuplung is hidraulikus, igy nem eshet meg velünk az, hogy fél nap után úgy bedurran az alkarunk, mintha egész nap csak fényeztük volna a ... kipufogót.
Hülyén hangzik, de a blokkról nem is tudnék rosszat mondani. Van benne power és nyomaték bőven, annyi, hogy még egy autó is megirigyelhetné. A motort igazándiból egy villanymotorhoz tudnám hasonlítani, hiszen már alapjárattól csak tol, tol és tol egészen a leszabályzásig.
Mint tudjuk, a bika motor nem ér semmit, ha nem tudjuk az erőt átvinni a talajra. Ennek érdekében a Honda hátul két hagyományos Showa rugóstaggal látta el a futóművet, elöl pedig 43 mm-es teleszkópvillákat alkalmaztak.
Már rögtön az elindulás után meglepődve tapasztaltam, hogy mennyire könnyünek tűnik a gép, olyan mitha hirtelen leadott volna 20-30 kilót. A Honda itt is jó munkát végzett. A motor stabil, ugyanakkor könnyen irányítható (ritka párosítás), dönthetö egyik oldaláról a másikra, ha úgy tarja kedvünk, akkor egészen a gumi pereméig. Így nincs is az embernek más dolga, mint hogy felkapcsol ötödikbe, és falja a kilómétereket. A futómű egyetlen gyengélye szerintem, hogy végsebesség környékén, azaz 240-nél az eleje kicsit imbolyog, no meg le akar tépni a szél a motorról ;). Persze ha nem vagy akkora idióta mint mi, és nem száguldozol 240-nel az autópályán, akkor ezt úgysem fogod megtapasztalni.
Azért, ha gyorsan mész, akkor gondolom nem úgy akarsz majd megállni, hogy megvárod, amig kifogy a nafta, hanem a féket használod. A CB 1300 esetében nem kell félned semmitől, hiszen a fékrendszer elég jó ajánlólevéllel rendelkezik, ugyanis a fireblade-ről származik. Ami az RR-en már jól bevált, most sem okoz csalódást, jól emészti fel a mozgási energiát, egy tapadós gumival még a hátulját is meg lehetne emelni.
Összegezve a tapasztaltakat elmondhatom ,hogy nagyon kellemesen csalódtam a Hondában, nem gondoltam, hogy ekkora élmény lesz vele motorzni. Mindene megvan, ami egy jó motornak ismérve, stabil futómű, erős, egyenletes járású motor, és jó fékek. Kell ennél több?
Műszaki adatok
Hozzászólok Hozzászólok

Ajánlom másoknak is:
Megosztom a facebookon Megosztom a google pluson Megosztom a twitteren Küldés emailben

További hírek

Kövér villanyMenetpróba: BMW C evolution Kövér villany Szélvészmód gyorsul, hangtalan, nagyon zöld és idehaza nem kapható. Húztunk egy kövér villanyt az ország egyetlen elektromos BMW robogójának.
Viszlát, import?Piac: a motorbehozatal szabályai Viszlát, import? A hazai használt gépek iránti keresletet élénkítheti, s egyben az árakat is felsrófolhatja az új rendelkezés, mely a kaotikus motorbehozatal terén tesz rendet.
cimkék:
Fotókönyv · Szabályzat · GYIK · Kapcsolat · Impresszum · © 2003-2014 Sport Motor