Sokan felhördültek a hír hallatán, pedig ez csupán a korábbi rendelet kismértékű módosítása. Két éve, egészen pontosan 2012. augusztus 24-én változott legutóbb a szabályozás, mégpedig a következő módon:

4. § (1) Járművet az vezethet, aki

a) a jármű vezetésére jogszabályban meghatározott, érvényes engedéllyel rendelkezik, és a jármű vezetésétől eltiltva nincs;

b) a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, továbbá

c) a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.

(2) A jármű vezetését az üzemben tartó nem engedheti meg, illetőleg a vezető nem engedheti át olyan személynek, aki az (1) bekezdésben meghatározott feltételeknek nem felel meg.

(3) Az (1) bekezdésben említett engedélyt a vezetőnek vezetés közben magánál kell tartania.

(4) Az (1) bekezdés b) pontjában foglalt feltétel fennállása esetén – a főútvonalon kerékpározás esetét kivéve – a kerékpárosra nem kell alkalmazni az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott korlátozást.

Magyarán, ha el tudja vezetni a drótszamarat, a főutak kivételével bárhol tekerhet vele a kocsmatúra után is. Ezen csavartak még egyet a minap, és vették ki a főutakra vonatkozó tiltást, vagyis szombattól szabadon bringázhatnak, leszámítva persze azon szakaszokat, ahol egyébként is tábla tiltja ezt. Ismerve a hazai közúthálózatot, az egy- és kétszámjegyű főutakra általánosan igaz ez a tiltás, vagyis attól azért nem kell tartanunk, hogy éjszaka befröccsözött kerékpáros hordák Crtitical Mass-t játszanak majd az 5-ösön Lajosmizse közelében…

motorvezetes-alkoholszint-767
Nem csak az emberi erővel hajtott kétkerekűek, de az elektromos robogók is bátran vezethetők alkoholfogyasztás után. Ha a tulajdonos elbír a 30-40 km/órás tempóra képes öszvérrel, nem büntethető

A motorosokat két okból is érinti ez a változás. Egyrészt a 300 watt teljesítményt meg nem haladó elektromos hajtású robogók is a kerékpárok körébe tartoznak, vagyis ezek ugyanúgy vezethetők spiccesen, ami kissé ellentmondásos, hiszen az ötvenes robogók gazdáit ugyanilyen kihágásért – 2012 augusztusa óta – akár százezer forintra is bírságolhatják.

Továbbá nekünk nagyobb veszélyt jelent egy kósza, és néha igencsak gyérül kivilágított kerékpáros, mint autóstársainknak, elvégre ami nekik egy bicajos elütésekor csak egy elemcsere, az nekünk – rossz esetben – jó pár hét kórházi szieszta… Legyünk hát a korábbiaknál is körültekintőbbek, főleg, ha sötétedés után indulunk útnak, és kerüljük nagy ívben – a szó átvitt és valós értelmében is – a bizonytalanul lavírozó bicajosokat.