Jött, látott, és győzött… Mármint a válság. Hiába próbált mindenki így-úgy helyezkedni, ha nincs pénze a vásárlónak, szép lehetsz, de okos nem. Persze a motoros nem az a típus, aki könnyen feladja, így a gyártók egytől egyig felvették a kesztyűt. Lássuk, mivel támadnak 2010-ben uniós testvéreink és a tengeren túli rokonok!

Aprilia

Három új géppel készül átvészelni az évet az Aprilia. Az RSV4 „Válság Edition”, hivatalos nevén az R, a Factory kivitel butított változataként lép színre, és a top modell árának nagyjából 75 százalékáért lesz kapható.

Aprilia RSV4 R
Cserébe az Öhlins futómű helyett Showa-Sachs kombó kerül a gépekbe, a karbonszálas idomokat műanyag elemek váltják, és le kell mondanunk az állítható lengőkarról, villaszögről valamint motorpozícióról. Ez nagyjából öt kilogrammos hízókúrát is jelent, de aggodalomra semmi ok, mert a 999 köbcentis, 65 fokos hengerszögű V4-es marad a régi, tehát továbbra is 180 lóerővel gazdálkodhatunk.

Aprilia  SMV 750 Dorsoduro
Hogy azok se maradjanak hoppon, akiket nem vert földhöz a krízis, az olaszok elkészítették az SMV 750 Dorsoduro vadított változatát, a Factory-t. A 92 lóerős, 82 Nm-es, elektronikus gázmarkolattal vezényelt V2-esre épülő szupermotó, karbonszálas idomokat, kovácsolt alufelniket, Brembo fékeket illetve új műszerfalat kapott, első villája pedig immáron 43 milliméteres, és Sachs felirat virít rajta. Sportos mivoltát tovább erősíti, hogy aki ABS-t kér hozzá, körberöhögik a szalonban…

BMW

Bajorföldön előre menekülnek a problémák elől, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy piacra dobtak egy vadonatúj modellt, frissítettek négyet, csináltak egy limitált szériát és még egy ütős koncepcióra is futotta. Ennek finanszírozásához valószínűleg teljes Németországot be kellett tolni ingatlanfedezetként, de a kockázat szinte nulla, mert csupa-csupa sikergyanús masináról van szó.

BMW S1000RR
Az aduász egyértelműen a minden porcikájában új BMW S1000RR, de sokakat késztethet vásárlásra a dupla-vezérműtengelyes hengerfejekkel valamint átdolgozott kipufogórendszerrel feldobott R1200GS, R1200GS Adventure és R1200RT is. Ezen módosításoknak hála a triumvirátus tagjai 110 lóerővel és 120 Nm-rel folytathatják pályafutásukat, ráadásul mostantól az RT-hez is megrendelhetjük az elektronikusan szabályozott felfüggesztést (ESA).

BMW Concept6
Ezek mellett a G450X új vezérlőprogramja, váza, futóműve, ülése illetve kipufogója érdemel még említést, no meg a sokat sejtető Concept 6 tanulmánymotor, mely a „sorhatos” építésmódot hivatott visszahozni a kétkerekűek világába. Bár az új, 1,6 literes, 130 Nm-es, 170 lóerős aggregát egy igencsak impozáns sportmotorban mutatkozott be, első - sorozatgyártott - változata vélhetően valamelyik sporttúra modellben kaphat helyet (pl. K1600LT).

Ducati

Rossi vagy nem Rossi? – mostanában ez a kérdés tartotta lázban a vörösöket, de ez nem jelenti azt, hogy a motorok háttérbe szorultak volna. Ezt bizonyítja például, hogy megérkezett az új Multistrada, ami végre valahára szebb, könnyebben emészthető külsőt kapott, így immáron nem lóg ki a palettáról. Ugyanakkor a valaha „mindenesként” megismert típus erősen eltolódott a túraendurók irányába, jól lehet, a szabad hasmagasságról nem közölt adatot a gyártó.

Ducati Multistrada
Sebaj, a képek magukért beszélnek, azt pedig nem tartották titokban, hogy a térhálós csővázra épülő, 1530 mm-es tengelytávú szörnyetegben 1198,4 köbcentis, 150 lóerős, közel 120 Nm-es, nyolcszelepes L2-es dolgozik, hatfokozatú váltóval karöltve. Terepjáró képességeiről a 17 centis rugóút és az 50 millis Marzocchi villa árulkodik.

Multistrada ide vagy oda, a nagy durranás nem más, mint a 1198R Ducati Corse Special Edition. Erről - még Milánóban – Noriyuki Haga rántotta le a leplet, majd többek között tőle halhattuk, hogy a polírozott alumínium tankkal és speciális fényezéssel csábító talján kétkerekű 180 lóerővel indul csatába, olyan ínyencségekkel kapósabbá téve, mint a versenyzésre optimalizált kipörgésgátló vagy a telemetria adatainak kielemzését lehetővé tevő DDA (Ducati Data Analyser). Countach!

Ducati 1198R Ducati Corse Edition
Ezeken felül a Hypermotard megpiszkálása volt még napirendi pont a tavalyi Ducis értekezleteken. Persze a digók ezt a projektet sem söpörték az asztal alá, így jövőre az EVO és EVO SP fedőnevű változatok is ott sorakozhatnak majd a kereskedések polcain. Közös tulajdonságuk, hogy öt lóerővel többet tudnak az alapmodellnél, súlyuk azonban hat illetve hét kilóval kisebb. A két izomagyú tervezésekor a lehető legdurvább szupermotós élménnyel kívánták megajándékozni a műfaj szerelmeseit, olyan kiegészítőkkel operálva, mint az 50 mm-es Marzocchi telópár, az Öhlins hátsó rugóstag, a Streetfightertől átvett digitális műszerpanel valamint a DDA, és akkor a 305 mm-es tárcsákra harapó Brembo Monobloc féknyergeket még nem is említettem.

Harley-Davidson

Amerikai barátaink átláthatatlan modellpalettáján egy profi könyvvizsgáló cég is csak nehezen rágná át magát; a tizenkét másodpercenként automatikusan generálódó felszereltségi és technikai szintek mondhatni szappanopera jelleget kölcsönöznek a kínálatnak.

Harley
Ha jól veszem ki a sajtóanyagból, a Sportster családból kimúlt Mr. 1200 Low, megszületett viszont XR1200X, aki - a továbbra is kapható - XR1200-zal akar osztozni a hatalmon. Matt fekete öltönyével és gázos hátsó rugóstagjával jó esélye van a dominanciára, de még lehetnek bonyodalmak.

A Dyna família egy tavaly elvesztett rokon visszatérését ünnepelheti, ugyanis váratlanul feltámadt Wide Glide papa, és 2-1-2-es Tommy Gun kipufogórendszerével már célba is vette a vásárlókat. Ilyen-olyan krómozott csecsebecsék és apróságok alkotta fegyvertáráról 17 ezer oldalon át ír a sajtóanyag, most azonban elégedjünk meg annyival, hogy az oldschoolos megjelenésű chopper 1,6-os Twin Cam blokkal, hatfokozatú Cruise Drive váltóval és ültetett futóművel száll harcba a vásárlókért.

Softailéknál Fat Boy klónja, Fat Boy Lo zavarta meg a nyugalmat. Az alacsony kormánnyal és mindössze 61,6 centis ülésmagassággal berobbanó macsó a környék összes csirkéjére ráúszott, ezzel alaposan kikészítve a házi konkurenciát. A csatából Night Train és Softail Custom jött ki vesztesen, őket az idei évtől kiírták a sorozatból.

Párhuzamosan futó szálként a Harley klán CVO (Custom Vehicle Operation) fedőnevű szekciója szabadjára engedett négy egyedi bringát, melyekbe 1,8-as Screamin’ Eagle (Vijjogó Sas) motorokat szereltek. Az átiratok a cég elitmodelljeire épülnek, méghozzá az aktuális custom trendeknek megfelelően. Egyedi megjelenésüket a különleges fényezés és kerékszett mellett csupa különleges kiegészítő garantálja.

Husqvarna

A Husqvarna tavaly nyáron már bemutatta 2010-es modelljeit, de Milánóban még egy lapáttal rátettek, sőt kettővel. A középpontban a TE/SE 610 páros helyébe lépő 630-asok álltak, ami nem is csoda, az ultramodern megjelenésű terepes illetve aszfaltos szöcskék ugyanis észbontóan néznek ki, és vélhetően iszonyatosan durván is mennek.

Husky
Erre enged legalábbis következtetni, az új, 600 köbcentis (!), injektoros blokk 58 lóereje, és a gépek 150 illetve 158 kg-os súlya. Aki kint járt az EICMÁ-n, láthatta, hogy a páros szélesebb és puhább nyerget valamint átdolgozott világítást kapott, a brosúrában pedig olvashatta, hogy az idomok alatt 40 liter/óra kapacitású üzemanyagpumpa, 300 Kpa nyomásra képes Mitsubishi injektor és 45 mm-es szívótorkok bújnak meg. Izgatottan várjuk a tesztlehetőséget…

KTM

Mattighofenben kulcsra zárták az ajtót, de a válság bemászott az ablakon… Tavaly 450 fős leépítésre illetve 25 százalékos termeléscsökkentésre kényszerült a gyár, és a fejlesztések is megtorpantak kissé, így egyelőre nem jön pl. a Stunt Concept széria változata.

KTM 350 SX-F
Egyetlen komolyabb újdonságuk a 350 SX-F, panaszra mégsem lehet okunk, az újonc ugyanis igen-igen jól sikerült. Feladata, hogy agyonvágja a nagytestű 450-eseket az MX1-ben, és ezzel egyidejűleg a rivális márkák vásárlóit átcsalogassa a narancssárga kereskedésekbe. A megközelítőleg 50 lóerős, négyütemű gép teljesen új vázra és futóműre épül, irányíthatósága állítólag a negyedliteresekével vetekszik. Ezen felül jóformán csak a 690 Duke versenyképességének megőrzésére jutott energia. Az R kivitel izmosabb fékekkel, titánbevonatú teleszkópokkal és 70 lóerős blokkal lép szorítóba az idei szezonban.

A folytatásban a japán gyártók modelljeit vesszük górcső alá.

Kapcsolódó anyagok: