Ki tudja, ma már talán már a 330-as - vagyis óra szerint a 350-es - limitet feszegetnék a motorok, ha az ezredforduló tájékán nem döntenek úgy a gyártók, hogy 299 km/h-ban maximálják ez elérhető végsebességet. Szükség is volt a szigorú regulára, hiszen akkoriban a motorok egyéb, igencsak fontos tulajdonságait sutba dobva szinte kizárólag a kék szalag elhódítása lebegett a tervezők szemei előtt. A blokkolásgátló, sőt, néha a még tempóhoz méltó fékrendszer is áldozatul esett a harcban, s a tesztek másról sem szóltak, mint arról, hogy a Hayabusa meg a ZX-12R órája éppen mennyivel ugrotta át a mágikus háromszázas vonalat a kijelzőn. De hogyan is jutottunk ideáig? Mikor kezdődött a csata a gyártók között? A sztori a múlt század tízes éveibe nyúlik vissza...

cyclone v-twin
A 996 köbcentis, 45 fokos hengerszögű, 25 lovas V2-es kilenc éven át őrizte a leggyorsabb közúti motor megtisztelő címét. Végsebessége 145 km/h volt

Száz évvel ezelőtt komótosan ballagtak az igencsak kezdetleges kétkerekűek, a vehemensebb járgányok is legfeljebb hatvanra gyorsultak fel, s a felfüggesztéseket, illetve azok hiányát látva ez talán nem is volt akkora baj. A két háború között azonban hirtelen meglódult a fejlődés, és nagyjából húsz év alatt hatványozódott a tempó - közel háromszorosára (!) nőtt a motoron elérhető végsebesség. Igazi úttörőként a Cyclone V-Twin emelte majdnem kilencven mérföld per órára a tétet, majd jött a legendás Brough Superior, és az SS 100 1925-ben már kereken száz mérfölddel hasított, két évvel később pedig az SS 100 Pendine még egy tízest dobott a korábbi rekordra.

brough superior ss100
Negyvenöt lóerő kellett hozzá, hogy 1925-ben megdőljön a korábbi sebességrekord. A Brough Superior SS100 címét utódja, a Pendine hódította el 1927-ben, 177 km/h-s csúccsal

Alaposan feladták ezzel a leckét a kihívóknak, ezért vagy fél évszázadon keresztül csak egy-egy bátortalan próbálkozó akadt, aki rálicitált volna a kor technikáját elnézve igencsak merész csúcsra. A második világháborút követően a Vincent ugyan áttört egy újabb lélektani határt, hiszen a Black Shadow 201 km/h-val minden addiginál gyorsabbnak bizonyult, ám követői hiába próbálkoztak, a Norton és a BSA egyre fürgébb gépei inkább kezelhetőség, mintsem effektív végsebesség tekintetében értek el fejlődést.

kawasaki z1
A sornégyes, négyütemű korszak is kitermelte a saját erőgépeit, s elsőként a Kawasaki robbantott - 1973-ban már 212-vel robogtak a gyönyörű csupasz sportgépek

Egészen 1973-ig tartott ez a vihar előtti csend, de a négyhengeres, négyütemű vasak megjelenésekor sejteni lehetett, hogy a korábbi nagynevű márkák egy pillanat alatt fognak feledésbe merülni, hiszen az új, rengeteg fejlesztési tartalékkal rendelkező konstrukció minden márkának lehetőséget nyújt majd negyedórányi tündöklésre...

bimota yb6 exup
Ha csak áttételesen is, de a negyedik japán gyártó, a Yamaha is letette a névjegyét a rekorderek között. A Bimota YB6 Exup, mely negyed századdal ezelőtt már 270 km/h-t tudott, ezres FZR blokkal érte el ezt a sebességet

Elsőként a Kawasaki tette le a névjegyét a Z1-essel, 212 km/h-ig srófolva a végsebességet. Persze az európai konkurensek is vérszemet kaptak, és előbb a Laverda Jota (230 km/h), majd az MV Agusta Monza (233 km/h) ragadta magához a stafétát. A nyolcvanas években ismét a japánok taroltak, elsőként a Honda VF1000R (240 km/h), majd a Kawasaki GPZ900R (254 km/h) bizonyult a leggyorsabbnak, sőt, a kobei brigád a saját rekordját búcsúztatta 1990-ben, mikor is a ZX-11/ZZR1100 páros 282 km/h-s sebességet ért el a teszteken.

honda vf1000r
Duplázott a Honda, hiszen a VF1000R és a CBR1100XX is birtokolta a motorok kék szalagját

Elszabadultak a lóerők, a gyárak ontani kezdték az egyre erősebb és áramvonalasabb gépeket. Ennek eredményeként megszületett a CBR1100XX, és már a 290 km/h-s értéket kellett átlépni a többieknek, a rettegett háromszázas álomhatárt végül a Suzuki Hayabusa és a Kawasaki ZX-12R is átszakította, ám ez már a szabályalkotóknak és a gyártóknak is sok volt.

Megegyeztek hát, hogy elektronikusan leszabályozzák a szériában készülő vasak végsebességét, és a továbbiakban minden motor legfeljebb 299-es tempóra lesz képes. Ugyan volt még egy renitens, név szerint az MV Agusta, hiszen az F4R 312 a valós, elérhető végsebességéről kapta a nevét, ám a többiek - belátva a véget nem érő csata veszélyeit -, végül betartották az egyezményt, és ma már inkább a gigászi erő minél harmonikusabb kihasználásában, no meg az egyre kezelhetőbb nagyvasak megalkotásában igyekeznek lenyomni riválisaikat.

suzuki hayabusa kawasaki zzr1400
Utánégető nélkül is brutálisak... A Hayabusa és a ZZR1400 végsebessége megegyezik, az elektronika egyaránt 299-nél szól közbe, így a hangsúly ma már a kezelhetőségen és a stabilitáson van

Nem úgy az épített motorok készítői: ők bizony nem rettentek meg a korlátoktól, és már a harmincas években ostromolni kezdték saját építésű masináikkal a háromszázas álomhatárt. A sorozat következő részben őket vesszük sorra, jönnek a múltszázad turbós, illetve kompresszoros szörnyetegei és bátor pilótáik.