Honlap lesz ötven éve, hogy George Fogarty autóversenyző fia, Carl meglátta a napvilágot az erős mezőgazdaságáról híres Blackburnben. A helyi motokrossz egyesületben csakhamar felfigyeltek az ifjú tehetségre, aki nem csak gyorsaságával, hanem szorgalmával is kitűnt kortársai közül. Jóllehet, kezdeti sikereihez az is hozzájárult, hogy a família igencsak jártas volt a feltörekvő pilóták finanszírozásában, ezért Carlnak szinte minden rendelkezésére állt, hogy valóban megcsillantsa tudását.

Egyből az élre

Mindössze 23 éves volt, amikor a nemzetközi színtérre kilépve megszerezte első World TT Formula 1 bajnoki címét, amit egy évvel később újabb diadal követett.

carlfogarty-palyafutasa-5626
Laza reklámszerződések? Akkoriban még nem volt főbenjáró bűn, hogy a Ducatihoz tartó Fogarty egy Kawasaki ZXR750-nel és Honda feliratú bőrruhában nyerte meg a Le Mans-i futamot...

Ezek után eltökélte, hogy - a MotoGP-ben tett látogatásait követően - a Superbike-ban is leteszi a névjegyét, ezért a korábbi, alkalomszerű próbálkozások után 1991-ben privátként már részt vett az évad legtöbb versenyén, legjobb eredménye két negyedik hely volt a Svéd Nagydíjon. A tanulóévet követően 1992-ben győzelmi esélyekkel lépett színre, és nem is kellett sokat várnia, hiszen hazai pályán (Donington), saját csapattal, az élről startolva nyerte meg a második futamot, egyben megkezdte a felkészülést a következő évek profi superbike-os karrierjére, beleértve a kapcsolódó sorozatokat is, mint például az Endurance szakág. Gyorsan kiderült, hogy van keresnivalója a hosszútávú versenyeken, elvégre még ugyanebben az évben sikerre vitte a Kawasakit - Terry Rymer és Michael Simul társaságában - a Le Mans-i viadalon és a Bol d`Oron.

carlfogarty-palyafutasa-5627
Russel (jobbra) itt még könnyen viccelődik Fogartyval, hiszen legyőzte az 1993-as vb-n, de a következő években már a ducatis bizonyult jobbnak

A szezon végén úgy döntött, minden energiájával a Superbike küzdelmeire koncentrál, s munkája eredményeként egyedülálló győzelmi széria vette kezdetét. Tizenegy alkalommal állhatott a dobogó tetején, igaz, így is csak második lett Scott Russel mögött, de ekkor már sejteni lehetett, hogy immáron ő a jövő bajnoki címeinek várományosa. A következő két évben nem is talált legyőzőre, 305, illetve 478 (!) pontos összeredménnyel hódította el a trófeát, majd két rosszabbul sikerült, és vagy fél tucat bukással tarkított szezont követően `98-ban és `99-ben ismét megszerezte az összesített elsőséget.

carlfogarty-palyafutasa-5628
Bár Edwards, Corser és Slight személyében erős vetélytársakat kapott, Fogarty 1998-ban és 1999-ben sem talált legyőzőre

Versenyben az élet minden területén

Az ezredfordulón súlyos versenybalesete vetett véget korábbi sikerszériájának, amikor Pillip Islanden Robert Ulmmal ütközött. A nagyjából 160 km/órás becsapódás során olyan sérüléseket szenvedett, melyek után már nem folytathatta karrierjét:

Carl Fogarty végzetes ütközése az ausztrál futamon

Ezután csapatszinten még jelen volt a versenysportban, mégpedig a Foggy Petronas Racing irányítójaként, de a nem éppen ütőképes gépekkel csak két dobogós helyezésig jutott, ráadásul a kétezres évek derekán már egyre jobban összpontosított a civil életre és az ott elérhető sikerekre. Persze ettől még korábbi partnere, a Ducati nem felejtette el, és a rajongók is szívesen hallottak Fogartyról, ezért a bolognai cég a visszavonulását követően egy különleges modellel, a Moster S4 Fogartyval tisztelgett előtte.

carlfogarty-palyafutasa-5630
A boxok világa után a fikuszok között is feltalálta magát - Fogarty a vb-címek mellé bezsebelte a tévénézők trófeáját is

Igazi megosztó személyiség révén kedvelői és ellendrukkerei is akadnak szép számmal, ő pedig bőven ad beszédtémát mindkét tábor számára. Szókimondó nyilatkozatai és írásai sokaknak nem tetszenek, mások viszont éppen bevállalós stílusa miatt rajonganak érte. Hogy mennyire kemény legény, azt legutóbb ország-világ előtt bizonyíthatta a „Celeb vagyok, ments ki innen!" sorozat résztvevőjeként, ahol a bátorságpróbákat kiállva - és egy halom undorító dolgot felzabálva - toronymagasan megnyerte a szigetországban nagy népszerűségnek örvendő televíziós műsort.

Igyekszik is kihasználni a versenypályák és a TV műsorok nyújtotta népszerűséget, ezért napjainkban éppen saját hazájában turnézik, a brit bajnok James Whithammel az oldalán a „Foggy & Whit - The King and I" névre keresztelt műsorral.

A bajnok számokbanCarl Fogarty 1965. július elsején született, azaz éppen holnap lesz ötven éves. A csaknem 180 centiméter magas pilóta - saját bevallása szerint - mindössze 66 kilót nyom. Lassan 25 éve él boldog házasságban, két gyermek apja, hétvégéin legszívesebben a tengeren pecázik, focizik vagy a krosszpályán múlatja az időt. Összesen 219 alkalommal állt rajtrácsra 1989-es bemutatkozása óta, ezalatt 108-szor állt dobogón és négy világbajnoki címet szerzett.

Carl Fogarty karrierjének fontosabb állomásai:

2001-2006 - Csapattulajdonos (Foggy PETRONAS Racing)

2000 - Sérülés miatt visszavonul a profi versenyzéstől

1999 - Superbike világbajnokság - I. hely

1998 - Superbike világbajnokság - I. hely

1997 - Superbike világbajnokság - II. hely

1996 - Superbike világbajnokság - IV. hely

1995 - Superbike világbajnokság - I. hely

1994 - Superbike világbajnokság - I. hely

1993 - Superbike világbajnokság - II. hely

1992 - Endurance világbajnokság - I. hely

1990 - Man TT (Senior és F1 kategória) - I. hely

1989 - Man TT (750 cm3 kategória) - I. hely