Nem tudtam mire vélni a dolgot, pozitív és negatív érzéseim egyaránt támadtak. Nagy boldogsággal töltött el a tudat, hogy talán újra lesz magyar motor, de mélyen gyökeredző szkepticizmusom azt mondatta velem, hogy úgyse lesz ebből semmi. Ámbár a www.danuvia.hu-n már akkor láthattunk egy Adriatica névre keresztelt sportmotor rajzot, de nem tulajdonítottam neki nagy jelentőséget.

Danuvia

Aztán, amikor elkezdtünk foglalkozni a TesztMotorral, BenZso „suttogva”említette, hogy a hír igaz, és a háttérben bizony nagy erőkkel dolgoznak a projekten. Részleteket ő se nagyon tudott, de újra felkorbácsolódott bennem az érdeklődés. Hitemet csak növelte, amikor idén nyáron szó szerint lehúzták a leplet –igaz csak a támogatók előtt- két hús-vér, megépített Danuviáról. Lelki szemeim előtt már megjelent a kép, ahogy egy külföldi motoros lapban épp arról olvasok, hogy Alan Cathcart az új Danuviát, az új magyar motort teszteli. Azt hiszem, ha ez így lenne, nem csak az enyém, de egy ország mája hízna. Be szép is lenne.

Aztán pár nappal ezelőtt jött a telefon Zsolttól, hogy „holnap megyünk új Danuviákat fotózni”. Gyorsan minden program lemond, visszaszámlálást indít és ültem, vártam, hogy holnap legyen. Aztán holnap lett. Siettem a Közlekedési Múzeum elé és amikor megpillantottam a két motort, minden előtört belőlem, ami a motor szeretetét jelenti nálam. Csodálatos, itt van előttem, nem kép, nem rajzolmány, tényleg van és lesz Danuvia!

Közelebb lépve hozzájuk láttam, hogy nagyon is komoly bringákról van szó. A szakmai szem azért hamar kiszúr egy-egy Öhlins villát, Brembo fékeket, Braking tárcsát, hidraulikus csúszó kuplungot, egyedi, eddig sehol sem látott vázat és lengővillát. Rettenetesen belelkesültem. Aztán megismerkedtem az egész megálmodójával Vladimir Kovacevic-csel, röviden csak Vlado-val, aki neve ellenére határmenti magyar származású, Hajdú Péterrel az egyik tervezővel és Dobrota Tiborral, illetve fiával Martinnal, akik a magyar Danuvia szupermotó csapatot alkotják. Igen-igen, én is pont ugyanekkorát néztem, mint most ti. Fotózás előtt, közben és utána is folyamatosan kérdezgettem Vlado-t, Pétert, Tibort és mindenkit, aki ott volt. Íme az interjú, ami lerántja a leplet a Danuvia második születéséről.

Danuvia

TesztMotor: Kezdjük az elején. Hogy kezdődött ez az egész?

Vlado: Tudod, ez a szakmának egy fokozata. Foglalkoztam már mindennel, amivel a motorokkal kapcsolatban lehet. Motoroztam, Igor Akrapovic barátommal versenyeztem a Tourist Trophy-ban, ami az SBK elődje volt. Tuningoltam, fejlesztettem, pályákat terveztem, építettem, forgalmaztam alkatrészeket, kipufogókat gyártottam. Eljött az idő, hogy tovább lépjek a szakma következő szintjére, ahol már nem elég ha használom a motorokat, nem elég, ha szerelem és tuningolom őket, nem elég ha alkatrészeket találok ki és gyártok, hanem összegyűjtve minden tudásom motort akartam építeni a semmiből, egy saját márkát. Gyerekkorom óta álmom ez, de előbb össze kell szedni némi tudást hozzá.

TesztMotor: Hogy fertőződtél meg így a motorokkal?

Vlado: Akkoriban minden gyereknek álma volt a motorozás, csak sokkal elérhetetlenebb volt, mint ma. Nekem 17 évesen volt egy 1000-es Kawasakim, az akkor nagyon nagy szó volt. Aztán pár év múlva, egyik vasárnap felkeltem és darabokra szedtem. Délután jött a barátom, akivel előző nap még együtt motoroztunk és kérdezte, hogy hol a gép. Én meg mondtam, hogy a sarokban. Nézi-nézi, és tényleg ott volt, de teljesen szétszedve, a váz szétvágva. Az ember szó szerint rosszul lett. Hazament és el sem köszönt. Szüleim sem mondtak semmit, apám talán azért, mert ugyanaz a gondolkodás folyt az ereiben, mint nekem, anyám pedig megszokta apámat. Egyébként nem rombolásképp szereltem szét a Kawasakit. Volt pár dolog, amit átakartam alakítani, mint például a villanyakat. Túl magasan volt, ezért szétvágtam a vázat és átépítettem. Persze a motort aztán összeraktam és még sokáig használtam.

TesztMotor: Szenvedély, mérnöki tapasztalat, egy álom, akkor minden adott volt.

Vlado: Igen, de nem csak álom. Apám régen fűrész gépekkel foglalkozott. Kitalálta, megtervezte, szabadalmaztatta, legyártotta, engedélyeztette és utána családok éltek meg az ő ötletéből, hiszen 50 embert foglalkoztatott. Ez az egész folyamat nagyon szép és nemes szerintem. Ilyen körülmények és hangulat között nőttem fel. Nekem amellett, hogy gyerekkori álmom motort készíteni, ez amolyan küldetés is. Persze sokszor ütköztem falakba és sokszor kérdeztem meg magamtól, hogy tényleg kell-e ez nekem? Olyankor mindig történt valami jó dolog, mintha valami sors szerű feladatom lenne ezt véghez vinni. Ez nem arról szól, hogy én milyen ügyes gyerek vagyok, nekem ez amolyan küldetés, egy szép feladat, hogy egy ötletet végigvinni a gyártásig, amivel örömöt okozok a motorosoknak és munkát teremtek az embereknek.

Danuvia

TesztMotor: A motorgyártást már értem, és miért Danuvia?

Vlado: Sokszor mondom, hogy a Danuvia több szempontból is egy nagyon jó név. Szépen cseng, főleg magyaroknak, de külföldieknek is könnyen mondható. Ráadásul jelentése és üzenete is van. A Danuvia Dunát jelent latinul, egy folyó, ami összeköti az európai életet, városok épülnek a partján, rengeteg élet forrása. Nem utolsó sorban pedig a nagy múlt, a hagyományok. Érdekes, hogy kis túlzással a Danuvia nagyobb népszerűségnek örvend kint, mint Magyarországon, mindenesetre nagyobb lehetőséget látnak benne. Itthon alig kaptam támogatást, külföldön akárhová mentem, tudták mi az a Danuvia és pozitívan álltak hozzá. Én nagyon szeretném, ha Magyarországon is az ügy mellé állnának az emberek. Ez nem rólam szól. A Danuvia nem az enyém, hanem mindenkié, aki hisz benne. A motoros kultúra megkérdőjelezhetetlen része, és most már nem csak múltja, hanem jövője is! Én fontosnak tartanám, hogy a Danuviát együtt emeljük fel újra, de ehhez segítség, támogatás is kell, és itt nem feltétlenül anyagi dolgokra gondolok. Magyarországon, a Danuvia igazi hazájában, ebből a szempontból szinte lehetetlen a helyzetünk. Amúgy kisgyerekkoromban, Drávaszabolcson, ahol laktunk láttam egyszer egy Danuviát, ami nagyon-nagyon megfogott. Lehet, ha mélyen belegondolok onnan a szerelem.

TesztMotor: Mikortól számíthatjuk a Danuvia újjászületését?

Vlado: 2000 óta van védjegyünk, azóta dolgozunk komolyan a Danuviákon. Előzmények persze voltak. Hosszú folyamat a motor gyártás, egy modell tervezése, megépítése, tesztelése és fejlesztése legalább 3-4 év. Amiket utcán látunk motorokat, érdekesen hangzik, de tervezési szempontból már mind a múlt. Sőt, amiket egy év múlva látunk, szinte már azok is. A motorgyárak mind 3-4 évre előre dolgoznak, ezért is reagálnak néha lassan a változásokra. Lényeg a lényeg, 2000-ben kezdtük a komoly munkát és azóta csatlakozott hozzám számos kiváló kollega, mint például Hajdú Péter, aki a számítógépes tervezésért felelős. Körül-belül 30-an vagyunk a projektben, négyen nálunk írják a diplomamunkájukat, tavaly pedig hatan. Komoly mozgalommá nőtte már ki magát, aminek nagyon örülök.

TesztMotor: A Danuvia, ahogy beszéltük egy nagy múltú, szimbolikus értelmű és nem utolsó sorban jó csengésű szó. De ezen felül, mi a koncepció? Mi az a vezérfonál, ami köré fel akarjátok fűzni a motorokat?

Vlado: Ahhoz, hogy egy motor megállja a helyét a társadalomban, az életben és a piacon, autentikusnak kell lennie. És ez a márka autentikus. A Danuvia nagyon erős volt a motorsportban, nemzetközi szinten. Többek közt emiatt is, a Danuvia egy időben nem csak nemzeti, de nemzetközi kincs volt. Ezt mindenképp fent szeretnénk tartani, ami nem egyszerű feladat. Emellett azt szoktam mondani, hogy más alapokra helyezzük a motorjainkat. Nem olyan lesz, mint a jelenlegi technika, más gondolkodási mód alapján tervezünk.

Danuvia

TesztMotor: Modelpaletta?

Vlado: A tervezést egy sportmotorral, az Adriaticával kezdtük, amit időközben folyamatosan változtattunk kívül-belül, ahogy a világ és a műszaki megoldások, elvárások változtak. Viszont nem akarunk rögtön egy sportmotorral kezdeni, ezért jelenleg két típust láthattok. Ők lesznek az elsők, a SupeRetro és a Nova szupermotó, de persze dolgozunk másokon is. A tervek szerint az első bemutatónk 2009 szeptemberében lesz, még a magyar GP előtt.

TesztMotor: Tudom, hogy igazából még semmi sem publikus, de szeretnék pár szót kihúzni belőled a SupeRetro-ról.

Vlado: Annyit lehet róla tudni, hogy kategória teremtő motornak szánjuk. Csak rá kell nézni, és látszik mire gondolok. A dizájn sosem fog kimenni a divatból, és ettől örök darab lesz. Amúgy most 100-110kg a nettó súlya, de még nem sehol sem használtunk titán vagy karbon alkatrészeket, az idomok pedig még abból a súlyos fajtából valóak. Várhatóan még könnyebb lesz. Az idomokon kívül a kipufogó, a váz és a lengővilla teljesen saját fejlesztés. Mindenen látszik, hogy máshogy gondolkodunk, mint a megszokott és talán minket igazol, hogy már most komoly rendelések, igányek vannak világszerte. Pedig túl sok mindent nem szivárogtattunk ki.

Danuvia

TesztMotor: Akkor honnan tudhatnak róla?

Vlado: Ez egy nagyon jó kérdés, engem is izgat a dolog. Addig nem szabad bemutatni semmit, főleg egy motort, amíg nincs gyártásra kész állapotban, különben ellopják. Persze mi már nem tudunk tovább várni, hiszen ez az időszak a legideálisabb időpont a Danuviának. Talmácsi sikerei, az egyre népszerűsödő motorozás, a magyar GP.

TesztMotor: Láttam bicikliket és ruházatot is. Azzal mi a helyzet?

Vlado: Igen, fontosnak tartom ezeket is. A kerékpárokat a Schwinn-Csepellel szorosan együttműködve fejlesszük, gyártjuk. Sőt, az üzleteikben is fogják árulni majd a Danuvia kerékpárokat, 1200 üzletük van világszerte. Nem csak motoros, bringás is rengeteg van, és úgy látom elég nagy a keresztmetszet. És, aki szereti a Danuviát, annak először talán könnyebb egy biciklit beszereznie, mint motort. A ruházat pedig már évek óta van, csak addig semmiképp sem jövünk ki vele, amíg a motorok készen nincsenek. Együtt jár a kettő, szépen egymás után.

TesztMotor: Köszönjük szépen a lehetőséget, nagyon-nagyon várjuk a folytatást!

Vlado: Annyit azért még szeretnék elmondani, hogy Benkő Zsolt és a Tesztmotor nagyon sokat segített nekem és kezdetektől támogat minket. Ezért is mutattam meg idő előtt a motorokat, csak a TesztMotor kedvéért. Sőt, lassan jön a tesztelési időszak, amikor finomítani kell még a motorokon, és minden beállítást a helyére tenni. A tesztelést pedig rátok fogom bízni.

TesztMotor: Nagyon megtisztelő, alig várjuk! Hát akkor nemsokára találkozunk :)

Vlado: Bizony!

Remélem képet kaptatok arról, hogy mennyire komoly ez a mozgalom, ahogy Vlado fogalmazta. Immár biztosan elkönyvelhetjük, hogy nekünk, magyaroknak újra lesz motorunk. Nagyon jó érzés, részt venni benne, pedig egyenesen leírhatatlan. És milyen felemelő és szép pillanat lenne, ha a BalatonRingen, az első magyar GP pályán egy új Danuvia mehetne körbe először, esetleg Talmácsi Gáborunkkal a nyergében. Remélem ezt az utópiát az illetékesek is olvassák, és hátha tetszik nekik az ötlet. Egyelőre ennyi, de ígérem, mint a Danuvia fő médiapartnerei, sűrűn fogtok hallani A Magyar Motorról. Most viszont szeretnék Vlado mondatával zárni, amiben szerintem nagyon jól megfogta ennek az egésznek a lényegét: „A Danuvia, nem az enyém, hanem mindenkié, aki hisz benne.”

Kapcsolódó anyagok:

Fotógaléria

Az új Danuvia