Ha csendesen, szinte észrevétlenül is, de éppen a motorozás történetének egyik paradigmaváltását éljük át. Érződik ez a modellválasztékon, a gyárak stratégiáján, az egyes szakágak fejlődésén - vagy éppen hanyatlásán -, és igen, a kiállítások hangulatán is. A standokat korábban díszítő, üres tekintetű, testfestett cicababák ma már McDonalds pultokban vagy gazdag örökifjak oldalán tündökölnek, helyüket átvették a hasonlóan látványos, ám felkészült vagy legalább is végtelenül kedves és segítőkész hostessek.

eicma-2015-1-7053
A páros szimulátorok kortól függetlenül önfeledt játékra csábították a motorosokat

Végre leszámoltak a mindent túlüvöltő és valós tárgyalásokat lehetetlenné tevő tuctuc-őrülettel is, a 180 bpm feletti digitális dobszólók a Hans Zimmer-utánzatokkal együtt tűntek el a mélyben, és a hangszórókból áradó riffek arról árulkodnak, hogy újra a rockzene a menő. Persze senki ne gondolja, hogy az olasz zenei szerkesztők egészen mélyre ástak a rocktörténelemben, hiszen akinek ez a műfaj kizárólag Guns, ZZ Top és Aerosmith slágerekből áll, az nem hogy nem ásott mélyre, de még a felszínt sem kapargatta a válogatás során. A csarnokokban sétálva a sokadik Paradise City után kész felüdülés volt az egyik motorépítő-műhelyből áradó Clutch nóta - úgy tűnik, a flex és a hegesztőpálca istenei a zenék kiválasztásánál sem tévesztenek...

eicma-2015-1-7034
Bajnokmotorokból és szépségekből sem volt hiány Milánóban

Új idők szele

Érezhető volt a változás a standok kínálatában is, hiszen az elmúlt években méltatlanul mellőzött sportmotorok most végre visszavették méltó helyüket. Hatalmas tömeg igyekezett hozzáférni a Suzuki, a Kawasaki és a Bimota gyöngyszemeihez, nagy érdeklődés övezte az apró Benelli leleplezését is, miként a ducatisok sem panaszkodhattak a nézőszámra. Ugyanígy hangsúlyos volt az endurók arzenálja, még ha ez a valóságban két kategóriát is fed le egyben - a kőkemény, 21-es első keréken futó masinákat és a klasszikus külsejű, mégis terepképes modelleket.

eicma-2015-1-7032
A tisztán elektromos motorok mezőnye nem nőtt látványosan az utóbbi egy évben, viszont felbukkantak olyan érdekes tanulmányok, mint ez kétkerékhajtású, elektromotorral kiegészített boxer

A talján seregszemle egyik nagy meglepetése volt, hogy a japánok által előbb beígért, majd később hevesen tagadott GSX-R1000 mégiscsak ott állt a pódiumon. Persze nekik kész válaszuk volt arra, miért is állították, hogy nem lesz L6 kódjelű Gixxer, ugyanis jelenlegi formájában még csak prototípusnak nevezik a messziről szemlélve igencsak szériaérett masinát. Nem kevesebbet állítanak, minthogy ez minden idők legerősebb, egyszersmind legkönnyebb GSX-R-e, kereken kétszáz lóerős teljesítménnyel és 1:1 teljesítmény/tömeg aránnyal.

eicma-2015-1-7049
A kiállítás egyik legszebb hölgyét és a sportszegmens talán legrégebben várt újdonságát egyaránt a Suzukinál rejtegették

Tízfokozatú kipörgésgátló, minden eddiginél karcsúbb és könnyebb idomzat, S-DMS (üzemmódkapcsoló), gyorsváltó, Showa BFF első villa és BFRC hátsó rugóstag, valamint egy vadonatúj műszeregység jellemzi a rég várt, és valószínűleg 2016 derekán érkező modellt.

eicma-2015-1-7033
Lekerül a lepel a Benelli új, háromszázas sportgépéről

Ezalatt a Benelli standján is nagy volt a sürgés-forgás, a feltűnően csinos modellek érdeklődők tucatjai előtt leplezték le a kínai-olasz konszern legfrissebb sportgépét, a Tornado 302-t. A kereken 300 köbcentis, 35 lovas csöppség az egyre erősebb, A2-es sportosztályt gyarapítja. A gyár képviselői úgy nyilatkoztak, az európai piacon is szeretnének sikert aratni a filigrán kialakítása ellenére is kissé pufi, 180 kilós saját tömegű géppel.

eicma-2015-1-7050
A kisebb Panigale néhány köbcentivel és jó pár lóerővel gazdagodott

Bár a minitornádó részleteiben is érdekes volt, nem időzhettem mellette sokat, mert a valóban olasz manufaktúrák onnan nem messze éppen jövőbe mutató superbike-jaikat mutatták be a közönségnek. A Ducatinál feltűnő helyre került az immáron 959-es kódjelet viselő, valójában 955 köbcentis Panigale, mely Monocoque aluvázzal, 157 lóerővel, M4.32 típusú, négydugattyús Brembo fékekkel és csurig tankolva is csak kereken kétszáz kilós tömeggel lép szorítóba.

eicma-2015-1-7046
Bár rendszámos, a forgalmi szerint kétszemélyes jármű, az RSV4 RF valójában egy pályamotor építőkészletének legfontosabb alkotóeleme

Nem volt hiány nézelődőből a Piaggiónál sem, elvégre a főszereplő, az Aprilia RSV4 RF - az egyre erősödő mezőnyben is - jó esélyekkel indul a piacon, illetve a versenyeken. A 65 fokos hengerszögű, 201 lovas V4-es önmagában nem nagy szenzáció, ugyanakkor említést érdemel, hogy Romano Albesiano az Apriliától megerősítette: ezt az alapot öt különböző összetételű, szabadon megvásárolható kit teszi majd még ütőképesebbé, attól függően, hogy ki milyen célra használná RSV-jét. Egyedülálló lehetőségnek nevezte, hogy a privát pilóták a noalei brigád versenytapasztalatait egy csomagban megkaphatják, így ütőképes géphez juthatnak a SSTK1000 vagy akár a Superbike nemzeti és nemzetközi kategóriáiban.

eicma-2015-1-7039
A márka rendre vörösbe öltözteti motorjait, de jól áll a sárga-fekete fényezés is a háromhengeres nyolcszázasnak

Az MV Agusta régi sportsikerei után napjainkban újra a csúcsra tör, nem is volt hiány erre utaló jelekből a kiállításon sem. A standon egy kupacban ragyogtak a pályákról ismerős motorok, mellettük pedig a tulajdonos Mercedes négykerekűje, közvetlenül a hasonló, sárga-fekete színben tündöklő, AMG díszítésű 800 F3-mal.

eicma-2015-1-7044
Utószezonban sem lehetetlen - a Kawasaki még egy „Winter test" kiadást is elhozott a teljesen megújult ZX-10R-ből

A ZZR1400 legfrissebb, tényleg minden ízében tökélyre csiszolt változatáról már néhány hete lerántották a leplet, így csak egy üléspróba erejéig időztem a nagyágyú körül, nem úgy a feketében úszó stand másik végén, ahol a 2016-os bajnokaspiráns, a ZX-10R kellette magát. A zsokéméretű pilótákra méretezett, modern sportgépek között is aprónak tűnő tízes részletei nem hagynak kétséget afelől, hogy kifejlesztésekor a Superbike-vb újabb trófeája lebegett a tervezők lelki szemei előtt. Kompromisszummentes, kőkemény versenymotor, elhanyagolható hátsó üléssel és méregdrága technikával, beleértve a Suzukinál is bevetett Showa BFF első felfüggesztést. Most örülhetnek igazán a Kawa marketingesei, hogy idő előtt bemutatták a ZX-10R-t, hiszen az egyedülálló első villa akkor világszerte lenyűgözte a motorosokat, míg az alkatrész második debütálása a GSX-R-en érthetően nem okozott már akkora feltűnést.

eicma-2015-1-7040
A félliteres CBR-t már a kiállítás előtti estén megcsodálhattuk. A középméretű Fireblade sokkal sportosabb lett a ráncfelvarrás után

A másik japán gyártó, a Honda idén inkább a túrázókat vette célba, így a Fireblade sorozatból csupán a CBR500R esett át alaposabb ráncfelvarráson. Ennek keretében vadonatúj, agresszívebb idomzat, fénydiódás világítás, nagyobb üzemanyagtartály, könnyű, tömeg-középpontosított kipufogórendszer és állítható teleszkóppár került az A2-es jogsival is vezethető masinára, amit valójában már előző este, a kiállítás helyszínétől nem messze lelepleztek. Persze ettől még nem tátongott üresen a nagy H standja, a jelenleg forgalmazott CBR-ek és a csinos modellek bőven tartogattak látnivalót a vendégeknek.

Terepre születtek

A sportgépek mellett az endurók családja is gazdagodott egy-két átfésült és néhány vadonatúj modellel. Ezek közül a legmeglepőbb talán a Ducati húzása volt, ahol a Multistradából faragtak az eddigieknél terepképesebb, egyben látványosabb motort. A mellettem álló - nem mellesleg BMW pólót viselő - német srác éppen azon élcelődött, hogy a 254 (!) kilós Multit egyáltalán endurónak merik nevezni, de kollégája gyorsan lecsitította, közben a Ducati elképesztő méretű tankjára mutatva. A V2-es ugyanis 225 kiló öntömegű, 13 kilóval több, mint a sportos Pikes Peak kiadás, de ehhez még muszáj hozzáadni a kereken harminc liter (!) üzemanyagot, ami rögtön meglendíti a mérleg nyelvét. A 17 és 19 colos Pirelli Scorpion Rally gumikat viselő terepgép szabad hasmagassága ugyan nem szerepel a sajtóanyagban, de a helyszínen kiállított gépen 20-21 centit sikerült mérni, azaz kb. 30 millivel nőtt az érték a hagyományos modellhez viszonyítva.

eicma-2015-1-7036
Nagyobb első kerékkel, hatalmas üzemanyagtartállyal és megnövelt szabad hasmagassággal érkezett a Multistrada új, Enduro változata

Kétségtelenül a kiállítás másik sztárja volt az általunk már részletesen bemutatott Honda Africa Twin, mely a nap szinte minden pillanatában az érdeklődés középpontjában állt. Az impozáns sorkettes mellett feltűntek a legendás ősök is, a látogatók elismerően járták körbe a látványos AT-sorozatot, a sokat látott endurósruhákban érkezett vendégek pedig mosolyogva konstatálták, hogy végre ismét egy 21-es első keréken futó taggal gazdagodott a kínálat. Akárhogy is, a visszafogott méretű és teljesítményű Honda alapjaiban írhatja át a 2016-os piacot, hiszen a nem éppen krosszozásra született, magas építésű utazómotorokkal szemben ez tényleg helytáll a terepen, miközben országúton sem jön zavarba.

eicma-2015-1-7041
Nem volt könnyű hozzáférni az Africa Twinhez, folyamatos volt a nyüzsgés a legendás vas körül

A nagyágyúk mellett szinte észrevétlenül bújt meg a Benelli TRK502, mely szintén az A2-es táborban próbál szerencsét 47 lovas, sorkettes motorjával. Bár tömege nem éppen csekély, a 210 kilós értéket igazolhatja, hogy első ránézésre utas- és csomagszállításra is tökéletesen alkalmas, felnőtt méretű gépről van szó, mely 23-24 centis (!) szabad hasmagassággal és a gyártó szerint akár 400 kilométer feletti hatótávval büszkélkedhet.

eicma-2015-1-7059
Innen nézve aligha mondaná meg bárki, hogy ez egy A2-es kezdőmotor... Kimondottan vagány lett a Benelli újdonsága

A BMW-nél szintén jelen volt két sárdagasztó, igaz, ezek korántsem új, inkább csak felfrissített modellek voltak. Az F 700 és F 800 GS még ellenállóbb, galvanizált alkatrészekkel, négyféle választható ülésmagassággal és személyre szabható magasságú felfüggesztéssel csábította az endurós formára és a küllős kerekekre gerjedő vásárlókat. Furcsa mód csak kevesen szúrták ki, de a bajorok elhoztak egy igazán különleges, hibridhajtású kétkerekűt is a seregszemlére. Az X2 fantázianevű modell 7,6 kW teljesítményű, az első kereket hajtó (!) kiegészítő motort kapott, amivel - a készítő Wunderlich szakemberei szerint - önmagában 20 km/órás sebesség érhető el.

eicma-2015-1-7051
A 690-es LC4 - alig 150 kilós tömegével - az egyik legkarcsúbb rendszámos, középméretű enduró

A műfaj jól ismert alakja, a KTM LC4 sorozatának Enduro kivitele is ott kellette magát a ma oly' divatos látszatendurók tengerében. Az immáron 65,6 lóerőre izmosodott, félig tankolva is 150 kiló alatti masina büszkén tartja magát a kínálatban, hiszen továbbra is jelentős rajongótábora van a trendektől eltérő, valódi célszerszámoknak, mint a 690 Enduro.

eicma-2015-1-7052
Elektromosan állítható magasságú légterelőplexi, illetve kikapcsolható blokkolás- és kipörgésgátló teszi még komfortosabbá az Explorert

Kitettek magukért a britek is, a Triumphnál ezúttal már féltucat XC-szériás modell sorakozott a porondon. Közülük is kiemelkedett a megnövelt teljesítményű, 1215 köbcentis, ún. kanyar-ABS-szel és továbbfejlesztett kipörgésgátlóval felszerelt csúcsmodell, az Explorer. A típus bemutatója során kiderült, hogy kétféle, csökkentett ülésmagassággal, félaktív felfüggesztéssel és a túramotorok között egyre elterjedtebb visszagurulás-gátlóval is gazdagodott a háromhengeres Triumph felszereltsége.

eicma-2015-1-7043
Nem csak az újságírók és a látogatók, hanem a rivális márkák képviselői is érdeklődve méregették a megjelent motorokat

A választékra tehát nem lehet panasz, és ráadásul ezek még csak a sportgépek, illetve az endurók legérdekesebb példányai voltak. A folytatásban érkeznek a világjárók kedvencei és az egyre markánsabb klasszikusok, valamint Milánó legcsinosabb lányai, akik között ezúttal is találkoztunk egy-két figyelemre méltó szépséggel...