Valószínűleg nem kell ecsetelnem a kétkeréken közlekedőknek, hogy milyen jó dolog is motorozni. Az viszont már nem feltétlenül köztudott, hogy milyen hasznos is, ha autó helyett motorral faljuk a kilométereket. Íme, hét ok, hogy végleg hátat fordíts a bádogkaszninak:

1. Sokat segíthetsz

Egy kutatás szerint, ha a zsúfolt belvárosokban minden tíz autós közül csak egy motorra ülne, azzal kétharmadára csökkenne a dugók hossza, s ezzel az utazással töltött órák száma is. Dupla haszon, hiszen így nem csak magadnak spórolsz időt, de a körülötted rostokoló autósoknak is, akik – előbb vagy utóbb - értékelni fogják a gesztust…

2. Okosodj!

Dr. Kawashima Ryuta, a „Hány éves az agyad?” kiadvány szerzője azt kutatta, vajon milyen hatással van a közlekedés módja a vezetők mentális állapotára. Aligha lepte meg a motorosokat a végeredmény, miszerint a kétkerekűek tulajdonosai alacsonyabb stressz-szint mellett tehették meg a szokásos napi távolságot, mint az autósok.

jarj-inkabb-motorral-591
Legyen bármekkora is a dugó, motorral biztosan gyorsabban célba érsz, mintha az autóban csücsülnél… További előny, hogy a motorosok kognitív képességei javultak és problémamegoldásuk is hatékonyabb volt, mint a „passzív”, például tömegközlekedést használó társaiké.

3. Zsebre megy

A motorozás nem éppen olcsó mulatság, ugyanakkor mégis sokkal kedvezőbb, mint közvetlen alternatívái. Egy modern robogó nagyjából harmadannyit fogyaszt, mint az átlagos autók, pláne, hogy azonos távolság megtétele kevesebb üzemórát vesz igénybe, mint a dugóban araszoló négykerekűeknek. Sőt, a tömegközlekedésnél is gazdaságosabb lehet, elvégre a havi BKV bérlet árából egy 125-ös robogóba akár a Budapest-Róma távolságra elegendő benzint tankolhatsz, s ennyit aligha fogsz kimotorozni a városban húsz-harminc nap alatt…

4. Kényeztető kilométerek

Aki motorral jár dolgozni, sokszor nem a legrövidebb, hanem a legélvezetesebb útvonalon tér haza. A fárasztó nap végén levezetésnek, kikapcsolódásnak sem utolsó a gurulás, hogy ne a munka és a közlekedés által okozott stressz, hanem a friss élmény domináljon, mikor este belép az ajtón. A racionális okok mellett ez sem mellékes szempont, még ha pénzben nem is mérhető.

jarj-inkabb-motorral-592
Fejenként egy liter benzinből száz kilométerre? A PCX125-tel ez is lehetséges, még ha megfontolt jobb csuklóra is van szükség hozzá

5. Nem vagy egyedül!

Szereltél már defektet az út szélén? Valószínűleg autóvezetők százai suhantak el melletted, egykedvűen, míg te szenvedtél az emelővel. Persze ez alól kivétel, ha a forrónadrágban és topban feszítő barátnőd próbálta helyére illeszteni a pótkereket, mert olyankor hirtelen együtt érző lesz a többi közlekedő is - fene se érti, miért… Akárhogy is, motorral nincs szükséged „villantásra”, ha bajba kerülsz, mert borítékolható, hogy valaki meg fog állni, és megkérdezi tőled, tud-e segíteni.

6. Jó formában...

Reggel feltolod a vasat a garázsbejárón, hogy a hangjával ne ébreszd fel a családot. Ezen felül útközben is erőt kíván a motor terelgetése, és az autóban jellemző nassolás sem pálya, ha kétkeréken falod a kilométereket.

jarj-inkabb-motorral-593
Egy könnyű, nagy szabad hasmagasságú enduróval többé nem zavarhatnak a padkák, és az egyébként bosszantó úthibák is észrevétlen apróságokká válnak a 21 colos első kerék alatt… Összességében fittebb leszel a motorozástól, és ehhez nem kell, hogy kemény terepen juss el a melóba – maga a vezetés is izommunka, még ha jobbára észrevétlen is.

7. A követendő példa

Valószínűleg kevesebben motoroznak, mint ahányan vágynak erre a csodás hobbira. A leggyakoribb gátoló tényező természetesen a pénz, de második helyre mindenképpen az elszántság vagy a fantázia hiányát sorolnám. Egyesek túlmisztifikálják a jogsiszerzés nehézségeit, esetleg szülői, családi intelmek miatt tartanak tőle vagy egyszerűen nem szánják rá magukat, hogy belevágjanak. Mennyivel másabb azonban, ha azt látják, hogy kollégák tucatjai érkeznek reggelente kétkeréken! Ilyenkor elég egy jókor megejtett beszélgetés, és máris „ragályossá” válik a dolog, s azon kapjuk magunkat, hogy az addig autós hi-fi cuccokat és alufelniket nézegető munkatárs hirtelen a 125-ös robogók között szemezget a neten… Támogassuk őt döntésében, még ha ez azzal is jár, hogy ezentúl e-mailek tucatjai landolnak majd a postaládánkban, „Te melyik típust ajánlod?” tárggyal a fejlécen.

Innen pedig már csak egy lépés, hogy a robogózást megkedvelve később egy nagymotorra is beruházzon, s jót mosolyogjon a dugóban gubbasztó társain, visszagondolva, hogy nem is olyan régen még ő is az időpazarló közlekedők táborát erősítette.