Az átírt rendeletek egy része azt szolgálja, hogy a rendőr mérlegelhessen, vagyis a vezetői magatartás alapján akár szóbeli figyelmeztetést szabjon ki, ugyanakkor a súlyosbító tényezők alaposan megdobhatják a csekken szereplő összeget. Több csoportra osztva csokorba gyűjtöttük a legjellemzőbb szabálysértéseket, illetve azt is, hogy miként előzheted meg az ezekkel járó nem várt költségeket.

Nem papírral megy...

A közúti ellenőrzések egyik legfontosabb tanulsága - a kétkerekűek kapcsán -, hogy még mindig magas a jogosítvány nélkül vezetők száma, továbbá kiugróan sok az érvényes kategóriával nem rendelkező motorosok mennyisége. Ezen az sem változtat, hogy utóbbiak legalább 35, míg feljelentés esetén 70 ezer forintos kiadásra számíthatnak, azok pedig, akik jogsi nélkül ülnek nyeregbe 45 és 90 ezer forint között fizethetnek igazoltatáskor.

kozlekedesi-szabalysertes-birsag-5314
Bármennyire is csábít, közúton ne ülj nagyobb motorra, mint amire a jogsid szól! Várd ki a következő vizsgát, mert a komplett tanfolyam ára is elmehet a szabálytalanság miatt kirótt csekkekre...

Nem járnak jobban azok sem, akik csak átengedik motorjuk vezetését valamelyik kezdő haverjuknak. Ha a jó barát még nem szerezte meg a jogsiját, akkor a motor tulajdonosa - szintén feljelentés esetén - negyven- és ötvenezer forint közötti összeggel felel a lazaságért.

Megoldásként a türelem jöhet szóba, illetve átmenetileg, egy-egy szezonra megteszi a pályabérlet is. Zárt pályán ugyanis szabadon használhatod a jogosítványodhoz nem passzoló gépet, ráadásul így össze is barátkozhatsz vele, mire kezedbe kerül az új, korlátozásoktól mentes pakszus.

Időzavarban

A jogsi érvényessége nem csak abból áll, hogy levizsgázol a megfelelő kategóriára. Arra is figyelned kell, hogy a plasztikkártya hátulján szereplő dátum szerint meddig vezethetsz vele - a tapasztalatok azt mutatják, hogy erről sokan megfeledkeznek, pedig ez szintén ötvenezres bírsággal járhat. A vezetői engedély mellett az érvényes műszaki vizsga kérdése is kiemelt szerepet kap, jóllehet, itt éppen a hihető feledékenységet értékelik azzal, hogy legalább három, hat vagy 12 hónap után lépnek életbe a fix díjtételű bírságok. Jellemzően 20, 25 és harmincezer forint áll a papíron, attól függően, hogy mennyi ideje közlekedik vizsga nélkül az illető. Ha a bejegyzés dátuma és az ellenőrzés között még nem telt el 90 nap, akkor az igazoltató rendőr mérlegelheti, milyen díjtétel - vagy figyelmeztetés - lenne méltányos a feledékenységért.

kozlekedesi-szabalysertes-birsag-5333
Az Ügyfélkapu-regisztráció segít, hogy ne neked kelljen észben tartani a motorozáshoz kapcsolódó fontos dátumokat

A fenti tévesztések hatékony ellenszere, ha regisztrálsz az Ügyfélkapu rendszerébe, mert így automatikusan üzenetet kapsz, mielőtt az okmányaid érvényüket veszítenék.

Parkolás és behajtás

Mivel a hazai járműállomány jórészt autókból áll, a szabályok többsége is ehhez igazodik, így az egyes bírságokat akár meg is úszhatod, ha motorral közlekedve tisztában vagy a kétkerekűekre vonatkozó könnyítésekkel, kiskapukkal. Ilyen például a megállás, várakozás tilalma, elvégre a három évvel ezelőtti módosításoknak köszönhetően az autósoknak csak tízezer forintot kell leszurkolni a helyszínen - a korábbi harminccal szemben -, míg a motorosok akár mentesülhetnek is a fizetés alól. Ehhez csupán arra van szükség, hogy a megállni tilos hatálya alatt álló motort ne az úttestre, hanem a járdára állítsd fel. Ha a gép és a fal között legalább másfél méter marad (mérőszalag nélkül érkezőknek: egy jó széles karnyújtásnyi távolság), akkor az egyébként tiltott szakaszon is nyugodtan parkolhatsz. Szintén az urbánus környezetre vonatkozó szabály, hogy a kötelező továbbhaladás iránya több mint ajánlás - elég egy térfigyelő kamera felvétele vagy nyár végétől az új sebességmérők által készített fotó, s máris automatikusan érkezik az ötvenrugós papír. A behajtani tilos szintén egy ötvenes, érdemes hát kétszer meggondolni a motorral oly` könnyed irányváltásokat, illetve pár méteres csalásokat az egyirányú utcákban.

Többe kerül a leves, mint a hús... A rendszám eltüntetésére szolgáló eszközök olcsók, az értük járó büntetés azonban már annál súlyosabb - nem éri meg ilyenekkel reszkírozni.

A várost elhagyva az autópályán még mélyebben zsebbe kell nyúlnod, ha lazán kezeled - vagy egyszerűen nem ismered - a szabályokat. Torlódik a sor? Nem figyelnek a Balcsiról hazafelé tartó, megfáradt autósok, és nem hagynak elég helyet középen? Ez még nem indok arra, hogy jobbról, a leállósávban előzz, vagy ha mégis, a 410/2007. (XII. 29.) alapján fix összegű, százezres bírságra készülhetsz...

Endurósok, krosszosok nem a pályán, hanem az erdők, mezők környékén számíthatnak komoly kiadásokra, ha csak legyintenek a védett természeti területet jelző táblára, illetve, ha ilyen területen letérnek a járművek számára kijelölt - akár burkolatlan - közutakról. Kereken százezer forintról indul a móka, a védett terület már ennek másfélszerese, míg a fokozottan védett részekre hajtás azonnal háromszázezres bírságot von maga után.

kozlekedesi-szabalysertes-birsag-5315
Bármelyik földúton előfordulhat ilyen tiltó tábla. Nem érdemes egy legyintéssel elintézni a dolgot, mert a védett területen motorozás akár több százezres büntetéssel járhat.

Számháború

Bár a törvény egyértelműen fogalmaz, mégis időről-időre felmerül a papírzsepiként összehajtott, vízszintesen felszerelt és leragasztott rendszámok kérdése. Érdemes egyszer alaposan megnézni, hogy is vélekedik erről a törvényalkotó, hiszen általában ez már magasabb büntetéssel jár, mint amitől igyekszik megvédeni magát az ember.

kozlekedesi-szabalysertes-birsag-5327
Ez a rendszám első ránézésre rendben van, pedig valójában több sebből vérzik a történet. A tábla függőlegessel bezárt szöge meghaladja az előírt harminc fokot, és a világítása sem megfelelő.

Városban például „csak" hatvan rugóba fáj, ha óra szerint százzal hasítasz, és valljuk be, az már elég durva kihágásnak nevezhető. Ezzel szemben a motorral - vagy bowdennel - felhajtható rendszám, illetve a bírságok elkerülése miatt leragasztott plakett már egyedi azonosítójel meghamisítása kategóriába eshet, ami - jó, ha tudod -, nem szabálysértés, hanem bűncselekmény. Ekkor már nem csak a büntetéssel, hanem a motor lefoglalásával is számolnod kell, ami így nyáron talán nagyobb érvágás, mint a kicsengetett forintok. Bármennyire faramuci, a rendszámok cserélgetése is ide tartozik, vagyis ha van egy műszaki nélküli, esetleg kintről behozott vasad, és arra átpattintod a másik, mondjuk típusra megegyező motorod rendszámát, az szintén ugyanilyen súlyú cselekmény. Jóllehet, ez utóbbinál ugyanúgy Te felelsz, mintha az eredeti, a plaketthez tartozó gépeddel mentél volna, ez azonban nem mentesít, legfeljebb enyhítő körülmény az elbírálás során.

Vagy egy évtizede kihaltak a vakuval felszerelt mérőautók, mégis rendre felbukkannak a hazai fórumokon a hatástalan trükkök. A csalás gyakorlati haszna nulla, ugyanakkor az egyedi azonosító jelzés meghamisítása megvalósul velük, vagyis ugyanúgy bűncselekményt követsz el - a semmiért.

Számos olyan engedményt élvezhetünk, mely akár a szomszédos vagy távolabbi európai országokban csak álom a motorosoknak. Például torlódáskor szabadon előregurulhatunk a sorok között, a megállni tilos hatálya alatt járdán parkolhatunk, az ésszerűtlen könnyítéseket - mint például a tengerentúlon a sisak nélküli motorozás - pedig szerintem ne irigyeljük. A relatív és valós gyorshajtás aligha szűnik meg egy csapásra, igyekezzünk hát legalább a többire odafigyelni, hogy plusz költségek nélkül zárjuk az idei, éppen csak elkezdődött szezont.