Az ezredforduló utáni években volt igazán nagy üzlet használt vasakkal foglalkozni. A regadó elengedése, az olcsónak tűnő hitel és a könyvelők ügyeskedése a laza ÁFA-szabályokkal mind-mind hozzájárultak, hogy jól pörögtek a kintről behozott járgányok. Azután, ahogy telítődött a piac, szépen lassan beszűkültek a lehetőségek, de ennek ellenére továbbra is népszerűek az importból származó kétkerekűek. Jelenleg évente 5-6 ezer külföldről behozott vasra kerül magyar rendszám, s akkor még nem beszéltünk az alkatrésznek, donornak szánt motorokról. Úgy tűnik azonban, hogy a közeljövőben ez a szám csökkenhet, mert 2014-ben több alkalommal is radikális változásokkal kellett szembenéznie a használtmotorok importőreinek.

A hazai pálya hátránya

Rögtön év elején az illetéktörvény módosítása simította el azt a versenyhátrányt, melyet korábban elszenvedtek a hazai gépek eladói. Addig ugyanis csak a Magyarországon vásárolt használt járművek után kellett illetéket fizetni, vagyis egy fiatal, első gazdás motor eleve százezres nagyságrendű hátrányból indult a külföldről behozott riválisokkal szemben. Akárhogy is, ez így nem volt rendjén, ezért januártól egyforma plusz költségek terhelik a külföldi, illetve a magyar tulajdonú kétkerekűek adás-vételét.

motorkerekpar-import-1397
Az olasz gyártmányú, fiatal típusoknál a legfeltűnőbb a különbség. A kinti Hypermotardok például 4-500 ezer forinttal is olcsóbbak lehetnek, igaz, arról általában nincs infó, hogy korábban mit kapott a motor a talján fenegyerekektől

Ezzel azonban nem ért véget a történet, mert nem sokkal később, nyár közepén a talján vasak importja változott meg. Korábban viszonylag egyszerű volt a helyzet, hiszen a magyar kereskedők csak kiszemelték a hazainál olcsóbb motorokat, egy gyűjtőfuvarral összeszedték őket, majd a masinák mehettek is a piacra, nem ritkán 10-20 százalékkal olcsóbban, mint rendszámos kihívóik. Igen ám, de az ilyen gépek sorsa, mivel a vásárláskor az olasz jogviszonyuk megszűnt, gyakran követhetetlen volt, ezért egy új rendelet korlátok közé szorította a használt kétkerekűek exportját.

motorkerekpar-import-1400
A távol-keleti modellek is csábítóan olcsók külföldön, s gyakran a gazdagabb felszereltség is az import felé billenti a mérleg nyelvét

Kezdetben sok fals infó felmerült a szigorítással kapcsolatban, például olyan rémmesék is, hogy a gépet immáron nem vonják ki helyben, hanem forgalmival, rendszámmal kell elhoznia a vevőnek, majd itthon, az átíratást követően visszajuttatni az eredeti okmányokat. Nos, ez szerencsére nem ennyire bonyolult, bár az általunk megkérdezett importőrök, kereskedők több újításról is beszámoltak a júliusi módosítást követően. Elmondásuk szerint immáron csak akkor veheted meg a régi rend szerint a motort, ha kint már bejelented az új tulajdonost, ráadásul a „próbálkozások" száma sem végtelen, azaz nem teheti meg valaki, hogy a családban a nagymama és az unoka is tíz-tíz motort ránt be évente Olaszországból... A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az első tapasztalatok szerint a kinti ügyintézést elég latinosra veszik a közalkalmazottak, ezért előfordulhat, hogy az egyes tartományokban más és más módon értelmezik és kérik számon az előírásokat.

motorkerekpar-import-1399
Feltűnő különbségeket tapasztalhatunk az olcsóbb, idősebb gépek árai között is. A külföldről származó Yamaha FZ6-N-ek például regadóval együtt is kihozhatók 680-690 ezer forintból, míg hazai vetélytársaik nyolcszáz felett indulnak

Megkerestük a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt is az ügyben, ahol elmondták, hogy nem a magyar fél kezdeményezte a változtatást, vagyis valószínűleg az olasz hatóságoknak állt érdekében, hogy átláthatóbbá tegye a korábban igen kusza folyamatot.

Szükséges a szigor

Egyfelől az intézkedés csökkenti a hazai használtmotorok kínálatát, s abban is biztosak lehetünk, hogy áttételesen ugyan, de az árakra is hatással lesz. A keményebb feltételeknek valószínűleg már csak azok a cégek felelnek meg, akik nem egy szál utánfutóval járják Európát, hanem holnap és jövőre is megtalálhatók lesznek a telephelyükön. Ez egyfajta garancia lehet arra, hogy a gépet is olyan állapotban adják át, hogy az új tulajdonos ne akarja rárúgni az ajtót a kereskedőre az ügyesen leplezett, de 1-2 ezer kilométer megtétele után felbukkanó műszaki hibák miatt.

motorkerekpar-import-1398
Papírok nélkül, olcsón eladó - olvashatjuk gyakran a milliós értékű terepmotorok hirdetésében is. Ne legyen kétségünk afelől, hogy valami nem tiszta, hiszen „csak úgy" nem veszíti el a forgalmit és az egyéb okmányokat a sokat érő motor tulajdonosa...

Jóllehet, a szigorítás és az év elején módosított illetéktörvény együttesen akár száz-kétszázezer forinttal is drágíthatja a talján motorok vételárát, de érdemes jobban átgondolni a dolgot, mielőtt nagy hirtelen lehúzást kiáltanánk. A 2014-es rendelet célja ugyanis az, hogy közelebb hozza az import és a hazai vasak árait, ami a magyar motorosok érdekeit szolgálja, hiszen így a fiatalon vagy újonnan vásárolt és gondosan karbantartott motor eladása nem lesz anyagi csőd a bizonytalan hátterű, de csábítóan olcsó riválisokkal miatt. Ha innen nézzük akár hasznosnak is tekinthető a módosítás, még ha rövid távon akadnak is mellékhatásai, mint minden változásnak, ami hatással van a pénztárcánkra.