Nem szeretnék hitkérdést csinálni abból, hogy igazi motorosnak tekinthető-e az, aki az egyhetes túra első és utolsó napját autóban tölti. Mindenkinek megvan a saját története, mely során így vagy úgy, de egyszer csak azon kapja magát, hogy nem felölti, hanem a családi kombi hátuljába dobja a bőrruhát, s úgy indul el nyári vakációjára. Bírálat helyett inkább összeszedtem, mire is kell készülnie elméletben és gyakorlatban a motor szállítására vállalkozóknak.

A távolságot, mint üveggolyót...

Az utánfutóval bajlódást nem azoknak találták ki, akik alig pár éve túráznak, hiszen számukra megannyi meglepetést, felfedezésre ajánlott helyet tartogatnak a környező országok. Ez a szállítási mód akkor válik érdekessé, mikor ötödször is végighajtasz a Transzfogarason, Lavamündön, az osztrák százas úton vagy akár a Dolomitokat átszelő SS48-on, illetve az ezekkel párhuzamosan futó alternatív megoldásokon. Tisztán emlékszel rá, hogy az otthonodtól hat-nyolcszáz kilométerre melyik kúton volt finom a kávé, hol kértél defektspray-t vagy melyik étteremben volt felejthetetlen az apfelstrudel.

motorszallitas-utanfuton-1-5992
Mindössze nettó 140-150 ezret kóstál egy rámpával ellátott kétmotoros utánfutó. A járulékos költségek azonban magasak, ezért évi egy-két alkalomra jobban megéri bérelni, mintsem venni egyet.

Messzebbre vágysz, szívesen megnéznéd, milyen szerpentinek várnak a Garda-tó nyugati oldalán, belekóstolnál Szardínia legendás kanyarjaiba, esetleg a Loire menti kastélyokat fedeznéd fel, miután megjártad a kontinens legmagasabb aszfaltozott hágóját, a Col de L`Iserant. Ezek olyan távolságra esnek, hogy legalább négy-öt napba telik míg az uncsi autópályákat elkerülve ki- és visszaérsz, vagyis a szűkös, egy-kéthetes nyári szabadság alatt nincs is értelme elindulnod. Ha mégis belevágnál, valószínűleg utólag bosszant majd, hogy összességében letekertél vagy három-négyezer kilométert, benzinre meg útdíjra elköltöttél 200 ezer forintot, és maga a célpont rejtve maradt előled, mert nem volt időd vagy energiád felfedezni. Nos, erre kínál megoldást, ha otthon felpakolsz, és négykeréken vágsz bele a kalandba.

Könnyen felismerhető előnyök

Ha összeálltok ketten-hárman, a vezetés fáradalmait megosztva egy nap alatt simán le tudtok nyomni 1200-1400 kilométert. Ezzel megspórolhatjátok az esetleges szállásdíjat, arról nem beszélve, hogy a dízelüzemű autóval gyakorlatilag egy motor költségéből kijuttok, vagyis akár harmadolhatjátok az eredetileg költött eurókat. Ez már csak azért is lehetséges, mert a gázolaj rendre sokkal olcsóbb a nyugati államokban, mint a 95-ös, az autópályadíj alig több, mintha kétkeréken mennél, egy átlagos, tízéves kocsi pedig nyolc literrel simán elgurul, még ha dög nehéz vasakat is cipel éppen.

motorszallitas-utanfuton-1-5993
A legtöbb vontatmányon csak egy vagy két gép fér el, azonban B kategóriájú jogosítvánnyal ennél nagyobb pótkocsit is húzhatsz, ha a szerelvény össztömege nem haladja meg a 3,5 tonnát. A részletes feltételek a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 1. mellékletében olvashatók

Ha a fentiek meggyőztek róla, hogy tegyél egy próbát, először is utánfutóra lesz szükséged. Itthon a legolcsóbb, kimondottan motorszállító járgányok bérleti díja heti húsz-harmincezer forint, ezek általában csak két motorra méretezettek. Ennél nagyobb vontatmányhoz már érdemes megvizsgálni, hogy maga az autó - illetve a sofőrje - alkalmas-e a biztonságos közlekedésre, illetve belefér-e így a szerelvény a 3,5 tonnás össztömegbe. A vonóhorog az idősebb autókra 20-40 ezer forintot tesz ki, amihez friss műszaki vizsga is dukál, már ha nem volt eleve horgos az autód. A sokak által rettegett rögzítés nem nagy ördöngösség, csupán megfelelő spaniferek kérdése. Jó minőségű szettet motoronként már 4-5 ezer forintért találhatsz, ezen felül már csak egy rámpa kell, ami kezdetben lehet egy erősebb, a lecsúszás ellen csavarokkal vagy sínnel megerősített, vastag palló is.

motorszallitas-utanfuton-1-5994
Az utánfutót vontató kocsival országúton 70, míg autópályán 80 km/órás sebesség a megengedett. Látva az itthon futó kamionok lendületét, és tudva, hogy ők nem előzhetnek, érdemes inkább a szélső sáv aktuális sebességéhez igazítani saját utazótempónkat is.

Már az első úton megtérül

Bár a kétkerekűek fenntartási költsége széles skálán mozog, összességében leszögezhetjük, hogy ezer kilométerenként legalább ötvenezer forinttal számolhatunk, beleértve a déli országokban kimondottan drága benzint, az útdíjat és a kötelezően cserélendő alkatrészek kopását is. Tegyük fel, hogy oda-vissza 2500 kilométer a kiszemelt célpont, az két motorral közel 300 ezer forint, és akkor még egy centit nem motoroztatok ott, ahová tulajdonképpen indultatok. Ezzel szemben autóval kényelmesen megvan ugyanez 200 ezer forintból, vagyis nem csak a bérleti költség, hanem akár egy használt utánfutó ára is kijön az egy túrán megspórolt összegből.

motorszallitas-utanfuton-1-5995
A chopperek és a bukócsővel, illetve csomagtartóval felszerelt endurók lekötözése rém egyszerű feladat, ugyanakkor az idomos sportmotorok gyakran feladják a leckét a kezdő motorszállítóknak. A következő részben ezért kitérünk rá, mire is kell ügyelni a gépek rögzítésekor.

Nem mellesleg így már az indulás estéjén elfoglalhatod az akár 3-4 határral odébb található szállást, és további előny, hogy másnap nem fáradtan, zúgó füllel ébredsz. Helyette már kora reggel kipattansz az ágyból, végre megkaparintod az egy napon át csak a visszapillantóban látott vasat, és elindulsz tényleg motorozni.

motorszallitas-utanfuton-1-6008
Tiszta haszon? Ennyit minimum megtakaríthatsz a vontatmánnyal, és akkor még nem említettük a hűtőtáskában magaddal vitt ételt és a spórolás további lehetőségeit.

Úgy fest hát, hogy az utánfutós kirándulás kizárólag előnyökkel jár, de elhamarkodott lenne lándzsát törni mellette, miként elítélni is ugyanolyan ostobaság volna az éles próba előtt. Ezért aztán a következő részben azt nézzük meg, miként vizsgázik a gyakorlatban mindez, és valóban ilyen egyszerű, illetve olcsó-e, mint ahogy azt a puszta számok mutatják.