Ha összehasonlítjuk a jogsiszerzéskor betanult mozdulatokat, valamint a vezetéstechnikai tréningen elsajátított manővereket, bizony gyorsan kiderül, hogy csak látszatra tűnnek azonosnak a bóják közötti gyakorlások. Előbbi egyfajta minimumot ad, hogy a gáz- és fékkezelést megtanulja a nebuló, azonban a gép irányításának csínját-bínját, s ami még fontosabb, a balesetek kivédését utólag kell elsajátítani a motorosoknak. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy szépen, lassan változik, fejlődik a motorvezetői képzés, bár ezt jobbára csak a friss jogsival rendelkezők és a rendeleteket bújó idősebb olvasók tudják.

motorvezetoi-kepzes-jogositvany-5156
Üdvözlendő változtatás, hogy a korábbi, egyszerű zárt ruházat helyett immáron bukósisak, protektoros nadrág, dzseki és kesztyű, továbbá magas szárú, zárt cipő vagy csizma szükséges a vizsgázáshoz.

Igazodva a mindennapokhoz

A legfontosabb ilyen változás, hogy bekerült egy nem éppen egyszerű feladat is a vizsgasorba, pontosabban a már létező „Akadály kikerülése és fékezés" elemet szigorították, mégpedig elég alaposan. Korábban úgy nézett ki a manőver, hogy egy enyhe S-kanyart követően az 50 km/órával haladó motoros egy adott ponton fékezni kezdett, majd onnan legfeljebb 24 méterre teljesen megállt és üresbe tette a motort.

motorvezetoi-kepzes-jogositvany-5151
Az új szabályok mellett már nem lehet spórolni a fékkel, s a határozott satuzáson felül az is fontos, hogy megfelelően épüljön fel a fékerő a megállásért leginkább felelő első keréken

Nos, ezen egy huszárvágással módosítottak, megfelezve (!) a rendelkezésre álló távolságot. Ha a vizsgázó, félve attól, hogy nem lesz meg az előírt sebesség, és kicsit jobban odahúz a motornak, akkor 55 km/óránál már egy modern személyautót megszégyenítő féktávra lesz szüksége a sikeres gyakorlathoz. Feltételezve, hogy minden körülmény ideális, egy autó, kitűnő tapadású, nem poros, teljesen száraz aszfalton 12,1-12,5 méter alatt képes megállni 55 km/órás sebességről. Erre a kezdő motorosnak, akinek még jogsija sincs, csupán 12 méter áll rendelkezésére - nem éppen egyszerű, de mindenképpen szükséges feladat.

motorvezetoi-kepzes-jogositvany-5152
Mikor fékez a motoros először igazán keményet? Két másodperccel az ütközés előtt... - tartja a régi mondás, s mi tagadás, ráfér a tanulókra a határozott, igazán kemény fékezés elsajátítása, mely vészhelyzetben szó szerint életmentő lehet.

Ez a távolság tehát közelebb áll a valósághoz, pontosabban az éles helyzetben elvárható értékhez, azonban a gyakorló motorosok tapasztalatból tudhatják, hogy a rövid fékút - önmagában - kevés a sikerhez. Zárt pályán, előre kijelölt ponton hirtelen nagyot fékezni gyakorlás után nem nagy kunszt. Hiába hát a 12 méteres féktáv, ha ehhez nem kapcsolódik szervesen a teljes féktávolságot csökkentő feladatok sora. Az életben ugyanis a reakcióidő, a pánikhelyzetben rosszul megválasztott mozdulat (csak az egyik fék használata, túl gyenge vagy túl erős fékezés stb.) legalább ugyanennyivel növelheti a teljes féktávolságot, azaz újra 24 méterről beszélünk.

A megoldás nem ördöngösség, ráadásul kitalálni sem kell, hiszen sikerrel alkalmazzák a vezetéstechnikai tréningeken. Csupán egy segítőre van szükség, aki az adott ponton véletlenszerűen ad parancsot az irányváltásra, mely után az eredeti nyomvonalra visszatérve kell megállnia a tanulónak. Így két legyet üthet egy csapásra, hiszen a fékúton belül megjelent akadály elkerülését is betanulja, illetve elsajátítja a spontánabb reakció készségét.

Váratlan akadály kikerülése, majd visszatérés a sávba. A balesetek megelőzését szolgáló gyakorlatok egyik legfontosabb eleme, érdemes lenne - akár a fékezéssel kombinálva - beiktatni a kezdő motorosok feladatsorába is.

Frissülő technika

Nem csak a feladatok változtak, hiszen a járműparkot illetően is sok újdonságot találunk az NKH rendeleteiben. Ide tartozik, hogy nemrégiben megváltoztatták az A kategóriájú jogosítvány megszerzéséhez szükséges motorokra vonatkozó kritériumokat, s ezek alapján legalább 595 köbcentis, minimum 54 lóerős gép szükséges a sikeres vizsgához. Tudni érdemes, hogy ez is csupán ideiglenes hatályú, ugyanis nagyjából három év múlva, 2018 végén ismét szigorítanak a feltételeken, egyben ki is terjesztik azt, hogy az eddig méltatlanul elfeledett elektromos hajtású kétkerekűek is helyet kapjanak.

motorvezetoi-kepzes-jogositvany-5153
Bár látszatra ez egy teljes értékű nagymotor, mégsem lesz alkalmas 2018 után a vizsgázásra. Ha az erőforrás teljesítménye nem éri el a 67 lóerőt, a típus nem vehet részt a képzésben.

Így aztán 2019-től már csak legalább 180 kg saját tömegű, és 66 lóerőt meghaladó teljesítményű motoron gyakorolhatnak a jogsira vágyó fiatalokn, ugyanakkor bekerülnek a körbe a hangtalan masinák is, melyekre hasonló tömegérték, továbbá minimum 0,25 kW/kg teljesítmény/tömeg arány vonatkozik. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy egy kétszáz kilós elektromos gép csak akkor alkalmas a feladatra, ha legalább 50 kW teljesítményű motor hajtja. Ezáltal a tengerentúlon népszerű Brammo Empulse LE (213 kg/40 kW) és a hasonló amperfalók még nem teljesítik az előírásokat, mely tulajdonképpen jogos is, hiszen a viszonylag gyenge és kimondottan lágy teljesítményleadású elektromos motorral induló nebulók jogosulatlan előnyt szereznének a hagyományos, s jóval erősebb benzinessel rajtoló társakkal szemben.