Tavaly a kiskerekű, de nagy motorral szerelt automata gépek egyszerűen letarolták a piacot - az egyes típusok is élen jártak a motorok versenyében, illetve maga a kaszt, a 125 köbcentinél nagyobb robogók szegmense is az élre tört. Bármennyire is csábítóak voltak a manuális váltóval felszerelt kihívók, nem vehették fel a versenyt a praktikus masinák tömegével. Ez egyben annyit is tesz, hogy az ingázók közül egyre többen váltanak A2 vagy A kategóriájú jogsit igénylő kétkerekűre, vagyis szaporodnak a motorok az utakon, ami hosszú távon mindenképpen hasznos. A kínálat igencsak gazdag, több mint negyven (!) típusból vásároltak itthon legalább egy-egy új példányt 2014-ben, a használtak között pedig szinte tényleg végtelen felhozatalból válogathat, aki ilyen gépre pattanna.

nagyrobogo-uj-hasznalt-4724
Egy takarékos robogó akár feléből, harmadából is elpöfög, mint egy középkategóriájú autó, a megspórolt parkolási költségről és szervizszámlákról nem is beszélve. Nem csoda, hogy egyre többen választják a négykerekű helyett.

Erőtlenség? Ugyan már!

Hogy a jelenlegi listavezetők mennyire nem említhetők egy lapon az ötvenes és 125-ös rokonokkal, arra remek példa, hogy a tíz legnépszerűbb modell közül csak három volt 250 köbcenti alatti, a többi pedig mind valódi, teljes értékű utazómotor, melyekkel autópályán sem kell szégyenkeznie a tulajdonosnak. Mi több, a Top10-be két olyan nagyágyú is befért, melyeket sokkal inkább tekinthetünk motornak, mint robogónak. Egyikük a nemrég megjelent - és nálunk is bemutatott - Honda NC750D Integra, míg a párja a részletes teszt során faggatott villámgyors fenevad, a Yamaha TMAX.

nagyrobogo-uj-hasznalt-4722
Nem mellékes szempont, hogy motorral pénzt és időt is spórolsz magadnak. Aligha akad ennél hatékonyabb módja a nagyvárosi közlekedésnek

Ha többre vágysz...

A TMAX főbb riválisai mind-mind térhálós csővázra épülnek, ezzel szemben a Yamaha dögös idomai alatt - látványnak sem utolsó - alumínium perimeter vázat találunk, ami példátlan merevséget és „könnyedséget” kölcsönöz a gépnek. Nyúlványai 530 köbcentis, hengerenként négyszelepes, dupla-vezérműtengelyes blokkot fognak közre, melyet a klasszikus építésmódtól eltérően nem a hátsó lengőkarhoz rögzítettek, hanem magához a vázhoz, jelentősen javítva a menetkomfortot - állt korábbi tesztünkben, mely végén mi is elégedetten adtuk vissza a hangvillás emblémát viselő slusszkulcsot. Nem is csoda, hiszen a kiváló, háromtárcsás fékrendszer és a penge futómű tényleg élménnyé varázsol minden egyes, városban megtett kilométert, így az ingázás időrabló kötelezettségből egyszerre mindennapi adrenalinforrássá válik.
nagyrobogo-uj-hasznalt-4723
Egy igazi sprinterhez jut, aki lecsap egy TMAX-ra, még ha ennek alaposan meg is kérik az árát. A csaknem 3,8 milliós végösszeg ellenére jól fogy a gép - itthon közel negyvenet adtak el belőle az elmúlt két évben.
Amint ráérez az ember TMAX karakterére, egyből elfelejti, hogy csak 15 colos kerekek vannak alatta, hirtelen ösztönösen jönnek a kanyarvételek, s a gép - 217 kilós menetkész tömegét meghazudtolóan - könnyed társ lesz városban és országúton egyaránt. Jóllehet, nem éppen olcsó masináról van szó, egyben az is igaz, hogy a Yamaha TMAX esetében már tényleg úgy érezheti az ember, hogy a motorok és a robogók minden előnyét magában foglaló kétkerekűt sikerült találnia.

nagyrobogo-uj-hasznalt-4720
Az Integra nagymotoros felépítése, kiemelkedő teljesítménye és rekordgyanús fogyasztása révén vált kategória egyik favoritjává

Bevált receptek

A nagyrobogók élmezőnyben sok régi ismerőst köszönthetünk, illetve jó pár olyan típust, melyek - más köntösben - már meggyőzték a motorosokat kiváló technikai adottságaikról. A dobogón a Vespa 278 köbcentis, egyhengeres erőforrással felszerelt modellcsaládja áll két Honda társaságában - ezek a PCX150 és az SH300 típusok. Szintén az élmezőnybe tartozik a Yamaha X-MAX 400 és az - egyedülálló módon - 17 colos kerekeken futó NC750D Integra. A Suzukit a 200-as Burgman képviseli a legkelendőbb robogók között, míg a BMW-től a C 650 GT fért be az első tízbe.

nagyrobogo-uj-hasznalt-4719
Egy nagytestű robogón simán utazhatnak ketten, mint ahogy a városban használt négykerekűek többségében is egy, legfeljebb két ember ül

Összességében ez annyit tesz, hogy csaknem 350 nagyrobogó talált gazdára egy év alatt, ami - az európai számokat tekintve - nem túl acélos, ugyanakkor előrevetíti, hogy szépen, lassan itthon is közlekedési eszközként, praktikus járműként tekintenek a motorokra, nem pedig valami misztikus és veszélyes tárgyra, ami kizárólag bandatagok vagy pályaversenyzők privilégiuma.

nagyrobogo-uj-hasznalt-4721
A sikert látva újabb és újabb gyártók jelennek meg a robogópiacon, legutóbb éppen a Kawasaki állt elő a J300-zal

Jó ajánlatok másodkézből

Mivel a kontinensen már évek óta megfigyelhető a nagytestű robogók térnyerése, a használt gépek piaca is igencsak erős - csupán az elmúlt egy hétben 60-70 darab, 150 köbcentinél nagyobb robogó tűnt fel a hirdetésekben. A gondot inkább a bőség zavara okozza, elvégre a tíz évnél fiatalabb nagyrobogók választéka zavarba ejtően gazdag, így szokás szerint először a gyártó és a típus kiválasztásával ajánlott kezdeni a szűkítést. Ha eldöntötted, hogy európai vagy távol-keleti modell mellett voksolsz-e, érdemes pár percet eltölteni az adott gyártó alkatrészhátterével is, legyen szó új vagy éppen bontott holmikról.

Az igazság pillanata - gyakran csak a fedél eltávolítása után derül ki, milyen állapotban is van az erőátvitel

Elsősorban a hajtáslánc kopóelemeit érdemes kikeresni, mert például a nagyobb, 300-as és ötszázas masinák fokozatmentes CVT-váltója tartogathat egy-két meglepetést a hagyományos váltón nevelkedett motorosoknak - a harminc-negyvenezres tételt jelentő erősített szíjtól, az ugyanennyibe kerülő kuplungon és görgőkön át számos alkatrész növelheti a kiadásaidat. Ezért hasznos, ha kéznél van az adott típust ismerő, használó kolléga, aki a próbaúton észreveszi az erőátvitel vagy a felfüggesztés kopottságára utaló jeleket, hiszen így akár jelentős összeget is lefaraghatsz a meghirdetett irányárból.