A motorblokk:

A győzelmekhez szükséges teljesítmény záloga, hogy az erőforrás tartós, hatékony és erős legyen. A Suzuki mindkét MX motorkerékpárját – az RM-Z450-t csakúgy mint az RM-Z250-t – a gyár legfejlettebb technológiát felvonultató üzemanyag befecskendezéses motorjai hajtják. A Suzuki kiemelkedő szakértelme az üzemanyag befecskendezéses technológia területén Superbike-ban, Motocrossban és Supercrossban egyaránt országos és világbajnoki címek sorához segítette a versenyzőket. Erre a hagyományára épülnek mindazok a fejlesztések, amelyeket a Suzuki 2013-as RM-Z450-es és RM-Z250-es motorjaiba beépített. Mindkét motor még az eddiginél is jobban gyorsul, közvetlenebb lett a gázadási reakció, a közepes fordulat tartományokban pedig nőtt az erőleadás és a nyomaték. Mindezeknek köszönhetően a motorok még versenyképesebbek és könnyebben kezelhetőbbek – minden eddiginél jobban kiszolgálva a a versenyzőket, hogy rajt-cél győzelemmel jussanak el a dobogó tetejére.

A versenyekből származó adatok és tapasztalatok alapján a Suzuki áttervezte az RM-Z450 dugattyúját, valamint a dugattyúcsapszeget és a hajtókart. A dugattyú formáját a gyári versenymotorok fejlesztésében alkalmazott Végeselem Elemzési Módszer (FEM) segítségével tervezték meg. Ennek köszönhetően az új alkatrész 13%-kal könnyebb, mint az előző modell, merevsége azonban nem csökkent. Az újratervezett hajtókar is könnyebb lett, és a dugattyúcsapszeg pedig rövidebb és tartósabb. Mindezeknek köszönhető, hogy az RM-Z450-nek jobb a gázadási reakciója, a közepes fordulat tartományokban pedig magasabb az erőleadás és a nyomaték. Ezek a tulajdonságok a győzelem zálogai: a hatékonyság, a tartósság és a teljesítmény.

rmz

A súrlódási veszteség csökkentése és a magasabb teljesítmény érdekében a Suzuki Diamond-Like Carbon (DLC), vagyis gyémántszerű szén bevonattal látta el az RM-Z450 dugattyúcsapszegét. A megoldás nem új keletű, hiszen a Suzuki hasonló DLC bevonatot alkalmaz a Hayabusa felfüggesztésénél is. A csapszeg emellett rövidebb és könnyebb is lett, s mindezeknek köszönhetően érezhetően gyorsabb a gázadási reakció.

Váltórendszer és vezérműtengely

Az RM-Z motorokon versenyzők örömére szolgál majd, hogy a 2013-as motorokon simább és pontosabb sebességváltás. Az RM-Z250-re teljesen új, ötsebességes váltó került, az RM-Z450 váltóját pedig tovább korszerűsítették, és még finomabbra hangolták a pontosabb váltás érdekében. A Suzuki tervezői mindkét motor vezérműtengelyét megváltoztatták – ennek köszönhetően pontosabb és egyenletesebb a váltás.

rmz

A kipufogó rendszer

Hosszabb lett a kipufogócső – az RM-Z450-esé (európai specifikációs RM-Z-k) 50 milliméterrel, RM-Z250-esé pedig 40 milliméterrel, ami mindkét motornál segített elérni, hogy alacsony és közepes fordulatszámnál is javuljon az erőleadás. Az újratervezett, belső csöves kipufogódobbal felszerelt, európai specifikációs RM-Z-k úgy felelnek meg a FIM zajszintcsökkentési követelményeinek, hogy ennek a motor teljesítménye nem látja kárát.

rmz

Elektronika

A Suzuki tovább korszerűsítette az RM-Z450 és RM-Z250 akkumulátor nélküli üzemanyag befecskendező rendszerét. Mindkét jármű új ECM rendszerében nagyobb teljesítményű processzor szolgálja a hatékonyabb motorszabályozást. Ennek a fejlesztésnek köszönhető, hogy a gázadástól az üzemanyag többnyílású befecskendezőhöz való eljutásáig tartó folyamat minden pontján javult a reakció. És mivel az ECM immár vízálló, a víz és a sár sem árt neki, így a versenyzők még több eséllyel őrizhetik meg pozíciójukat az esős versenyeken. Az elektromos rendszerbe új, nagyobb teljesítményű gyújtómágnes került, amitől hatékonyabb a motorindítás. A gyújtótekercs új beállításainak köszönhetően javult az RM-Z-k gyorsulása és a gázadási reakció.

Hűtőrendszer

Az RM-Z250 hűtőbordáit újratervezték és megváltoztatták a víztömlők elhelyezését. Ennek eredményként hatékonyabb lett az hűtés, és így a gép a legnehezebb feltételek között is az eddiginél is megbízhatóbban nyújtja a nagy teljesítményt. Az RM-Z250-en alkalmazott új elkerülő csővezetésnek köszönhetően egyszerűbbé vált a hűtő karbantartása.

A váz tervezési elvei

Amint azt a versenyzők jól tudják, a Suzuki motocross gépeinek kiemelkedő erényei a kanyarra való biztos ráfordulás, a kanyarból való kijövetel, a pontos kanyarvétel és a motor stabilitása. A 2013-as modell kialakításánál kiemelt szempont volt, hogy mind az RM-Z450, mind az RM-Z250 még könnyebben irányíthatóvá váljon, anélkül, hogy ez a teljesítmény és a maximális sebesség rovására menne. A megnövelt teljesítményű és még jobban irányítható RM-Z450 és RM-Z250 továbbra is a jelen és a közeljövő bajnokainak motorja.

rmz

Első villa, hátsó rugóstag

Az RM-Z450-re és az RM-Z250-re is Showa Separate Function front Fork, vagyis Showa osztott funkciós első villa (SFF) került. Az SFF-ben a baloldali lengéscsillapító és jobboldali rugó egymástól elkülönítve, önállóan működik. A megosztott villafunkciónak köszönhetően könnyebb a szerkezet, kisebb a súrlódás, hatékonyabb a lengéscsillapítás és jobb a motor irányítása. A villa belső csöveinek ármérője az új modelleknél 48 milliméterre nőtt. A rugó előterhelése egy arany-anodizált kapcsoló segítségével az eddiginél tágabb paraméterek között állítható. Az RM-Z-k híresen jó irányíthatóságának megőrzése érdekében mindkét modell hátsó felfüggesztését áthangolták, hogy mindenben megfeleljen a megnövekedett teljesítmény és az első villa változásai által támasztott új követelményeknek. Összességében, a dizájn a különböző karakterű motorosok eddiginél is szélesebb köre számára biztosít jobb rugózási teljesítményt.

rmz

Egyszerűbb karbantartás

Nem minden bajnok mellett dolgozik főállású szerelő, aki gondoskodik a karbantartásról. A Suzuki tervezői jól tudják, mennyire fontos, hogy a motocross motorok tartósak és megbízhatók legyenek, s a lehető legkönnyebb legyen karbantartani őket. Az ECM része a motordiagnosztika funkció, az adatokat az FI kijelző segítségével lehet bevinni. A 2013-as modellen az FI kijelzőn motorüzem-óra funkció is szerepel. A vezető így jobban követheti az üzemidőt – könnyebben időzíthető a karbantartás. Az új kipufogódob elemeit immár nem szegecsek, hanem csavarok rögzítik, így cserélni könnyebb az üveggyapot burkolást.