A szezonvégi motorkeresés – első ránézése – csak hátrányokkal jár: sokszor az időjárás meggátolja, hogy alaposan kipróbálhassuk a kiszemelt járgányt, az új szerzemény hazajuttatásához pedig mindenképpen szükség lesz valamilyen szállítóeszközre, ugyanis decemberben már nem valószínű, hogy cimboránk motorjának hátsó ülésén kuporogva fogunk elindulni egy debreceni vagy soproni motorért. Az új vasat – amennyiben létrejön az üzlet – tavaszig valahol tárolni kell, és mivel évváltáskor már a te neved fog szerepelni a forgalmi engedély tulajdonosi rovatában, a teljesítményadó is téged fog terhelni. A hátrányok ellenére mégis van értelme a kutatásnak, lássuk hát, miből válogathatunk az őszi-téli időszakban!

Motorvásárlás télen

Az alapos próbautat megnehezítheti a téli időjárás

Új motorok

Ha valaki az év utolsó napjaiban lép be egy szalonba, és kiejti az „új motor” kifejezést, a kereskedő kitüntetett figyelmére számíthat: egyszerre juttatja bevételhez a holtszezonban tengődő boltot és szabadítja meg egy olyan árutól, melyet hetekkel később már csak a „tavalyi” jelzővel hirdethet meg az eladó, ennek megfelelően csökkentett áron persze. Ilyenkor aztán könnyen belealkudható az árba a kiszemelt bőrruha, vagy az a kipufogó, melyért egyébként sajnáltál volna annyi pénzt egyben kiadni.

Új, „évvesztes” motorok

Új járművet eladni nem egyszerű dolog, főleg most nem, amikor a gazdasági mutatókon még erősen meglátszanak az elmúlt időszak történései. Aki két-három éve vágott bele új motorok értékesítésébe, nagyot kockáztatott: a válság már jelen volt, de inkább csak a sajtóban és gazdasági elemzők vészjósló írásaiban, mintsem a való életben. Az átlagember örült a 230 forintos eurónak, és karácsonykor még vadul pakolta a plazmatévét a TESCO-ban (harminchat hónapra persze), az új járművek pedig jól fogytak, melyhez nagyban hozzájárult az erős forint árfolyam, az akkor még 20%-os ÁFA, és az olcsó frankhitel is - ez a három hatás akár 6-800 000 forint megtakarítást is jelenthetett motorvásárláskor. A történetet azóta ismerjük: az eladások visszaestek, kereskedések egész sora zárt be, és rengeteg új motor „ragadt be”, melyek gyakran az eredeti eladási ár feléért kínálták magukat – sokszor így is mindhiába. Pedig évvesztes motort venni kényelmes dolog: valaki más bukja el helyettünk az első egy-két év brutális értékvesztését, miközben újraeladáskor a forgalomba helyezés dátumával „csalhatunk”, a későbbi időpontot bejegyezve a képesmotor megfelelő rovatába – a telefonban már ráérünk elmesélni, miért is 2007 az a 2009. A garancia ugyanúgy érvényes az ilyen gépekre, mintha a gyártás évében vásároltuk volna őket, és ha az eltelt egy-két szezonban nem volt jelentős fejlesztés a típuson, akkor műszaki tartalomban is pontosan ugyanazt kapjuk, mintha az adott évben gyártott, de közel kétszer annyiba kerülő modellt választottuk volna.

Motorvásárlás télen

Négymillió helyett, kettőnyolcért. Ennyi pénzért használtan sem kapnánk ABS-el felszerelt, 2008-as ZZR 1400-at

Használt motor, garanciával

Egyre több cég biztosít garanciát az általa eladott használt motorokra – vagy legalább bizonyos fődarabjaira – ezzel csábítva magához az új motorra áhítozó, de szerényebb anyagi lehetőségű vevőket. A holtszezonban ezek a vállalkozások különösen nagy hátrányban vannak, ugyanis a szervizzel felszerelt komplexumot valahogy nyereségessé kell tenni, de a november-február időszakban nem valószínű, hogy tömve lenne a műhely. A nyáron elhasznált olajak lecserélődtek az ősszel, vagy tavaszig benne maradnak a motorokban - karácsony előtt nem jellemző, hogy ilyen dolgokkal lennénk elfoglalva. Ettől még a kereskedőnek fűtésszámlát és munkabért ugyanúgy fizetni kell, és ilyenkor kerülnek elő a nyáron beszámított motorok, melyek az eredeti áron nem találtak gazdára a harmincfokos langymeleg ellenére sem, így télen a kedvezőbb vételár segíthet rajtuk. Mivel garanciát vállalnak rá, valószínűleg jó műszaki állapotban adják át neked a járművet, így tavaszig csak akkor kell lemenned a garázsba, ha szeretnéd végigsimítani szeretett kétkerekűt, vagy a falra kiszögelt térképet bámulva álmodoznál, hogy hova is fogsz gurulni először a nyergében – az olajcserén és hasonló nyűgökön ezek a vasak már túlestek a vétel előtt.

Használt motort, magánszemélytől

Képzeljük csak el a pillanatot: a kiszemelt gép tulajdonosa már nyár közepe/vége óta hirdeti a portékáját. Remegve várja, hogy végre megjelenjen a potenciális vevő, és ő átülhessen arra a bizonyos másikra, mely rendszerint nagyobb illetve erősebb, mint a jelenlegi – tehát ő már nagyon eladná a motort. Ekkor megjelensz te, és a sártól-hótól járhatatlan utakon kipróbálod a vasat, miközben az eladó arra gondol: vajon lesz még egy őrült, aki ebben a retek időben eljön megnézni a Hondámat/Kawámat? Ha nem akad ilyen, akkor újabb fél évig költhetek hirdetésre, biztosításra és a fent említett teljesítményadóra, mely engem terhel, ha januárig nem adok túl a paripán…

Nos, a vevő ilyenkor nyert helyzetből indul, az alkupozíciója jobb nem is lehetne, azok a bizonyos terhek most hirtelen előnyére válnak, hiszen a jelenlegi tulaj is pont ezekkel a költségekkel számol, amikor a végső árat kimondja. A próbaúton fellelt hibákat pedig bőven lesz időd kijavítani a hosszú tél alatt, és ha ügyesen alkudtál, akkor a javítások költségét sem egyedül kell állnod.

Motorvásárlás télen

Pár napja még kerek 700 000 forintért volt fent ez a szép állapotú, 2002-es GSX-R600. Ennyi KP-val valószínűleg most is elvihető lenne

Ha mindez nem lenne elég, képzeld el a következő helyzetet: tavasz van, és meghallod, ahogy megjelenik egy-egy sportmotor az utcán - ilyenkor az összetéveszthetetlen hang azonnal beindítja a reflexet, motorozzunk! Nincs más dolgod, mint lemenni a garázsba, beindítani a télen vásárolt – és azóta tökéletesre faragott – motort, majd elindulni a kissé még csípős, de mindenképpen napsütéses időben. Aki tavaszra halasztotta a motorvételt, az ilyenkor a számítógép előtt görnyed, és próbál valamit beújítani, hiszen őt is pont annyira ingerli az a bizonyos hang. Veled ellentétben - aki nyugodtan válogathatott a téli kínálatból -, ő már kapkodni fog, hiszen a bankszámlán pihenő pénzösszeg lényegesen kevesebb örömöt okoz abban a pillanatban, mint az a bizonyos motor, melynek tesztjét már százszor elolvasta, de ülni most fog rajta először, amikor sietve elindul érte a tavaszi napsütésben.