Nem lehet eléggé hangsúlyozni a megelőzés fontosságát, a látási és útviszonyoknak, valamint a motoros gyakorlottságának megfelelő vezetést, a defenzív hozzáállást és hogy legyen nálad mobiltelefon meg elsősegélycsomag. Ezekről rengeteg cikket olvashattok, de lássuk, mi a teendő, ha a kocka el lett vetve!

Amikor elesel

Tanácsokat itt elég felesleges osztogatni, hiszen miként a mondás tartja: ha van időd azon gondolkodni, hogyan essél el, akkor a balesetet is el tudnád kerülni. Általában századmásodperceid vannak, nincs idő gondolkodni, mérlegelni, átváltozol lövedékké és csattansz, gurulsz vagy csúszol. Innentől már nem valami cikkben olvasott okosság, hanem az életösztön lesz a barátod. Pont ezért hagyatkozz is rá, azaz szabadulj a motortól és a saját irhád mentsd!

teendok-baleset-eseten-esesnel-4909
Egy highside (hosszú oldali) esés első pillanata. Ha ragaszkodunk a kormányhoz, csaknem teljes testsúlyunk a csuklót fogja csavarni, majd eltörni. Képünkön Marco Simoncelli balesete látható 2011-ben, Jerezben

Bámulatos, milyen sokan próbálják menteni a motort még az utolsó utáni pillanatban is (lásd szegény Marco Simoncellit), és nem engedik el a kormányt, aminek általában a legenyhébb esetben is csuklótörés vagy ficam a vége. Másik motort még vehetsz, új végtagot, fejet vagy gerincet viszont nem!

teendok-baleset-eseten-esesnel-4893
Aki nem engedte el a kormányt. Most hat hét szívószálazás, etetés, öltöztetés következik, ha nem kell újra műteni.

Ha csattantál, szállni vagy csúszni fogsz, a fizika könyörtelen, ezt bebuktad. Próbáld eltolni, elrúgni magadtól a motort, mert dédelgetett járműved könnyen válhat a hóhéroddá már csak tömege miatt is, nem beszélve a kiálló alkatrészek okozta sérülésekről!

teendok-baleset-eseten-esesnel-4847
Lowside esés, amikor a kanyar középpontja felé hagyjuk el a motort. Szerencsésebb eset, mert könnyebb távol kerülni a motortól.

Bármily meglepő, a nagy sebességnél bekövetkező eséseknél sokan próbálnak felállni akkor, amikor még csúsznak. Ez elég nagy hiba, mert gyakran sikerül is lábra állni, de mivel még visz előre a lendület, nagy százalékban botlik, borul fel és/vagy fordul át a szerencsétlen áldozat, ebből pedig elég csúnya sérülések származhatnak. Főleg a nyak, a fej, a váll, a kulcscsont és a kar bánja ezt az elsietett lépést, ne kockáztassunk tehát! A zárt motoros pályákon az ilyen jellegű bukások gyakoribbak, mert itt a pálya egyfajta hamis biztonságérzetet ad a száguldozóknak.

Szintén gyakori, hogy esésnél a csúszást kézzel vagy lábbal próbálja meg lassítani a motoros. Ezt legfeljebb egyszer szokták megpróbálni, mert miután érzik, hogy ez milyen súrlódási erőkkel jár, többet nem kísérlik meg. De főleg nem aktív, tudatos fékezés során sérülnek a végtagok, hanem magatehetetlen állapotban, csúszás közben. Megfelelő védőkesztyű nélkül a tenyérből pillanatok alatt hamburgerhús lesz, csizma nélkül a lábfejből akár a lábközépcsontokig lereszelt alaktalan massza keletkezik, különösen aszfalton, de a többi útburkolat sem sokkal jobb.

Kegyeleti okokból nem teszünk most ide képet, de nyugodtan nézzétek meg ezt a linket. A látvány elég komoly érv lesz a motoroscsizma és a kesztyű mellett, mert amit látni fogtok, az nem láb és nem kéz többé. Hacsak nem közeledik szakadék széle, szögesdrót, beton- vagy sziklafal, kirakatüveg, óvodáscsoport, jármű, esetleg valami egyéb veszélyes objektum, csússz szabadon, amíg lehet!

teendok-baleset-eseten-esesnel-4850
Itt vajon mi lett volna sisak nélkül?

Esés után

Ha egyben maradtál és képes vagy mozogni, a legelső teendő, hogy helyezd magad biztonságba, ne a motorral foglalkozz! Például próbálj meg valahogy lekerülni az útról, veszélyes helyről, nehogy újabb baleset történhessen! Másodjára vizsgáld meg magad! Komolyan. A baleset okozta adrenalinfröccs miatt gyakori, hogy nem is veszi észre a szerencsétlenül járt motoros, milyen sérüléseket szenvedett. Simán előfordulhat ilyenkor, hogy elsőre csonttörés vagy erős vérzés sem tűnik fel. Sokszor előfordul, hogy törött lábbal valaki ilyenkor még járkál, tovább súlyosbítva a sérülést.

teendok-baleset-eseten-esesnel-4911

Próbáld meg mozgatni az ujjaidat a kezeden és a lábadon egyaránt! Tapogasd végig a végtagjaidat, mozgasd őket, feltéve hogy nem érzel erős fájdalmat! Tapogatni azért is fontos, mert így a legkönnyebb észrevenni a vérzést. Előfordulhat ugyanis, hogy még nem érzel semmit, de a kesztyűn már látod a vért. Emellett több okból is érdemes pár mélyet lélegezni. Először is le kell nyugodni, amennyire lehetséges, másrészt bordatörésnél és a törzs egyéb sérüléseinél általában fájdalom jelentkezik mély belégzésnél, amit így általában kiszűrhetünk. Alapszabály, hogy ha valami fáj, ne mozgasd, csak ha feltétlenül szükséges!

teendok-baleset-eseten-esesnel-4910
Ha megvizsgáltad magad, és nincs komolyabb sérülésed, húzd le a motort az útról, nehogy újabb baleset történjen!

Most lehet foglalkozni a motorral, és eltávolítani olyan helyről, ahol balesetet okozhat. Nagyon kell vigyázni az oldalán fekvő motor felállításával, mert az adrenalin és az esetleg rejtett sérülések kombinációja veszélyes lehet. Arról nem is beszélve, hogy ilyenkor még az ember nem feltétlenül tud tisztán gondolkodni, és részint újabb baleset kockázatának teheti ki magát, arról nem is beszélve, hogy ha nehéz motorról van szó, nem biztos, hogy képes a helyes technikát alkalmazva kerékre állítani. Ha már sikerült a motort a balesetveszélyes helyről eltávolítani, meg lehet vizsgálni, milyen károkat szenvedett, de addig a lehető leghamarabb el kell takarítani az útról.

Ha sérülést szenvedtél, kérj segítséget: hívd a 112-t! Jó eséllyel bízhatsz bennük: jelenleg Magyarországon a hívások 78 százalékában a mentő 15 percen belül megérkezik a helyszínre. A segélyhívást fogadó operátor bejelentkezése után amennyire csak lehetséges, röviden, tömören mondd el, hogy ki vagy, mi történt veled és pontosan hol vagy, bár a központban elvileg látni fogják a mobiltelefonod GPS-koordinátáit. Ezt követően válaszolj az operátor kérdéseire, mert be kell sorolnia az esetet egy eseménycsoportba, hogy megállapíthassa, milyen alakulat érkezzen a helyszínre, hány sérült van, van-e tűzveszély vagy veszélyes anyag a helyszínen stb.

Önelsősegély – Amíg a mentő megérkezik…

Terjedelmi okok miatt meg sem próbáljuk sorba venni, hogy milyen sérülés esetén mi a teendő, de szerencsére megteszi ezt helyettünk egy kiváló alkalmazás, amelyet mobilra is le lehet tölteni. Az Elsősegély mobilalkalmazás konkrét esetekben mutatja be a legfontosabb teendőket, azaz mit csinálj, ha beverted a fejed, eltört valamid, vérzel stb. Tartalmaz egy diagnosztikai útmutatót arra az esetre, ha nem tudod, mi a bajod, de rosszul vagy, továbbá segélyhívó gyorsgombja van, és a legközelebbi kórházat is kijelzi.

teendok-baleset-eseten-esesnel-4894
Az app használata során két-három kérdés után megjelenik az adott helyzetben leghelyesebb teendő.

Traumatológusok, mentősök tapasztalatai szerint a bukásokat követő percekben az ítélőképesség legtöbbször nincs a magaslatán. Ezért inkább nem ide, a cikkbe írunk okos dolgokat, amikre úgysem fogtok emlékezni, pláne mondjuk erős artériás vérzés látványa vagy vérveszteség okozta sokk hatása alatt, hanem egy olyan eszközt ajánlunk, ami ott és akkor nálatok van. Célszerű az alkalmazást már otthon kipróbálni, megismerni, remélve persze, hogy soha nem lesz rá szükség. Ahhoz, hogy egyáltalán le lehessen adni a segélyhívást, ésszerű óvintézkedés, ha nem egyedül mész veszélyesebb helyre motorozni, illetve ha nem feszegeted saját képességeid határait, mert még ha annyira észnél voltál is, hogy vittél magaddal telefont, előfordulhat, hogy a telefon széttörik az esésnél, vagy pont nincs térerő ott, ahol sikerült buknod. A fentiekből kiindulva erősen ajánlott, hogy mindig legyen veled valaki, aki orvost tud hívni, és elsősegélyben tud részesíteni.

A legjobb megoldás természetesen a megelőzés, ezért mindenkit arra buzdítunk, hogy ne közúton, hanem zárt pályán, ideális körülmények között feszegesse határait, és közlekedjen rendkívül körültekintően. Vigyázzatok magatokra!