A népszerűbb típusokból évente több tízezer darab talál gazdára, ezért aztán a gyárak egyfajta kompromisszumra kényszerülnek, amikor a kétkerekűek terveit papírra vetik. A párjukkal túrázó motorosok és a munkahelyükig szólóban guruló alacsonyabb hölgyek is célközönségnek tekinthetők, ezért egyiket sem hagyhatják ki a számításból. Azt mondod, hogy ami mindenkinek jó, az senkinek nem jó igazán? Jól mondod, ezért is alakultak a kiegészítőket árusító cégek, hogy termékeikkel személyre szabhasd a vasat.

Hogy ülsz azon a gépen?

Alapesetben mindkét lábaddal eléred a talajt a nyeregből, és a kormányt koppanásig elfordítva sem kell teljesen kinyújtanod a kezed. Azaz pont, hogy nem ez az alapeset, ez inkább egyféle optimális helyzet lenne, mely sok esetben nem valósul meg. Szerencsére a kiegészítőkkel sokat tehetünk azért, hogy saját méreteinkre igazítsuk a „konfekció” gépet.

tommot ülés nyereg
Szebb és komfortosabb is lesz a motor az egyedi nyereggel, melyet minden tekintetben a vezető igényeihez és testalkatához terveznek. Kérésre zselébetét és ülésfűtés is rendelhető hozzá

Ha nem ér le mindkét lábad, az még nem a világ vége, de ha sokat mozogsz a városban, azért nem árt a biztos talajfogás. Legkönnyebben az ülés átfaragásával nyerhetsz értékes centiket, ráadásul ez egyéb előnyökkel is jár, elvégre sokat fogsz ülni a vason, és a súlyodra, testalkatodra szabott nyereggel garantáltan élvezetesebb a motorozás. Az országban több helyen, így például Szentendrén, Üllőn és a főváros budai oldalán is találsz egy-egy szakembert a feladatra, s ők néhány nap alatt csodát tesznek az első ránézésre nem is olyan feltűnő alkatrésszel, hogy kényelmesebb és biztonságosabb legyen a géped.

tommot ülés
Ha egyébként minden tekintetben elégedett vagy a gyári megoldással, de nem szeretnéd, hogy utasod folyton előre-hátra csúszkáljon, egy egyszerű, olcsó huzattal „érdesítheted” a nyerget

Arra azonban ügyelj, hogy a sportosabb gépeken egyébként is igencsak hegyes szögben kell behajlítani a térdedet, amit tovább fokozhat az alacsonyabb üléspozíció. Erre gyógyír lehet az állítható lábtartó, melyet egyszerű imbuszkulcs segítségével nyolc különböző pozícióban rögzíthetsz, kialakítva a számodra optimális magasságot.

Az üléspozíciót meghatározó két pont – a nyereg és a lábtartó – tehát megvan, ám a háromszög utolsó csúcsa, a kormány még hibádzik. Hosszabb túrákon a leggyakoribb probléma, hogy a túl mélyre szerelt csutkák csak országúton kényelmesek, lassú tempóval araszolva, vagy éppen a hágók lejtőin fékezve igencsak terhelik a vezető csuklóját. Erre megoldás lehet a szélesebb és állítható magasságú ún. Fat Bar kormány beépítése. A szett egy adapterből, egy 65-70 centi széles kormányrúdból és pár kiegészítőből áll, s előnye, hogy nem csak kényelmesebb lesz vele a géped, de így már az irányváltások is sokkal könnyebben végrehajthatók a nagyobb erőkarnak köszönhetően. Lényeges megemlíteni, hogy ezek is univerzális kivitelek, vagyis speciális esetekben további távtartók, kiemelők segítségével alakíthatod magadra őket, míg el nem éred a kívánt eredményt.

lsl túrakormány
A közhiedelemmel ellentétben a túrakormányok nem csak a komfortot szolgálják, hiszen segítségükkel egyszerűbbé válik az irányváltás, s a szűk fordulók is könnyebben kivitelezhetők, mint csutkakormányos társaikkal

Ha ezzel megvagy, még nem örülhetsz, ugyanis a napi ezer kilométerre szabott üléspozíció általában egy újabb problémát szül, mégpedig a megnövekedett légellenállást. Hiába hát a kényelem, ha a menetszél vagy a turbulencia egész nap cibálja a sisakodat. Természetesen erre is gondoltak a kiegészítők tervezői, és túraplexivel, valamint állítható szögű, ún. vario-plexivel segítettek a dolgunkon. Tudom, ez már a sokadik alkatrész a sorban, de ne gondold, hogy „lányos” dolog így körbebástyázni magad, mert bármennyire is macsónak tűnhet, amikor azt meséled, hogy tépett a szél, a valóság az, hogy ezt te magad nem élvezted. Sőt, ha a szél mellé egy egészen kicsi, mondjuk egész délután át tartó eső is társul, újra és újra hálát adsz majd, hogy hagytad elcsábítani magad a magasabb plekóra, s endurón még egy kézvédővel is megfejelted a dolgot.

lsl állítható lábtartó
Csak pár mozdulat, és a lábtartó helyzete máris centiket változik, alkalmassá téve a sportos gépet a hosszabb túrákra

Ha mindezzel megvagy, már igen erős alap lesz, hogy számolatlanul fald a kilométereket, és egy nap alatt elérd valamelyik tengerpartot vagy messzi hágót. Azonban nem árt, ha azzal is tisztában vagy, pontosan merre is vezet az út a kiszemelt célponthoz. Ebben segíthet egy jó tanktáska, benne a strapabíró, könnyen hajtogatható, vízhatlan térképpel, de engedve a technika vívmányainak, egy navigációs készülékre is benevezhetsz. Ez utóbbi valószínűleg áramellátást is igényel majd, melyet egy biztosító közbeiktatásával közvetlenül az akksiról is kaphat, de még jobb ha 12V-os szivargyújtó aljzatot szerelsz a gépre. Ez egy USB-átalakítóval kiegészítve nem csak a navit, de a telefonodat vagy akár a kamerádat is töltheti, így napközben sem jelent gondot, ha valamelyik kütyü éppen a legrosszabbkor merül le. Az áramforrás jól jöhet még a kapcsolattartást segítő bluetooth-alapú kommunikáció vagy ún. PMR használatakor is, de arra mindig ügyelj, hogy csak a feltüntetett áramerősségig – jellemzően 0,5-3A – terheld a csatlakozót.

transzfogaras
A gondos előkészületek után már nem jelenthet gondot, hogy az autópályákat mellőzve akár egyetlen nap alatt elérd Európa legszebb hágóit

A munka végeztével már nincs is más dolgod, csak nyeregbe pattanni, élvezni, hogy milyen jó is a minden ízében hozzád passzoló motor, s elindulni a kitűzött cél felé az ízig-vérig saját igényeidre faragott géppel.