Carl Stearns Clancy 1890 augusztusában látta meg a napvilágot az USA észak-keleti partvidékén fekvő Eppingben. A huszadik század elején a filmes szakmában elhelyezkedő Clancy forgatókönyvei és rendezései mellett egy nem mindennapi vállalkozással is felhívta magára a figyelmet, ugyanis ő volt az, aki megteremtette a motoros túrázás alapjait, s utazása valódi mérföldkő volt a motorkerékpárok históriájában.

A kezdeti lépések

Először is szükség volt egy erős, strapabíró motorkerékpárra, amivel teljesíthető a túra, s választása a Henderson Motorcycle 1912-es Model B típusára esett. A 934 köbcentis, hosszában beépített sornégyes erőforrás nem túl vérmesen, de megbízhatóan mozgatta a gépet, nagyjából hétlovas teljesítményt továbbítva lánchajtáson keresztül a vékonyka hátsó gumira. Clancy ezzel vágott neki 1912 októberében, hogy társával, Walter Rendell Storeyval teljesítse az addigi leghosszabb motorostúrát.

carlstearnsclancy-1402
A koros Henderson jól viselte a túra megpróbáltatásait, csupán a gyakori defektek lassították az utazót. Szükség is volt a megbízható technikára, elvégre sok helyen nem csak a motor javítása, hanem a tankolás is megoldhatatlan feladatnak bizonyult...

Útjukat segítette Richard J. Mecredy kerékpárversenyző, akinek a nevéhez fűződik az ún. kerékpárospóló sportág feltalálása is. Richard számos térképpel és egyéb információkkal igyekezett támogatni az kalandorokat, akik eltökélték, hogy minden addigi próbálkozást túlszárnyalva gazdagon illusztrált útleírást készítenek az egyedülálló túráról. Nem volt éppen zökkenőmentes a start, hiszen rögtön az első napon balesetet szenvedtek, mely során ugyan a Henderson és ők is megsérültek, de ez nem tántorította őket a folytatástól...

Magányos expedíció

Végül úgy alakult, hogy Walternek haza kellett utazni Párizsba, Clancy azonban nem adta fel, s egyedül gyűjtötte tovább a kilométereket, egészen 1913 augusztusáig. A feszített tempónak köszönhetően az alig egyéves motorozás alatt közel 29 ezer kilométert tett meg, ami az akkori úthálózat és technikai színvonal mellett igencsak figyelemreméltó teljesítmény.

carlstearnsclancy-1404
Clancey a párizsi motorkereskedő által biztosított Hendersonnal

Az alig egy év alatt Észak-Amerika és Afrika kietlen vidékein felül érintette - többek között - Európa legfontosabb látnivalóit is. Ázsiába érve különösen nehéz dolga volt, elvégre Indiában ekkor még nem volt olyan elterjedt a motorizáció, mint Európában vagy a tengerentúlon, ezért napi problémát jelentett az üzemanyag beszerzése. A sokadik sikertelen próbálkozást követően nem is habozott tovább, s a mindössze 22 éves Clancy hajóra tette a Hendersont, és Ceylonban - ma Sri Lanka - kötött ki, ahonnan már lábon haladhatott tovább. Útba ejtette Malajziát, Szingapúrt és Hong Kongot is, majd egy teljes kört tett Japánban, mielőtt ismét vízre szállt volna, megcélozva az USA nyugati partját, s azon belül is San Franciscót. Innen már „csak" háromezer mérföldet kellett lenyomnia, hogy New Yorkba érve zárja a föld körüli kalandot.

carlstearnsclancy-1407
Gumijavítás az út szélén. A motoros világjárót megcsodálták, amerre csak járt, hiszen Clancey elsőként vállalkozott ilyen kalandra

Tapasztalatait felhasználva később a filmezés mellett az írással is sok időt töltött, s igyekezett megosztani a világjárás tanulságait. Életművére többen is felfigyeltek, így az a Geoff Hill, illetve Gary Walker is, akik tavaly a fejükbe vették, hogy egy évszáddal később újra bejárják a Clancey által feltérképezett földrészeket a CS Clancy Centenary Ride elnevezésű túrán. Követőkből tehát azóta sincs hiány, hiszen minden évben motorosok tucatjai vágnak neki az ismeretlennek, hogy a fiatal úttörőhöz hasonlóan kétkeréken hódítsák meg a Föld legszebb és legrejtettebb vidékeit.