A motoros túra fogalma 1927-ben született meg, méghozzá két rettenthetetlen magyar kalandornak, Sulkowszky Zoltánnak és Bartha Gyulának köszönhetően. Ők voltak az elsők, akik arra vállalkoztak, hogy motorral járják körbe kicsinyke bolygónkat, mindezt közvetlenül a nagy gazdasági válság és nem sokkal az első világháború után. Itthon akkoriban sem volt egyszerű pénzhez jutni, ezért a srácok úgy döntöttek, hogy Olaszországba mennek dolgozni. El is töltöttek egy kis időt a taljánok földjén, ahol sikeresen stabilizálták anyagi helyzetüket, kitalálták azonban, hogy még messzebbre akarnak jutni. Utazásuk eszközéül nem mást választottak, mint egy Harley-Davidsont, ami egyrészt igen strapabírónak számított, másrészt komoly szervizhálózata volt világszerte (akkori viszonylatban). A hőn áhított gépet Párizsban vették át, hogy aztán egy „kis” európai kirándulást követően átvágjanak Afrikán, Ázsián, Ausztrálián és persze Amerikán.

SulkowskyLátogatás Hollywoodban. A képen a magyar származású filmrendező, Paul Fejős pózol a fiúkkal

Indulásukkor négy évet tippeltek a túra időtartamára, de nyolc lett belőle, s ez nem is csoda, hiszen akkortájt még a fejlett országokban sem igazán volt úthálózat, nemhogy a Sulkowsky-ék által bejárt elmaradott földrészeken. Végül 170 ezer kilométert tettek meg, öt kontinens 68 országának érintésével. Időközben felfigyelt utazásukra a média, így egyrészt hírnevet szereztek, másrészt szponzorokat, no meg lehetőséget arra, hogy eladhassák útleírásaikat, képeiket. Egyébként az útról Sulkowsky könyvet is írt Motorral a föld körül címen. Az 1938-ban és 2001-ben, igen kis példányszámokban megjelent mű egy-két antikváriumban még fellelhető. A beszkennelt, eredeti(!) képekhez három éve, egy aukción jutottunk hozzá.

SulkowskyUtak híján sokszor a tengerpart megkeményedett homokján voltak kénytelenek haladni Sulkowsky-ék. Néha túl gyorsan jött a dagály

Ahogy a világ, és persze a motorkerékpár-gyártás fejlődött, sokan útra keltek még, sőt a tábor mára egész népesre duzzadt. Itt van például Simon és Lisa Thomas, egy tüneményes angol házaspár, akik hét éve pattantak nyeregbe, és azóta gyakorlatilag meg sem álltak. A 2 ride the world névre keresztelt utazás jelenleg a 360 ezredik kilométerénél és a 64. országánál tart, s voltak olyan mozzanatai is, amit az ellenségének sem kíván az ember.

Simon és Lisa ThomasTizenhat év házasságból hetet motoron töltött a Thomas házaspár. Eddig 360 ezer kilométert mentek…

A két BMW-vel (R 1150 GS, F 650 GS) motorozó páros már többször volt maláriás, pár gyomormérgezésen is átestek, és a baleset sem maradhatott ki – Simon alatt a brazil dzsungel mélyén beszakadt egy korhadt fahíd. Szegény 3 métert zuhant, pont a fejére, úgyhogy eltört két nyakcsigolyája, és átmenetileg lezsibbadt a fél oldala. Ebben az állapotban kellett több mint 20 napot motoroznia, hogy szakszerű orvosi ellátásban részesülhessen, majd repülővel haza szállították, és megműtötték. Persze amint talpra tudott állni, folytatódhatott a megmérettetés, sőt még javában tart is, hiszen további 200 ezer km, illetve 58 ország vár a Thomas családra. Egyébként – Sulkowsky-ékhoz hasonlóan – ők is cikkek és fotók eladásából finanszírozzák utazásukat, s nagyon büszkék rá, hogy kíséret nélkül, önerőből jutottak el idáig.

Ewan McGregorErős hátszél, komoly teljesítmény. A Ewan McGregor vezette túrát segítséggel sem lehetett könnyű végigcsinálni

Nem úgy, mint Obi Van Kenobi és Charlie Boorman, akiket operatőrök és asszisztensek komplett hada követett a híres, Európát, Ázsiát és Amerikát átszelő Long Way Round túra során. Ez egyébként vajmi keveset számít teljesítményüket illetően, az angol kettős ugyanis csak lenyomott 31 ezer kilométert egyhuzamban, és nem dublőrök fenekét törte fel az ülés, ahogy a „benzin szembe fröcskölős” sztorit sem lehetett egyszerű átélni. Mégis, a hat évvel ezelőtti túra egyik legfontosabb érdeme, hogy sikerült üzletileg is sikeressé tenni, lévén, hogy könyv, DVD és TV-sorozat is feldolgozta történetét.

Sjaak LucassenUtcai gumival a Szaharában. Az „R1 Sjaak” becenévre hallgató holland megszállott negyedmillió kilométert csavart gépébe

Ha igazán durva sztorira vagyunk kíváncsiak, nézzük meg Sjaak Lucassen honlapját és videóját. Az őrült hollandus 250 ezer kilométert utazott alumínium kofferekkel szerelt, szinte teljesen gyári Yamaha R1-esével, 77 országnak megmutatva, hogy mire is képes szupersport gépe.

Szinte hihetetlen, de végigverekedte magát az afrikai sivatagokon, a dél-amerikai dzsungeleken, és Alaszka jéghegyeit is megcsodálta. Innen Kínába, Közép-Ázsiába, majd a Közel-Keletre vitte a sors, hogy aztán hatéves túráját hazájában zárja le. Róla is tucatnyi cikk jelent meg utazása során, de a teljes szponzorációt neki sem sikerült megoldania.

Treszl Gábor és Magyar ZoltánCigiszünet a mongol sztyeppén. Az öreg Pannónia nehezen, de kitartóan vette az akadályokat

Szintén a megszállottak kategóriájához csatlakozott 2008-ban Treszl Gábor és Magyar Zoltán, a Paksi Atomerőmű két őrült professzora, akik egy 42 éves, oldalkocsis Pannóniával gurultak el Pekingig és vissza. Túrájuk ugyan „csak” 24 ezer kilométeres volt, de vélhetően kevesek bajlódtak annyit, mint ők. A 220 kilós, 15 lóerős „világjáró Panni” váza már az első napokban, Ukrajnában eltört, és mint kiderült, ez csak a kezdet volt. Az út során „elment az egyes”, leszakadtak a kipufogók, valamint elhajlott az oldalkocsi csonktengelye és több helyen eltört a váza. Emellett megszorult a dugattyú, megadta magát az elektromos rendszer, és a karburátor is számtalanszor eldugult, de igazából nem ez a fontos, hanem, hogy a két magyar srác sikerrel lenyomta Ázsia legnehezebb szakaszait, s arra is jutott erejükből, hogy koszorút helyezzenek el a Don-kanyarnál, drukkoljanak Pekingben a magyar olimpiai csapatnak, és meglátogassák a Madjar törzset. Az anyagi háttér megteremtése természetesen nekik sem volt egyszerű feladat. A túra végül 2,4 millió forintot emésztett fel, s ezt jószerivel zsebből finanszírozták - a korábban évekig gyűjtögető - Treszlék.

Jugatsu ToiAfrica Twinnel indult, majd Dominatorra váltott az öreg Toi. Anno ő cikkezett először a Bosozoku bandákról

Jugatsu Toi, szabadúszó japán riporter 1997-ben kászálódott fel Africa Twinjére, hogy barátjával, az operatőrként és fotósként dolgozó Yuji Miyazakival megkerüljék a Földet.

Őket a Honda segítette, így viszonylag biztonságban róhatták a kilométereket, amiből 120 ezret sikerült összegyűjteni a meglátogatott öt Földrészen. Érdekesség, hogy a több mint 12 éves kaland nem sokkal Toi születésnapja előtt ért véget. Az elismert újságíró a 61. életévét töltötte be 2009-ben!

Végül, de korántsem utolsó sorban, ejtsünk még szót minden idők legkitartóbb motorosáról, az argentin származású Emilio Scottóról. Ő értékesítőként, a gyógyszeripar fogságában töltötte életét, míg nem 1985-ben vélhetően maga is bevett valamit. Erre enged legalábbis következtetni, hogy egyszer csak megkattant, eladta mindenét, és Honda Goldwingjével hátára vette a világot. Tíz éven át rótta a poros országutat, hogy megnyugvást találjon, majd lenézett a kilométer-számlálóra, és az 780 ezret (!) mutatott. Bolyongása során - szó szerint - bejárta az egész Földet, összesen 232 országban tette tiszteletét, és olyan emberekkel találkozott személyesen, mint II. János Pál pápa, vagy Muammar al-Gaddafi líbiai elnök. Az idén 54 éves Emilio mostanában csoportoknak szervez motoros túrákat.

Emilio ScotJó lehetett egy ekkora fotelből figyelni az elsuhanó tájat, viszont a földutas szakaszokon nem lettem volna Emilio helyében

Ez a pár ember természetesen csak a jéghegy csúcsa. Az elmúlt évtizedekben sok-sok motoros vállalta, hogy kétkeréken vág neki élete nagy kalandjának, s bizony számtalan több tízezer kilométeres teljesítmény született már. Utazni a világ (második) legjobb dolga, motorral utazni pedig maga a Mennyország. Akinek van rá lehetősége, ne szalassza el az alkalmat, mert egyedülálló élményektől fosztja meg magát.

Ha tudsz olyan nagyszabású túráról, ami kimaradt, vagy netán Te villantottál valamit, írj nekünk!