2010. január 3. | Szöveg: Lövey Ádám Képek: Kovács Zsigmond

Vasmacsó

Klasszikus forma, egyszemélyes nyereg és matt fekete fényezés. A fél évszázados múlttal büszkélkedő Sportster modellcsalád legújabb tagja egyáltalán nem olyan félelmetes, mint azt külseje alapján gondolhatnánk.
Harley-Davidson Sportster 883 Iron

Mióta világ a világ, a fekete szín a rosszak sajátja. A sötétbe öltözött emberek, tárgyak ugyanakkor tiszteletet ébresztenek, így vagy úgy, de fenntartásokkal közeledünk feléjük. Minden bizonnyal ez inspirálta a Harley tervezőit is, mikor útjára indították az általuk Dark Customnek titulált stílust, melynek a Night Rodtól a Cross Bonesig igen sok követője van a legendás gyártó palettáján. Nos, íme, egy újabb feketeruhás keménylegény a Harley-Davidson gondozásában, akire marcona külseje ellenére inkább a megbízható haver, semmint a rosszfiú szerepe illik.

Fekete lepel

A Sportster 883 Iron matt fekete alkatrészei közül egyértelműen a porfestéssel készült blokköntvény a legcsodálatosabb. Mégis, ahogy ezt kimondom, már a régóta márkajeggyé érett „Peanut” (azaz földimogyoró) tankon csüng pillantásom - egyedi színe és formája csak úgy vonzza a tekintetet. Fekete a sárvédő, a szíjtárcsa, a tükrök, az indexek, s hogy még sötétebb legyen az összhatás, a csillogó, fűzött küllős kerekek helyén is feketére eloxált alumínium felniket találunk. Emellett az olyan, finom részletekre is gondoltak a tervezők, mint például az első villák csúszószárára húzott fekete porvédőgumik. Így végül csak ott maradt feltűnő krómfelület, ahol az a karaktert erősíti: a rugóstagok környékén, a blokk tolórúdjainak külső házán és természetesen a hangsúlyos kipufogókon. Ahogy a sok fekete felület egybemosódik, az Iron még masszívabbnak hat, afféle „nagyon egyben van” benyomást kelt. Az ilyen macsó-motorok egyértelműen szóló nyereggel készülnek, így ez a modell is, bár rendelhető hozzá utasülés. Mindez tovább fokozza a tömzsi hatást, ehhez jön hozzá az alapos ültetés, valamint a rövid, vágott sárvédő. Egyedi megoldás, hogy száműzték a hagyományos, középre helyezett hátsó helyzetjelzőt és a féklámpát, piros LED-jeik rendhagyó módon a sárga indexbúra alatt kaptak helyet.

Harley-Davidson Sportster 883 Iron

A rosszmájúak könnyen rámondhatják az Ironra, hogy csak egy egyszerű Sportster, amire ráborult egy hordó fekete festék a párkányról, de ők vélhetően még nem értették meg, hogy mit is jelent - egy Harleynak lelke van. Talán valóban apróságnak tűnhet a fent említett néhány módosítás, azonban a hatás élőben vitathatatlan. Az Iron személyében egy vadonatúj, igencsak markáns karaktert üdvözölhetünk.

Lapos trón

Férfiasan kemény, de kényelmes, kifogástalan ergonómiai kialakítású nyereg fogad az amerikai lázadón, méghozzá 643 milliméter mélységben, tehát az alacsonyabb motorosok sem dőlnek majd el a piros lámpánál. A széles lábtartók viszont pont útban vannak, mikor letesszük a lábunkat, ezért figyelni kell, hogy a nadrág szára vagy a csizma bele ne akadjon. Hasonlóképpen zavaró, hogy a lábtartóknak nincs rugója, ezért ha valamelyik felhajlik, úgy is marad.
A műszerezettség szerencsére nincs túlbonyolítva - az egyetlen nagy, kerek, tradicionális kilométerórán kívül csupán a szokásos ikonok ízléses visszajelző fényeit találjuk a konzol villahíd feletti részén. Az analóg egységbe integrált digitális kilométer-számláló plusz funkciója, hogy megjeleníti a „Side Stand” feliratot, ha lehajtva felejtjük az oldaltámaszt. Ez utóbbit egyébként eleinte kissé körülményes előcsalogatni, mert alaposan megbújik a blokköntvény alatt.

Harley-Davidson Sportster 883 Iron

A marcona külsőhöz keskeny drag kormány dukál, amit meglepően nagy szögben forgathatunk el. Az ebből adódó kis fordulókörnek hála, a parkolás és a lassú manőverezés sem okoz gondot az Ironnal. A kurta kormányon viszont egyáltalán nem lógnak túl a tükrök, így állandóan ki kell húzni magunkat a „képből”, különben teljesen kitakarjuk azt. Cserébe legalább kicsit sem rezegnek a visszapillantók, bármilyen fordulatnál is járunk.

Kulturált egyéniség

Sok előnye volt annak, hogy a Harley-Davidson és a Buell 2003-ban összevonta erőit. Ilyen például a Sportsterek - Buell eredetű - gumiágyazású motorblokk felfüggesztése, amelyet a 2004-es széria megjelenése óta építenek be, javarészt kiszűrve a Sporik korábbi kellemetlen rezgéseit. A 45 fokos V2-est beröffentve még mindig „meg lehet számolni”, hogy percenként mennyit fordul a főtengely, de a robbanások már nem jutnak el gyomrunkig, inkább csak a talpunk bizsereg. Alapjáraton habókosan fortyog magában a tolórudas Evo-blokk, de a hengerenkénti injektoroknak köszönhetően mindezt már egyenletesen teszi. Ráadásul hidegen-melegen pöccre indul, anélkül, hogy szivatóval kellene bajlódni.
A tesztnapra fagyos szélvihart és mindössze 2 Celsius fokos hőmérsékletet osztott számunkra a természet, ennek ellenére alig vártam, hogy megzabolázzam a fekete paripát. Amíg tologatni kell a vasat, a negyed tonnás súly szinte megmozdíthatatlannak tűnik, de attól a pillanattól kezdve, hogy „saját lábára áll” a gép, a tömegét gyakorlatilag el is felejthetjük. Ehhez nagyban hozzájárul, hogy a pilinckázással ellentétben menet közben a lábtartók, a váltókar és a fékpedál pozíciója már tökéletesen ideálisnak érződik, a tömegközéppont pedig közel esik a talajhoz. A könnyített járású kuplung adagolhatósága példás, a váltó pedig igazán férfias: kemény, de határozott. Minden egyes váltásnál hangosan csattannak a helyükre a fokozatok, de mindig jól érezhetően, pontosan találnak be, sosem bizonytalankodnak. Az üres is könnyen kapcsolható, bizony nem volt ez mindig így a Sporiknál.

Harley-Davidson Sportster 883 Iron

A 883 köbcentis blokkot nem feszíti szét a nyomaték, cserébe viszont nem ijed meg, ha pörögni kell. Egész nyugodtan ki is forgathatjuk, a gumiágyazású felfüggesztésnek hála, még magas fordulaton sem veszi át a remegést a váz, legalábbis nem úgy, mintha egy gőzkalapácson ülnénk, ahogy azt a 2004 előtti Sportster modelleken éreztük. Na, nem mintha az alsó tartományban gyengélkedne az Evo-blokk, a befecskendező a pincében sem jön zavarba, s nem kezd ijesztő rángatásba, de azért érezhető, hogy ennél többet akar. Az Iron középen igazán eleven, már csak azért is, mert az ötfokozatú váltó áttételezése meglehetősen hosszú, városi tempó esetén például nem esik jól hármasnál feljebb kapcsolni.
Kanyarban ütközik ki az alacsony konstrukció hátránya: a lábtartó koptatóbütykei hamar leérnek, sőt, a jobb oldalon a kipufogó is köszörülheti a talajt. Pedig az Iron viszonylag könnyedén fordul, csak hát idejekorán elérjük a határait, a lábtartók hangos, karistoló zajának kíséretében. Így aztán a „Harley-Davidson” feliratú Dunlop gumik még az ilyen rideg, télies időjárási viszonyok között sem érték el soha tapadáshatárukat, már ami a döntögetést illeti. A legkellemesebb meglepetés a fékek terén ért, amelyek már bejáratós korukban is egész erősek voltak, persze csak akkor, ha mindkettőt egyszerre használtuk. Az elsővel azonos méretű hátsó féktárcsára, a „farnehéz” felépítésből adódóan komoly feladat hárul.

Összegzés

Markáns, ellentmondást nem tűrő külseje ellenére a Harley-Davidson Sportster 883 Iron nem egy romboló, aki ajtóstul ront a házba. Inkább egy jól öltözött macsó, aki odateszi magát ha kell, de pontosan tudja, mi az illem. Olyasfajta lázadó, aki nem vét a törvény ellen, de meg van a maga véleménye a világról…

A Sportster 52 éve

A Harley-Davidson igazgatótanácsának feljegyzései alapján, már 1947-ben szóba került egy, az addigiaknál jóval könnyebb motorkerékpár létrehozása, azonban a Sportster elődje, a K-modell csak 1952-ben került bemutatásra. 750 köbcentis, oldalszelepelt blokkja olyan új megoldásokat alkalmazott, mint a váltó és a motorblokk közös forgattyúháza. Ez a motor volt az első olyan Harley, melyen elöl és hátul is hidraulikus csillapítású futóművet találunk.

Evil Knievel lélegzetelállító ugrásairól lett híres világszerte. Az őrült kaszkadőr 1970-től 1977-ig a Sportster blokkra építkező dirt track gépet, az XR750-et használta mutatványaihoz. A leghosszabb ugrást 1975-ben produkálta - King Islanden 133 lábat (40,5 méter) repült Harley-jával.

Evil Knievel
Azt viszont csak kevesen tudják, hogy a Sportster modellek népszerűségéhez nagyban hozzájárult az 1969-ben indult Then came Bronson című tv-sorozat, Michael Parks főszereplésével. A színészt a mai fiatalok leginkább Quentin Tarantino és Robert Rodriguez eszement filmjeiből ismerhetik, mint például a Kill Bill, a Grindhouse vagy a Planet Terror.
A Sportsterek története 1957-ben indult, azóta az „XL” jelzés a Harley típuskódok betűrengetegében egyet jelent a legismertebb amerikai motorkerékpárral. Hazájában a „Sporty” becenévre hallgat, itthon a legtöbben csak úgy szólítják: „Spori”. Az indulás évében 901 köbcentis, „Ironhead” fantázianevű, OHV (vagyis felülszelepelt) blokkot kapott. Mind az erőforrás, mind a motor kezelhetősége radikális változásokon ment át az elődhöz képest.
Egy évre rá bemutatkozott a puritánabb Sportster Competition Hot modell, amelyen már megtalálhatók a tipikus stílusjegyek: „Peanut” tank és lépcsőzetes elrendezésű kipufogók. Az elmúlt fél évszázad alatt a Sporik számtalan módosításon mentek keresztül, nézzük a leglényegesebbeket!

1967-től a Sportsterek önindítót kapnak, 1975-től pedig jelentős változás éri a pedálok elrendezését, ugyanis az XL modelleket ekkortól gyártják baloldalra szerelt váltókarral és jobboldalra helyezett fékpedállal. Mindaddig ezek fordítva voltak.

1979-től elmaradt a berúgókar és az első tárcsafékek mellett már a hátsó kereket is tárcsafék lassította az addigi dob helyett.

1986-tól jelentős változás érte a modellcsalád szívét, ekkor mutatták be az Ironheadet leváltó Evolution blokkot, mindjárt két kiszerelésben: 883 és 1100 köbcentis változatot választhattak a vásárlók. 1988-tól utóbbi 1200-asra nőtt.

1991-ben a négysebességes váltót ötfokozatúra cserélik. Ekkor jelenik meg először a szíjhajtás egyes modelleken, amit később, 1993-tól az összes Sportsteren alkalmaznak.

A 2000-es év zárt kerékcsapágyakat és erősebb, négydugattyús féknyergeket hozott a Sporik számára.

2004-től vége az idegesítő rezgéseknek, ekkortól ugyanis gumiágyazással szerelik a vázba a V2-es blokkot. Azért az állandó, kellemes talpmasszázs megmaradt… A hátsó gumiabroncs mérete 150 mm széles lesz.

2007-től az összes modellen elektronikus befecskendező váltja le a karburátorokat.


A mai Sportster család: 883 Low, 883 Custom, 883 R, 883 Iron, 1200 Low, 1200 Custom, 1200 Nightster, XR 1200

Érdekesség: A kínai katonaság a mai napig Sportstereket használ.




TECHNIKAI ADATOK
Motortípus: 2 hengeres, négyütemű, 45 fokos V-motor
Vezérlés: OHV, 4 szelepes
Hűtés: levegő
Hengerűrtartalom: 883 cm3
Furat x löket: 76,2 x 96,8 mm
Kompresszió: 8,9:1
Teljesítmény: N.a.
Nyomaték: 70 Nm 3750 ford./percnél
Üzemanyag-ellátás: ESPFI befecskendező
Indítás: önindító
Szekunder hajtás: bordásszíj
Fokozatok száma: 5
Váz: acél csőváz
Első futómű: 39 mm-es teleszkópvilla, 145 mm-es rugóúttal
Hátsó futómű: kétoldali rugóstag 92 mm-es rugóúttal
Villaszög: 29,6 fok
Utánfutás: 117 mm
Első fék: 292 mm-es tárcsa, 2 dugattyús féknyereg
Hátsó fék: 292 mm-es tárcsa, 1 dugattyús féknyereg
Első gumi mérete: 100/90-19
Hátsó gumi mérete: 150/80-16
Tengelytáv: 1520 mm
Hasmagasság: 99 mm
Ülésmagasság: 643 mm
Üzemanyagtank: 12,5 liter
Tömeg: 249 kg

50 hozzászólás

#1 IfjuBiker - január 3. 12:28
0
Klassz cikk, de a motor szerintem ronda.
#2 Bendzsee125 - január 3. 13:11
0
egyetértek
#3 répalábú - január 3. 13:26
+ 2
Király cikk! 5*
#4 Petyaa - január 3. 13:30
0
sztem sem szép. És gondolom sokkal drágább mint jópár japán vetélytárs.
#5 duB - január 3. 14:59
0
nem vagyok egy csopper-krúzer fan , de sztem k. jól néz ki a gép. ezüst színben ütősebb.
#6 Everyoung - január 3. 15:00
+ 2
Klasszikus, mint szép. Szószerint kell érteni Harley-éknál az "életérzés" fogalmat, mivel a motorjaik épp oly kiszámíthatatlanok. A befecskendezőt leszámítva egy elavult, ehhez mérten kissé túlárazott, nehézkes-darabka amerika "boldog"tulajdonosa lehet a hozzá nem értő, de annál inkább trendinek számító kedves vásárló! Kinek a pap, kinek a papné:) A cikk egyébként zseniális, Gratulálok Ádám! Szerintem kihoztad ebből a max.-ot. BUÉK 2010-re és várom már az új videókat! Na PumPá
#7 Defender - január 3. 15:22
0
Szerintem szép klasszikus motor.

Lehet hogy elavult, de valaki pont azért vesz ilyet mert nincs telepakolva a legmodernebb cuccokkal, elektronikával.
Ezekben a motorokban még tényleg van "anyag" nem újrahasznosított műanyagból készülnek.

Egy ilyen "alap" spori nem drágább mint egy alap japán cruiser.
#8 braszko - január 3. 16:18
+ 2
Azt nem mondanám,hogy olcsó!A cikk király!A moci?Ha jobban szemügyre vesszük az alapokat pl: váz anyaga,mérete,hegesztés,az ülésről ne is beszéljünk stb. pontosan látszik az igény és az ár közti különbség!Nem hiszem,hogy ennyivel drágábbnak kell lennie a japánhoz képest!Gondolkodjatok el ezen!Mit kapsz azon az összegen 1 japán verdán és 1 harley-n?
#9 geaz - január 4. 00:04
+ 1
Akárki akármit is mond nekem bejön. Ezen nem azt kell keresni hogy most mit újítottak,mit huztak jobban meg rajta. Ha drágább is, márkanévvel jár. Ugye azt meg joltudjuk,izlések és pofonok:) még jo hogy nemmindenki ugyanolyan vassal rohangálna:)
#10 szityyyu - január 4. 09:11
+ 2
Egy jól managelt fos..... enyit tudnak. Majd jövöre kidobják ezüsben, más néven....stb stb.... 34 év múlva meg sárgában. Ez a Heerry már lejárt lemez sztem. Ha Alsóörsre nem járna a többi motoros, azt is be lehetne zárni kényelmesen, ugyhogy azt is kérem átnevezni....kutyaütők.
#11 hunor - január 4. 10:15
+ 2
A legújabb South Park epizódból:
a srácok indítványozzák, hogy az értelmező nagyszótárban a "köcsög" szó jelentése ne az legyen, hogy buzi, hanem az, hogy Harley-Davidson tulajdonos... :)
#12 AndRRew - január 4. 10:17
+ 1
Mi ez a fizetett hirdetés... Nagyon PR szaga van a cikknek... valahogy azt sejtem, hogy ezt a Harley képviselet valamely tagja írhatta... de legalább is az ő jóváhagyásukkal került ide...
#13 répalábú - január 4. 11:31
0
Erre utal az oldalon található ezernyi HD banner is...
#14 Login7 - január 4. 12:14
0
Szarcsomó. Nem vascsomó. Cikk Naon 5 ös. de a gép. hát.. izlések és pofonok.
#15 Petyaa - január 4. 13:15
0
Szerintem is PR szagú a cikk. Ha tényleg be szerették volna mutatni, a képviselet adott volna 1 tesztgépet az Ádámnak, és lett volna fasza videó belőle, mint a BMW-ké. De ez ilyen "külföldi hablaty mintáján írunk vmit és rakd fel légyszi"-nek tűnik....
#16 IfjuBiker - január 4. 17:38
0
Aki dícséri ok. Legyen. Egyszerű, régi technika, nincs benne sok elektronika. Egyszerű mint egy faék.

Ez esetben az ára mért nem ahhoz közelít? Amennyibe egy ilyen motor kerül azért egy GSX R-t lehet kapni, vagy egy modern japán choppert amik a legújabb technikai vívmányokat vonultatják fel...

Persze a nevet is meg kell fizetni., de akkor is, több tíz éves technikáért ennyit. Inkább egy régi gép felújítva és ugyanott vagyunk max felennayiból.

Mondjuk ízlések és pofonok. Nekem nem tetszik. Ha lenne 100 millio eurom meg már 200 motorom talán elgondolkodnék egy HD-n.
#17 körvics - január 4. 21:03
-1
szart sem ér, szutyok gépek, a motortól nagyon messze vannak. a cikk pedig reklám. minden szuper és jó rajta a cikk szerint... a jenkik soha az életben nem fognak tudni normális motort gyártani.
#18 perselus - január 5. 15:01
0
#17, Azért szeretnél te olyat szarni amiért odaadnák neked. Egyébként egy ilyen motort fölrakni ide a csak arra jó, hogy mindenki lealázza. Nem sportmotor, ráadásul amerikai, ez itt már elég. A Harley kb+40%-ot kér csupán a névért. Aki ezt hajlandó megfizetni lelke rajta. De aki ezért köcsögözik, buzizik az már legyen az ő baja.
#19 körvics - január 5. 15:53
-1
#18, ha ajándékba kapnák ilyen jenki szutykot, akkor sem ülnék rá amíg el nem adnám áron alul, hogy vigyék minél hamarább. az, hogy te csopper kedvelő vagy, egy dolog. a csopper az csopper, nem motorkerékpár, ennyi.
#20 KovácsZsigmond - január 5. 22:54
+ 2
Petyaa!

A tesztet nyáron csináltuk, s afféle téli anyagnak szántuk, hogy az uborka szezonban is legyen valami olvasni való. Egy napra kaptuk meg a gépet, uh inkább nem is bajlódtunk a forgatással, mert ennyi idő alatt nem lehet tisztességes vidit csinálni.
És hogy véget vessek a találgatásoknak: igen, valóban irgalmatlan mennyiségű titkos reklámpénzt markoltunk fel, külön teherautó kellett, hogy haza tudjuk hordani :)
#21 perselus - január 6. 07:58
0
Zsigmond! Az ott milyen bukósisak a képen?
#22 KovácsZsigmond - január 6. 13:34
0
Megkérdem az Ádámot...
#23 Testament - január 6. 16:12
+ 1
körvics
"a csopper az csopper, nem motorkerékpár, ennyi"

gratulálok agysebész
#24 Testament - január 6. 16:14
0
körvics
lényegében megállapítottam, hogy téged erősen megviselhetett az élet, ha csak a hülyeséget tudod osztani xD
#25 körvics - január 6. 17:28
0
Testament, neked biztosan sokkal több tapasztalatod van mint nekem...
nincs semmi gond a csopperrel, csak szerintem nem motorkerékpár kategória. de ez az én véleményem. viszont a cikk címe tényleg agybavágó:"Vasmacsó" bexarás. ez a csopper pici is, gyenge is, mitől is vasmacsó? ja, hogy harley, jenki pöcshosszabító Delhusa Gjoninak meg a többi hasonló karakternek. már, bocsi, de ez kikivánkozott belőlem. de mégegyszer mondom, ez az én saját véleményem.
#26 Parabellum - január 6. 17:43
0
20-ashoz Zsiga ha nyáron csináltátok hol ?Mert ritkán volt Mo-n fagyos szélvihar és 2 Cels.
#27 LöveyÁdám - január 6. 21:57
0
Hehhe, na Zsigmond aztán tényleg keveri a szezont a fa...
Ez a teszt márciusban volt.

Perselus! LEM sisak volt rajtam a teszten. A Motorline forgalmazza.
#28 Testament - január 7. 09:21
0
körvics,
a HD kb. csak nálunk státusz szimbólum, tény és való, hogy a Delhusa Gjoni féle emberek csak arra használják... attól függetlenül ez is csak egy motor... de nem is kéne :D én is japán motor párti vagyok.
de hogy a csopper nem motorkerékpár? persze... akkor mi? roller? xD szűk látókörű vagy!:D
#29 FeherCapa380 - január 7. 10:30
0
A chopper nem sportmotor. (Es nem is motor, hanem gurulo szemettelep, ami egy tokeletesen kitalalt, am de teljesen hamis mitoszbol taplalkozik.)
#30 Testament - január 7. 10:42
+ 1
na FehérCápa... az rendben, hogy nem sportmotor...
de lehet vele élvezeteset motorozni, aki mást mond az hazudik:)
#31 perselus - január 7. 12:15
0
#27 Ádám, köszönöm a választ, a 10 éves nolanom kezd már vihatvert lenni.
#32 ACYCA_GSXR_1000 - január 7. 21:06
0
Jójó, de ez SPORTMOTOR.HU, NEM?
#33 Testament - január 7. 22:01
0
akkor most többet ne írjanak semmi másról cikkeket csak sport motorokról?:)
#34 szityyyu - január 7. 23:52
0
Persze, hogy kellenek ezek a cikkek, elolvassuk őket, megrágjuk, majd mindenki leírja a véleményét, ezért van a hozzászólás rovat.
Az, hogy egy-két látogató személyes támadásnak éli meg a negatív illetve pozitív kritikát, az az ő bajuk...iletve a mienk is, veszekedést szít, közben meg az utakon bőszen integetünk egymásnak. Tiszta szar.
Ha itt csak a sportmotoroknak van helyük, akkor a képeknél miért van a simson, meg a hasonló kacatok az egekbe pontozva, meg miért nem nagyszájúskodtok ott is....például.
#35 FeherCapa380 - január 8. 08:49
0
szityyyu: Nem nagyszajuskodutunk. En sem tudom mit keresnek a Simsonok az oldalon. Nem azert jarok ide, hogy Simsonokat, choppereket nezzek vagy olvassak (el sem olvastam a cikket). Ha mindenki, akkor az oldal szerkesztoi vegkepp azt csinalnak az oldalon amit akarnak, ezert soha nem emelnem fel a szavam es nem anyaznek senkit. Egyszeruen megjegyeztem, hogy mi a velemenyem ezekrol a motorokrol finom ironiaval elve - ami valoban az oldal szerkesztoinek szol. Ha ok ugy latjak, hogy ennek itt helye van, akkor rendben van, de gondolom nem kotelezo veluk azonosan gondolkodni.

Testament: ha a "sportmotor" fogalmat ugy ertjuk, hogy olyan motor, ami sportolasra valo, akkor nagyonis rendben van. A kaszkadorkodesre atalakitott Simson eppen ugy elfer, mint a palyamotor vagy a krossz.

Minden csak megkozelites kerdese. Az anyagi szemszog is csak egy a sok kozul, nyilvan van az a penz, amiert ehelyett a cikk helyett lehetne egy kivalo mosogep-teszt is.
#36 szityyyu - január 8. 10:38
0
Nekem sem jön be a Herry Potter... már irtam feljebb, sőt, ahogy észrevettem, ez a brigád nem is nagyon int vissza nekem az utakon...talán innen az ellenszenv. Lehet hogy csak én nem tetszem nekik. :D
De a cikket elolvsom, inkább ezt, mint egy Fiat 500 tesztet a TC-n.
#37 Bárdi - január 8. 13:00
0
Jó-jó nem egy telivér sportmotor az igaz,de itt akik lefikázták mentek már ilyennel? Én már vezettem ilyet,nem is egyet és nem olyan rossz ám mint gondolnátok,sőt...a "modern" japán cruiserekkel is van tapasztalatom pl: Intruder 1500,Drag 650,Shadow 750,na ez viszont mind szar szerintem is. Japánok csináljanak csak sportgépeket,ahhoz értenek,az amik meg csinálják a HD-t,árulják jó drágán az ámerikándríímt,mert ők meg ahhoz.
#38 BrunoBiaggi - január 8. 19:48
+ 1
Megmondom őszintén hogy a Harley szerintem jó volt amikor kezdte. Csakhogy azóta is abból a dicsőségből él. Szerintem ideje lenne valamit felmutatni ezekért a kemény árakért cserébe, mert technikailag úgy néz ki a dolog, mintha most 10 millióért árulnék egy Lada 1200 "Iront"... Mentegetőznek hogy nem kell rá a sok elektronika mert elveszi az élvezetet meg az életérzést. Ezért van a bóvli bucsus fék, a szar konstrukció (leér minden) és a fölösleges 250 kilóó?! Nembeszélve hogy majdcsaknem akkorka nyomaték van benne mint egy 600as sor4es sportgépen... V2es létére! Megszokhattuk hogy teljesítmény adatot nem találunk mert olyan nevetséges értéket mutat, hogy inkább nem égeti magát ezzel a gyár. Jöhet erre is a kimagyarázás: "Ennek nem a teljesítmény a lényege."
De akkor mégis mi jó ebben?
A sznob pénzeszsákoknak, akik egy csöppet sem értenek a motorokhoz, nem kell az előbbi mondaton elgondolkozniuk. Ezt Delhusának és társainak írtam, akik le utánfutóztatják a motort a balatonpartra, majd ráülnek és páváznak rajta fél órát, majd vissza a harleyval a platóra. De ennyi erővel fizethetne ennyit egy szaros wc-deszkáért is, azon is elücsöröghetne ugyan így.

Más: Szerintem nem kéne vitázni azon, hogy a chopper motorkerékpár e vagy sem, mert egyértelműen az! Sőt! Az ős. A Harley-Davidson tulajdonosoktól előre is elnézést kérek, nem akartam senkit becsmérelni, nem az ő hibájuk hogy ez a gyár így elkurvult!
#39 szityyyu - január 8. 20:21
+ 1
BrunoBiaggi.... ott a pont!
#40 Testament - január 8. 23:54
+ 1
#35 FeherCapa380 - ma 08:49

Az rendben van, hogy nem sportmotor, de a guruló szeméttelep kifejezésedhez csak azt tudom mondani, hogy húzd ki a fejed a seggedből! xD
Mindezt úgy h mint látható én is sportmotoros vagyok, faterom viszont chopperes, sokat jártam a motorjával, megvan a feelingje, és elég szépen lehet vele haladni kanyarban is, ahhoz képest h chopper.
De mivel 2 kereke van, belső égésű motor hajtja, és nem benzines roller, ezért kérem szépen ha jobbról, ha balról közelítem meg, ez akkor is motor, és nem szeméttelep.
:D

#37 Bárdi - ma 13:00
Ezek közül csak a Shadow 750et próbáltam, hát az szerintem sem egy hűde... de a Kawa 900asa az jó! :D
Egy Harley-s próbálta ki, és egyáltalán nem mondta, hogy szar, sőt elismerően csettintett.
Szóval vannak kivételek.

#38 BrunoBiaggi - ma 19:48
Valóban van igazság abban amit mondtál. Megint csak nem én tapasztaltam, hanem Harley-s mondta (1500ccm-es motorja után) hogy a Kawa VN 900-ast nem érzi sokkal gyengébbnek. Ez azért meglepő. De ez a tag legalább tényleg imád motorozni, és nem hogy kamionra nem rakja, hanem azzal jár külföldre is (ritka kivételek egyike?)... és egyelőre bírja a Harley-ja. :D
#41 mpeter58 - január 9. 06:30
+ 2
Kedves Barátaim!
Aki fikázza a Harley-ket, annak valószínűleg soha nem volt ilyen vas a nadrágja alatt. Nem kellene összevetni a japán sportmotorokat ezekkel a gépekkel. Semmi közük egymáshoz. Két külön világ, és mindkettő szuper. Kinek ez, kinek az jön be. Szerintem elég olcsó dolog lefikázni valamit azért mert nekem nem tetszik. Amúgy minden gyártónak vannak jó és kevésbé jó típusai. Ezalól egyik sem kivétel. Aki meg csak pályagépen riogatja a városlakókat, az soha nem fogja megtudni, hogy az ő gépét nem hosszú országúti túrákra gyártották. Mert arra meg azok nem valók. De ettől még nem nevezem fostaligának, meg mindenféle másnak azokat a motorokat....
#42 FeherCapa380 - január 9. 11:08
+ 2
Fiukak! Az miert van, hogy politizalni, ciganyozni, Talmat szidni nyugodtan lehet, pedig senki nem politikus, valszeg nem is cigany es vegkepp nem MotoGP versenyzo. Magyarul fingja sincs arrol, amit kritizal. Miert kell, hogy chopperem legyen, ahhoz, hogy velemenyt alkossak roluk? Ha aminek 2 kereke van es motor hajtja az motor, akkor akinek ket keze van, ket laba es magyar allampolgar, az magyar! Tehat fekete pako egy derek magyar ember. Ugye senki nincs kozuletek ezzel ellentetes velemenyen?

Ha megis, akkor az illeto nem kovetkezetes es csak a sertettseg beszel belolete. En ervekkel is ala tudom tamasztani azt, amirol beszelek de szerencsere BrunoBiaggi mar leirta bar ki tudnam egesziteni a chopperkultusz es a Harley-kultusz szazeves tortenetevel, ami olyan a motorizacio tortenelmeben, mint a Monikashow a televiziozas tortenelmeben. Ostoba embereket celoz meg es be is bebizonyitja, hogy ha akarjak, akkor az ember mosolyogva eszi meg a sz..rt ugy is, ha az mereg draga...

Eredetileg ugyanis a Harley nagyon jo volt (sot, a vilag legjobb motorjainak egyike), aztan a vilaghaboru tonkretette a gyarat. Kesobb a hippik elokapartak es a maguk egyszeru - es mar regen elavult - modszereivel reneszanszra hivtak. Ekkor jott letre a chopper, ami nem azert nez ki ugy ahogy, mert igy szep, hanem mert sok muszaki problema csak igy volt athidalhato (pl. a rugozas megoldasa rugok nelkul). Ez magatol lecsengett volna, de jott a nagytoke es uzletet csinalt belole. Ehhez persze mitoszra volt szukseg. Ezt is megoldottak - utolag. Ennek az eredmenye az lett, hogy ma a vilaghaboru elotti technikat arulnak nagyon dragan, amit nem szegyelnek a motorok kiralyanak kikialtani. Ez azert legalabb akkora tulzas, mint amit en mondtam...

(Tudom, tudom... ma mar szerelnek bele ijectort meg egyebeket, node ez is miota van? Amiota a japcsik rajottek, hogy ha gyartanak az amcsiknak olyan choppert, ami nem veri le a vesedet, kenyelmes, nem romlik el hetente es meg jobban is megy, akkor azt el lehet adni. A Harley kenytelen volt lepni.)
#43 szityyyu - január 9. 12:36
+ 1
Három évig Cypruson laktam, nagyon sok szép nevezetesség van arra, de igazából már nagyrésze az enyészeté, csak romhalmaz, kövek egymásra borítva stb. Nagy semmi! Itthon sokkal több szép dolog van, de mégis aki teheti ki vágyi k oda...a szerelem szigetére. Miért? Mert remek PR-ja van. Ennyi. Ugyan ezt érzem a Harleynál. Szabadságérzés, meg kényelem stb.... Meg ne magyarázza senki, hogy az a hónaljszárító üléspozíció - és itt most sztereotipizálok, mert ezeknek a motoroknak a nagyrésze ilyen- kényelmes egy hosszú túrára. kb 35 kilóméter után zsibbadva görcsölve száll le róla, persze bevallani nem fogja senki, mert sokat fizetett a motorért, ne hogy már kényelmetlennek látszon. A szabadságérzésről meg ne is beszéljünk... az hogy országúton húzom a szarvát egyenesben, az az én olvasatomban nem szabadságérzés, az akármivel, még egy IFA-val is szabadságérzés, mivel haladok, nem akadályoz senki stb. Az viszont szabadságérzés, hogy dugóban könnyedén a sor elején vagyok meg ilyenek...ez a szabadság érzés. Na de ezt a hónaljszárítókkal nem lehet kivitelezni.
Ez egy exchibicionizmus, legyen minél drágább, minél jobban kicicomázva és akkor többen megnéznek ennyi... mindemellett kell ez is, remekül megférünk egymás mellett.
#44 Testament - január 9. 13:51
+ 1
#42 FeherCapa380 - ma 11:08

Nem kell, hogy choppered legyen a véleményalkotáshoz, de az ilyen szűklátókörűségtől a falra mászom... ez van.
#45 Koczkas - január 9. 14:36
0
Ronda és gyenge! De kezdőknek meg Zsetonosoknak elmegy......! ENNYI! Üdv.!
#46 FeherCapa380 - január 9. 16:27
0
Testament, ez mar a Te problemad. Mint olvashatod, nem vagyok egyedul a velemenyemmel. Egy sportmotorrajongokat tomorito oldalon, tobben kritizaljak a choppereket... Meglepo, nem? Sajat motorjaim kozott volt/van sportmotor, naked bike, krossz - 4T 2T is, supermoto, veteran, veteran krossz es ketkezi munkaval epitett, teljesen egyedi motor. Ezenkivul kiprobaltam mar rengeteg motort. Ez lehet a csolatasom alapja! :]
#47 Parabellum - január 9. 18:42
0
Nekem az jött le,hogy a cikk úgy dícséri,hogy köben sorolja a hibákat.Ez leér,ebben elakad,tükörben csak magamat látom,nehéz,egyszerű(primitív?) Extra desin a fekete szín? Akkor nekem is extra motorom van.Sőt a régi motorok majdne mind feketék voltak.
Lényeg mi lényeg a HD az utolsó amit választanék.(nem is a Boss Hoss)
Vagy az is HD?
#48 Rossirider - január 9. 22:32
0
Nézzétek, kinek a PAP KINEK A PAPNÉ....
De ne legyetek SZÜKLÁTÓKÖRÜEK...
és TARTSÁTOK TISZTELETBEN a TÖBBI KATEGÓRIÁT...
mert más szemében NEM AZ AZ ISTEN AMIN TE ÜLSZ...
mert másszemében az a HULLADÉK AMI ALATTAD VAN...


Nem védem a Harleyt, nekem se jön be. Csak ne legyetek nevetségesek.

Csá
#49 Testament - január 10. 00:26
0
#46 FeherCapa380 - tegnap 16:27
Persze, emlékszem a képeidre, mikor még fent voltak... mint mondottam kiverte a biztosítékot a guruló szeméttelep kifejezésed... persze a HD-ra mondhatod tőlem, nekem sosem volt és sosem lesz, nem is érdekel! :D
#50 OldPiet - január 10. 17:49
0
Machó ? szerintem inkább egy lánymotor:-) és még a lábuk is leér.

Hírek »

Kétütem kontra négyütem
Motokrosszos körökben az egyik legelterjedtebb vitatéma, hogy megéri-e a drágább négyüteműekbe invesztálni. Vajon a kisebb fogyasztás kompenzálja valamelyest a nagyobb szervizköltségeket? Alaposan körbejártuk a témát, így most pontosan megtudhatjuk, mennyi az annyi.
Talma: Össze kell csiszolódnom a motorral
A szűnni nem akaró felhőszakadás miatt sokáig úgy nézett ki, hogy az utolsó napon nem tudnak tesztelni a csapatok.
Adásvételi? Dobd el!
Lassan le kell mondanunk a megszokott újság előfizetéseinket, és helyettük a Magyar Közlöny aktuális számait magolni, napestig.
Szabályzat · GYIK · Kapcsolat · © 2003-2009 Sport Motor