- Kezdjük rögtön az elejéről: mikor és hogyan kerültél kapcsolatba a motorozással?

- 1987-ben egy gyereknapon láttunk meg édesapámmal hozzám hasonló korú 4-6 éves gyereket motorozni. Apukám elmondása szerint akkor felcsillant a szemem és nagyon tetszett a dolog, ezért utánajárt, hogy hogyan lehetne csatlakozni hozzájuk, és szinte azonnal, egy hét elteltével már indultunk is, hogy megtegyük az első próbaköröket. Alapfeltétel volt, hogy kétkerekű biciklivel egyedül tudjak menni, s mivel ez ekkor már nagyon ment, így apukám magabiztosan vitt magával. Persze amikor megérkeztünk, a bátorságom cserbenhagyott és még azt sem akartam megmutatni, hogy biciklizni tudok. De egy rövid ismerkedés után már nyeregben is voltam, és minden simán ment az átalakított Romettel.

chrobak janos
Az első motorozás. A megszeppent ábrázat mögött villámgyors körök rejtőztek, és a kétkerekű karrier nem is sokat váratott magára...

- Ha jól tudom, szüleid támogattak abban, hogy versenyző váljon belőled. Hogyan kezdtél bele a versenyszerű motorozásba? Milyen eredményeket sikerült elérned?

- Szüleim, ahogyan csak tudtak, mindenben támogattak, és szerencsére ez most sincs máshogy. Testvérem és barátnőm is nagyon sokat segít, úgy érzem, igazán szerencsésnek mondhatom magam ilyen téren. Talán a legjobb példa erre, hogy az első bátortalan lépések után apukám már építette is az első kis versenymotoromat, egy saját Romet Pony-t. Otthon a garázsban mozzanatról mozzanatra követtem, hogy mi történik vele, míg egyszer csak kész lett. Szüleim nem is tétováztak sokat, egy hónapon belül elindítottak az első versenyemen. Utána szépen követte egyik a másikat és az eredmények is egyre biztatóbbak lettek, s a fejlődést látva, apukám egyre nagyobb és gyorsabb motorokra ültetett át, persze a fokozatosságot betartva. Jött a Simson, négyes váltóval, majd a léghűtéses Yamaha, egy vizes Aprilia, melyben már hatfokozatú váltó volt, nyolcvan köbcentis Casal, és végül egy 125-ös special Honda. A kilencvenes évek elejéig sikerült összesen öt Magyar Bajnoki Címet begyűjtenem a gyerekmotorozásban. Volt, amikor egy évben két kategóriát is megnyertem.

chrobak janos
Ki visz kit? A versenycélra épített Romet Pony is hatalmasnak tűnik az apró versenyzőpalánta mellett

- Ez igencsak jól hangzik! A remek eredményeket látva gondolom innen már egyenes út vezetett a „nagyok” közé, a hatszázas kategóriába...

- Ez azért ennél kalandosabb, illetve lassabb folyamat volt. Sajnos 1992-után kicsit szétesett a hazai gyerekmotorozás, nem volt szervezett bajnokság, így hát korengedménnyel indulhattam a 80 köbcentis kategóriában, aztán szintén korengedménnyel a felnőtt 125 specialok között. Itt a költségek nagyon megnőttek, és ezt sajnos nem tudtuk finanszírozni, így abba kellett hagynom a motorozást, s el is távolodtam a motoroktól. Nem csüggedtem, mert ekkor már javában fociztam, így a futball lett innentől az első számú sport. Csaknem másfél évtized telt el, mikor 2007-ben kilátogattam a Brno-i GP futamra. Ott beszélgettem pár szót Talmácsi Pistabával, hogy mi újság velük, tudniillik gyerekkorban Gáborral együtt nőttünk fel, így jól ismertük egymást. Nem volt eredménytelen a beszélgetés, ugyanis pár nappal később csörgött a telefonom, és Pistabá volt, aki annyit kérdezett, hogy lenne-e kedvem motorozni. Rövid egyeztetés után mondtam, hogy persze! Rögtön ebben az évben a bajnokság végén egy 600-as Suzukival indultam a Dunlop Trophy-n. Pistabá segített visszatérni, én meg jó eredményekkel háláltam ezt meg - remekül indult a régi-új kapcsolat. Igazi mérföldkő volt ez, hiszen innen datálható, hogy visszatértem a motorsport világába.

- A gyorsaságin kívül más motoros szakágban is próbálkoztál?

- Más motoros szakágban nem próbálkoztam semmilyen szinten. Talán egyszer vagy kétszer ültem krossz motoron, de akkor is csak 10-15 perc erejéig. Viszont a négykeréken kipróbáltam magam, egy évet gokartoztam. Kesjár Janibá látott motorozni, és egyszer csak megkeresett minket, hogy induljak a gokart csapatában. Nem volt egyszerű összeegyeztetni, mert ekkor már aktívan motoroztam, no meg fociztam is, de szüleimnek köszönhetően ez is belefért valahogy. Úgy szólt a felkérés, hogy csak oda kell utaznunk a versenyre és a többi költség nem ránk hárul, így el tudtuk fogadni a lehetőséget. Igazán jól sikerült, év végén harmadik lettem a korosztályom bajnokságában.

chrobak janos
Az utcai motorosok és a kezdő pályázók is sokat tanulhatnak a Chrobák Jani által tartott elméleti...

- Sok utcai motoros a mítoszok és a legendák miatt fél belevágni akár csak a hobbiszintű pályázásba is. Mivel beszélnéd rá őket, hogy tegyék próbára magukat a rázókövek között?

- Mindenféleképpen a biztonság az első számú szempont, amivel érvelni tudok. Azt szoktam mondani, hogy a pályán nagyon szerencsétlennek kell lenni, hogy nagyobb baj legyen, az utcán pedig nagyon szerencsésnek, hogy ne történjen semmi. Jól lehet, a pályán ki kell csengetned a napidíjat, de ha a kisebb vidéki ringeket nézzük, ez a motor fenntartása mellett is kibírható költség egy élvezetes, biztonságos nap eltöltéséért.

chrobak janos kakucsring
...és gyakorlati oktatásokon

A pályán nincs szembejövő forgalom, nincs szalagkorlát, sem meggondolatlan gyalogos, sokkal jobb az aszfalt a legjobb utcai szakasznál is, arról nem beszélve, hogy nem piszkos a pálya, nincs váratlan tényező. Szóval itt bátrabban lehet feszegetni a határokat és gyakorolni. Továbbá nem elhanyagolható szempont az sem, hogy igazán jó hangulat szokott lenni a pályákon.

- Kérlek, mesélj kicsit a 2012-es esztendőről, amikor is Alpok-Adria bajnok lettél. Utólag hogy látod, mennyire volt nehéz dolgod év elejétől a cím megszerzéséig?

- A 2012-es évem volt az első olyan szezon, hogy végig tudtam csinálni egy nemzetközi sorozatot. Jó barátok, apróbb támogatók segítettek ehhez hozzá, ők kísértek el a futamokra. Kicsit kelet-európai volt a „csapat” megjelenése, felszereltsége, de úgy gondolom, kihoztuk akkor a lehetőségekből a maximumot. Egy R6-os nyergében motoroztam végig a szezont, és visszatekintve állíthatom, hogy nagyon jó, izgalmas versenyek voltak, és a bajnokság utolsó percéig nyitott volt, kihez is kerül majd a trófea. A végén, az utolsó, mindent eldöntő futamon sikerült mindent a terv szerint hiba nélkül végigcsinálni, így megnyertem az Alpok-Adria Stock 600-as bajnoki címet. Ezzel kvalifikáltam is magam az év végi Európa bajnoki futamra is, ahol az igen nívós Supersport mezőnyben sikerült a 11. helyet megszereznem a Stock motorommal. Mindemellett pedig az országos bajnoki címet is bezsebeltem, szóval igen nehéz év volt, de egyben nagyon jó is.

- Tavaly nem alakultak valami jól a dolgok… Jó esélyed volt rá, hogy újabb dobogókkal örvendeztess meg minket, ám év közben – a rajongók legnagyobb megdöbbenésére - kiderült, hogy csak nézőként lehetsz jelen a futamokon. Lehet tudni, hogy mi állt az ügy hátterében?

- Az elmúlt esztendő egy igen érdekes időszak volt... Mondhatom, hogy egész jó évnek ígérkezett, tele ígéretekkel. Az év elején, amíg mehettem, vezettem a Magyar, a Nyílt Nemzetközi és az Alpok-Adria bajnokságot is, aztán egyszer csak nem ülhettem motorra. De félre a búval, hiszen ez már elmúlt, és jelenleg gőzerővel a 2014-es szezonra koncentrálok, s most csak ez számít.

- Újév, új motor – új remények? Idén egy Triumph-ot fogsz terelgetni a bajnokságban. Miért esett a választás éppen erre a márkára?

- Év elején több lehetőség volt motor tekintetében. De aki ebbe benne van, jól tudja, hogy sokszor maga a versenymotor a legkönnyebb része a dolognak - a körítés már sokkal bonyolultabb. Viszont a Triumph Budapesttel pár beszélgetés után sikerült odáig jutni, hogy mindkettőnk részéről érdemes lenne megpróbálni a közös munkát. Nem túl sokan mennek ezzel a márkával sem a hazai, sem a nemzetközi bajnokságban, így mondhatjuk, hogy egy kicsit különcködök a 675-össel, de ez egyáltalán nem baj.

- Kérlek, mesélj magáról a motorról! Milyen tapasztalataid vannak vele az eddigi tesztek alapján?

- A Triumph Budapesttől egy új Daytona 675R típusú motorkerékpárt kaptam. Háromhengeres, 675 köbcentis gép, és a váz kialakítása nagyon karcsú, kecses, ami nagy előny. Első ránézésre is szimpatikus, könnyen megszokható vas, s nem mellesleg gyárilag benne van az Öhlins futómű, a Brembo fékek, szóval egy alapban is jól felszerelt motorról beszélünk. Nagyon bízom benne, hogy az év folyamán csak csiszolódni fogunk egymáshoz és szép eredményekkel ajándékozhatom meg a szurkolóimat, támogatóimat, hiszen az eddigi tesztek biztatóak, sőt túl vagyunk már egy versenyen is, ahol sikerült rögtön a bajnoki tabella élére állni.

chrobak janos triumph
Idén egy Triumph Daytona 675R repíti Chrobák Janit a győzelem felé...

- Hol, melyik versenyeken láthatunk téged a 2014-es szezonban?

- Idén az IMRC és az Alpok-Adria bajnokság futamain leszek látható a tervek szerint. Ez a két bajnokság több helyszínen is "találkozik", ezért a dupla sorozat kilenc hétvégét jelent összesen, és ha minden jól megy, akkor szeretnék az év végén az Európa bajnoki futamon is részt venni. Így néz ki a versenynaptár, kilenc hétvége öt hónap alatt, vagyis nem fogok unatkozni:

2014.04.12-13. Slovakia-Ring OB

2014.05.02-04. Adria AA

2014.05.23-25. Pannoniaring OB+AA

2014.06.13-15. Grobnik AA

2014.07.18-20. Most OB+AA

2014.08.01-03. Poznan AA

2014.08.15-17. Hungaroring OB+AA

2014.08.30-31. Pannoniaring OB

2014.09.13-14. Slovakia-Ring OB+AA

- Ha év végén ugyanígy leülünk beszélgetni, milyen eredmény lenne az, melyről büszkén számolnál be?

- Ez egy jó kérdés. Értelemszerűen a dobogó legfelső foka a cél, ami szerintem nem is elérhetetlen. De mivel egy technikai sportról beszélünk, nagyon sok mindenen múlik a dolog. Ha a technika és az anyagi háttér is rendben lesz egész évben, akkor egy dobogós helyezéssel elégedett lennék, így az új technikával. Persze ez nem azt jelenti, hogy a biztonsági motorozás a cél: részemről mindent meg fogunk tenni, hogy minél többször állhassak a dobogó felső fokán.

- Ha már az anyagiak szóba kerültek... Tudjuk, hogy ez egy igencsak költséges sportág. Hogyan sikerült összegyűjteni az induláshoz szükséges - nem kevés - pénzt? Kik támogatnak idén, hogy nyeregbe ülhess?

- Köszönöm a kérdést, mert ez a versenyzésemnek egy nagyon lényeges része. Egymagamban képtelen lennék finanszírozni, de szerencsére többen láttak fantáziát bennem és a motorban. Ahogy mondtam, a gépet a Triumph Budapesttől kaptam, s mellettük a másik fő támogatóm az IPONE motorolajok forgalmazója, a Motor-Parts. Akik még szintén óriási segítséget nyújtanak ebben az évben, az a Marketprog Kft., a Daráló-Aprító Kft. és a Colony-Cool Kft. A futóművem beállításában, szervizelésében a Zenit Racing-től (Öhlins) kapom a támogatást. Rajtuk kívül rengeteg barát és ismerős segít, amiben csak tud, így ezúton nekik is köszönök mindent.

- Csütörtöktől vasárnapig a pályán izgulunk érted, de legtöbbünk vajmi keveset tud róla, hogy mivel telnek egy versenyző hétköznapjai. Ezeket is motoron töltöd?

- Az én hétköznapjaim aztán igen változatosak tudnak lenni - vágja rá mosolyogva -, ugyanis főállásban egy fuvarozási cégnél kisteherautó sofőr vagyok, de nyáron viszonylag sokat láthattok motoros pályákon is. Van egy kis versenyző, Győr Bálint, akit tanítok a „mesterségre", így vele is sokat vagyok például Kakucson. Ezek mellett nagyon szívesen segítek az utcai motorosoknak vagy a kezdő versenyzőpalántáknak is a pályamotorozásban kiigazodni, a motoron mozogni, elsajátítani az alapvető fogásokat. Ez így elmondva viszonylag egyszerűen hangzik, de azt mondom, kapd fel a bukót és próbáljuk ki élesben is! Nagyon örülök, hogy ellátogattatok hozzám, üljetek hát a gépekre, és motorozzunk egy jót - gyertek, mutatom az íveket!

chrobak janos kakucsring
Nem kellett kétszer kérni, Jani invitálására mi is beálltunk a pályázók közé, és bizony sok új tapasztalatot szereztünk...

A majdnem háromszáz kilós bálnák nem éppen a kakucsi körre lettek kitalálva, de Jani felvezetésével és tanácsaival körről-körre sikerült gyorsulni, s egyre tudatosabban betalálni a korábban felrajzolt ívekre. Hogy milyen is volt a rendhagyó oktatás belülről? A folytatásban erről mesélek: jönnek a pályázás rejtelmei és a rázókövek között szerzett tudás azon része, mely utcán is hasznos lehet...