2t vs 4t

Vitathatatlan, hogy a kétütemű motokrossz gépek tanítják meg az embert igazán lendületből motorozni. A szűkebb tartományban leadott teljesítmény miatt fontos, hogy mindig a megfelelő fokozatban legyen a váltó, és mivel nincs motorfék, alaposabban ki kell gyúrnunk a féktávokat is, ha igazán gyorsak akarunk lenni. A négyüteműekkel könnyebben ellazáskodhatjuk a dolgokat, hiszen ezek a blokkok nyomatékosabbak, és szélesebb a használható fordulatszám tartomány, így ha például az ideálisnál eggyel magasabb fokozatban marad a váltó egy kigyorsításon, akkor sincs katasztrófa. Finomabban adják le a teljesítményt, tehát a vezethetőségük előnyösebb, fékezéskor pedig a motorfék komoly segítséget nyújt. Az azonos kategóriájú kétütemű és négyütemű gépek közötti néhány kiló súlykülönbség észrevehető ugyan, de nem jelentős. Hobbikrosszosok tehát gyorsabbak egy négyütemű géppel, azonban motorkezelési tudás tekintetében hajlamosabbak ellustulni, míg egy kétüteműn – még ha eleinte rosszabbak is a köridők – jobban fejlődik a pilóta.

Elsősorban viszont az árak érdekelnek minket, nézzük hát milyen motorokkal, milyen alkatrészekkel és egyáltalán mi alapján kalkuláltunk. Márkánkként és azon belül típusonként és évjáratonként is különböző alkatrészárakkal kell számolni, az egyes szervizek eltérő munkadíjairól nem is beszélve, azonban a kétüteműek és a négyüteműek költségeinek egymáshoz viszonyított arányai nagyjából mindenhol megegyeznek.

2t vs 4t
Tesztünkben egy négyéves Yamaha YZ125-öst és egy kétéves YZ250F-et hajtottunk meg Komló-Mecsekjánosi hangulatos krosszpályáján, majd a krosszmotorok szerelésében jártas szakembert, Hollósy Áront faggattuk az 555 Motorszervizből, a két gép karbantartásával kapcsolatos matekról.

Pénztárcabarátság

Tehát mi a helyzet a költségekkel? A kétüteműek alacsonyabb szervizköltsége, vagy a négyüteműek kisebb fogyasztása hagy több pénzt a tárcánkban? Esetleg pont kiegyenlítik egymást? Sorba vesszük a megfelelő karbantartás költségeit, osztunk-szorzunk, és kiszámoljuk, hogy pontosan mennyibe kerül egy üzemóra a kétüteműn és mennyibe a négyüteműn. Hobbi használatot vettünk alapul, tehát számításaink nem az OB szintű versenyzőknek szólnak, hanem azoknak, akik egyszerűen csak szeretnek motokrosszozni, esetleg néha beneveznek egy-egy amatőr versenyre is. (Állandó versenyszerű használat esetén a következőkben sorra vett karbantartásokat kb. fele annyi üzemóránként kell elvégezni, mint hobbihasználat során.)

Jöjjön a matek!

Előszöris nézzük az YZ125 fogyasztását. A kétüteműek többet esznek (épp ezért általában a tankjuk is nagyobb) ráadásul a kenést biztosítandó, kétütemű motorolajat is keverni kell az üzemanyaghoz. A keverék aránya nem minden esetben egyforma, függ a márkától, típustól, illetve a blokk állapotától is. Különböző gyártók különböző értékeket javasolnak, a skála 1:30-tól indul és egészen 1:50-ig tart.

2t vs 4t
A tesztelt YZ125-be 1:30-as arány javasolt, vagyis 3 liter benzinhez 1 deciliter olaj.

2T vagy 4T? – Motorozás közben

- Egy kétüteműn többet kell dolgozni, és minden pillanatban jobban kell koncentrálni. Alul gyengébb, mint a négyütemű, a fordulatszám skála felső harmadában viszont hasonlóan erős mindkettő.

- Ahol a nyomatékosabb 4T-vel elég egyet visszaváltani, ott a 2T-vel általában kettőt kell.

- A 4T-vel sokkal egyszerűbb motorozni, de esetenként nehezebb berúgni… Hobbistáknak sokkal könnyebb dolguk van rajta, mert finomabban lehet korrigálni a gázzal, vagyis könnyebb kordában tartani.

- A 4T bárhonnan elindul. Ha lendületet veszítünk, akkor is hamar összeszedi magát és felgyorsít, mert már alulról megy. A 2T-nél jobb, ha kevésbé veszítünk a tempóból, így fordulaton tudjuk tartani. És persze a váltón is többet kell kapcsolgatni.

- Ugratás közben a négyüteműn mindenképp húzzunk valamennyi gázt, mert ha teljesen elzárjuk, a motorfék miatt lelassul a hátsó kerék és ez buktatja az orrát. A kétüteműn nincs motorfék, tehát nem akar orra esni, ha elzárjuk a gázt.

- Ha a levegőben a hátsó fékkel szándékosan szeretnénk előre buktatni a 4T-t, akkor mindenképpen húzzuk be a kuplungot! Ha ezt nem tesszük, a motor leáll a levegőben, ami érkezéskor nem túl előnyös egy négyüteműn…

- Mivel a 2T-nél nincs motorfék, erősebben kell fékezni vele, ezért gyorsabban elkophatnak a fékbetétek. A 4T már attól is elég tekintélyeset lassul, ha elzárjuk a gázt.

- Kétüteműnél lejtőn is muszáj adni egy kis gázt, hogy megfelelő kenést kapjon a henger (mivel a benzinnel együtt jut be az olaj), magyarul a motorfék üzem károsítja!

- Súlykülönbség: a kétütemű mindenhol érezhetően könnyebb, ugratás közben magasabbra dob, kanyarban könnyebb leejteni, és úgy általában véve egyszerűbb mozgatni, ellenben gázadásnál agresszív, rángatós. Könnyebb vele szűkebb íven fordulni, és szereti a gyors irányváltásokat, viszont jobban kifáraszt.

Benzin: az YZ 2 üzemóra alatt tünteti el a 7 literes tank tartalmát, tehát 1 üzemóra alatt 3,5 litert fogyaszt, ami 320 forintos benzinárral számolva: 1120 Ft/üzemóra. Ehhez a fenti arányt alapul véve kb. 1,2 dl olajra van szükségünk. (1,2 dl/üzemóra = 600 Ft)

Tehát a kétütemű YZ esetén a summafogyasztás költsége üzemóránként: 1720 Ft.

A blokkal kapcsolatos szervizköltségek közül az YZ125-nél 45 üzemóránként esedékes a dugócsere, költsége: anyagár 20.000 + munkadíj 12.000 = 32.000 Ft. Ez egy üzemórára lebontva: 710 Ft.

A henger nikasziloztatása minden negyedik dugattyú után esedékes. (A, B, C és D „túlméretes” dugattyú létezik, mindegyik egy század milliméterrel nagyobb, mint az előző.) Ez tehát 180 üzemóránként 45.000 forintos tétel. (250 Ft/üzemóra)

A váltóolaj csere 20 üzemóránként 3.000 forintba kerül, gyertyából 25 üzemóránként kell újat becsavarni, ez 4.000 forint. (150 + 160 = 310 Ft/üzemóra)

Tehát az YZ125 esetén a blokk egy üzemórára eső szervizköltsége:

710+250+310=1270 Ft.

2t vs 4t
Nagyjából tehát 1700 forintot pöfékelünk el egy óra alatt, és ehhez kb. 1300 forintos szervizköltséggel számolhatunk. Most már nincs más dolgunk, mint az előbbi tételeket összeadni, így azt az eredményt kapjuk, miszerint a kétütemű YZ125 blokkjának egy üzemórára eső működési költsége: kb. 3000 Ft.

Most ugrik a majom a vízbe!

A négyütemű YZ250F tovább bírja egy tankkal, kb. 3 óra alatt üríti ki a 6 literes tartályt. Természetesen itt nem kell keverékkel bajlódni, azonban ahhoz, hogy teljes legyen az összehasonlítás, a motorolaj cseréjét is ide kell számolnunk, ami 15 üzemóránként esedékes (1,2 liter olaj 7200 Ft). Így, egy üzemórára lebontva 640 Ft benzinköltséggel számolhatunk, amihez 480 Ft az olajcsere arányosan ideeső része.

Tehát a négyütemű YZ-F esetén a summafogyasztás költsége üzemóránként: 1120 Ft.

Jöhetnek a blokkra vonatkozó szervizköltségek. A dugattyút – hobbihasználat esetén – elegendő átlagosan 80 üzemóránként cserélni. 45.000 forintos anyagárral és 25.000 forintos munkadíjjal számolva, ez összesen 70.000 Ft. (875 Ft/üzemóra)

2t vs 4t
A vezérműláncot 50 üzemóránként ellenőrizni kell, és általában 100 üzemóránként esedékes a cseréje. Utóbbi költsége: 17.000 Ft anyagár + 13.000 Ft munkadíj, összesen 30.000 Ft. (300Ft/üzemóra)

Mi jöhet még?

Ezek voltak tehát a blokkokra vonatkozó kiadások. Azonban ha már így belementünk a számolgatásba, nézzük milyen egyéb karbantartási költségekre kell számítanunk, akármelyik kategóriát is választjuk.

- Légszűrő tisztítás, olajozás (minden motorozás után ellenőrizni!) alkalmanként 0,5 deciliter kell, ami kb. 300 Ft (6000 Ft egy liter légszűrőolaj).

- Teleszkópolaj csere 50 üzemóránként: 25.000 Ft (olaj: 5.000 Ft + szimmering: 8.000 Ft + munkadíj: 12.000 Ft)

- A kuplung cseréje: 40.000-50.000 Ft között

- Lánc és lánckerék szett: 30.000-35.000 Ft között

- Fékbetét (első + hátsó): kb. 20.000 Ft

- Gumik (első + hátsó): kb. 30.000 Ft

- Kormánycsapágy: 25.000 Ft (anyagár: 15.000 Ft + munkadíj 10.000 Ft)

A henger nikasziloztatása itt is minden negyedik dugattyú után esedékes, ami (a 80 üzemóránkénti dugócserét, és a négy túlméretes dugót alapul véve), 320 üzemóránként 45.000 forintos tételt jelent. (140Ft/üzemóra)

Rendszeresen, 10 üzemóránként kell mérni a szelephézagot (és állítani, ha szükséges). Ennek munkadíja 6.000 Ft. (600 Ft/üzemóra)

Négyüteműeknél szelepcserével is számolni kell. A tesztelt YZ250F még az ötszelepes konstrukció, így hobbihasználat mellett 120 üzemóránként 142.000 forintos kiadásra számíthatunk, ez a következőkből áll: 3x30.000 Ft a szívó szelepek ára + 2x20.000 Ft a kipufogó szelepeké + 12.000 Ft munkadíj. (1180 Ft/üzemóra)

A gyertyacserére 25 üzemóránként 4.000 forinttal kell számolni. (160 Ft/üzemóra)

Ha pedig a fenti tételeket összeadjuk, kiderül, hogy az YZ250F esetén a blokk egy üzemórára eső szervizköltsége: 875+300+140+600+1180+160 = 3255 Ft.

Ehhez adjuk hozzá az üzemóránkénti 1100 forintos fogyasztást, és máris megkapjuk az eredményt: a négyütemű YZ250F blokkjának egy üzemórára eső működési költsége: kb. 4400 Ft. Ez bizony közel 50%-kal magasabb kiadást jelent!

Konklúzió

Fontos még egyszer kiemelnünk, hogy a fenti számításoknál átlagos értékeket vettünk, hobbi használat esetén. Ne felejtsük, versenyszerű használat mellett, mindent körülbelül fele ennyi üzemóránál, vagy még annál is sűrűbben kell szervizelni! Fentiekhez az is hozzátartozik, hogy rendszeres karbantartást, valamint minőségi olaj használatát feltételeztük, a cseréket pedig gyári alkatrészekkel számoltuk!

2t vs 4t
Ha a nem megfelelő karbantartásból, (és/vagy nem megfelelő olaj használatából) adódóan például elpattan a dugattyúgyűrű, vagy leszakad egy szelep, az alaposan „rendet rak” a blokk belsejében. Ilyenkor szinte biztos, hogy a nagygenerálhoz mozgósítani kell a konyhapénzt is.

A fenti értékek tehát motoronként, pilótánkként, és a használattól függően eltérhetnek, de az arányok így is kitűnően látszanak. A modernebb technika egyértelműen sokkal többe kerül, és ez nem csak a vételárra értendő, hanem a használat közben adódó költségekre is. Mindenesetre akármelyik kategóriát is választjuk, jobb lesz, ha ezt a cikket nem mutatjuk meg az asszonynak…

A cikk elkészítéséhez Hollósy Áron nyújtott segítséget az 555 motor- és robogószervízből.

Telefon: 06 (20) 997-1366 és 06 (20) 285-2563

Cím: 1112 Budapest, Repülőtéri út 2.

Kapcsolódó anyagok: