A repülőgépek erős és megbízható hajtóműveként terjedtek el a csillagmotorok, melyek közös jellemzője, hogy mindig páratlan hengerszámmal készülnek - minimum három, de legfeljebb kilenc hengert tudnak felfűzni egyetlen közös tengelyre. A légijárművek esetében a korabeli technikát ma már szinte teljes egészében felváltották a modernebb megoldások, azonban a csillagmotor, mint stabil és nyomatékos hajtómű továbbra is népszerű, többek között a Tractor Pulling versenyeken használnak ilyen egységeket.

Zveda 503
Az oroszok sem maradtak le: ez a Zveda 503, 42 hengeres dízelmotor, 1970-ből. Több mint öttonnás tömege erősen behatárolta a használhatóságát...

Mielőtt rátérnénk a motorkerékpárokban használt fajtáira, feltétlenül szót érdemel a rekorder, a valaha készített legerősebb blokk, melyet a szomszédos Ausztriában építettek mintegy két évtizede. Összesen 42 hengerből áll a 143 500 köbcentiméteres(!) erőforrás, mely szerkezetileg olyan, mintha hat darab héthengeres motoregységet fűztek volna fel egymás mögé. A turbódízel üzemű masina kereken nyolcszáz liter gázolajat pöfög el üzemóránként - vagyis percenként hat rugóba fáj a beindítása -, és a drága naftából 8 000 lóerőt, illetve 15 000 newtonméter forgatónyomatékot termel.

Boldog születésnapot! Éppen százéves ez az öthengeres, csillagmotoros gép, a 750-es Verdel

A motorozáshoz több szálon is kapcsolódik a csillagmotor, az egyik ilyen kapocs pedig nem más, mint Russell Sutton, aki a Honda XR600 blokkjából álmodott meg egy kilenchengeres szörnyet. Persze nem hagyhatta szériaállapotban az alkotóelemeket, a furatot jelentősen megnövelte a V6-os Holdenből származó dugattyúkkal, egészen 120 milliméterre(!) növelve az átmérőt, és 9:1-es kompresszióviszonyt alkalmazva a kész blokkban.

A negyedmérföldes gyorsulás sem gyenge, de a valódi kuriózum a hang, amit aligha utánozhat egy "sima" V-motoros gép...

Mindössze néhány garázsműhely foglalkozik ilyen speciális blokkokkal felszerelt motorkerékpárok készítésével, és közülük is kiemelkedik a JRL, ahol általában keresztben beépített erőforrásokkal dolgoznak, vagyis a hengerek a motor hossztengelyével párhuzamosan, míg a főtengely arra merőlegesen kerül beépítésre. Gyakorlati haszna aligha van a megoldásnak, de az utánozhatatlan hang és a szinte végtelen forgatónyomaték igazán szerethetővé teszi ezeket a méregdrága gépeket.

Elvetemült alkotás dúsgazdag őrülteknek: ez Jay Leno vasa, a Radial Hell

A tengerentúlon készülő csillagmotoros kétkerekűek jellemzője - ellentétben a JRL által épített vasakkal -, hogy a látványosabb megjelenés érdekében a hengereket a motor hossztengelyére merőlegesen helyezik el, még sokkolóbb kinézetet kölcsönözve a járgánynak. Ezek a főként chopper stílusú gépek jellemzően hét- és kilenchengeres kivitelben épülnek, és minden bizonnyal gazdára is találnak az "uncsi" V2-es blokkokat lefitymáló dúsgazdag ügyfelek körében. Nem véletlen, hogy az autó- és motorrajongó Jay Leno garázsában is pihen egy ilyen szerkezet...