Kawasaki EN500 Vulcan 7,6 / 10

Kawasaki / Kawasaki EN500 Vulcan
gyártási év: 1990
lökettérfogat: 499 köbcenti
ekkor vette: 2010
eddig használta: 2011
km óra állása az elején: 45000
vezetett km: 11000
fogyasztás: 5 liter / 100 km
teljesítmény: 8/10
megbízhatóság: 8/10
szervízháttér, alkatrészellátás: 8/10
kényelem: 6/10
összességében erre értékete: 8/10
megérte-e a vételt: igen

A Kawasaki korabeli kisköbcentis, folyadékhűtéses, kéthengeres, szíjhajtású soft- choppere. Az amerikai modellek Vulcan néven futnak. Krómozott első sárvédő, mérföldes óra, Vulcan logó a tankon. Az Európába gyártott modelleken fényezett sárvédő, km-es óra és EN jelzésű tanklogó van. Itthon főleg amerikai modellekkel találkoztam.
A motor a Kawasaki klasszikus túramotorjának, az ER5- nek a blokkját kapta meg, tehát a 500 cm3- jéhez 50 Le társul, ami egyedülálló ebben a chopperkategóriában, még a jóval később gyártott Yamaha XVS650 DragStar- ban is csak negyvenegykét paci nyerít. A többi korabeli japán kischoppernél (Suzuki LS650 Savage, Yamaha XV535) pedig egyértelműen erősebb, köszönhetően a túramotor- szívnek. Kimondottan dinamikusan lehet vele haladni, végsebessége pedig nálam 160km/h- nál volt. Persze a dinamikus haladás és teljesítményére adott 8 pont az "osztálytársaihoz" képest értendő.
Tény, hogy nemcsak pöfögni, hanem motorozni is lehet vele, a vázgeometria és a futómű az, ami a chopperes vezetést jobban igényli. A fékek- elől szimpla tárcsa, hátul dob - szódával és motorfék- rásegítéssel elmennek. Mivel első igazi nagymotorom volt, ezért nem igazán feszegettem a határait. A testtartás kényelmes rajta, laza- vagány, viszont hosszabb úton elfáradt a derekam, az utasülés nem támasztja, bár úgy néz ki. Hamár utasülés, annak a kényelméről annyit, hogy a barátnőm elaludt rajta mögöttem. Ehhez mondjuk kellett a háttámla kényelme is.
Korábban robogóim voltak 50-es és fölfelé, egy 400 cm3-es Suzuki Burgmanra cseréltem a Vulcant. Amerikai modell volt, a megvásárláskori 45.000 futásteljesítmény mérföldben értendő! Eléggé leharcolt állapotban került hozzám, a teljesség igénye nélkül:

- rozsdás vascsővel lett megtoldva mindkét kipuffogó, amit baloldalt felkarcolt az oldalsztender.
- a dobokból ki volt szedve a tompító, a motor hörögve üvöltött. az előző tulaj szerint "jó kis Harley- s hangja van"...
- csak a baloldalon volt tükör, valami vaskeresztes krómos borzalom, az is lógott
- a hozzá való oldaltáskák merevek, repedtek és végtelenül koszosak voltak.
- az oldaldekliről le volt szedve a "vulcan" felirat mindkét oldalon.
- a tankról le volt szedve a logó, a csepp alakú, eredetileg szürke színű rész kékre lett fújva.

Műszakilag rendben volt, indult, ment, megállt, ezért mentem bele a cserébe, gondoltam, majd rendbe rakom.

- mivel nem a gyári hanem széles szarvkormány volt rajta, azzal nem kellett foglakoznom. A gyári olyan, mint a kemping biciklik kormánya volt anno...
- vettem rá a rajta lévő gumihenger helyett egy pár normális markolatot, krómos- bordást, gumibetétekkel. Másfél óra féktisztítós- szappanosvizes kínlódás után fel is mentek a nem tudom honnan szerzett kormányra.
- kapott egy pár tükröt, choppereset, de szolidat.
- volt rajta utasháttámla, bukócső és kényelmi lábtartartó, azokat fenn hagytam.
- rendeltem a Kawasakitól "vulcan" logókat és tanklogókat. Egy vagyon volt, valami 24.000 Ft volt a 4 fémmatrica.
- levakartam a tank tetejéről az "egy haverom készítette" sárkányos- nonfiguratív matricaborzalmat.
- levakartam az oldaldeklikről a gyári dekormatrica maradékát, a legecset.hu- s Bertalan fényező pedig telibe fújta az egész gépet a gyári sötétkék színnel, majd feltettük a matricákat.
- vettem rá Puig chopperplexit, nemcsak kényelmesebb volt a szélvédelemmel, de a kinézete is sokat komolyodott.
- elvittem a gépet a Sima Teamhez, gyártottak rá normális kipuffogócsövet, raktak a dobba tompítást, így morgós- kedves hangja lett. Társasházas szűk utcában lakom, ezernyi ablak, korán megyek dolgozni, este jövök, kellett a csendesség, meg amúgy sem szeretem, ha egy motor üvölt.
Szóval sok munkával és pénzköltéssel egy nagyon tetszetős, láthatóan chopper külsejű motorom lett. Imádtam.
Műszakilag sosem volt vele semmi baj. Miután hozzám került, kapott új olajat, gyertyákat, légszűrőt. Mindig elindult, ment baj nélkül, pedig decemberben még, március elején pedig már mentem vele, és ne feledjük az óra ekkor közel 50.000 mile-t mutatott. Egyszer- kétszer elkezdett rángatni, durrogni, karburátortisztítás orvosolta a problémát. A szíjhajtás egy álom volt, ma is visszasírom. Egy idő után elkezdett nyekeregni, a keréktengelyt egyenesbe állítva ez megszűnt.
Ezen a legelső modellen még kormányra szerelt dupla óracsoport van, egy km- óra napi számlálóval (ez utóbbi fontos, mert nincs üzemanyag- visszajelző) és egy másik a visszajelző lámpáknak. Az utóbbit tartó lemezfül letört, Baumaxból 500 Ft-ért vettem hasonlót.
Az EN500- hoz sok kiegészítő kapható ma is, bukócső, Sissy bar, oldaltáskakonzol, stb. Mivel ER5 blokkos, ezért alkatrész is van, ha kell, idomokat, tankot, miegyebet is kapni az E-bayről, bár nekem ezekre szerencsére nem volt szükségem.
Az EN500 Vulcan egy jó áron megvehető, megbízható, jó teljesítményű, már chopper formájú és méretű motor, aki ismerkedni akar a chopperezéssel, ne habozzon ezt választani.

Erre használta
munkába járás, túrázás

Javítanivalók
karburátortisztítás többször, szelepállítás, semmi komoly.

Itt szervizelte
Surányi Zoltán, Gödöllő

A beküldő 3 éve motorozott, amikor kritikáját írta.

Beküldte: Csíkos_Béka

Beküldve: 2012. szeptember 13.