Piaggio MP3 400 7,4 / 10

Piaggio / Piaggio MP3 400
gyártási év: 2008
lökettérfogat: 400 köbcenti
ekkor vette: 2008
eddig használta: 2008
km óra állása az elején: 0
vezetett km: 11000
fogyasztás: 4 liter / 100 km
teljesítmény: 5/10
megbízhatóság: 10/10
szervízháttér, alkatrészellátás: 10/10
kényelem: 5/10
összességében erre értékete: 7/10
megérte-e a vételt: igen

Kedves Motoros Barátaim!

Egy olyan luxusrobogót szeretnék bemutatni, amelyik még ritkaságszámba megy Magyarországon.
Jelentek már meg cikkek róla, de mind csak rövid tesztelés utáni vélemény.
Úgy gondolom, hogy a technikai adatokat, paramétereket, működési mechanizmus leírását mellőzném, hisz akit érdekel ez a motor, és utánanézett, az már ezeket fejből vágja.
Én vettem egyet, és valós tapasztalaton és hosszabb túrákon alapuló észrevételekkel tudok szolgálni, íme, olvassátok.

Most 3 hónapos, és 5200 km van benne, szerpentin, autópálya, város, falu, rossz út, 2 személy stb....
Úgy gondolom most már reális képet tudok festeni a motorról.

Kezdeném.
A legszomorúbbal.
10 motorosból kb. 1-2 int vissza, így hát én is kezdek leszokni az integetésről.
A másik szomorú tény.
Aki csak megáll mellette, az két dolgot jegyez meg a fiának, feleségének, vagy aki épp mellette áll:
- na látod fiam, ilyet veszünk neked is mert 3 kereke van, nem tudsz vele felborulni.
másik:
- szép kis játékmotor ugye?

Félre ne értsetek, nem a hiúságomat sérti.
Teljesen hozzá nem értők a motorhoz, mégis azonnal "szakvéleményt" mondanak a dologról, holott sosem láttak ilyet, legtöbben még képen sem, hisz elárulta a kereskedő, hogy Magyarországon 30 db van, borsodban pedig ez az első.

Néhánynak, aki vette a fáradtságot, és kérdezett, annak megpróbáltam elmagyarázni, hogy igen is eldől, stb... de süket fülekre találtam.
Na ettől kezdve nem exponáltam magam, hagytam, hogy megnézzék, és rájuk hagytam mindent.

No, ezen kis bevezető után próbálok objektív, tényeken alapuló véleményt, írni az új szerzeményről.

Fogyasztás: első tank benzin, autópálya, egy személy: 298 km 10,89 l benzinnel.
Vagyis 3,65.
Ez szerintem nem rossz egy bejáratós motortól.
Természetesen tudom, hogy mindez 2 személlyel, városi közlekedésnél, rosszabb utakon több lesz valamivel, mint ezt a további tankolások bizonyítják is:

A második tank eredménye 2 személlyel, városban, szerpentinen, rossz úton, átlag 80-90-el:
10,56 liter 288 km-re azaz: 3,66 liter.

Harmadik tankolás:
11,02 L 291 km-re, tehát 3,78 és ebben már minden van, jó, rossz utak, városi és jóval nagyobb sebesség is!


Stabilitás: szerintem elfogulatlanul is írhatom, hogy sokkal stabilabb, mint bármelyik 2 kerekű motor, hisz a 3 kerék épp ezt a célt szolgálja.
Már most sokkal nagyobbakat fektettem vele, mint anno bármelyik kétkerekűmmel.
A majrécsík a gumi szélén már nincs
Az eleje eddig egyszer sem csúszott meg, a hátulja azonban igen, de egy kis korrekcióra azonnal megszűnt a csúszás.
Kanyarodás: az elején egész más, mint egy kétkerekű, de úgy gondolom, hogy ez természetes.
Szó szerint úgy értsétek, hogy mintha sínen kanyarodna, legalábbis az első náhány száz kilométeren így érezni.
Kicsit nagyobb kanyarívet fog, még ha kiülök, és rádőlök, akkor is, de csak az elején, amíg meg nem szokja az ember.
A 100. km végén azonban már kezdtem rájönni a nyitjára, tehát már ugyan úgy és olyan kanyaríven tudom dönteni, mint anno a 2 kerekűeket.

Fékek: nem csalnak a leírások, valóban klasszisokkal (szakemberek szerint 20-25%) jobb a lassulása, de ez sem csoda, hisz 3 ponton fekszik fel az útra, nagyobb a tapadási felülete.
Gondolom annak is jócskán van szerepe az állandóan stabil, megbízható, és erős fékhatásban, hogy az összes fékcső fém rajta.

Erő: 34 LE, nem egy csúcs.
De ettől függetlenül mindenféle erőlködés nélkül ment felfelé Aggteleknek, Kékestetőnek a szerpentinen 2 személlyel, csomagokkal megpakolva.
Gyorsulás: én kielégítőnek találom, pedig nem pörgettem szét az „agyát”.
Minden további nélkül, különös rákészülés nélkül lehet vele előzgetni a 100-110-el közlekedő járműveket még 2 személlyel is, csupán gázadás és már le is maradtak, és még csak nyélgáz sem kell.
A gyorsabbakra már kicsit jobban rá kell készüli.


34 LE, 40-150 km/h-s végsebesség.
Eddig még egyiket sem tapasztaltam, hogy hátrány, vagy kevés lenne.
De lehet nem is fogom.
De az is lehet, hogy csak az irigység beszél belőlem a gyorsabb és erősebb motorok iránt!
Bár ezt én választottam, és volt már erősebb, és gyorsabb motorom is.
Egyenlőre azonban nagyon kielégíti igényeimet az MP3.


Méret: Nekem is utasomnak is kényelmes, hosszát egy túragép, vagy egy csopper is megirigyelheti.

Ülésmagasság: 780 mm, de mivel robogós jellege van, a lábtartó miatt nagyobbat kell terpesztenem, így kb úgy ér le a lábam mint egy 80 centis ülésmagasságú kétkerekűről.
Ennek ellenére, az alacsony súlypont és az első két kerék miatt, sokkal, könnyebb megtartani.
Ez is billent már meg 2x, de simán meg tudtam fogni, a 244 kilós száraz súlya ellenére, még az én 65 kilómmal, és 170 magasságommal, is.

Nem beszélve a 3 kerékről, és a villazárról, ami használatába kezdek belejönni, és tegnap Miskolcon már csak vagy 2x tettem le a lábamat.
Ugyanis, 10 km/h alatt be lehet kapcsolni a villazárat, ami stabilizálja az első két kereket, és láb letétel nélkül be lehet csorogni egy kereszteződésbe, és meg lehet állni pl egy lámpánál.
A 3 kerék stabilan tartja még 2 személlyel is.

Az igaz, hogy ha megbillenve zárom le a villazárat, akkor elinduláskor azonnal korrigálni kell, de ha számítok rá, nem okoz nehézséget egy kis ellenkormányzás.

Csomagtér: 65 liter, azt hiszem, ezzel elmondtam mindent.
Illetve mégsem.
Teljes értékű bukó, kettő is elfér benne.
A digitális kijelző, és a fedélzeti kompjúter mindent kijelez, bordás ékszíj csere, variátor csere, szervíz ideje, stb…
Üzemanyag tartalék szinthez érve, a napi számlálóról automatikusan, azonnal a tartalék kijelzőre vált, és számolja, hány kilométert mentem tartalékon.

Hang: mivel 4 ütemű, 4 szelepes egy hengeres, király hangja van, még gyári dobbal is, szépen hallani, hogy visszadurrog motorféknél.
A tesztmotoron Raptor dob volt, az meg egyszerűen isteni volt, még feleségemnek is tetszett a mély, lassú erőteljes pöfögés.
Ez még a jövő zenéje, de csábít a gondolat.
Annál is inkább, mert vágni sem kellene ha cserélném, mert rádugós, bilincses a könyöknél.


Úttartás: nagyon féltem, hogy túloznak a tesztek, és a 12" elől nagyon kevés lesz ahhoz, hogy kisimítsa alattam az áldott magyar utakat!
Hát...kellemesen csalódtam!
Nagyon rossz utakon is teszteltem, ahol már jártam túragéppel, hogy tudjak viszonyítani.
Eredmény nagyon pozitív!
Tegnap pl elmentünk egy kis offroadra két személlyel, próbaképpen.
Öklömnyi kövek, vízmosások, apró kavicságyak, sáros részek, kis gödrök sorozata, néhány jó nagy gödör.
Csodálatosan alakított, barátom aki szintén 2 személlyel jött, csak 2 kerekűvel, az út felénél feladta, és megvárta, míg visszaérek.
Egészen kicsivel rázott jobban, mint egy túragép!
Gondolom, mint már írtam is, ebben szerepe van annak is, hogy elől nem egy 12”-os kerék, hanem kettő van!
Egyre allergiás csak: a merőleges úthibákra, rossz minőségű, merőleges vasúti átjárókra.

Találtam róla néhány cikket, ahol a világítását kicsit lehúzzák!
No, egy biztos, aki írta a cikket, sosem ment vele tartósan sötétben!
Tapasztalatból állíthatom, hogy kiválóan világít, még így is, hogy tompítotton is, és reflektoron is csak egyik lámpája világít, és nem hagyták meg azt a lehetőséget, hogy a reflektort használva mindkét első lámpa világítson.
Kissé fájlalom a hátsó lábtartót!
Az csalódás!
Leginkább az utasnak.
Az utas csak a sarkától a fele talpáig érezheti a lába alatt, ugyanis addig ér, magyarul nagyon rövid, és kell egy kis tapasztalat amíg eme hosszon meg tudja magát pl fékezéskor támasztani.
A másik baj vele, hogy ha egyenesen nyújtja az utas előre a lábát, a vezető, lábletételkor, pont beleütközik a vádlijával az utas spiccébe!


Minőség: eddig mindenhol szépen eldolgozott, passzentos felületekkel, hegesztésekkel, illesztésekkel találkoztam, nem nyikorog, nem rázkódik, nem kotyog sehol.


Összegzés, ami szerintem már szubjektív lesz: sokkal, jobban bejött, mint az eddigi kétkerekűim, pedig volt pár.
Az automata váltót szinte azonnal megszoktam, és a váltogatás sem hiányzik egyáltalán.

Szélvédelem: deréktól lefelé nincs értelme beszélni róla, hisz egy csepp szél, eső nem sok, annyi sem éri el a vezetőt az idomok kialakítása miatt.:-)
Szélvédelem deréktól felfelé: Mint látjátok, elég alacsony a gyári légterelője.
(Akinek nem elég, vehet hozzá gyári túraplexit.)
Ennek ellenére, én is elcsodálkoztam, hogy mennyire jól eltalálták!
170 centimet szinte teljesen lefedi.
Gondolom magasabb vezetők érzik a fejükön a szelet, de mint írtam, van hozzá túraplexi, és pleximagasító is.
És lehet, hogy ér a szél, de legalább nem rázza a turbulencia a fejemet mint egyes túraplexivel szerelt motoroknál.
Még valami: mikor megvettem, gondoltam, egy kézvédőt igazán tehettek volna rá.
De!
Ez is felesleges, mert az oldal idom olyan szögben van kialakítva, hogy a kezedről is letereli a szelet.
Én ujjatlan kesztyűben vezetgetem, mégsem fáztak az ujjaim.
A műszerfalba, mivel lett volna hely még bőven, építhettek volna be olasz barátaink néhány zárható kesztyűtartórekeszt, mint pl. a Suzuki Burgmanban van, hogy pénztárcáért, telefonért, papírokért ne kelljen leszállni a motorról, és a csomagtartóban matatni.
Úgy látszik, ezt kénytelen leszek megoldani saját magam!


Oldalszél stabilitás: gondolom ismét a 3 kerék, és az alacsonyabb súlypont előnyére írható, hogy sokkal könnyebb vele oldalszélben motorozni, mint egy magasabb súlypontú vassal.
Sajna a mostani szeles időjárást tekintve, volt benne részem bőven!:-(
De mint írtam, könnyen elbántam vele.


Az 1000 km-s első szerviz költségei:
Motorolaj, olajszűrő, hátsó agy olaj csere, munkadíjjal együtt itt Miskolcon 16.000 Ft.

Végsebesség: a 145-be pillanatok alatt beleugrott, még volt kicsi gáz, de szerintem ha nem fogyott volna el az út, akkor is max. 150 lett volna a vége.
Kis oldalszél volt, de még így sem tűnt instabilnak.
Ja, természetesen egyedül voltam!:-)
A motor szélessége semmivel sem több egy normál motorénál, még ha úgy látszik is, (745mm), úgy, hogy a városban ugyan úgy lehet vele haladni (igaz szabálytalanul) a gépkocsi sorok között.

Kiegészítők: már lehet hozzá kapni olyan plexit, ami a vezető, és az utas felett is átível, és a hátsó résznél van a második rögzítése, és gyártanak hozzá egykerekű 120 literes utánfutót!
Hát..ezzel a két kiegészítővel akár világ körüli útra is indulhatunk!

Legfrissebb értesüléseim szerint már a franciák kedik gyártani a saját Peugeot 3 kerekűjüket, sőt már képet is lehet róla találni a neten, és alegújabb, hogy a németek, konkrétan a BMW is ráadta a fejét eme járműkülönlegesség gyártására.
Úgy látszik, van rá kereslet.

Végezetül meg szeretném köszönni a Motorújság csapatának, hogy helyt adtak lapjukban cikkemnek, hátha így már többen kedvet kapnak hozzá.
A környező országok közül már mindegyikben van klubja a Gilera Fuoco-nak, és a Piaggio MP3-nak.

Szándékomban áll egyet itt, Magyarországon is létrehozni.

Sajna az üzlettől, ahol vettem, ebben nem sok segítséget adtak, pedig megtehették volna, hogy segítenek abban, hogy könnyebben megtaláljam a 3 kerekűek Magyarországi tulajdonosait.
Ebből kifolyólag, kérek mindenkit, akinek eme 2 említett 3 kerekűből valamelyik a tulajdonában van, vagy ismer olyat, akinek ilyen járgánya van, értesítsen a következő elérhetőségeim valamelyikén:


Széles utat!

Domoszlai Attila
(Daty)

Erre használta
Túráztam vele.

Javítanivalók
Semmi.

Itt szervizelte
Miskolc, Kawasaki-Piaggio márkaszervíz.

A beküldő 38 éve motorozott, amikor kritikáját írta.

Beküldte: daty

Beküldve: 2014. augusztus 31.