Simson S51 Enduro 8,6 / 10

Simson / Simson S51 Enduro
gyártási év: 1990
lökettérfogat: 70 köbcenti
ekkor vette: 2011
eddig használta: 2013
km óra állása az elején: 1
vezetett km: 15000
fogyasztás: 2 liter / 100 km
teljesítmény: 8/10
megbízhatóság: 7/10
szervízháttér, alkatrészellátás: 10/10
kényelem: 10/10
összességében erre értékete: 8/10
megérte-e a vételt: igen

Már kiskoromba is nagyon érdekelt a motorozás.
16 évesen megtanultam motorozni ismerősök/barátok motorjain. Végül én is akartam egyet, ezért hát gondolkodtam milyen motort vegyek? Végül a Simson mellet döntöttem igaz a Japán motorok erősebbek, megbízhatóbbak viszont a keleti motoroknak olcsóbb a szervizelése.

Elkezdtem nézelődni interneten és találtam egy szépet. Elmentem megnézni ki próbáltam eléggé jól ment szépen húzott a motor. (70ccm) Úgy voltam vele nem nézek tovább megveszem a motort.
Meg is vettem igaz jogosítványom még nem volt ezért néha csak a határba használtam.

16N3 as kissúberes karburátort lecseréltem 16N1 esre (sokan ajánlották nekem)
Fél év után letettem a jogosítványt aztán napi szinten motoroztam. (2012 tavasz)
Iskolába jártam vele és túrázgattam vele a környező településeken. Mikor már egy kis rutint szereztem barátnőmhöz is lejártam aki 115 km-re lakik tőlünk. A motor szépen produkált egész úton. Még Debrecen mellé is elmentem (Budapest mellet lakom) szóval közel 250 km-t mentem vele egy huzamba gond nélkül.
Egyszer hagyott ott egy defekt miatt kopott volt a gumi új gumi kellet.
Ezek után hozzáértők is megnézték a motoromat és mondták eléggé csörög már fel kéne újítani a motort.

Minden csapágyat és szimeringet kicseréltünk és még a főtengelyt is.
Indexeket is akartam a motorra ezért azokat is bekellet szerezni.

A motor jól működött igaz valami elvolt nagyon kötve, ezért az aksi sose kapott rendes töltést.

Nyár közepén egy hosszú túrán ismét megadta a motor magát igaz 1km-re a cél ponttól a benzin elfogyott. Nem a hanyagságom miatt a motor megette az 5-6 liter a 2,4 helyett.
Tudtam a karburátorral van a gond szétszedtem átnéztem, de nem javult meg.
Ezért vettem egy új karburátort egyből visszaállt a fogyasztásom.

Nyár végééig szeptemberig tökre elvoltam, de miután rövidültek a nappalok gyenge volt a lámpám is éppen csak pislákolt. A kábelek nagyon elvoltak kötve ezért újra kábeleztük a motort.

Ezután világítással nem volt gondom utána jöttek újabb hibák. Otthonomtól kb 100km-re leállt a motorom. Nem tudom mi lett a baja ezért megálltam aztán elkezdem tolni a legközelebbi település fele. 200 méter tologatás után próbáltam volna beindítani hát pöccre indul indultam is tovább de ha felmelegedett akkor leakart állni így 30km/h sebességgel hazadöcögtem. Meglett a hiba. Elkopott a henger be is volt pár helyen sülve a dugó azt mondják 10.000 km után újra kel fúrni ezeket a hengereket. Én még többet is mentem vele és az előző tulaj ki tudja mennyit mehetett. Újrafúrattam szépen télen a hidegbe bejárattam. Nem is volt gond tavaszig. Igaz egy kis szépítgetést kapott a motor. Egy új enduró kipufogó szettet.

Tavasz végén folyton vagy a megszakító sült be vagy a kondenzátor adta meg magát. Meguntam és kicseréltem tirisztoros gyújtásra.
Az új lendkerék gyári hibás volt ezért kicserélte a bolt ahol vettem. Sajnos után
gyártott Tajvani alkatrészek nagyon rossz minőségűek ezért is haragszok hogy egy jó motort így rontanak el hogy minőségtelen és megbízhatatlan alkatrészeket adnak mert ugye egy 14 éves gyerek hogy értene ezekhez.

A gyújtáscserét nem bántam meg. 20-30%-al jobban húz a motorom. Ugye a megszakítós gyújtás pontatlan magasabb fordulaton.

Városba is megállja a helyét Budapesten sokat járok és nem igen előznek meg az autósok.
Volt hogy a Blaha Lujza téren a pirosnál beállt mellém a robogós gyerek a csili-vili kínai robogójával mosolygott rám mint aki 6-os dobott úgy nézett rá a motoromra mint egy halom ócskavasra. Amikor zöldre váltott a lámpa és már a 4. fokozatot kapcsolnám a "mosolygós gyereket" csak a tükrömbe láttam.

Ezek után ismét egy kis szervizelés.
Lábtartó csere, lánc lánckerék, kerékcsapágycsere, teleszkóp szimering és olaj csere. Teleszkópgumi csere. ( A képek régebbiek ezért még nem minden látszik)
Előre egy 18-as lánckereket kapott mert úgy éreztem bírni fogja. Most a motorom végsebessége kb. 85-90km/h de utazó sebessége is kb. 65-70km/h és ennél a tempónál is 2,5 Liter a fogyasztása.
( A kiszámolás során átvágtam Miskolcon és hegyekbe is kellet menni és húztam is neki)
Szerintem egy Simsonnál egész jó és nem pörög szét a motor.

Rengeteget költöttem a motoromba sok mindent kicseréltem. Ilyenkor egyik szemem sír a másik nevet. Hogy hány ezer Ft-om elment rá de hát most is mindennapi használatban van és rengeteg km-t mentem vele. Ideális tanulómotornak :)

Erre használta
Túrázás, mindennapi használat, néha határba hogy ketten is tudjunk menni

Javítanivalók
Simsonnak a betegségei
(véleményem szerint): Elnyalja a főtengelyéket, Kipufogó hollaner ellazul.

Hosszabb távra ajánlok gyertyát egy villáskulcs szettet és célszerszámokat hogy pl a gyújtás alaplapot le lehessen szedni és főtengely éket.
Megszakítós gyújtáshoz: ajánlanám a pót megszakító és kondenzátort
Tirisztoros gyújtáshoz a pót tirisztort.

Itt szervizelte
Én otthon és ismerősökkel szerelem eléggé egyszerű a szervizelése a simsonokhoz szinte mindenki ért. Sok bolt van ahol könnyű beszerezni az alkatrészeket.
Szervízeknél a Tábori tuningot ajánlanám de hát ki győzi? Felhívtam és egy karburátor beállítást 5000Ft ért csinált volna majdnem egy új karbi ára. 3 perces munkáért... Szerintem sokba kerül.

Boltoknál a Mofakertet ajánlom olcsók nagyon az alkatrészek és bő a kínálatuk. Postán is küldenek alkatrészt és még mindig jobb áron jön ki az ember mint ha máshol vásárolna.

A beküldő 2 éve motorozott, amikor kritikáját írta.

Beküldte: zsoci92

Beküldve: 2013. július 26.