Suzuki GSX750 Inazuma 8,2 / 10

Suzuki / Suzuki GSX750 Inazuma
gyártási év: 1999
lökettérfogat: 750 köbcenti
ekkor vette: 2009
eddig használta: 2009
km óra állása az elején: 19500
vezetett km: 6000
fogyasztás: 5 liter / 100 km
teljesítmény: 8/10
megbízhatóság: 8/10
szervízháttér, alkatrészellátás: 9/10
kényelem: 8/10
összességében erre értékete: 8/10
megérte-e a vételt: igen

Megpróbálok úgy tesztet írni a motorról, hogy az mentes legyen minden érzelemtől és tényszerűen nem pedig fényezve a dolgokat kerüljön az elé aki ilyen motort szeretne, vagy csak kíváncsi az adott típusra. Nagy rajongója voltam és vagyok is a Hondáknak és nem is terveztem más motorral, sőt igazi nagy vágyam a CB 1300. Előző motorjaim is mind csupasz kivitelüek voltak és ez a stílus az ami tetszik igazán. A fiatalkori keleti motorjaimat most nem említeném de előzményként fontos megemlíteni az újrakezdett motorozásom alanyait. Először egy 74-es sorkettes CB 250-nel kezdtem amit egy korához képest elég modern 89-es CB 400 (CB-1) követett. Hozzászoktam a Honda precizitásához és (főleg a CB-1-nél) a zajmentes villanymotor hanghoz, ezért volt szokatlan az olaj-lég hűtésű GSX morgós, szépnek egyáltalán nem mondható hangja. A vásárláskor a km óra 19500-at mutatott az évjárat meg 99-es, erősen elgondolkodtam ennek valódiságáról és mikor meghallottam a hangját az én Hondához szokott fülemmel hát enyhén szólva komoly kételyek merültek fel bennem. A formavilág viszont magával ragadott, kicsit retrós de komoly modern futóművel, 170-es hátsó gumi, gáztartályos hátsó telók, kényelmesen széles ülőlap, elől dupla féktárcsák egyszóval igazi túrázós gép. Picit tartva a közel 230kg-os súlyától és az első hallásra kultúrálatlan motorhangtól izgatottan indultam vele a próbakörre. Rögtön feltünt mikor engedtem ki a kuplungot ide nem kell nagy gáz és már első fokozatban el is tünt az alapjárati morgós hang, aztán ahogy pokoltam felfelé a fokozatokat éreztem ,hogy igazi motor van alattam.
Persze még a kezdeti bizalmatlanság motoszkált bennem és jó nagy tíltás közeli gázfröccsökkel próbáltam meggyőződni arról nincs e jele kékes füstnek vagy nem oda illő motorhangnak. Nem volt semmi, sem kék sem fekete füst vagy olyan fojtó szag ami elégetett olajra utalt volna. A volt tulaj bizonygatta nincs baja és ez ilyen morgós, hallgassak meg másikat is és akkor majd rájövök ezek ilyenek és így is lehet őket szeretni. Olaj és a szűrők cseréjével kezdtem, azóta közel 6ezret mentem vele, megtörtént a 24ezres szelepbeállítás és mikor levettük a szelepdeknit (ismerős szerelővel ami azért jó mert ott lehettem) meglepődve tapasztaltuk a himbák épségét és magának a motornak a belső tisztaságát ami valószínűsítette a motor km-állásának valódiságát. Olvastam egy két fórumon az illesztési tűréshatárról ami az esetleges extrém hőfok miatt kell a motor jellegéből adódóan, ill. a hidegben nehézkesen melegedő blokkról amit én is tapasztaltam de mivel én azok közé tartozok aki indulás előtt melegítik 2-3 percig így nem különösen zavart a dolog. Nem egy izomgép gondolná az ember, hiszen 86 lóerő a 750 ccm-hez képest nem egy nagy durranás, aztán mikor már megszoktam és bátrabban húztam neki bizony okozott néha meglepetést. Kétféle arca van, az egyik amikor túrázni akarsz és lehetőleg minél messzebbre szeretnél eljutni egy tank benzinnel, erre talán a legjobb választás. Lehet rá pakolni, kényelmes az utasnak is és bőven 5liter alatt fogyaszt két személlyel is, jó nyomatékos nem kell egekig pörgetni. Aztán van a másik arca amikor lekerülnek a dobozok és kell egy kis adrenalin, ebben is társ, nem vagyok már húszéves de néha engem is elkap a vágy és olyankor mikor odacsavarom neki nagyon jó dinamikával és rendkívűl jó úttartással ajándékoz meg, igazi élménymotorrá válik. Nem tudom mennyi a végsebessége és azt sem, hogy a sebességfokozatokban hány km/h-nál tílt a gép, nem is igen fogom én ezt próbálgatni, nekem az az elvem, hogy holnap is azt akarom elővenni és még sokáig tervezek vele. A gyári alkatrészek drágák, utángyártott van bőven és azok között is vannak jó minőségüek. Kidolgozása nem hasonlítható a Hondákéhoz, vannak dolgok amik nem tetszenek, ilyen pl,a nyitott generátor ami bántja a szemem és mindíg vigyázok ha mosom nehogy beázzon, de az oldaltámasz mikrokapcsolója is elég csúnyán van felszerelve mintha egy ipari szállítószalag végálláskapcsolója lenne, arról nem is beszélve, hogy megtalálja a sár is hamar ezért nem árt ápolni időnként mert ha letiltja az indítást kellemetlen lehet. Összességében szerethető motor aminek agregátja egyszerű mint a faék, sokat bizonyított a bandítokban is, nincs bonyolult lapkázás szelepeit csavarosan kell állítani ami költségmentes (esetlegesen egy szelepdekni tömítés ára) és otthon is meg lehet csinálni. Az nem igaz, hogy túlmelegszik, araszoltam nyáron dugóban és majdnem én olvadtam le róla de a motor az simán bírta. Nekem az olajat sem eszi, legalábbis a 6ezres olajcsere ciklusban nem kellett utántölteni, Motul 10W-40es olajat használok ami valami technoszintetikus felirattal büszkélkedik ami nem tudok pontosan mit is takar de nem is lényeg mert az a fő, hogy jó. Hűtővíz nincs, tehát egy gondal kevesebb ill. kevesebb hibalehetőség, viszont hiányzik is mint zajcsökkentő közeg, emiatt a morgós jellegzetes motorhang.
A formavilága nem mindenkinek tetszik, akik a modern Hornet vagy pl. Kawa Z formáját szeretik azoknak biztosan nem tetszik, de a régi vágású motorosok akik esetleg az MZ-k világában nőttek fel és még emlékeznek Édesapjuk Pannóniájára valószínű jobban vonzódnak ezekhez a formákhoz. Nem bántam meg, hogy megvettem voltam már vele hosszabb úton és nem volt fárasztó, tervezek még oldal dobozokat is felrakni és akkor az akár egy hétnél hosszabb túrákba is bele merek vágni.
A GSX 750 F is ezzel a motorral van szerelve csak jobban ki van hegyezve. Mivel "naked" kivitel a szélvédelem elég gyenge, de ez könnyen orvosolható, teljesen víztiszta plexit vettem rá mert nem szerettem volna ha a jellegzetes műszeregységet takarta volna bármi más. Szerethető motor és hálás megbízható, nem vár érte sokat, olaj és szűrőcserék 6ezrenként, szelepellenörzés 12ezrenként. Nem bántam meg de ehhez szerencse is kellett, hogy ebben az állapotában jutottam hozzá. Azoknak ajánlom akiknek tetszenek a klasszikus vonalak és szeretnek úgy túrázni, hogy látnak is valamit nem csak nyélgázon száguldoznak, pályára nem való és nem egy kanyarvadász főleg a CB-1 hez képest, de tömegéhez képest mégsem nehézkes a kezelése.
Úgy jellemezném mint egy nyugodt túra motort.

Erre használta
90%-ban túrák és alkalmanként kiszellőztetni a fejemből a napi gondokat.

Javítanivalók
Szivató bovden elszakadt (csere)

Itt szervizelte
24ezres szelepállítás egy ismerős szerelővel baráti áron.

A beküldő 1989 éve motorozott, amikor kritikáját írta.

Beküldte: cblaci

Beküldve: 2009. december 13.