Tomos APN4 9,4 / 10

Tomos / Tomos APN4
gyártási év: 1981
lökettérfogat: 49 köbcenti
ekkor vette: 2010
eddig használta: 2099
km óra állása az elején: 1000
vezetett km: 2000
fogyasztás: 3 liter / 100 km
teljesítmény: 8/10
megbízhatóság: 10/10
szervízháttér, alkatrészellátás: 9/10
kényelem: 10/10
összességében erre értékete: 10/10
megérte-e a vételt: igen

Kezdeném onnan, hogy kb 22 éves koromig cangával közlekedtem. Jó kondicióm is volt, akár 30 kilómétert is letekertem egyhuzamban.

Az egyik barátom egyszer megemlítette, hogy szeretne megválni Tomos APN 4-es mopedétől, mivel szeretne komputert. Mondtam neki, hogy megpróbálok segíteni az eladásában. Azt tudni kell, hogy itt Szerbiában az APN 4-esek ára 100 és 300 euró között mozog, kortól és állapottól függően. De utána beugrott hogy nekem ott porosodik egy gyenge P3-as kompi a sarokban, s mivel tudtam, hogy a haver gyenge számítástehnikai ismeretekkel rendelkezik, nem lesz nehéz rábeszélnem arra, hogy elcseréljük a két portékát. Így is lett. Ez a motor kinézetre nem volt valami fényes, de relatív jól ment. Egy fél évig meg is volt, utána megváltam tőle, mivel kezdte a végét járni parányi motorja. 150 –ért el is ment.

Egy darabig el is voltam moci nélkül, de egy idő után kezdett hiányozni a varázsa. A szomszédban volt is az eresz alatt egy ugyanilyen csodagép besült motorral, és ronda festéssel. Hosszas alkudozás után 40 euróért boldog tulajdonosa lehettem, megjegyzem még ennyibe került, míg helyrehoztam. A gép birtoklásának öröme gyorsan elszállt, mivel álladóan probléma volt vele, hisz 1982-es kiadású volt, és életének egyharmadát egy háztető ereszének csorgásában töltötte. hol a gyújtás állítódott el, hol a kerékcsapágyak törtek össze, a világítás is mindig vacakolt, és hogy őszinte legyek, képességeihez viszonyítva nagyon gyatrán ment. Egyszer felhívott egy haver, hogy keres APN-t. Mondtam neki: király, mert az enyém épp eladó! Tartalmas alkudozást követően 160 eurót bezsebeltem érte.

Ezt követően olyan szintű kiábrándulást éreztem a tomosok iránt, hogy azt leírni nem tudom. Lényegében eredetileg ugye azért szerettem volna kistáblás mopedet, mivel ezeket lehet kismotoros engedéllyel hajtani, és ami csúcs, hogy ezeket nem kell műszakiztatni (átirattad és kész!).

Telt múlt az idő, és megint honvágyam támadt. Eszembe jutott, hogy édesapám barátjának volt régen egy nagyon megőrzött APN 4-ese, és már nagyon régen nem láttam hogy hajtaná. El is mentem hozzá, kiderült megvan a motor, csak annyi hogy 3 éve nem volt hajtva. Lássuk! A bácsi elárulta, hogy mielőtt 3 évvel ezelőtt letette a garázsban, azelőtt nemsokkal volt nagyjavítva a motorja. Addig főztem a bácsi fejét, hogy végül 70 euróért elkaptam a gépet. Ezután át is irattuk, ez még plusz 50 eurót jelentett.

Ezt az üzletet nem bántam meg, mivel szédületes ereje volt a kicsikének, és még van is mai napig. Nagyon nyomatékos kis motorja van, keveset fogyaszt, és rendkívül megbízható. Soha, semmilyen körülmények között sem hagyott még cserben, legyen szó terep illetve utcai használatról. Azt tudni kell, hogy ezek a mocik, mivel a moped kategóriába tartoznak, gyárilag 4 sebességesek, és 50 km/h körül van a végsebességük. El lehet érni nagyobb sebességet a fogaskerékáttétel változtatásával, de ez esetben nem lesz olyan fürge a masina, nagy lesz a végsebessége viszont lassabban gyorsul. Mivel ez még szinte gyári állapotban volt, és mivel adott a lehetőség az 5-dik sebesség berakására, én éltem a lehetőséggel. Most a mocim végsebessége olyan 75 körül van, mely sebesség egy ilyen korú, s hengerűrtartalmú kisjárműtől kielégitő, maximálisan meg vagyok elégedve vele.

Annyi tanulság azonban levonható, hogy bizony számít az, hogy kitől, és milyen állapotú motort vásárolunk. Ez az ember 30 évig vigyázgatta, óvta ezt a mocit, mire hozzam került és ez meg is látszik. Úgy érzem ha hozzám újan került volna egy ilyen jármű, az sem lenne sokkal jobb ettől.
S az a sok boldog, bohó perc, pillanat, amit okozhat az embernek ez a kis “szörnyeteg”, az egyszerűen leírhatatlan. Szeretem a hangját, az ügyességét, s magát az élményt, melyet vezetés közben nyújt. Sohasem fogok megválni az én kicsikémtől.......

Erre használta
Közúti használat, földes utak, illetve erdőben szűk ösvényeken, hómotrozás :). Pályára sosem vinném ki, maximum nézőnek :)

Javítanivalók
Beleraktam az 5-iket, meg kicseréltem akkor már a főtengőcsapágyakat is.

Itt szervizelte
Magam csináltam egy népszerű videómegosztó portálon található segédlet alapján. (APN part1-9)

A beküldő 3 éve motorozott, amikor kritikáját írta.

Beküldte: calybra

Beküldve: 2011. február 28.