Yamaha FZS 1000 9,4 / 10

Yamaha / Yamaha FZS 1000
gyártási év: 2003
lökettérfogat: 998 köbcenti
ekkor vette: 2010
eddig használta: 2011
km óra állása az elején: 37500
vezetett km: 8000
fogyasztás: 6 liter / 100 km
teljesítmény: 9/10
megbízhatóság: 10/10
szervízháttér, alkatrészellátás: 9/10
kényelem: 9/10
összességében erre értékete: 10/10
megérte-e a vételt: igen

Nagyon elhanyagolt, elhallgatott típus. Igen rövid ideig gyártották, mert jött a fejlettebb FZ1 injektoros verziója, ami szintén nagy siker lett amennyire én tudom. Az alatt a röpke 5 év alatt amíg gyártották viszont sok hívet szerzett magának. Amikor egy motor ennyire kellemesen motorozható, egyenletesen húz, jól fekszi a kanyarokat, az nem jelent újdonságot egy idő után, unalmassá válik, pedig igenis van karaktere. Nem kell szerelni, nincs stressz, nincs kihívás, nincs izgalom. Ki akar magának egy balettcipőbe bújtatott vadállatot? Én spec. lehet megtartom.
Előző gépem gyenge volt. Ez volt minden hibája. Lehet ezért is lett NAGY az a Fazer, és nem 600-as. A Fazer 1000 minden, csak nem gyenge. Kb. 40 lóval van benne több mint amennyi ésszerűen kellhet. Könnyedén kapkodja fel az első kerekét minden bűvészkedés nélkül, és nagyon stabilan ki is tartja. Durva csuklómozdulat miatt lobogtam már rajta, mint egy rongy, várva hogy lassuljon, mert a gázt nem tudtam visszapödörni. :-D
A motorban durván 40 ekm volt, amikor megvettem. Simán elhittem volna, hogy max. 20 ekm-et futott. Csak a lábtartón lehetett korhű kopásnyomot látni, és az ülés repedt el az előző tulaj hatalmas fertálya miatt. Amúgy „szalon motor” forma volt. Rendkívül jó, minden irányban állítható futóművet, egy nagyon kényelmes nyerget, dupla fényszórót, két kiváló féket, egy stabil acélvázat, és 4 egyszerű karburátort kaptam, egészen jutányos áron! A gumikról külön írtam….:(
A futómű tényleg professzionális. Mindenre jó. Beállítható a rossz magyar utakra, és pályára is, pedig nem oda tervezték. Tankszerűen képes átgázolni olyan 3. osztályú úton, ahol a sportmotorok java már közlekedés képtelen. Az első 2 hétben 3000 km-t teljesítettünk nemritkán 700 km-es szakaszokkal, fáradtság, és hibamentesen. Jártunk ez alatt új autópályán csomagokkal ~250km/h körül, sokat 2-3 rendű utakon, Torockói dűlőúton (aki járt arra, érti miről beszélek),sőt kicsit terepen is. Egy csepp olaj nem fogyott, nem cseppent. Eleinte iszákosnak tartottam, aztán kiderült, hogy képes 5 alatt fogyasztani, persze túra tempónál (110km/h). A városban viszont akár 6~7 l is lehet, forszírozott 200-250 km/h sebességnél 8~9 l is. A max. hatótáv 340 km, egy 21l(-4l tartalék)tankkal. Az éjszakai egyébként is bőséges világítást még fokoztam növelt teljesítményű égővel. Nem kívántam a Xenont, esküszöm!
Talán maradi vagyok, de szeretem a karburátort! Ráadásul ez olyasmi szerkezet, amit az út szélén is kijavíthatok, ha gondja lenne. Jobb az ilyesmit nem túlnyálazni. Minél kevesebb a digitális kütyü, annál ritkább a probléma.
Az acélváznál jobbat, erősebbet, rugalmasabbat meg nem tudok elképzelni. Hogy nehéz? 208 kiló sok? Könnyebb, mint az előző 600-as gépem! Játszós, lendületesen dobható át kanyarban, küzdésmentes, merev, és nem utolsósorban JAVÍTHATÓ! Kibír egy olyan eseményt, amitől az aluvázas típusok már bontóba kerülnek. Élvezetes kanyargást lehet vele prezentálni. A viszonylagos súly kell is ezekre a közutakra, hogy a motor rugózzon, és ne a pilóta repkedjen. A városban tekergés kicsit felejtős ezzel a géppel. Már nem az a 600-as amit robogó helyett is lehetett használni.
A sokat dicsért fékei nekem nem annyira jöttek be. Talán azért mert már volt jobb is a kezemben. Nem rossz, de egy jobb Olasz, vagy Honda gyártmánnyal nem veszi fel a versenyt. A gyári „organikus” betétek meg még sírnak is. Talán majd az EBC HH színteres jobb lesz.
Mondjuk formailag annyira nincs a toppon. Kifejezetten csúnyácska a két hátsó sportos Ferrari szerű kerek lámpa, vagy az egyoldalas kályhacső méretű kipufogó, azzal a satnya sustorgással amit művel, de ezzel vége is a csúfságoknak.
Sporttúra létére a Japó elhagyta az eszét, amikor egy büdös csomagrögzítő lehetőséget se tervezett rá. Abszolút semmi! Katasztrófa rá feltenni egy csomagot, vagy szatyrot! Ráadásul hely sincs valami kiegészítő tartó felszerelésére, csak ha a gyönyörű kapaszkodókat otthon hagyjuk, de ez is necces rögzítési pont.
Télen szétszedtem: kormány csapágy, lánckerék+lánccsere (25€ eBay), hátsó lengőkar, gyertyák, fékek… stb. Semminek semmi baja. Mint a gyári. Aztán közel 50 ekm van benne! Tényleg mindent úgy raktam vissza, ahogy volt.. talán a zsírt, meg persze a láncot nem. Nincs semmi „de hát az.. normális egy motoron” , meg „széthajtottam, azért…”, itt minden korrekten működik, nem lehet elpusztítani. Mondjuk már ennél a típusnál is fellelhetőek az olcsóbb megoldások, egyszerűsítések, amik nem tetszenek, mert már láttam igényesebb gyártást, de még koránt sem tejfölös doboz konstrukció.

Erre használta
Túrázás, továbbá ha valahova nagyon oda kell érni.

Javítanivalók
Láncszet, gumik, szűrők, olaj... szóval semmi.

Itt szervizelte
Magam javítom a motorokat. Ha véletlen szervízbe vittem mindíg megbántam.

A beküldő 35 éve motorozott, amikor kritikáját írta.

Beküldte: Berber

Beküldve: 2011. május 1.