Yamaha SRX400 9 / 10

Yamaha / Yamaha SRX400
gyártási év: 1991
lökettérfogat: 399 köbcenti
ekkor vette: 2009
eddig használta: 2013
km óra állása az elején: 71000
vezetett km: 10000
fogyasztás: 4 liter / 100 km
teljesítmény: 8/10
megbízhatóság: 8/10
szervízháttér, alkatrészellátás: 10/10
kényelem: 10/10
összességében erre értékete: 9/10
megérte-e a vételt: igen

Nagyobb motort szerettem volna venni, mert a régit már kinőttem. Azért esett a választásom a Yamaha SRX 400-ra, mert belefért az Ak kategóriába… Egy fenét… Biztos lett volna még többféle motor is. De ezt, ahogy megláttam, azonnal beleszerettem. Elmentem megnézni. Amint beindították, bennem is beindult valami. Nem kérdeztem többet, leszállt a rózsaszín köd és megvettem.
Ez a köd teljesen megvakított, nem hallgattam a belső hangokra. Ott motoszkált bennem, hogy gáz lesz ezzel a motorral. Voltak furcsa dolgok a megnézéskor is, de egyszerűen nem akartam hallgatni ezekre. Ha az ember lánya szerelembe esik egy motorral, akkor nincs semmi, ami visszatartsa.
2009 márciusától van nálam a motor. Abban a szezonban igyekeztem minél többet használni, de előjöttek a gondatlan gazdától származó problémák. Volt, amit könnyen meg lehetett oldani. De úgy döntöttem, hogy a szezon végén elkezdtem szétszedni, és aprólékosan mindent kicserélni és megjavítani rajta. Voltak érdekes dolgok. A futóműtől kezdve, a vázon át, az elektronikán és az idomokon keresztül a blokkig, illetve a műszerekig mindenhol volt mit cserélni rajta. Sokáig tartott, sok pénzembe fájt, sokat szenvedtem vele. De! Mindezen bajok ellenére sem vesztett a motor a varázsából. Sőt! Ez egy örök kapcsolat. Egyre mélyebb és mélyebb. És bármennyi probléma merült is fel, még ha sokáig is tartott megoldani, soha nem szűntem meg szerelmesnek lenni ebbe a gépezetbe.
Most következzen néhány száraz tény. Alapvetően ez egy jó motor. Bár tud fúria is lenni. Ha gondos gazdától veszi meg bárki, akkor csak a kopó alkatrészekre kell költeni és a tankolásra. Nem lehet vele ész nélkül gyorsulgatni, de ha jól kezeljük, tud meglepetéseket okozni. :) Keskeny motor, nagyon jól manőverezhető. És bizonyos testmagasságon belül a csutkakormány sem kényelmetlen. Én 165 cm vagyok, nekem tökéletes. Nagyon lentről húz, hiszen ’csak’ egy hengeres. Simán lehet döntögetni lábtartótól lábtartóig, a hangjától eláll a lélegzet, hevesen ver a szív a látványától. De azzal is tisztában kell lenni, hogy öreg motor. Oda kell rá figyelni, szeretgetni. Ezt maradéktalanul meghálálja. Bár mint minden kapcsolat, ez sem zökkenőmentes. Sose lesz olyan, hogy ez a motor tökéletesen működjön. Hiszen ahogy írtam, öreg már. Ha mindezen dolgokat elfogadjuk és felkészülünk rá, akkor nem fogjuk megutálni a vele való foglalkozást. Ó igen, a fogyasztás. Teljesen vegyes használattal nálam beéri 4-4,5 liter benzinnel. Utassal még nem nagyon próbáltam, nem is nagyon szeretném. De az jó pont, hogy állítható a központi rugóstag. Csak egy körmös kulcs kell hozzá.
Azzal persze tisztában vagyok, hogy ez a típus nem fog visszaköszönni minden sarkon, ezért nem sok mindenkinek jut eszébe ilyen motort venni. Ha mégis úgy dönt valaki, hogy megpróbálkozik a birtoklással, figyelmeztetem, hogy japán belpiacos mivoltából adódóan nem könnyű alkatrészeket szerezni hozzá. Vagy drága. De az biztos. Ellenben ha valaki rá tud lelni típusazonos alkatrészekre, akkor bátran lehet élni a lehetőséggel. Sok FZR és XT alkatrész egyezik az SRX alkatrészeivel.
Jó pár ezer kilométert beletekertem már a motorba, de nem mondanám, hogy teljesen kimotoroztam még. Pedig papíron csak 25 kW. De a kipufogó nyitottra van cserélve, ami pár lóerőt dobott rajta. Remélhetőleg pár szezont együtt motorozunk még. Sőt! Úgy döntöttem, ezt a motort soha nem fogom eladni.

Erre használta
Városi, túra.

Javítanivalók
A blokkot nem kellett széthúznom. Ezen kívül rengeteg javítani való volt rajta. Hála az előző 'gazdájának'.

Itt szervizelte
Leginkább én nyúltam hozzá.

A beküldő 5 éve motorozott, amikor kritikáját írta.

Beküldte: Moto-Cat

Beküldve: 2013. november 30.