Cham 2018. május 13. 2

Veterán Vasárnap

Mars

A Mars cég 1873-ban Nürnberg-ben kezdte meg működését, öntöttvas kályhákat, szerszámgépeket és bicikliket készítettek. 1906 és 1908 között autókat is gyártottak. Egyike voltak a korai német motorkerékpár gyártóknak és viszonylag hosszú ideig működtek. A motorkerékpár gyártás 1903-as létrejötte Paul Reismann nevéhez köthető és a kétkerekűek gyártása egészen 1958-ig tartott.
A motorkerékpár gyártás történetében a Mars márkanév összeforrt a híres A20-as modellel, ami Wieß Mars néven híresült el, mivel a motorok többségére ez a szín volt a jellemző. A korai példányok még csak ebben a színben voltak elérhetők, de később kapható volt piros és zöld színben is, ám a típushoz a fehér színt társították az emberek. Ezek a motorok technikailag fejlettek voltak, finoman kidolgozottak és gyorsak. Az országos bajnokságban is jól szerepeltek, 1921-ben megnyerték velük a bajor bajnokságot.
A Mars A20-at 1920-ban mutatták be, Reisemaschine-ként. Egyből a figyelem középpontjába került élvonalbeli és eredeti technika újításainak köszönhetően. Klaus Franzburg egy kiváló mérnök tervezte, aki a Maybach-nál dolgozott és ezelőtt soha nem tervezett motorkerékpárt. A motor nem rendelkezett hagyományos értelemben vett vázzal, hanem egy dobozos szerkezetű konstrukciót alkalmaztak, amit hegesztéssel és csavarozással acéllemezekből állítottak össze. A különleges váz helyett adott az üzemanyag és olajtartálynak és egy kis kesztyűtartónak is a motoros számára. Sőt, az utas lábtartója is egy kis dobozon pihent, ami egyúttal a szerszámos szerepét is ellátta.
4 ütemű, 2 hengeres, 956cm3 és 8-12LE, léghűtéses boxermotorral rendelkezett, amit hosszában szereltek be a központi dobozváz alá. A motorblokk egy külső lendkerékkel rendelkezett, ami egyúttal betöltötte a kényszerléghűtés ventilátorának a szerepét is. Sőt a hengerektől elszívott meleg levegőt a Pallas karburátorra fújta. A motor súlya kb. 140kg, maximális sebessége pedig 80-90km/h. Magát a motorblokkot a Maybach gyártotta.
Az erőátviteli egység kétsebességes volt, két tengelykapcsolóval, ami két lánccal és lánckerékkel kapcsolódott a hátsó kerékhez.
A motor hátul nem rendelkezett lengéscsillapítással, a nyerget leszámítva, ami hosszirányban is állítható. Viszont a motoron lévő az egyetlen egy fék hátul található.
Motorja nagyon ötletes üzemanyag elosztó mechanizmussal rendelkezett. A vezérműtengely a blokk felsőrészében helyezkedett el és két fogaskereket hajtott meg, ami a főtengelyen keresztül négy összetett alakú kereszthimbát működtett és ezek mindegyike a saját szelepét vezérelte.
A motor egy speciális kurblival volt indítható, az autókhoz hasonlóan. A kerekek elől-hátul felcserélhetők, ráadásul egyszemélyes verziónál lehetőség volt pótkerék szállítására is. 12 éves pályafutása során egészen a gyártása végéig a Weiß Mars-ot folyamatosan fejlesztették és 1932-ig mintegy ezer A20 készült.