Használt motor behozatal feltételei Japánból

Azt szeretném megkérdezni, hogy használt motort lehet-e behozni Japánból, és ha lehet milyen költségekkel (vám, ÁFA, regisztrációs adó), környezetvédelmi előírások stb. Előre is köszönöm. üdv.
peace_war2 2016. március 9.
Hát szerintem az ilyesmivel jobb felkeresni egy motorimporttal foglalkozó céget, aztán ők a pontos árat is kiszámolják Neked. Én egyszer kíváncsiságból megérdeklődtem, mennyiért hoznának be Thaiföldről egy ázsiai belpiacos motort. A dolog úgy zajlott volna, hogy ők megveszik a használt motort Thaiföldön, és leszállítják egy EU-s kikötőbe (történetesen Belgiumba). Így alakult volna a matek (2013-as adatok):

Használt motor ára legyen egyszerűség kedvéért 1000 euro
Szállítási költség 375 euro
Cég szolgáltatásai (kimegy, használtat kinéz, megvesz, haszon stb.) 250 euro
Tehát a cégnek összesen 1625 eurót fizetek.

Itt még nincs vége, mert mivel behozom az EU vámhatárokon belülre, ezért a belga hatóságoknak kell fizetnem még 8% vámot a LESZÁLLÍTOTT MOTOR ÁRA után, tehát a motor ára+szállítási költség után, a cég díjázása nem számít bele. A példánkban tehát az 1375 után kell a 8%-ot fizetni:
Vám: 110 euro
Erre (motor+szállítás+vám=1485 euro) jön még 20% ÁFA:
ÁFA: 297 euro

Tehát összesen amit fizetsz az EU-s hatóságoknak, az vám+ÁFA=407 euro

Eddig tehát a motorra kifizettél a cégnek meg a hatóságoknak 1625+407=2032 euro-t, és ennyi pénzért ott tartasz, hogy van egy motorod egy belga kikötőben. Jelzem Japánból a szállítási költség nyilván magasabb lesz, valószínű a vételár sem lesz olcsó.

Nyilván haza is kéne hozni, úgyhogy még számolj hozzá némi önköltséget, Te tudod mennyiért tudsz kimenni egy futóval (vagy esetleg megbízol egy szállítócéget ezzel is, amúgy a kikötői tárolásért is fizetni kell, nyilván).

Ha mindez megvan, kezedben a motor, akkor jön a második kör, az itthoni forgalombahelyezés, abban már nem vagyok annyira otthon, de gondolom a szokásos kell: műszaki, eredetvizsga, biztosítás, forgalmi+rendszám díja, meg persze befizetni a regisztrációs adót és a vagyonszerzési illetéket. VIszont ahhoz, hogy mindezt elindítsd, először igazolnod kell, hogy az adott jármű megfelel az EU-s környezetvédelmi és egyéb normáknak (pontosabban a gyártása idején megfelelt az akkor érvényben lévő szabályoknak). Ehhez kell a gyártótól egy CoC lapot kérned (CoC=Certificate of Conformity, a magyar hivatalos neve azt hiszem Megfelelőségi Nyilatkozat), ezt legegyszerűbben a márka hazai importőrén keresztül lehet megtenni, ha van ilyen, ők általában ingyen vagy jelképes összegért megkérik ezt a gyártótól vázszám alapján. Ha nincs importőr, akkor Neked kell a gyárral lelevelezned.
Ha megfelel a motor az EU-s normáknak, akkor minden OK; de ha nem adnak ki hozzá CoC lapot, akkor szívás, mert nem lehet forgalomba helyezni Európában. Ekkor vagy megpróbálod máshol forgalomba helyezni, mondjuk nem tudom mennyire járható út, hogy pl. Ukrán rendszámmal futtasd, vagy nekikezdesz a motor átalakításának, pl. ha van EU-konform rokonmodell, akkor annak a blokkját/ECU-ját/kipufogórendszerét stb. átépíteni bele, természetesen mindezt hivatalosan, tervekkel, papírokkal... Nem egyszerű menet. Ha egyáltalán lehetséges. Anyagilag biztos nem fogsz jól járni.

---

Összegezve: sok idő, pénz, ügyintézés jár vele, jobban megérné körbeérdeklődni (kereskedőknél, márkaképviseletnél, külföldön is, persze EU-n belül), van-e ilyen esetleg már behozva, nagy német, osztrák, olasz stb. hirdetési oldalakat is érdemes böngészni, meglepő ritkaságok bukkannak fel néha. Mindenképp jóval könnyebb EU-n belülről behozni egy motort.
Vagy ha más nem, keresni valami EU-s rokonmodellt. Csak egy példát mondok, ott van pl. a japán belpiacos Kawasaki D-Tracker X, ami egy 250 ccm-es supermoto. Európában a Kawasaki nem forgalmaz 250-es supermoto-t, de endurót igen, szóval veszel egy KLR 250-et, beszerzel hozzá egy supermoto szettet (akár az eredeti D-Tracker X kerekeit/sárvédőjét stb. ebay-ről), felpattintod és kész az EU-s D-Tracker X. Ha minden igaz még hivatalosan is be lehet vezetni az átalakítást a forgalmiba, szóval még trükközni sem kell a műszakin, teljesen legálisan át lehet alakítani (ugye az emissziós stb. értékek továbbra is megfelelnek az EU-s normáknak).