· 2019. szeptember 19. 46

A Frankfurti Autószalonon jubilált Continental rendszere

Ötvenéves az ABS

A Teves mérnökei már 1965-ben elkezdték fejleszteni az első ABS-t, s négy év kellett ahhoz, hogy az analóg áramköri technológián alapuló integrált áramköröket nagy szériában is alkalmazhassák a féknyomás szabályozására. Szériamotoroknál 1988-ban találkozhattunk először blokkolásgátlóval az akkor forradalminak számító BMW K100-on.
Már az 1920-as években felvetődött annak a gondolata, hogy valamilyen módon megakadályozzák a kerekek blokkolását, hogy a jármű lassítás közben is kormányozható legyen. A probléma megoldását a nagy teljesítményű elektronika hozta el a járműiparban.

A Frankfurti Autószalonon jubilált Continental rendszere

A technológiát kezdetben csupán a svéd rendőrség 36 tesztjárművében használták, ugyanakkor az eredményes próbák ellenére az olajválság és a gazdasági recesszió évekig hátráltatta az ABS sorozatgyártásának beindítását. Aztán 1984-ben jött az áttörés, miután a már piacon lévő konkurens rendszerekkel ellentétben a Continentalhoz tartozó Teves előrukkolt a MK II nevű típussal, a világ első mikroprocesszor-vezérelt, személyautók számára fejlesztett blokkolásgátlójával. Észak-Amerikában a Lincoln Continentalba szereltek először ilyen elektronikát, míg Európában a Ford Scorpióban debütált a rendszer alapfelszereltségként. Az MK II volt az első ABS a piacon, amely a fékező funkciót, a fékrásegítőt, a hidraulikus vezérlést és a blokkolásgátló fékrendszert egy kompakt egységen belül kombinálta, majd a kipörgésgátlóval is kiegészült.
{{articleGallery[23195].caption}}
Érdekesség, hogy a motorkerékpároknál már 1958-ban megjelent a blokkolásgátló, mégis három évtized kellett, hogy megvásárolható formában is gyártsák. A Dunlop által kifejlesztett, még mechanikus Maxaret rendszert egy Royal Enfield Super Meteorba építették be, és működési elve hasonló volt, mint Gabriel Voisin repülőgépeknél alkalmazott blokkolásgátló, vagyis a kerekekben tehetetlenül mozgó alkatrészek vezérelték. Bár a tesztek sikeresek voltak a kétkerekűvel, az angolok nem hittek benne, így nem is vették sorozatgyártásba. Az első elektronikus motor-ABS 1988-ban, 31 évvel ezelőtt debütált a BMW K100-ban, majd négy évre rá, 1992-ben a Honda is lépett, és az ST1100 Pan Europeanben bevetette ezt a biztonsági felszerelést. Hogy miért jó az ABS? Nézzétek meg ezt a látványos videót arról, miként segít a megállásban nedves úton:
Ma már nem kérdés, hogy a blokkolásgátló ott van-e egy új motoron, miután a 125 köbcentisnél nagyobb gépeknél 2016 óta előírják a blokkolásgátlót, 2019-től pedig - motormérettől függetlenül - valamennyi új motorkerékpárt fel kell vértezni vele.