A Transport&Environment kezdeményezte a felmérést, melyben nyolc európai ország 15 nagyvárosában faggatták az embereket arról, hogy szívük szerint betiltanák-e a benzines, dízel járműveket.

A megkérdezett budapestiek többsége elbúcsúzna a hagyományos autóktól

Összesen 10 050 fő adott választ a felmérésben, és 63%-uk úgy vélte, 2030-ig be kell tiltani a hagyományos járművek gyártását és forgalmazását, 29% ellenezte ezt és csak 8%-nak nem volt véleménye.

Érdekesség, hogy pont Budapesten volt az egyik legmagasabb azok aránya, akik a tiltást szorgalmazzák (72%), míg például Antwerpenben és Berlinben csak 51%-ot mértek. Ezzel egyébként Budapesten volt a negyedik legmagasabb Európában a hagyományos járműveket elítélők száma.

Más kérdés, hogy a megkérdezettek szerint is számos akadálya van a villanyautók gyors elterjedésének, élen a viszonylag magas vételárral, a kissé foghíjas töltőhálózattal, valamint a tiszta üzemű járművek szerény hatótávjával.

a-budapestiek-kitiltanak-a-benzines-jarmuveket
A percek alatt cserélhető, szabványosított, kazettás rendszer akkumulátorok hozhatnak áttörést az elektromos motorok piacán

Ráadásul a motorkerékpárok – fajlagosan – sokat fogyasztanak, viszont fizikai képtelenség személyautókra jellemző, 40-50 kWh-s akksit beépíteni a vázakba, így egyelőre nem életszerű a benzines nagymotorok lecserélése. Persze városban kompromisszummentesen használhatóak a 70-80 kilométeres hatótávú elektromos robogók, megannyi futár is ilyennel rohangál Budapesten, de a teljes motor- és személyautóállomány lecserélése nem tűnik reálisnak a következő pár évben.