A világ legnagyobb motorkerékpár-gyártói közötti verseny új fordulatot vett 2025 első negyedévében, ugyanis a japán és a kínai márkák mellett egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piaci részesedésekből a feltörekvő indiai gyárak. Ráadásul a piac is igencsak élénk, ami tovább fokozza az ázsiai szereplők előretörését: még soha nem adtak el annyi motort egy negyedév alatt, mint 2025 januárja és márciusa között.
Rekord a motorpiacon: még soha nem vásároltak ennyi új kétkerekűt
Nem meglepő, hogy az idén félmilliárd darabos (!) rekordot felállító Honda változatlanul piacvezető, és immáron öt évtizede (!) áll a kétkerekűek világranglistájának élén. A japán gyártó csaknem ötmillió darabos értékesítéssel 5,2%-os növekedést könyvelhetett el. Érdekesség, hogy a legdinamikusabb bővülést Mongóliában (+7500%), Boszniában (+312%) és Chilében (+165,3%) érte el a márka.

A második helyen továbbra is az indiai Hero Motor áll 1,36 millió eladott járművel. Bár ez 2%-os csökkenést jelent, biztató, hogy Dél-Amerikában rohamosan nő a kereslet a Hero motorjai iránt. Akárcsak korábban, a Yamaha az utolsó dobogós 1,15 millió motorral, negyedik a TVS (960 000 darab), ötödik a Yadea (781 000), majd a Bajaj (729 000), a Suzuki (507 000) és a Royal Enfield következik a sorban.

Kilencedik a hazánkban kevésbé ismert, de az első negyedévben negyedmillió motorkerékpárt gyártó Italika, míg a kínai Haojue zárja a legjobb tíz listáját.
Így változott a motorpiac az utóbbi öt évben
Bár a járványhelyzet elején úgy tűnt, a pandémia súlyos csapást mér a motorkerékpár-iparra, végül pont fordítva történt. Az emberek felismerték az önálló, környezetbarát és megfizethető közlekedés fontosságát, ezért 2020 derekától folyamatosan nőttek a motoreladások.

Ennek eredményeként tavaly új rekord született, és minden eddiginél több, 62,1 millió új kétkerekű talált gazdára. Igaz, ezek nem csak motorkerékpárok: beleszámolják a mopedeket, segédmotorokat is, viszont az ATV-k, a három- és négykerekű, munkacélú motorkerékpárok és a rollerek nincsenek benne. Szakértők szerint a növekedés egyik motorja, hogy világszerte, és különösen Ázsiában drasztikusan nő az igény az elektromos városi motorok iránt, illetve a túlzsúfolt utak, valamint az egyre dráguló autózás miatt megannyi sofőr vált – legalább nyáron – kétkerékre.